Prydlig kylarmaskering hos Trafikföreningen. Örnsköldsviks busstation december 1978:
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Ornskoldsvik_7812_zpsfkithdlu.jpg~original)
Ahh,vilken trevlig vinterbild.
KEW 411 blev senare LB 509,medans GSW 131 finns ej med på SBH.
(KEW är väl en Alizee och GSW en Jumbo?)/Ulf
KEW411 var väl en av de första treaxliga bussarna på kusten?
GSW131 var väl Nkt 7?
Isf finns den i SBH fast med fel reg nummer
Citat från: Ulf Berlin skrivet 26 december 2015, 12:28:46 PM
Ahh,vilken trevlig vinterbild.
KEW 411 blev senare LB 509,medans GSW 131 finns ej med på SBH.
(KEW är väl en Alizee och GSW en Jumbo?)/Ulf
KEW411 är en Jumbo och GSW131 är en Vistadom.
KEW var mycket riktigt treaxlig.
Citat från: Esbjörn skrivet 26 december 2015, 19:37:09 PM
KEW411 är en Jumbo och GSW131 är en Vistadom.
KEW var mycket riktigt treaxlig.
Tack för detta./Ulf
KEW411 var Nktf:s andra boggibuss och från 1978, den första NK10/EUK661 var från året innan och hade den äldre typen av lyktor(=mindre) och blinkers.
Sen är det riktigt att Vistadomen GSW131 senare blev LB505.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 26 december 2015, 12:33:12 PM
KEW411 var väl en av de första treaxliga bussarna på kusten?
GSW131 var väl Nkt 7?
Isf finns den i SBH fast med fel reg nummer
Jag brukar kalla van Hool modellen för 300,eftersom det fanns andra varianter också (200,250) av Jumbo.
Har sett LB 509 och bakaxeln var tillverkad i Tyskland. Dessutom troligen styrbar precis som GDG 1380-1384.
Stod troligen en bokstav vilken den nu var ?
Citat från: S Svensson skrivet 28 december 2015, 00:10:55 AM
Jag brukar kalla van Hool modellen för 300,eftersom det fanns andra varianter också (200,250) av Jumbo.
Har sett LB 509 och bakaxeln var tillverkad i Tyskland. Dessutom troligen styrbar precis som GDG 1380-1384.
Stod troligen en bokstav vilken den nu var ?
Det var styrbar axel av BPW:s tillverkning.