Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Kurra-Gurra skrivet 22 december 2015, 17:44:24 PM

Titel: VDL Jonckheere går ur produktion
Skrivet av: Kurra-Gurra skrivet 22 december 2015, 17:44:24 PM
http://bussmagasinet.no/?p=6185

VDL Jonckheere kommer att läggas ned, detta p.g.a att man inte får tag på lämpliga Euro 6-chassien. Endast i UK kommer den fortsätta finnas, då Volvo endast vill sälja högerstyrda Euro 6-chassien, och DAF inte kan leverera av nån anledning. Hur kommer detta att påverka VDLs framgångar på marknaden i Sverige (Och resten av Europa med, för den delen)? Jonckheere har ju varit något av VDLs "Finbuss", medan Futura är mer "Vardagsbuss".

Även Synergy-dubbeldäcken kommer ju att utgå till förmån för nya Futura dubbeldäckare. Det betyder att VDL endast kommer att ha olika varianter av Futura på sitt produktprogram, om man borträknar de småbussar man bygger på Merca/Ivecochassien.
Är detta kanske rentav en uttänkt strategi, för att kunna standardisera ordentligt och få ned kostnaden?
Kommer VDL klara att behålla sina nyvunna marknadsandelar med bara Futura FMD2-122, FMD2-129, FHD2-122, FHD2-129, FHD2-131, FHD2-139, FHD2-148 och FDD2
Det kan verka som ett utförligt program ändå, men det är bara Futuror i olika längd och höjd...  :-X

Observera att ovanstående inlägg inte på något sätt kränker, hånar eller sågar VDL, van der Leegte Groep, PACCAR, eller något annat som har med Holländsk busstillverkning att göra  :P
Titel: SV: VDL Jonckheere går ur produktion
Skrivet av: Johan B skrivet 24 december 2015, 12:22:40 PM
Kan säkert ge stordriftsfördelar med enbart varianter av Futura i o m många gemensamma delar och produktionstekniker. Sedan vill det till att produkten lyckas tilltala en tillräckligt stor kundgrupp, både dem som söker en expressbuss och de som kör beställning. Men det går ju Futura i bägge trafiktyperna idag så den verkar vara mångsidig. Efter vad jag hört så ska Futurorna vara enkla och rätt så bra konstruktioner men det skall tilläggas att jag inte sett en på närmare håll sedan de hette Bova Futura ;)
Titel: SV: VDL Jonckheere går ur produktion
Skrivet av: j-a skrivet 24 december 2015, 13:25:36 PM
Citat från: Johan B skrivet 24 december 2015, 12:22:40 PM
Kan säkert ge stordriftsfördelar med enbart varianter av Futura i o m många gemensamma delar och produktionstekniker. Sedan vill det till att produkten lyckas tilltala en tillräckligt stor kundgrupp, både dem som söker en expressbuss och de som kör beställning. Men det går ju Futura i bägge trafiktyperna idag så den verkar vara mångsidig. Efter vad jag hört så ska Futurorna vara enkla och rätt så bra konstruktioner men det skall tilläggas att jag inte sett en på närmare håll sedan de hette Bova Futura ;)
Att Futurorna skulle vara bra finns det allt delade meningar om >:(
Titel: SV: VDL Jonckheere går ur produktion
Skrivet av: Kurra-Gurra skrivet 24 december 2015, 16:54:27 PM
Citat från: Johan B skrivet 24 december 2015, 12:22:40 PM
Kan säkert ge stordriftsfördelar med enbart varianter av Futura i o m många gemensamma delar och produktionstekniker. Sedan vill det till att produkten lyckas tilltala en tillräckligt stor kundgrupp, både dem som söker en expressbuss och de som kör beställning. Men det går ju Futura i bägge trafiktyperna idag så den verkar vara mångsidig. Efter vad jag hört så ska Futurorna vara enkla och rätt så bra konstruktioner men det skall tilläggas att jag inte sett en på närmare håll sedan de hette Bova Futura ;)
En stor baktanke med Futura är att delarna ska vara enkla att byta och hålla i lager, Alla luckor är lika stora, alla rutor är lika stora osv.
Att VDL kommer att överleva med bara Futura betvivlar jag inte, men om de kommer att behålla de marknadsandelar som de kämpat och tagit mycket offensivt på senare år tror jag inte är lika säkert. De flesta andra stora busstillverkare har ju en "Bruksmodell" och en "Finmodell" i turistbuss/expressbuss-segmentet:
Ex.vis
Tourismo-Travego
Comfortclass-Topclass
9700-9900
Tourliner-Cityliner
Ex-Tx
Higer Touring-Irizar pb
osv.
Den enda andra större aktören med bara en turistbuss/expressbuss är MAN, men de har ju å andra sidan hela Neoplan att luta sig emot vad gäller "Finbussar" Utöver Futura tillverkar VDL även Citea, men det är ju en helt annan produkt, med ett annat syfte... :-\

Citat från: j-a skrivet 24 december 2015, 13:25:36 PM
Att Futurorna skulle vara bra finns det allt delade meningar om >:(
Att Futurorna inte är av toppkvalitet är kanske sant, liksom övriga delar av VDLs bussmodelller, men de flesta verkar iallafall tycka att det är rätt prisvärda grejer, och att man får "mycket buss för pengarna". Eller var det något särskilt dåligt som du syftade på? :o


Titel: SV: VDL Jonckheere går ur produktion
Skrivet av: j-a skrivet 24 december 2015, 17:31:48 PM
Tja var ska man börja ??? Dessutom finns det ju ett liv efter leverans också som heter eftermarknad >:( Innan man börjar vräka ut bussar i stort antal borde man ha en fungerande reservdels och eftermarknad också >:( Fungerar inte den biten kan det rasera ryktet för ett märke alldeles i onödan.
Titel: SV: VDL Jonckheere går ur produktion
Skrivet av: Kurra-Gurra skrivet 24 december 2015, 17:40:01 PM
Citat från: j-a skrivet 24 december 2015, 17:31:48 PM
Tja var ska man börja ??? Dessutom finns det ju ett liv efter leverans också som heter eftermarknad >:( Innan man börjar vräka ut bussar i stort antal borde man ha en fungerande reservdels och eftermarknad också >:( Fungerar inte den biten kan det rasera ryktet för ett märke alldeles i onödan.
I detta har du helt rätt, VDLs reservdelstillgång är något av ett fiasko. Men detta är ju snarare generalagentens fel, inte VDL som busstillverkare...
Titel: SV: VDL Jonckheere går ur produktion
Skrivet av: j-a skrivet 24 december 2015, 17:51:13 PM
Citat från: Kurra-Gurra skrivet 24 december 2015, 17:40:01 PM
I detta har du helt rätt, VDLs reservdelstillgång är något av ett fiasko. Men detta är ju snarare generalagentens fel, inte VDL som busstillverkare...
Ja det är dit jag vill komma att det kan ge bussen ett sämre rykte än den skulle behöva ha,nu blir det ju en skitbuss hur bra den må vara,när den biten är som den är :(
Titel: SV: VDL Jonckheere går ur produktion
Skrivet av: Kurra-Gurra skrivet 24 december 2015, 18:37:51 PM
Citat från: j-a skrivet 24 december 2015, 17:51:13 PM
Ja det är dit jag vill komma att det kan ge bussen ett sämre rykte än den skulle behöva ha,nu blir det ju en skitbuss hur bra den må vara,när den biten är som den är :(
Jag vet inte om det fortfarande är Björcks-koncernen som har generalagenturen för VDL i Sverige, men isåfall kan de ju vara en del av problembilden. De kanske skulle försöka bygga upp ett eget Verkstads/återförsäljarnät i Norden, kanske i samarbete med DAFs lastbilsverkstäder. Min erfarenhet är att det är enklare att få tag på reservdelar direkt från DAF i Holland, än via svenska agenter. Men leveranstiden är drygt en vecka på ex. En vanlig vattenpump, en vecka som bussen bara står. Dessutom är det ju bara aktuellt för den som byter vattenpumpen själv...
Detta är VDLs stora nackdel.

Tror du att VDL kommer att komma med en ny "lyxbuss" efter Jonckheere, eller tror du man kommer behålla sin marknadsandel med enbart låga och höga Futura i olika längder. Eller kanske att man kommer att tappa andelar p.g.a eftermarknaden?
Titel: SV: VDL Jonckheere går ur produktion
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 24 december 2015, 22:05:43 PM
Citat från: Kurra-Gurra skrivet 24 december 2015, 18:37:51 PM
Jag vet inte om det fortfarande är Björcks-koncernen som har generalagenturen för VDL i Sverige...

Jodå, det är VDL Bus & Coach Nordic AB som är generalagent och svarar för den nordiska eftermarknaden. Dess moderbolag är Björks & Byberg AB med säte i Västerås. (Obs! stavningen Björks. Björcks Buss kan föra tankarna till ett bussbolag i Nykvarn.)
Titel: SV: VDL Jonckheere går ur produktion
Skrivet av: Kurra-Gurra skrivet 25 december 2015, 05:02:40 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 december 2015, 22:05:43 PM
Jodå, det är VDL Bus & Coach Nordic AB som är generalagent och svarar för den nordiska eftermarknaden. Dess moderbolag är Björks & Byberg AB med säte i Västerås. (Obs! stavningen Björks. Björcks Buss kan föra tankarna till ett bussbolag i Nykvarn.)
Tack för info och förtydligande! Är det kanske p.g.a att man helst inte hjälper sina konkurrenter som eftermarknaden fungerar så illa? Men samtidigt verkar det rätt otroligt och oseriöst om så skulle vara fallet.... Varför VDL i centralt inte tar tag i frågan vet jag inte, det är synd att det är så svårt att få eftermarknaden att funka  :-\
Titel: SV: VDL Jonckheere går ur produktion
Skrivet av: Kurra-Gurra skrivet 25 december 2015, 18:00:48 PM
Egentligen är det lustigt att VDLs enda någotsånär nya turistbuss läggs ned, medan den allra äldsta kommer fortsätta produceras.
När kom Bova Futura egentligen? Nån gång i början av 80-talet måste det vara! Och Berkhof Axial (som numer har fått xenonljus och kallas sportigt nog VDL Synergy) är väl också från 80- eller åtminstånde tidigt 90-tal? Enda kvarvarande produkten som då inte är en minst 25 år gammal konstruktion är Citea  :-X
Hoppas att VDL kommer med en ny "Finbuss"efter Jonckheere, det kommer bli enformigt med en j***a massa Futuror annars  :'(
Titel: SV: VDL Jonckheere går ur produktion
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 25 december 2015, 18:05:19 PM
Citat från: Kurra-Gurra skrivet 25 december 2015, 18:00:48 PM
Egentligen är det lustigt att VDLs enda någotsånär nya turistbuss läggs ned, medan den allra äldsta kommer fortsätta produceras.
När kom Bova Futura egentligen? Nån gång i början av 80-talet måste det vara!

Närmare bestämt 1982. Det lär vara den äldsta bussmodell som fortfarande tillverkas. Visst har Futura fått en del ansiktslyftningar under årens lopp men till sina huvuddelar är den sig lik.
Titel: SV: VDL Jonckheere går ur produktion
Skrivet av: bussexperte skrivet 25 december 2015, 18:18:30 PM
Jag är säkert att det kommer ej nytt "Finbuss" i VDL gruppen i framtiden och att denna strategi är rätt.

Futura är en bra buss för en attraktivt pris och är lämpligt för turistbusstrafik och fjärrbusstrafik. Marknaden för en absolut lyxiga "Finbuss" blir däremot mindre och mindre - de alla flesta medelstora och stora bussföretagare kör numera ocksa fjärrbusstrafik och dom vill ha flexibla bussarna för alla sorts trafik till bra pris.
Titta pa SETRA - 500 HD finns redan manga hundra exemplarer i drift - och hur mycket 500 HDH finns samtidigt i Europa ? Samma är det med Mercedes-Tourismo och Travego och MANLionsCoach jämfört med Neoplan-Cityliner.

Sa jag tyckar att VDL här rätt strategi med Futura-familjen.
Titel: SV: VDL Jonckheere går ur produktion
Skrivet av: Kurra-Gurra skrivet 25 december 2015, 19:24:13 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 december 2015, 18:05:19 PM
Närmare bestämt 1982. Det lär vara den äldsta bussmodell som fortfarande tillverkas. Visst har Futura fått en del ansiktslyftningar under årens lopp men till sina huvuddelar är den sig lik.
Verkligen! En Futura från 2015 skiljer sig inte mycket i designen jämfört med en från 1995.  :D
Futura har alltså om ett par dagar tillverkats i 34 år! Tanken svindlar. Det är nog bara VanHool Alizée som ens kommer i närheten av att vara lika långlivad!  :o
Men då borde ju åtminstånde karossen vara rätt fri från barnsjukdomar vid detta laget  :P
Titel: SV: VDL Jonckheere går ur produktion
Skrivet av: L-G Lassander skrivet 25 december 2015, 19:32:27 PM
Citat från: Kurra-Gurra skrivet 25 december 2015, 19:24:13 PM
Verkligen! En Futura från 2015 skiljer sig inte mycket i designen jämfört med en från 1995.  :D
Futura har alltså om ett par dagar tillverkats i 34 år! Tanken svindlar. Det är nog bara VanHool Alizée som ens kommer i närheten av att vara lika långlivad!  :o
Men då borde ju åtminstånde karossen vara rätt fri från barnsjukdomar vid detta laget  :P

Nja, den Futura som nu tillverkas presenterades 2010, och är nog en betydligt modernare konstruktion än den presenterad 1982! När nya Futura FHD2 kom, döptes den gamla modellen till Futura Classic, och sista exemplaret av denna gick till Anderson Travel i London 2014. Så trots att namnet är detsamma, är modellen idag en helt annan.

Min arbetsgivare har lika många Futura FHD2 och VDL Jonckheere, och det finns ingen tvekan om att Futuran är en mycket bättre buss än Jonckheere. Köregenskaperna går egentligen inte ens att jämföra, så stor är skillnaden.
Titel: SV: VDL Jonckheere går ur produktion
Skrivet av: Kurra-Gurra skrivet 25 december 2015, 19:57:33 PM
Citat från: bussexperte skrivet 25 december 2015, 18:18:30 PM
Jag är säkert att det kommer ej nytt "Finbuss" i VDL gruppen i framtiden och att denna strategi är rätt.

Futura är en bra buss för en attraktivt pris och är lämpligt för turistbusstrafik och fjärrbusstrafik. Marknaden för en absolut lyxiga "Finbuss" blir däremot mindre och mindre - de alla flesta medelstora och stora bussföretagare kör numera ocksa fjärrbusstrafik och dom vill ha flexibla bussarna för alla sorts trafik till bra pris.
Titta pa SETRA - 500 HD finns redan manga hundra exemplarer i drift - och hur mycket 500 HDH finns samtidigt i Europa ? Samma är det med Mercedes-Tourismo och Travego och MANLionsCoach jämfört med Neoplan-Cityliner.

Sa jag tyckar att VDL här rätt strategi med Futura-familjen.
Det är nog så att marknaden för "Finbussar" står still, medan "Bruksbussar" har gått framåt kraftigt de sista åren. Därför verkar det som om marknaden för dyra bussar krymper.
Även för EvoBus och NeoMAN och Volvo är det mestadels de relativt billiga bussarna som säljer bäst. Man har ändå kvar de dyra bussmodellerna i sortimentet för att vara en så att säga "Heltäckande busstillverkare". Annars finns risk att kunden vänder sig till någon konkurrent när de väl vill köpa en lyxig buss, och då riskerar man att tappa kunden helt. Med tanke på att VDL numera verkar vilja vara med och spela med "de stora pojkarna" (EvoBus, NeoMAN, VanHool, Volvo) så gör man kanske klokt i att ändå ta fram en uppföljare till Jonckheere?

Du som brukar tala dig varm om dubbeldäckare, vad tänker du om att VDL Synergy snart kommer att ersättas av Futura DD? Det blir ju isåfall att ersätta en gammal design med en ännu äldre design?
Titel: SV: VDL Jonckheere går ur produktion
Skrivet av: Kurra-Gurra skrivet 25 december 2015, 20:08:58 PM
Citat från: L-G Lassander skrivet 25 december 2015, 19:32:27 PM
Nja, den Futura som nu tillverkas presenterades 2010, och är nog en betydligt modernare konstruktion än den presenterad 1982! När nya Futura FHD2 kom, döptes den gamla modellen till Futura Classic, och sista exemplaret av denna gick till Anderson Travel i London 2014. Så trots att namnet är detsamma, är modellen idag en helt annan.

Min arbetsgivare har lika många Futura FHD2 och VDL Jonckheere, och det finns ingen tvekan om att Futuran är en mycket bättre buss än Jonckheere. Köregenskaperna går egentligen inte ens att jämföra, så stor är skillnaden.
Jovisst är hela chassiet och drivlinan av en helt annan värld idag jämfört med sina 20 år äldre föregångare, men Designen på karossen är i stort sett samma sak, en rund nos och helt plana, intetsägande sidor. De allra sista årsmodellerna har en lite sportigare akterspegel, men det är det enda som verkligen skiljer. Iochmed att modellen är så långlivad är ju också designen nuförtiden nästan ikonisk, lite som Porsche 911  8)

Intressant det du säger om att Jonckheere är så mycket sämre att köra än Futura, då är det kanske lika bra att lägga ned modellen, och bygga en ny!
Upplever också Futuran som en rätt ok och stabil buss. Kör dock mestadels VDL Synergy (eller Berkhof Axial, som den kallades när den var ny en gång i tiden  ;) ) och anser att den också är en helt ok buss med stabilt och bra chassie, mest lämpad för landsväg/motorväg. Tungstyrda som ena riktiga as är de dock! Sikten i höger döda vinkel är tyvärr mycket dålig p.g.a den designade böjda dekorstolpen (Som också den har hängt med ända sen Axial). Retarderna har en tendens att gå sönder, och man måste byta hela växellådan när de gör det  :(
Titel: SV: VDL Jonckheere går ur produktion
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 25 december 2015, 20:38:18 PM
Vad gäller både gamla och nya Futuran så är en av de saker jag personligen reagerar på är närsikten åt höger genom att dörrutan slutar så högt upp, nu har jag inte kört den "nya" modellen annat än vid en VDL aktivitet men jag reagerade på att detta verkar ha följt med i designen.
Titel: SV: VDL Jonckheere går ur produktion
Skrivet av: bussexperte skrivet 26 december 2015, 12:04:45 PM
Med bussdesign det är i fall ocksa mycket persönligt ansikt.
För min fall jag tycker f.eks. at FHD2 har bättre design än LionsCoach, Tourismo, Travego samt Setra 400er.

At utveckla en seperat fordonsmodell är extremt dyrt. Och det blir högt oklart hur mycket bussföretagere köper en theoretisk nya Jonckheere... - i tyskland är den helt okänd f. eks. . Sa om man vill ha en lyxiga VDL kan man väljer dyraste upprustning. Om det ej räcker sa väljer man mer imponerande Cityliner, Altano, Setra 517 HDH m. fler... .

Titta pa Dacia f. eks. . Dom är extremt framgangsrik i tyskland, en splitterny kombibil för endast 7000,- € - och vi har olika egen bilfabriker i tyskland med 1000tals modeller. Sa om man har en bra "Dacia-Bus" - man behövs ej speciellt en egen lyxiga modell. I dag är fjärrbussmarknad sa extremt viktigt ocksa för bussföretagere - sa manga vill bli flexibelt med bussarna bra för linje och turister.

Jag har flera ganger akt med FHD2 i fjärrbusstrafik som passager i tyskland - och där finns fra passagerssikt ej skillnaden till Setra 500 HD, Tourismo och Lionscoach. Sa denna 4 modeller kan man kollas "normala tyska (och franska, nederländiska m. fl.) fjärrbussarna" som dominerar marknaden. Lite mer komfort och bättre interior finns i Irisbus Magelys Pro, Cityliner och Altano modeller som använder en liten antal fra fjärrbussbolaget. Jag tycker ocksa at det finns en stor skillnaden mellan gamla Bova-Futura och FHD2, FHD2 är mycket mer komfortabelt, modernare och bättre.

Vad det gäller FDD sa tycker jag at dom ser bättre ut med aktuella design än Synergy. Och jag undrar mej ocksa varför det finns sa daligt försäljning i tyskland och andra ländarna. Efterfragan för SETRA 431 DT och vanHool Astromega är extremt högt aktuell - kanske mer än 6 manader väntetid - men där finns 0 (!) Synergy/FDD bussarna i fjärrbusstrafik i tyskland, österrike, swiss, tchekien, slovakia, poland, italia och frankrike. Alla beställa 431 eller Astromega som kostar officiellt ca. 470.000,- till 460.000,- € - ocksa fjärrbussbolaget i nederland !

Samma problem är det med andra dubbeldäckare som Beulas Jewel, Ayats Eclipse, Irmaos Mota Atomic 9 norr om Spanien. Offenbart finns det stora rabatter för Flixbus-busspartner och Megabus-Polskibus-Onnibus-Superbus-gruppen och lätt och bra finansiering för 431 och Astromega. Sa Sverige är en fra bäst marknad för Synergy/FDD med olika exemplarer under senaste aren och 2015 ocksa.
Titel: SV: VDL Jonckheere går ur produktion
Skrivet av: L-G Lassander skrivet 26 december 2015, 14:25:56 PM
Citat från: Kurra-Gurra skrivet 25 december 2015, 20:08:58 PM
Jovisst är hela chassiet och drivlinan av en helt annan värld idag jämfört med sina 20 år äldre föregångare, men Designen på karossen är i stort sett samma sak, en rund nos och helt plana, intetsägande sidor. De allra sista årsmodellerna har en lite sportigare akterspegel, men det är det enda som verkligen skiljer. Iochmed att modellen är så långlivad är ju också designen nuförtiden nästan ikonisk, lite som Porsche 911  8)

Visst är Bova Futura en ikon inom bussvärlden med sina över 30 år i produktion utan större förändringar! Själv har jag både åkt och kört gamla Futura modellen. En bekväm buss att åka i och en fantastisk buss att köra. Ligger mycket stabil på vägen även i dåliga Nordiska förhållanden. Tyvärr upplever jag, och många av mina kollegor, att dessa egenskaper saknas hos Jonckheeren.
Men nog tycker jag att utseendet ändå har förändrats en hel del, och dagens modell ser i minä ögon mycket modern ut.

(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Buses+&+Coaches/Finland/VWXYZ/Veljekset+Lahti+Ky/ILN-441+Lasse.jpg/_smaller.jpg)
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Buses+&+Coaches/Germany/D/Dornburg-Reisen+GmbH+&+Co.+KG/LM-DR420+Lasse.jpg/_smaller.jpg)

Att Jonckheere modellen får leva vidare på dem Brittiska marknaden förstår jag väl. Den är väldigt poplär där, speciellt byggd på Volvo chassin. Britterna vill helst köpa sina turistbussar chassibyggda istället för helbyggda. En Jonckheere byggd på Volvo B12B chassi från Park's of Hamilton passerar längs Princess Street i Edinburgh:
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Buses+&+Coaches/United+Kingdom/PQ/Parks+of+Hamilton/LSK496.jpg/_smaller.jpg)
Titel: SV: VDL Jonckheere går ur produktion
Skrivet av: bussexperte skrivet 26 december 2015, 16:44:58 PM
Var snälla och titta pa interior-bilder fra FHD och FDD:

http://www.avtobusi.com/wp-content/uploads/VDL-Futura-FDD2-40.jpg
http://www.autobusi.net/wp-content/uploads/2015/08/vdl_futura_krc_genk2.jpg
http://www.autobusi.net/wp-content/uploads/2015/11/IMG_3384-copy.jpg
http://phototrans.eu/images/photos/original/624/579765.jpg

Jag kan absolut ej ser nötvändighet för att bygga en "nya" Jonckheere parallelt i framtiden och ocksa dennas fortsättning pa britiska marknaden är lite speciellt... .

Titel: SV: VDL Jonckheere går ur produktion
Skrivet av: Kurra-Gurra skrivet 26 december 2015, 16:54:26 PM
Citat från: bussexperte skrivet 26 december 2015, 12:04:45 PM
Med bussdesign det är i fall ocksa mycket persönligt ansikt.
För min fall jag tycker f.eks. at FHD2 har bättre design än LionsCoach, Tourismo, Travego samt Setra 400er.

At utveckla en seperat fordonsmodell är extremt dyrt. Och det blir högt oklart hur mycket bussföretagere köper en theoretisk nya Jonckheere... - i tyskland är den helt okänd f. eks. . Sa om man vill ha en lyxiga VDL kan man väljer dyraste upprustning. Om det ej räcker sa väljer man mer imponerande Cityliner, Altano, Setra 517 HDH m. fler... .
Ja jag håller med mom att Futura är snyggare än åtminstånde Lions Coach och Tourismo, som båda har mycket intetsägande design. Men det är som du säger,en smaksak!
Det blir nog inga större förtjänster på en ny lyxbussmodell, men det kan ju finnas andra syften, som t.ex. att växa på marknaden
Citat från: bussexperte skrivet 26 december 2015, 12:04:45 PM
Titta pa Dacia f. eks. . Dom är extremt framgangsrik i tyskland, en splitterny kombibil för endast 7000,- € - och vi har olika egen bilfabriker i tyskland med 1000tals modeller. Sa om man har en bra "Dacia-Bus" - man behövs ej speciellt en egen lyxiga modell. I dag är fjärrbussmarknad sa extremt viktigt ocksa för bussföretagere - sa manga vill bli flexibelt med bussarna bra för linje och turister.
Men även Dacia har flera olika modeller:
Sandero och Duster är personbilarna som säljer bra, och förmodligen tjänar in de stora pengarna åt företaget.
Sedan finns även Lodgy och Logan storkombi och minibuss, samt Dokker skåpbil och Pick-up.
Dessa ser man ytterst sällan, säljer mycket dåligt men de finns ändå kvar på programmet. Mest kanske för att Dacia då kan erbjuda ett brett modellprogram som lockar nya kunder?
Citat från: bussexperte skrivet 26 december 2015, 12:04:45 PM
Jag har flera ganger akt med FHD2 i fjärrbusstrafik som passager i tyskland - och där finns fra passagerssikt ej skillnaden till Setra 500 HD, Tourismo och Lionscoach. Sa denna 4 modeller kan man kollas "normala tyska (och franska, nederländiska m. fl.) fjärrbussarna" som dominerar marknaden. Lite mer komfort och bättre interior finns i Irisbus Magelys Pro, Cityliner och Altano modeller som använder en liten antal fra fjärrbussbolaget. Jag tycker ocksa at det finns en stor skillnaden mellan gamla Bova-Futura och FHD2, FHD2 är mycket mer komfortabelt, modernare och bättre.
Intressant, jag har faktiskt aldrig åkt Futura som passagerare, så jag har aldrig tänkt på hur man upplever den jämfört med andra bussar. I Sverige är nya VDL Futura ännu ganska sällsynt, mest kanske p.g.a de problem med återförsäljare och eftermarknad som avhandlats i tråden. Ännu mer sällsynt är Iveco Magelys, då Iveco saknar servicenätverk och återförsäljare för allt annat än småbussar i Sverige, man kan dock köpa via Vest i Norge, men det är lätt hänt att man väljer bort bussar från ett visst märke om det är lite krångligt att köpa dem  :-\
Citat från: bussexperte skrivet 26 december 2015, 12:04:45 PM
Vad det gäller FDD sa tycker jag at dom ser bättre ut med aktuella design än Synergy. Och jag undrar mej ocksa varför det finns sa daligt försäljning i tyskland och andra ländarna. Efterfragan för SETRA 431 DT och vanHool Astromega är extremt högt aktuell - kanske mer än 6 manader väntetid - men där finns 0 (!) Synergy/FDD bussarna i fjärrbusstrafik i tyskland, österrike, swiss, tchekien, slovakia, poland, italia och frankrike. Alla beställa 431 eller Astromega som kostar officiellt ca. 470.000,- till 460.000,- € - ocksa fjärrbussbolaget i nederland !

Samma problem är det med andra dubbeldäckare som Beulas Jewel, Ayats Eclipse, Irmaos Mota Atomic 9 norr om Spanien. Offenbart finns det stora rabatter för Flixbus-busspartner och Megabus-Polskibus-Onnibus-Superbus-gruppen och lätt och bra finansiering för 431 och Astromega. Sa Sverige är en fra bäst marknad för Synergy/FDD med olika exemplarer under senaste aren och 2015 ocksa.
Jag tycker faktiskt också det är konstigt, då VDL Synergy är en prisvärd buss, om man står ut med att det är en väldigt gammal modell jämfört med 431 och Astromega. Speciellt i kontinentala Europa där det är smidigare med reservdelar och eftermarknad, svenska VDLs stora nackdel  :-[
Det blir intressant att se vad som händer med VDLs dubbeldäckarförsäljning när nya Futura DD kommer!

Beulas Jewel tror jag är lite för dyr för att folk ska våga köpa den, om de ska lägga ut så mycket pengar som dessa kostar vill företagen hellre köpa ett "välkänt koncept" som SETRA eller VanHool. Ayats och Irmaos är väl i stort sett okända märken, de enda man ser i Sverige är nästan alltid sightseeingbussar med öppet tak, dessa verkar vara de enda som tillverkar dessa. Men vill man sälja på bred front behövs mer reklam. Massor av reklam!
Titel: SV: VDL Jonckheere går ur produktion
Skrivet av: Kurra-Gurra skrivet 26 december 2015, 17:13:16 PM
Citat från: L-G Lassander skrivet 26 december 2015, 14:25:56 PM
Visst är Bova Futura en ikon inom bussvärlden med sina över 30 år i produktion utan större förändringar! Själv har jag både åkt och kört gamla Futura modellen. En bekväm buss att åka i och en fantastisk buss att köra. Ligger mycket stabil på vägen även i dåliga Nordiska förhållanden. Tyvärr upplever jag, och många av mina kollegor, att dessa egenskaper saknas hos Jonckheeren.
Men nog tycker jag att utseendet ändå har förändrats en hel del, och dagens modell ser i minä ögon mycket modern ut.
Ja visst ser den senare oerhört mycket modernare ut, men ändå är det mest detaljerna som förändrats: Strålkastarna, den stora logotypen i nosen och sidorutorna har blivit lite välvda. Man kan tydligt se att det är samma modell, fast mycket modernare. Uppenbarligen finns ingen mening att ändra designen för mycket då man har träffat rätt från början med en särpräglad, tidlös design   :D
Jämför med den enda andra uråldriga bussmodell som fortfarande tillverkas: VanHool Astromega
Där är i princip hela bussen förändrad sedan förra generationen, det enda som är gemensamt är att de har två våningar, och att namnet på modellen är detsamma....

Citat från: L-G Lassander skrivet 26 december 2015, 14:25:56 PM
Att Jonckheere modellen får leva vidare på dem Brittiska marknaden förstår jag väl. Den är väldigt poplär där, speciellt byggd på Volvo chassin. Britterna vill helst köpa sina turistbussar chassibyggda istället för helbyggda.
I See, som man säger i England  ;)
Varför har Britterna just en sån fäbless för VDL Jonckheere?
Att de föredrar chassie+kaross istället för helbygge antar jag beror på den klassiska brittiska konservatismen  :P
Titel: SV: VDL Jonckheere går ur produktion
Skrivet av: bussexperte skrivet 26 december 2015, 18:57:48 PM
Service, verkstad och reservedelar är viktigt - men med aterforsälning efter nagra ar i bruk jag ser ingen problem med i Sverige lite mer exotiska modeller fra Sydeuropa. Begagnad bussmarknad är i dag via webben europäisk - sa om man har f.eks. en spansk buss är dett lätt at hitta en spansk företag som köper den senare.
I Tenerife f.eks. finns massor fra 15, 20 eller 25 ar gamla turistbusser fra alla spanska bussmärken i trafik mellan hotellerna och flygplatsen.

Modellerna som f.eks. Setra 500HD eller Tourismo har normalt bra aterförsäljningvärde - men jag är ocksa lite skeptisk hur det ser ut om i 3 eller 4 ar finns plötsligt flera hundra bussar av samma modell samtidigt pa bruksbussmarknaden... . Fjärrbussarna rullar oftast dag och natt ca. 1,2 till 1,5 mio km i 3, 4 ar sa det blir tiden för byte mot nya bussarna. Megabus f.eks. har ej buss i daglig drift (endast nagra reservebussar) som är äldre än 5 ar.

VDL aterförsäljning maste gar bra senare i nederland, tyskland, poland och sverige.
Titel: SV: VDL Jonckheere går ur produktion
Skrivet av: Kurra-Gurra skrivet 26 december 2015, 19:34:51 PM
Citat från: bussexperte skrivet 26 december 2015, 18:57:48 PM
Service, verkstad och reservedelar är viktigt - men med aterforsälning efter nagra ar i bruk jag ser ingen problem med i Sverige lite mer exotiska modeller fra Sydeuropa. Begagnad bussmarknad är i dag via webben europäisk - sa om man har f.eks. en spansk buss är dett lätt at hitta en spansk företag som köper den senare.
I Tenerife f.eks. finns massor fra 15, 20 eller 25 ar gamla turistbusser fra alla spanska bussmärken i trafik mellan hotellerna och flygplatsen.

Modellerna som f.eks. Setra 500HD eller Tourismo har normalt bra aterförsäljningvärde - men jag är ocksa lite skeptisk hur det ser ut om i 3 eller 4 ar finns plötsligt flera hundra bussar av samma modell samtidigt pa bruksbussmarknaden... . Fjärrbussarna rullar oftast dag och natt ca. 1,2 till 1,5 mio km i 3, 4 ar sa det blir tiden för byte mot nya bussarna. Megabus f.eks. har ej buss i daglig drift (endast nagra reservebussar) som är äldre än 5 ar.

VDL aterförsäljning maste gar bra senare i nederland, tyskland, poland och sverige.
Återförsäljare = Wiederverkäufer, alltså själva busshandlaren som säljer bussen från fabrik. Det är denna bit som VDL har problem med. Det är svårt att få tag i reservdelar, service och hjälp när bussen väl är köpt...

Begagnathandel = gebrauchtwagenmarkt
Andrahandsvärde = wiederverkaufswert

Redde ut lite otydligheter  :)
Titel: SV: VDL Jonckheere går ur produktion
Skrivet av: Mussebuss skrivet 27 december 2015, 11:46:57 AM
Personligen ställer jag mig ytterst tveksam till "försäljningsframgångarna" av VDL modeller, då en stor del av den kakan helt enkelt beror på att man målat in sig i ett hörn eller sitter med skägget i brevlådan i och med att man sitter med sitt kapital i en koncern som äger agenturen. Då vore det väl inte särskilt smart att köpa annat än "sin egen produkt". Var dessa bolag "fria" (fritt utryckt), så skulle nog inte marknaden se ut som den gör idag. Därav kan man bl a se så många VDL:er som rullar i Dalarna tex.
Men jag får en svag känsla av att verkligheten snart kommer ikapp ekonomerna... Men jag har haft fel förr, framtiden får väl utvisa mina profetior..
Titel: SV: VDL Jonckheere går ur produktion
Skrivet av: bisquit skrivet 27 december 2015, 12:12:32 PM
Ligger något i det. När t.ex. Weidemans buss i Kumla. Blev uppköpta och nya bussar skulle införskaffas till trafiken. Ja då blev det 5 citea 2 axliga. samt en futura till beställningen. Dem har aldrig tidigare köpt VDL.
Har även om jag inte minns fel hört att Söne beställt VDL Futura till trafiken Degerfors-Karlskoga-Örebro. På Linje 502 & 500. Med trafikstart nästa år på nya avtalet.
Titel: SV: VDL Jonckheere går ur produktion
Skrivet av: Kurra-Gurra skrivet 27 december 2015, 17:03:24 PM
Citat från: Mussebuss skrivet 27 december 2015, 11:46:57 AM
Personligen ställer jag mig ytterst tveksam till "försäljningsframgångarna" av VDL modeller, då en stor del av den kakan helt enkelt beror på att man målat in sig i ett hörn eller sitter med skägget i brevlådan i och med att man sitter med sitt kapital i en koncern som äger agenturen. Då vore det väl inte särskilt smart att köpa annat än "sin egen produkt". Var dessa bolag "fria" (fritt utryckt), så skulle nog inte marknaden se ut som den gör idag. Därav kan man bl a se så många VDL:er som rullar i Dalarna tex.
Men jag får en svag känsla av att verkligheten snart kommer ikapp ekonomerna... Men jag har haft fel förr, framtiden får väl utvisa mina profetior..
Det stämmer att de flesta som skaffat sig VDLer har någon anknytning till Björks-koncernen. Men samtidigt undrar jag om inte fler "fria" företag köt VDL, om inte Björks hade haft agenturen. Om ett fristående företag hade haft agenturen för VDL, och livnärt sig på enbart agenturen hade säkert eftermarknaden funkat mycket bättre, och de flesta som väljer bort VDL gör det just p.g.a eftermarknaden...