Hur transporteras bussar från tillverkare (kasossör) till kund egentligen?
Tänker främst på hur de tysktillverkade MAN o Kässbohrer Setra bl.a men det finns ju även andra tillverkare på närmre håll.
Även på hur vanliga "stadsbussar" från exv. MB och MAN som ju har blivit vanliga.
Körs de "manuellt" upp från tillverkaren till den presumptive kunden eller sätts de på speciella busstransporttåg? Fartyg? (Irizar)
Att sitta och "honka" på Autobahn med en (stads)buss växlad för stadstrafik i 70 - 80 km/h torde vara rena döden..
Ja, hur fungerar det egentligen?
/Bengt
GS MAN-bussar 103-109 kördes från Turkiet till Göteborg, med resultat att 2 eller 3 stycken var mer eller mindre krockade när de kom till NeoMan i Göteborg, där de fick byta rutor m.m.
Bra fråga!
Ibland läser man att bussägare, om man köpt ex. Setra, "har varit nere i Ulm och hämtat den".
Hur fungerar det ex. då med Scania med Irizar-kaross?
/Hans H.
Hej !
Har ett par minnen från första delen på 50-talet härifrån Gävle när man satt
och körde Scania/Volvochassien på en vanlig enkel trälåda iförd klädsel
efter behov till Häggluns i Örnsköldsvik. Men det är ju över 50 år sedan !
Mvh Peter Ö
Citat från: HH skrivet 26 november 2007, 19:41:52 PM
Bra fråga!
Ibland läser man att bussägare, om man köpt ex. Setra, "har varit nere i Ulm och hämtat den".
Hur fungerar det ex. då med Scania med Irizar-kaross?
/Hans H.
Är inte poängen med Scania Irizar att den ska betraktas som en helbyggd Scaniaprodukt och därmed levereras till kund från det försäljnings-/leveransställe som kunden gjort sin beställning och/eller man kommit överens om i kontraktet? I så fall ligger det på Scania att frakta bussen från Spanien till aktuellt leveransställe i Sverige. Detsamma sker väl med Omnilinkarna som byggs i Polen och S:t Petersburg. För Stockholms del brukar vad jag förstår dessa levereras av Scania i Lindvreten. Antar att Volvo har liknande arrangemang.
/Cero
Citat från: Peter Öden skrivet 26 november 2007, 19:45:33 PM
Hej !
Har ett par minnen från första delen på 50-talet härifrån Gävle när man satt
och körde Scania/Volvochassien på en vanlig enkel trälåda iförd klädsel
efter behov till Häggluns i Örnsköldsvik. Men det är ju över 50 år sedan !
Mvh Peter Ö
Du menar alltså att man satt på en "trälåda" på ett i övrigt "naket" chassie utan vare sig kaross eller annat "vindskydd" och körde detta ekipage i vanlig trafiklängs halva Norrlandskusten.. :o :o :o
Huvva!!
/B
Nu för tiden åker väl inte beställaren och hämtar bussen hos säffle heller utan de aldra flesta hämtas hos Bus center i Huddinge
Jag vill minnas att Scania anlitar en transportör som kör chassierna på lastbil till Spanien, sen åker en extraförare med när en färdig buss skall hämtas till Sverige
Det där är lite hur bussägaren själv vill ha det. De flesta brukar t ex själva hämta sina bussar vid Vest-fabriken i Stryn, och det är också så man vill ha det där så man kan passa på att gå genom bussens funktioner. Det vanligaste är att bussar som tillverkas i Europa och Turkiet rullar på egna hjul till Sverige. Sedan kan det vara en fabriksanställd förare eller en extraknäckande pensionerad bussförare som kör den. De Kina-tillverkade bussarna avses dock att transporteras hit med båt.
Att hämta bussar brukar vara en populär uppgift bland bussförarna vid ett garage. Fabriken brukar också bjuda på en visning och något gott att äta. Men det beror förstås på var fabriken ligger.
Jag minns en försäljare som berättade om en bussägare som hade klagat på att hans nya Setra hade cirka 150 mil på mätaren när han fick den. Det var alltså transporten från Ulm och en del provkörningar dessförinnan, men detta tyckte bussägaren att han skulle ha avdrag på priset för.
Citat från: Mats475 skrivet 26 november 2007, 19:34:52 PM
GS MAN-bussar 103-109 kördes från Turkiet till Göteborg, med resultat att 2 eller 3 stycken var mer eller mindre krockade när de kom till NeoMan i Göteborg, där de fick byta rutor m.m.
Fulltankade upp till brädden med "motorin" förstår jag..
I Turkiet är just "motorin" billigare än "dizel" fast allra billigast är det väl om man därnere tankar vid vägkanten från en lastbil med extra, extra stora tankar .. ;D
Vaddå "miljöklass".. ::) :P och 17 vet vad "motorin" är? Restolja från raffinaderierna ?
/B
Irizar,ofta hämtar kunden bussen i Värnamo där svensk representant finns.
Apropå köra busschassien. De transporteras per lastbilsflak till karossören. Brukar möta sådana på Rv40 bla. Skulle någon behöva köra busschassie så finns speciella hytter att montera.Ombyggda lastbilshytter alltså.
Citat från: S Svensson skrivet 26 november 2007, 23:59:26 PM
Irizar,ofta hämtar kunden bussen i Värnamo där svensk representant finns.
Apropå köra busschassien. De transporteras per lastbilsflak till karossören. Brukar möta sådana på Rv40 bla. Skulle någon behöva köra busschassie så finns speciella hytter att montera.Ombyggda lastbilshytter alltså.
Fordras C eller D för att framföra ett busschassi?
MAN i Tyrkiet bruger bla. dette selskab til at transportere deres busser: http://www.vegatrans.com/englisch/first.htm
Mht. til farten på motorvejen. Når man først er indstillet på at man ikke kører mere end max. 80 km/t i en bus, så accepterer man det også.
Citat från: Kim skrivet 27 november 2007, 09:29:25 AM
Mht. til farten på motorvejen. Når man først er indstillet på at man ikke kører mere end max. 80 km/t i en bus, så accepterer man det også.
Dessutom läste jag i Trafikforum att Tempo 100-bestämmelserna är på väg att avskaffas i Tyskland, så att alla bussar får köra i 100 km/tim på motorvägarna. Förutsatt att de är byggda för att köra så fort förstås.
Jag har varit och hämtat bussar i Ulm för vår egen räkning, då har det även körts hem bussar till andra åkerier av Cartes personal.
Vill man inte följa med och hämta sin buss så slipper man men det är ett ypperligt tillfälle att få koll på saker som behöver justeras till och kanske ändras innan den sätts i trafik.
Sen vill man ju sätta dom första milen själv... :)
Så här kan det se ut i leveranshallen!
(http://www.pbase.com/bjervik/image/89983139.jpg)
I den här bussen fick dom montera ur räcket i trappan bakom föraren för att jag över huvudtaget skulle få plats bakom ratten.
Jag är inte tjock, bara lång! ;)
Trevligt, hoppas att jag kommer få åka med hämta eller till och med få köra hem buss någon gång i framtiden.
Är den ovan visade vagn denna:
(http://www.bussbjornen.se/ovrigt/Bastad_Buss_RUM406_Lund_Clemenstorget_071024.jpg)
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 06 december 2007, 23:59:07 PM
Är den ovan visade vagn denna:
Japp det är samma buss, 65000mil senare!
Det är tillochmed jag bakom ratten!
Såg den igår på din sida och skrev i gästboken.
Citat från: Blue skrivet 07 december 2007, 00:05:29 AM
Japp det är samma buss, 65000mil senare!
Det är tillochmed jag bakom ratten!
Såg den igår på din sida och skrev i gästboken.
Jo jag såg det..Tack så mycke och besök gärna sidan mer :)
Det här är lite mera OT i sammanhanget, men på årets 'Hjulmarknad' i Stockholm så passade jag på att inhandla den trevliga boken "Dubbeldäckare i Stockholm – Tiden då vi åkte kollektivt på höjden" av Leif Stolt. Där finns bl.a. en ganska maffig bild från Frihamnen, tagen 1964, och den visar hur en av de första nylevererade H31 Büssing Senator lyfts iland med en hamnkran. Dessa bussar var ju för höga för vissa partier på det allmänna vägnätet och fick därför istället åka båt till Stockholm.
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 26 november 2007, 19:30:15 PM
Att sitta och "honka" på Autobahn med en (stads)buss växlad för stadstrafik i 70 - 80 km/h torde vara rena döden..
Vet inte om jag upplevt en "stadsbuss" som inte klarar 90-100 km/h sedan CR76 - CR111 och Volvo B58 försvann.
Det beror ju på vilken bakaxelväxel som väljs, vilken toppfart bussen får och ja tror ju att de flesta svenska köpare slutade välja de låga utväxlingarna någon gång under början på 80-talet.
Sedan gäller ju gängse hastighetsbegränsningar för bussar (bl.a. tempo 100) i Tyskland....