Morgonens resenärer på 516 hade i alla fall åkt bekvämt in till stan den här dagen(i november 1984).
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Centrala_Buss_LRP094_Nbt_841106_MV_zpssj8qif5w.jpg~original)
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/K_R_Berggren_LNZ262_Nbt_841106_MV_zpsgqh3qg9t.jpg~original)
Bekvämt kan väl diskuteras. Tvåaxliga Spaceliner brukade vara rätt slängiga.
Inhyrda turistbussar i SL-trafik var vanliga under 1980-talet och gick på många linjer som bara gick under högtrafik. Turistbussarna blandades i regel upp med äldre linjevagnar som Scania CF. Många av företagen som körde dessa linjer köpte begagnat av främst SL. Så när SL rangerat ut bussen på grund av ålder så hamnade den kanske dagen efter ändå i SL-trafik men körd av något annat bolag.
Hej.
Vad är det för en orkesterbuss som stå vid sidan om, och vilken
orkester kan det vara? Utan att veta så gissar jag på Drifters
( det börjar i alla fall på D ).
Hälsningar Nisse.
Citat från: Nisse Bökelund skrivet 20 december 2015, 10:00:26 AM
Hej.
Vad är det för en orkesterbuss som stå vid sidan om, och vilken
orkester kan det vara? Utan att veta så gissar jag på Drifters
( det börjar i alla fall på D ).
Hälsningar Nisse.
Ja det är denna:
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=16913
Hej.
Tack Lars-Håkan för upplysningen.
Hälsningar Nisse.
Dom som fick/orkade gå upp på övre våningen fick i a f sitta bekvämare än i en CF;)/Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 20 december 2015, 18:24:16 PM
Dom som fick/orkade gå upp på övre våningen fick i a f sitta bekvämare än i en CF;)/Ulf
På en Spaceliner var man ju tvungen att gå upp på övre våningen. I undre våningen rymdes bara föraren och guidestolen.
Det är klart att komforten var högre än i de mestadels gamla linjevagnar som också gick på linjen. Min jämförelse avsåg mer gentemot de turistbussar som vanligen gick på dessa linjer som Van Hool Alizée och Neoplan Cityliner. Den avsåg inte heller sittkomforten som bussens rörelser på vägen.
Sedan kan man också fråga sig hur man klarade axeltrycket med en tvåaxlig Spaceliner. I SL-trafiken kanske det gick med ett nödrop eftersom det inte var många som medförde bagage men på en inköpsresa till Burg eller Heiligenhafen?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 december 2015, 18:38:44 PM
På en Spaceliner var man ju tvungen att gå upp på övre våningen. I undre våningen rymdes bara föraren och guidestolen.
Det är klart att komforten var högre än i de mestadels gamla linjevagnar som också gick på linjen. Min jämförelse avsåg mer gentemot de turistbussar som vanligen gick på dessa linjer som Van Hool Alizée och Neoplan Cityliner. Den avsåg inte heller sittkomforten som bussens rörelser på vägen.
Sedan kan man också fråga sig hur man klarade axeltrycket med en tvåaxlig Spaceliner. I SL-trafiken kanske det gick med ett nödrop eftersom det inte var många som medförde bagage men på en inköpsresa till Burg eller Heiligenhafen?
Dessa tvåaxliga Spaceliners som för övrigt hade samma totalhöjd som en Cityliner, gick även mycket på Alperna om jag inte minns fel. Så även där måste det varit problem med axeltryck. Jag minns denna tid som mycket intressant i Stockholm om man var bussintresserad!
Det var en bra blandning på gammalt och nytt, det var turistbussar på 516(och andra SL linjer) samt tunga avgångar på Alperna torsdagskvällar och fredagsmornar från Norra Bantorget eller Klarabergsviadukten.
Själv stod jag och mina kompisar oftast och väntade(och frös) vid Norra Bantorget för att få åka just en Spaceliner hem till Sollentuna, vi tyckte det var så läckert att sitta längst fram.
Tack för bilden förstås!
//R