Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: bussexperte skrivet 10 december 2015, 14:41:18 PM

Titel: Scania Tyskland i omkörningsfilen - kraftigt ökad säljes av bussarna
Skrivet av: bussexperte skrivet 10 december 2015, 14:41:18 PM
Här en aktuellt info om säljes av Scania-bussarna i Tyskland (tysk text):

http://www.eurobus.de/news.php?news=2717

2012: 50 nya Scania-bussarna i Tyskland
2014: 150 nya Scania-bussarna i Tyskland
2015: 275 nya Scania-bussarna i Tyskland

Sa man kan ser samarbete med kinesiska Higer och belgiska vanHool är mycket framgangsrikt.
Och Scania blir mer och mer konkurranse för Evobus och MAN.
Titel: SV: Scania Tyskland pa vänster körfält - kraftigt ökad säljes av bussarna
Skrivet av: Ersa skrivet 10 december 2015, 15:30:20 PM
Tyvärr är "mycket framgångsrikt" inget man kan påstå om kvaliteten på hittills sålda Higer Touring i Sverige.
Titel: SV: Scania Tyskland pa vänster körfält - kraftigt ökad säljes av bussarna
Skrivet av: Kurra-Gurra skrivet 10 december 2015, 16:30:31 PM
"Scania i omkörningsfilen" är väl kanske en bättre översättning av artikelns rubrik. Artikeln handlar om att Scania har sålt fler bussar den sista tiden.
I tyskland säljs väl kanske Scania mest med finska och belgiska karosser, och därav är det kanske en bättre kvalitet än på Higer Touring. Egentligen vet jag inte, då jag aldrig ägt, kört eller ens åkt i en Touring :P , men kinatillverkat är ju kinatillverkat...
Titel: SV: Scania Tyskland i omkörningsfilen - kraftigt ökad säljes av bussarna
Skrivet av: bussexperte skrivet 10 december 2015, 18:52:38 PM
Har ändrad ämnesnamn - tack :)

Jasa, det kan man titta pa fra olika sider,
13,70m HIGER-modellen far man för endast ca. € 200.000,- om man beställar flera exemplarar. Och leverans är mycket snabbt. Aktuellt var det stora antal bussarna inom 3, 4, 5 veckorna till franska Isilines och Megabus France. Dom beställar normalt endast Astromega dubbeldäckare - men Higer var modellen med snabbaste leveranstid och i Frankrike är det aktuellt en stor tävling vilken bussföretag öppnar snabbast nya fjärrbusslinjer.

Higer-bussen är optiskt modernt och mycket populärt hos passagerare i Tyskland. Det finns flera exemplarer i drift hos Flixbus-Meinfernbus, speciellt sittplatserna är mycket populärt - nästan alla säger att man sitta bättre där än i en MAN Lions Coach, Mercedes Tourismo eller SETRA.
I tyska busstest var det i stort sätt ocksa positivt resultat. Man far mycket buss för mindre pengarna - 57+1+1 leder-sittplatserna, 8,6kbm bagageutrymme inkl. sovkabin, videokamera m.fl. och snabbt leveranstid.

http://www.busplaner.de/sites/default/files/busplaner/bustest/omnibustest_scania_touring_13_7_22499.pdf
http://www.busplaner.de/omnibusmagazin/omnibustest/6588/Scania/Scania-Touring-13-7

Tips för företagsägare före beställning:
Kontakta Tholen Busreisen i Friesoythe nära Oldenburg i Norra-Tyskland som insättar dagligen 3 stycken Higer och 3 stycken Omni-Express 3.60 i fjärrbusstrafik. Dom har säkert nagra erfaringer med bade tva bussmodeller. Och TRS Gruppenreisen i Grabow har hela flottan med Higer 13,70m busserna (nära Schwerin) http://img.webme.com/pic/f/fernbusbilder/Busreisen%20Tholen%20-%20CLP%20ET%2050%20-%201.jpg
Busspartner fra Flixbus-Meinfernbus far stora rabatter vid beställning hos MAN och Evobus-Mercedes-Setra. Annars kanske där skulle finns högre antal Higer-bussarna i Tyskland.

Tyska postbus insättar aktuellt ca. 80 Scania-Omni-Express och 10 Scania-vanHool Altano. I tyska bussforum finns delvis kritik pa kvaliteten fra den sista i Poland byggda bussarna och det är oklart hur ser det aktuellt ut med ytterliggare leverans fra flera Omni-Express-bussarna till Postbus - möjligtvis ocksa i samband med modellbyte till Scania-Interlink.

Titel: SV: Scania Tyskland i omkörningsfilen - kraftigt ökad säljes av bussarna
Skrivet av: CW66 skrivet 12 december 2015, 14:10:37 PM
Ersas vanilga gnäll är inte mycket att ta notis om, särskilt inte när det inte finns några förklaringar till vad som egentligen är felet.

Det är ju så med ALLA bussmodeller - allt har sina barnsjukdomar, och alla bussmodeller som säljs på marknaden oavsett tillverkare är ju riktade till olika segment och användningsområden.

Scania Touring är ju en modell i ett segment som inte är i den högsta klassen prismässigt. Du får vad du betalar för är alltid något man skall tänka på. Touring innehåller en "rak spec", vilket ju innebär att man inte har några valmöjligheter mellan olika kök tex i bussen. Det mesta är ja eller nej, detta för att hålla nere priserna. Vill man ha en högre spec och en mer omfattande valmöjlighet väljer man inte Touring, MAN Lions Coach eller MB Tourismo, tuan Irizar i6/i8, MB Travego och Neoplan Starliner eller hur?

Vad som menas med mycket framgångsrikt kan baseras knappast på några få sålda Touring i början av sin karriär i Sverige, utan vi pratar om Tyskland här, vilket nog Ersa missade.
Touring-bussen har ju blivit betydligt bättre där man lyssnat på kunderna och förbättrat saker som inte varit bra i början. Som exempel levereras bussarna till Europa först till Tyskland tomma, för att där stolas i.

Kinatillverkat är alltid Kinatillverkat kommer från någon som säger att han varken åkt eller kört en kinesisk tillverkad buss - verkligen underbyggd kritik tycker jag  :)
Jag har både åkt och testkört bussen, och blev helt klart överraskad - och kunde själv konstatera att den är betydligt bättre idag än vad den var i början när den kom på flera punkter.

Det som sålts under 2015 är bland annat:
60 OmniExpress till Postbus (totalt har man nu 120 bussar av modellen OmniExpress - inte 60 som "busexperte" felaktigt skrev)
Ett antal ospec. turistbussar

Vad gäller stads och förortsbussar har man bland annat 2015 levererat:
57 Citywide LF led till BVG, Berlin
27 Cituwide LE till BRH Viabus (för BASF, Ludwigshafen)
25 Citywide LE till Käberisch, Niederaula (trafik för DB Bus)
7 Citywide LE till KVS, Saarlouis

samt ett antal demo och lagerbussar som man sålt till strökunder

Så ja, Scania har haft ett uppsving med sina produkter på tyska marknaden under 2015 helt klart - och framgångsrikt
Titel: SV: Scania Tyskland i omkörningsfilen - kraftigt ökad säljes av bussarna
Skrivet av: Kurra-Gurra skrivet 12 december 2015, 23:22:23 PM
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 12 december 2015, 14:10:37 PMKinatillverkat är alltid Kinatillverkat kommer från något som säger att han varken åkt eller kört en kinesisk tillverkad buss - verkligen underbyggd kritik tycker jag  :)
Pröva att läsa en gång till, du har uppenbarligen inte förstått min text! Jag har aldrig kort eller åkt SCANIA HIGER TOURING, däremot kört, mekat och åkt en väldig massa Kinatillverkade bussar, lastbilar, personbilar, mobilkranar och grävmaskiner då jag arbetat som mekaniker i Asien under ett par år! Och kinesisk kvalitet kan inte mäta sig med exempelvis tysk, inte på någon punkt! Detta avspeglas ju dock i prislappen, vilket kan vara en god anledning att ändå köpa HIGER TOURING! Men har man problem med läsförståelsen kanske man måste komma med spydiga svar? :)
Mvh
Titel: SV: Scania Tyskland i omkörningsfilen - kraftigt ökad säljes av bussarna
Skrivet av: Ersa skrivet 13 december 2015, 01:16:35 AM
Verkar som att de flesta fordonstillverkare verkar ha sina respektive lojala "fans" här i forumet som går igång på allt de uppfattar som (någon form av personlig?) kritik. Så kan det gott få vara, men det vore ju trevligare om man kunde hålla en hövligare ton här, och inte avvisa andras åsikter med nedvärderande ordval. Det borde vara tillåtet att få ha sina personliga reservationer mot vissa produkter, och vad gäller Kinatillverkning har de ju dessvärre en tradition att leverera lite billigare produkter, med sämre kvalitet. Men detta gällde ju även Japan för flera decennier sedan, och därefter Sydkorea, vilka bägge idag konstruerar fullgoda produkter. Vilket säkerligen även Kina (och även Indien) kommer att hinna ikapp med tiden.
Gällande Scania är detta alltjämt mitt klara favoritmärke på marknaden, och har så varit ända sedan jag började köra buss. Gärna med Irizar- eller VanHool-kaross i första hand, sedan Carrus tråkigt nog är borta ur leken och Kiitokori tyvärr inte är så aktuellt för linjevagnar i Sverige.

Gällande de ständiga inläggen om den tyska marknadens expressbusstrafik förstår jag faktiskt inte vad trådskaparen är ute efter för slags debatt. Ska vi andra enbart hålla med i hyllningskören, inte svara alls, eller hur är det tänkt?
Titel: SV: Scania Tyskland i omkörningsfilen - kraftigt ökad säljes av bussarna
Skrivet av: CW66 skrivet 13 december 2015, 09:50:41 AM
Men Ersa...kan du aldrig ge dig?

Alltså, kanske jag var lite vass mot dig, men det är ju faktiskt inte om bedömande om en bussmodell tråden handlar om eller hur?

Att skriva att en bussmodell är dålig för jag hört det, men inte ha några som helst belägg för det är ju så ointressant och inkompetent att det knappt finns. Berätta om dina erfarenheter hur den är att köra, handha, åka i etc, och då får du ett intressant inlägg, håller du inte med?

Du måste ju placera en produkt i det segmentet det tillhör och där tänka och jämföra med liknande andra bussar. Dessutom kanske avtalslängder, avskrivningstider etc inte alltid tillåter att köpa en buss som ligger en miljon dyrare, och då tycker man kanske att Touring är ett bättre alternativ - för såååå dålig är den faktiskt inte som du vill framställa den.

Tråden handlade om Scanias framgångar på tyska marknaden, och inte om en speciell bussmodell som sagt - därför jag bad dig läsa inlägget en gång till, vilket du inte gjorde utan tyckte synd om dig istället.
Scania har ett brett sortiment av produkter, och ett ännu bredare sortiment av motorer till alla bränsletyper inklusive hybrid upp till 100km/h - och det har uppenbarligen satt fart på försäljningen.

Varför måste man alltid här på forumet lägga in en massa om hur bra eller dåliga dom är istället för att glädjas att en svensk busstillverkare lyckas bra på en hemmamarknad som totalt annars domineras starkt av inhemska märken?
Titel: SV: Scania Tyskland i omkörningsfilen - kraftigt ökad säljes av bussarna
Skrivet av: CW66 skrivet 13 december 2015, 09:56:21 AM
Citat från: Kurra-Gurra skrivet 12 december 2015, 23:22:23 PM
Pröva att läsa en gång till, du har uppenbarligen inte förstått min text! Jag har aldrig kort eller åkt SCANIA HIGER TOURING, däremot kört, mekat och åkt en väldig massa Kinatillverkade bussar, lastbilar, personbilar, mobilkranar och grävmaskiner då jag arbetat som mekaniker i Asien under ett par år! Och kinesisk kvalitet kan inte mäta sig med exempelvis tysk, inte på någon punkt! Detta avspeglas ju dock i prislappen, vilket kan vara en god anledning att ändå köpa HIGER TOURING! Men har man problem med läsförståelsen kanske man måste komma med spydiga svar? :)
Mvh

Jag provar att läsa en gång till, och funderar på min läsförståelse - och konstaterar att ditt inlägg den här gången var mycket mer begripligt och underbyggt.
Men jämför du kinesiskt med tyskt undrar jag vem som har förstått något av det hela och inte  :)
Vet du ens varför prislappen är satt på det viset den är egentligen? Vad är det som gör att priserna kan hållas nere tror du? Att kvalitén är urusel - jo, då köper säkert svenska bussägare bussen, eftersom dom är så totalt dumma - eller hur menar du ;-)?....tror jag både du och jag inte tror på.

Bara för att något är dåligt - är ju inte allt dåligt eller hur?

Och ännu en gång - läsförståelsen handlade om försäljningsframgångarna på Tyska marknaden, inte om sågning eller inte av bussmodeller.
Och jag är tyvärr - till skillnad från dig - övertygad om att framgångar nås genom en bra produktmix - eller du tycker jag har fel där med ;-)?
Titel: SV: Scania Tyskland i omkörningsfilen - kraftigt ökad säljes av bussarna
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 13 december 2015, 10:02:45 AM
Suck ja.

Mina erfarenheter av de första 3-4 årgångarna av Higer Touring är inte positiva, trånga, stolar avsedda för småväxta asiater och konstiga konstruktionslösningar, svag kvalitetskontroll, men dessa bussar är idag 5 år gamla och som Uffe skriver har det skett en utveckling.

Irizar som ofta höjs till skyarna tycker jag också ibland har märkliga lösningar i konstruktionen och är inte helt anpassade till Nordisk trafik.

Higer Touring ska man ju jämföra med Temsa och liknande, en MB Tourismo kan du ju idag få i så många varianter och med samma utrustning som en Travego med få undantag så den jämförelsen blir lätt orättvis.

Svenska bussägare i allmänhet har varit och är ofta skeptiska till billigare produkter undantaget i ren lokaltrafik, det är bara att jämföra vad som säljs idag.
Titel: SV: Scania Tyskland i omkörningsfilen - kraftigt ökad säljes av bussarna
Skrivet av: Kurra-Gurra skrivet 13 december 2015, 13:50:51 PM
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 13 december 2015, 09:56:21 AM
Jag provar att läsa en gång till, och funderar på min läsförståelse - och konstaterar att ditt inlägg den här gången var mycket mer begripligt och underbyggt.
Men jämför du kinesiskt med tyskt undrar jag vem som har förstått något av det hela och inte  :)
Vet du ens varför prislappen är satt på det viset den är egentligen? Vad är det som gör att priserna kan hållas nere tror du? Att kvalitén är urusel - jo, då köper säkert svenska bussägare bussen, eftersom dom är så totalt dumma - eller hur menar du ;-)?....tror jag både du och jag inte tror på.

Bara för att något är dåligt - är ju inte allt dåligt eller hur?

Och ännu en gång - läsförståelsen handlade om försäljningsframgångarna på Tyska marknaden, inte om sågning eller inte av bussmodeller.
Och jag är tyvärr - till skillnad från dig - övertygad om att framgångar nås genom en bra produktmix - eller du tycker jag har fel där med ;-)?
Aha, vi verkar stå varann ganska nära ändå
Det är klart att man kan jämföra kinesiska grejer med tyska grejer, det gör man ju hela tiden, inte bara när man köper något så kapitalintensivt som en buss. Ex.vis. när man köper verktyg. Där kan du välja mellan billiga off brand-grejer från ÖoB eller Würth till ett betydligt högre pris. Prislappen ska ju givetvis också vägas in i jämförelsen, och om de tyska grejerna är fyra gånger dyrare än de kinesiska kanske de kinesiska är mer prisvärda iallafall, speciellt om man inte använder verktygen varje dag.

Kvaliteten på kinesiska grejer är inte urusel, kvaliteten på kinagrejer är ibland OK och ibland undermålig, det handlar om vad man har för standard och förväntningar på produkten. Samtidigt är kinakvalitet betydligt bättre än t.ex indisk-tillverkade grejer, som också kostar ungefär 70% av vad motsvarande kinagrej kostar. Då är man återigen tillbaka vid konstaterandet att
kvantitet är en kvalitet i sig självt!
Mvh Konrad

Titel: SV: Scania Tyskland i omkörningsfilen - kraftigt ökad säljes av bussarna
Skrivet av: CW66 skrivet 13 december 2015, 15:17:19 PM
Jag är helt övertygad om att Scania har rätt bra kontroll på det som man själva tillverkar i Kina tillsammans med Higer faktiskt.
Svårt att tänka mig att man släpper ut en ok eller undermålig buss på marknaden i Europa.

Det är väl som allt - man tar fram en buss i början, som förbättras allteftersom efterfrågan på nya grejor och ändrade sådana finns.

Priset på bussen hålls nere pga av materialet (som är samma som i Europa) kan fås till billgare priser, billigare arbetskraft, men även att bussen inte kan fås i en rad olika versioner och valmöjligheter utan man har en grundspec som inte går att ändra på så mycket - därmed hålls kostnaden ner betydligt.
Det är lite som att kryssa i "vill du ha kök - ja/nej, vill du ha toa ja/nej" men inte vilken typ av toa eller vilket typ av kök.
Vill man ha mer valmöjligheter som om man vill ha två vattenkokare, kök i en lucka utanför, korvkokare eller kök av olika tillverkare så blir det ju också ett högre pris allmänt för att hålla med dessa olika varianter.

Men som sagt - jag tycker fortfarande att det är tråkigt att man här på forumet inte kan börja en tråd om en busstillverkares försäljning, utan att det alltid måste kräkas ut hur dåliga vissa tycker vissa produkter är och inte - det är liksom inte det tråden handlar om...eller hur?
Nu är det ju helt urspårat på hur bra eller dålig Touring-bussen är.

Hur är det med de andra bussarna man erbjuder - Irizar, VanHool-samarbetet, CityWide eller olika bränsle och motorvalmöjligheter?
Det är ju en kombination av allt som gör framgången - inte en speciell buss

...hälsar Uffe som försöker allt vad han kan att gå tillbaka till det tråden handlade om i alla sina inlägg - även om det är oerhört svårt....
Titel: SV: Scania Tyskland i omkörningsfilen - kraftigt ökad säljes av bussarna
Skrivet av: bussexperte skrivet 13 december 2015, 16:30:23 PM
Äntligen lite diskussion i forumet här... - oftast är det endast flera hundra visningar, men inget svar :)

Men tar det lugnt alla... .

Här bilder fra interior fra Scania-Higer-Touring:
http://www.bus-bild.de/1200/fahrerplatz-scania-touring-cooperation-with-115476.jpg
http://www.bus-bild.de/1200/schoene-gediegene-sitze-scania-touring-115477.jpg
http://www.bus-bild.de/1200/bord-wc-scania-touring-cooperation-with-115478.jpg
http://www.bus-bild.de/bild/deutschland~staedte-p---r~potsdam/110165/ko-um-962-steht-am-21062014-am.html

Där far man mycket valuta för pengarna, inkluderat modernt europäisk design. Jag tycker att det är i alls fall en bra alternativt till optisk "gamla" i Türkiet producerat modellerna MAN-Lions-Coach och Mercedes-Tourismo. Evobus bjuder pa modernare SETRA 500 serie - men dyrare. Och MAN bjuder pa Neoplan-Cityliner - men ocksa dyrare. Sa Higer-Touring är en bra alternativt, kaross är tillverkad i kina - men bussen i helhet är mer europäisk.

Däremot finns ocksa modellen Scania Higer A30:
http://s16.flog.pl/media/foto/10374539_scania-higer-a30-99969.jpg
http://www.scania.es/_system/img/highres/343220_highres_12191-019.jpg
https://c2.staticflickr.com/4/3690/9947823253_45c5a7e75d_b.jpg

Det är en typisk originalt kinesisk buss med kinesisk interior, sittplatser och billigt design.

Men om man är bussägare maste man ocksa titta pa vad passagerare tycker och för vilken sort resa bussen behövs.
For kortare skolutflykt fra Stockholm till Gripsholm eller shoppingsutflykt fra Göteborg till Ullared räcker billiga Scania A30 ocksa.
För normala resor, beställningstrafik och fjärrbusstrafik gar Scania-Higer-Touring bra.

Scania har arrangerad bra strategisk kooperation med olika kaross-tillverkare (Higer, vanHool etc.) och bjuder därmed flera attraktiva modeller för olika insattmöjligheter upp till dubbeldäckare. Dom andra tillverkare (f.ex. VOLVO eller MAN) kan rekommanderas endast, att följa Scania och intensivera samarbete f.ex. med en annan kinesisk busstillverkare och/eller f.ex. en sydeuropäiska busstillverkare som f.ex. Beulas, Ayats, Castrosua, Caetano, Sunsundegui eller IrmaosMota. Om alla arbetar ensamt i framtiden ocksa blir det i turistbuss-/fjärrbusssegmentet mer och mer Evobus och Scania marknadsandeler. Det behövs en kombination fra billigare tillverkningsmöjligheter i Spanien/Portugal/Kina och bra distributions- / försälnings- och servicenätet samt bra namn fra VOLVO och MAN i framtiden.

Titel: SV: Scania Tyskland i omkörningsfilen - kraftigt ökad säljes av bussarna
Skrivet av: Kurra-Gurra skrivet 13 december 2015, 18:15:32 PM
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 13 december 2015, 15:17:19 PM
Det är väl som allt - man tar fram en buss i början, som förbättras allteftersom efterfrågan på nya grejor och ändrade sådana finns

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 december 2015, 10:02:45 AM
Suck ja.

Mina erfarenheter av de första 3-4 årgångarna av Higer Touring är inte positiva, trånga, stolar avsedda för småväxta asiater och konstiga konstruktionslösningar, svag kvalitetskontroll, men dessa bussar är idag 5 år gamla och som Uffe skriver har det skett en utveckling.

Irizar som ofta höjs till skyarna tycker jag också ibland har märkliga lösningar i konstruktionen och är inte helt anpassade till Nordisk trafik.
Precis, de flesta nya grejer lider av diverse barnsjukdomar. Det är därför det sällan är bra ekonomiskt att vara bland de första kunderna på en viss marknad, då man får vara något av en testpilot. Däremot kan det ju vara bra marknadsföring att "vara först med det senaste". Det kostar att ligga på topp!

Grejen med Irizar fattar faktiskt inte jag heller? Att de ofta har tre stolar per rad kan ju vara lyxigt, men det går ju att beställa även andra busskarosser med denna bestolning. Sen är de i mitt tycke faktiskt rätt fula med sin stora "bula i pannan" (jag tillhör den bakåtsträvande VanHool-falangen, som dock inte är lika militant och aggresiv som Kässbohrer-SETRA -folket  :P )
Titel: SV: Scania Tyskland i omkörningsfilen - kraftigt ökad säljes av bussarna
Skrivet av: Kurra-Gurra skrivet 13 december 2015, 19:06:21 PM
Citat från: bussexperte skrivet 13 december 2015, 16:30:23 PM
Däremot finns ocksa modellen Scania Higer A30:
http://s16.flog.pl/media/foto/10374539_scania-higer-a30-99969.jpg
http://www.scania.es/_system/img/highres/343220_highres_12191-019.jpg
https://c2.staticflickr.com/4/3690/9947823253_45c5a7e75d_b.jpg

Det är en typisk originalt kinesisk buss med kinesisk interior, sittplatser och billigt design.

Men om man är bussägare maste man ocksa titta pa vad passagerare tycker och för vilken sort resa bussen behövs.
For kortare skolutflykt fra Stockholm till Gripsholm eller shoppingsutflykt fra Göteborg till Ullared räcker billiga Scania A30 ocksa.
För normala resor, beställningstrafik och fjärrbusstrafik gar Scania-Higer-Touring bra.
Denna bussmodell tror jag tyvärr kommer att nå mycket små framgångar i de nordiska länderna.
Den renodlade skolskjutsen bedrivs mest i de glestbefolkade delarna av Sverige. I denna verksamhet är Mercedes-Benz Sprinter totalt dominerande. Behövs mer platser än de cirka 19 stycken som finns i en Sprinter kör man med en fullstor treaxlig buss, om även kan utföra andra körningar än bara skolturer.
Att ändra denna kultur tror jag är mycket svårt. Vad de flesta tyskar (och andra kontinentala européer) har väldigt svårt att föreställa sig är de oerhört långa avstånden som är i glesbygds-sverige. Mellan Arjeplog och Luleå(centralort i länet) är det lika långt som mellan Berlin och Hannover, med den skillnaden att det bara är ödemark längs vägen. I  Norrland kan det ibland vara 400 km till närmaste verkstad. I dessa trakter är driftsäkerhet absolut högsta prioritet. Och då är det lätt att man väljer Sprintern i småbuss-segmentet.

På shoppingresor till ullared passar den heller inte. Där krävs ordentligt med bagagerum. Du kan inte ana vilka oerhörda mängder billigt krimskrams och megapack med strumpor som svenskar kan köpa på sig  :o
Titel: SV: Scania Tyskland i omkörningsfilen - kraftigt ökad säljes av bussarna
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 13 december 2015, 20:03:17 PM
Man kan ju kika på vilka som köpt MB riktiga budgetmodell för ren skolbusstrafik, Intouro.

Inga företag med beställningstrafik på programmet.
Titel: SV: Scania Tyskland i omkörningsfilen - kraftigt ökad säljes av bussarna
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 13 december 2015, 20:12:19 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 december 2015, 20:03:17 PM
Man kan ju kika på vilka som köpt MB riktiga budgetmodell för ren skolbusstrafik, Intouro.

Inga företag med beställningstrafik på programmet.

Stångåbuss har köpt åtta Intouro och de har beställningstrafik. Även övriga företag som köpt Intouro har så vitt jag kan se beställningstrafik. Därmed inte sagt att de tänker använda Intouro i denna annat än i speciella fall. Stångåbuss t ex körde med några av sina Intouro i samband med O-Ringen i Borås i somras.
Titel: SV: Scania Tyskland i omkörningsfilen - kraftigt ökad säljes av bussarna
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 13 december 2015, 20:18:20 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 december 2015, 20:12:19 PM
Stångåbuss har köpt åtta Intouro och de har beställningstrafik. För övrigt körde de beställningstrafik för några av dessa i somras, närmare bestämt i samband med O-Ringen i Borås.

Jo men shuttlebussar för O-Ringen kräver ju inget större bagageutrymme, komfort, toalett mm, dessa är ju inget annat än rena skolbussar med enklaste inredning och utrustning, ska man köpa MB för kombinerad linje/skola/beställning väljer man den dyrare men bättre utrustade Integro.

Titel: SV: Scania Tyskland i omkörningsfilen - kraftigt ökad säljes av bussarna
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 13 december 2015, 20:32:07 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 december 2015, 20:18:20 PM
Jo men shuttlebussar för O-Ringen kräver ju inget större bagageutrymme, komfort, toalett mm, dessa är ju inget annat än rena skolbussar med enklaste inredning och utrustning, ska man köpa MB för kombinerad linje/skola/beställning väljer man den dyrare men bättre utrustade Integro.

Men du skrev att inga bussföretag med beställningstrafik på programmet köpt Intouro. Vad grundar du det på? Inte uppgifterna om levererade Intouro i SBH i alla fall. Hällesta' Buss, Högbergs Buss och Flexbuss har också beställningstrafik för att nu nämna några fler av dem.
Titel: SV: Scania Tyskland i omkörningsfilen - kraftigt ökad säljes av bussarna
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 13 december 2015, 20:36:59 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 december 2015, 20:32:07 PM
Men du skrev att inga bussföretag med beställningstrafik på programmet köpt Intouro. Vad grundar du det på? Inte uppgifterna om levererade Intouro i SBH i alla fall. Hällesta' Buss, Högbergs Buss och Flexbuss har också beställningstrafik för att nu nämna några fler av dem.

Ursäkta om det gick att misstolka mitt inlägg.

Om jag istället skriver att inget bussföretag som tänkt sig meranvända bussen i beställningstrafik lär köpa Intouro, i a f om man har några komfortkrav.
Titel: SV: Scania Tyskland i omkörningsfilen - kraftigt ökad säljes av bussarna
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 13 december 2015, 20:43:59 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 december 2015, 20:36:59 PM
Ursäkta om det gick att misstolka mitt inlägg.

Om jag istället skriver att inget bussföretag som tänkt sig meranvända bussen i beställningstrafik lär köpa Intouro, i a f om man har några komfortkrav.

I så fall blir ju det du skrev ungefär lika onödigt som att påpeka att inget företag köper Mercedes-Benz Citaro för att använda i beställningstrafik.
Titel: SV: Scania Tyskland i omkörningsfilen - kraftigt ökad säljes av bussarna
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 13 december 2015, 21:28:28 PM
Uppenbarligen är ju då hela diskussionen runt prispressade bussar onödig, eller?

Svenska åkare har sedan länge varit tveksamma till uppstickare som erbjudit billiga produkter, typ King Long, Temsa mfl men trots det har några av de stora MB/Volvo/Scania valt att erbjuda billiga alternativ som i Scania:s fall är frukt av ett samarbete med en Kinesisk byggare (Higer), Volvo har erbjudit en strippad 9700 (9500) och MB en rejält strippad Integro (Intouro), på så sätt räknar man med att kunna sälja dessa billigare produkter med draghjälp från "sitt" namn till skillnad från både Temsa och King Long mfl

Men det innebär inte att man trots en lägre prislapp har sålt speciellt många Higer Touring till exempel i jämförelse med Volvo:s 9500 där skillnaden jmf med den dyrare 9700 inte upplevs speciellt stor.

Det är ju också en anledning till att MB sålt väldigt många Tourismo jmf med Travego eftersom man med en lägre prislapp kan få i princip samma buss utrustningsmässigt, den billigaste Setran 515 HD har i många fall billigare material än i den bäst utrustade Tourismon, stolar och textilier t.ex och när det gäller den tidigare 415 GT HD var det ännu mer markant.

På många håll har sedan vissa märken dålig eftermarknad och sämre rykten, det betyder en hel del för åkaren som ska välja en ny buss.
Titel: SV: Scania Tyskland i omkörningsfilen - kraftigt ökad säljes av bussarna
Skrivet av: bussexperte skrivet 15 december 2015, 12:56:48 PM
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 12 december 2015, 14:10:37 PM
Det som sålts under 2015 är bland annat:
60 OmniExpress till Postbus (totalt har man nu 120 bussar av modellen OmniExpress - inte 60 som "busexperte" felaktigt skrev)
Så ja, Scania har haft ett uppsving med sina produkter på tyska marknaden under 2015 helt klart - och framgångsrikt

Jag har en aktuellt info direkt fra Postbus at Omniexpress-Produktionen har stoppats under hösten och det blir slut med 90 bussarna totalt.
Under 2016 ska beställas en ny serie Postbusserna - men ej Scania-Omniexpress.
Titel: SV: Scania Tyskland i omkörningsfilen - kraftigt ökad säljes av bussarna
Skrivet av: bussexperte skrivet 05 januari 2016, 16:56:21 PM
Jag har en aktuellt info at en nya Scania-Higer-Touring 13,70m med 57 full leder-säten och dynamisk skyltar kostar € 270.000,- enligt officiella prislistan. Men det ska existerar stora rabatter om man kan handla... .