http://www.dn.se/sthlm/zonsystemet-kan-ersattas-av-enhetstaxa/
Det här är inte en dag för tidigt att det blir lättare att åka med reskassa. Om man tittar på dom linjerna som går över fler zoner så är det många som betalar för lite om det är i okunskap eller rent fusk vet man ej.
Citat från: eldani skrivet 08 december 2015, 21:08:47 PM
http://www.dn.se/sthlm/zonsystemet-kan-ersattas-av-enhetstaxa/
Det här är inte en dag för tidigt att det blir lättare att åka med reskassa. Om man tittar på dom linjerna som går över fler zoner så är det många som betalar för lite om det är i okunskap eller rent fusk vet man ej.
Dagens system är ju knappast optimalt om man säger så. Argumentet att det skulle vara rättvist med enhetstaxa köper jag väl dock inte. Det är nog allvarligt talat något av de tramsigaste jag hört från vänsterhåll...
Enhetstaxa gynnar ju dock långa resor framför korta. Finns förstås viss vits med det, då många åker kollektivt oavsett som åker korta sträckor.
Det är ju dock redan ett problem att kostnaden är så stor för att åka över en ytterligare zon. Framförallt är det väl ett problem att man hållit kvar med den ologiska principen att det ska kosta dubbelt för resa inom den första zonen. Det fungerade ju bra när man hade häften och det fanns en enkel logik, men är ju ganska ologiskt när systemen är elektroniska.
Tar man bort den "dubbla startkupongen" och tar bort vissa ologiska zonindelningar (som exempelvis att man delar Nacka i två zoner), samt har lite bättre informationsmaterial så ska väl ingen göra fel av misstag, så skulle det vara till stor hjälp. Tror väl också att man ska ta bort det obligatoriska med att ha "standardresa" på Reskassa. tanken är ju i och för sig bra för vissa och det är väl inte fel att man kan ställa in en sådan. Men för många som åker med reskassa är ju just idén att man gör rätt mycket olika typer av resor, så att det snarare ställer till det för dem, än hjälper vederbörande att göra rätt för sig.
Det var en del politiker i Stockholm som krävde, att ingen som bodde längs tunnelbanan skulle behöva betala mera för att åka in till stan (med argument som att motverka utanförskapet, öka integrationen, m.m.). Detta ledde till att hela tunnelbanan hamnade i zon A. Men hur gick det då med att motverka utanförskapet för de som bara hade pendeltåg, ja dom glömde politikeran. Och här har det uppstått en del lustigheter i zonsystemet som att Helenelund och Kista ligger i olika zoner trots att de ligger lika långt ut från City. Och att behöva betal 50% mera för att åka från Sollentuna till Kista än att åka från Botkyrka till Kista är inte rimligt.
Det som skulle behövas är snarare betydligt fler zoner än i dag, då varje zongränspassage inte blir så stor prisskilnad.
Det nämns i artikeln rätt höga kostnader för att införa ett check in check out system. Men det bygger antagligen på att man räknar med att dra kostnaden från kortet vid utcheckning. Om man i stället valde att dra den maximala kostnaden för resan vid incheckning och att få resten tillbaka vid utcheckning. Skulle det kunna lösas i bussarna med att flytta den lilla läsaren till mittdörren. I tunnelbanan skulle man kunna ställa upp en stolpe på valfri plats i entrehallen med sådana utcheckningsläsare, då skulle man slippa bygga om sperrarna.
Ja de flesta partier på vänsterkanten vill ha enhetstaxa i stockholm, men inte om det innebär en prishöjning i innerstaden med 50%. Vilket det skulle behöva göra för att täcka förlusterna för de som inte längre gör zongränspassager.
Citat från: Lars_L skrivet 08 december 2015, 22:49:06 PM
Tar man bort den "dubbla startkupongen" och tar bort vissa ologiska zonindelningar (som exempelvis att man delar Nacka i två zoner), samt har lite bättre informationsmaterial så ska väl ingen göra fel av misstag, så skulle det vara till stor hjälp. Tror väl också att man ska ta bort det obligatoriska med att ha "standardresa" på Reskassa. tanken är ju i och för sig bra för vissa och det är väl inte fel att man kan ställa in en sådan. Men för många som åker med reskassa är ju just idén att man gör rätt mycket olika typer av resor, så att det snarare ställer till det för dem, än hjälper vederbörande att göra rätt för sig.
Att tre st zoner upplevs "krångligt" i SL-trafiken, medan fem st zoner fungerar bra i UL-trafiken är givetvis underligt. Men i UL-trafiken har man ju heller inte något "kupongtänk" med dubbla "kuponger" för resa inom en zon. Inte heller har man någon standardresa på sina reskassekort, utan alla resor med dessa kräver att resmålet knappas in innan kortet läggs på. Annars blir det bara en saldokontroll. Det är rätt intressant att se hur smidigt det fungerar på UL 809, medan man dagen efter kan åka SL 639 och uppleva det vanliga "krånglet".
Hur många zoner (där i form av "taxepunkter") finns det i Jämtland och Västernorrland? 70-80 st per län? Ändå har det alltid fungerat bra där sedan man införde chipkort med bl.a reskassefunktion där redan 2001.
Idag måste SL-resenären med reskassa veta vilken zon denne är i, vilken zon resmålet ligger i, samt förstå att det är två st kuponger för en zon, tre st kuponger för två zoner, samt fyra st kuponger för tre zoner. På de idag rätt omoderna Accessläsarna på dagens SL-bussar bussarna finns det ju redan tre knappar på ovansidan, vilka skulle kunna döpas om till A, B och C. Man tar helt enkelt bort standardresan och så får resenären trycka på den knapp som motsvarar den zon resmålet ligger i. Vid behov kan föraren (utan att behöva resa på sig och sträcka sig) berätta för de osäkra resenärerna vilken zon resmålet ligger i.
Då skulle man även få bort de 7-8 st knapptryckningar som idag krävs att föraren(!) genomför varje gång en enda resenär med reskassekort med två kuponger som standardresa ska resa mellan zon A och C. Vilket är ett stort antal påstigande per avgång. >:(
Citat från: igel skrivet 08 december 2015, 23:24:35 PM
Det nämns i artikeln rätt höga kostnader för att införa ett check in check out system. Men det bygger antagligen på att man räknar med att dra kostnaden från kortet vid utcheckning. Om man i stället valde att dra den maximala kostnaden för resan vid incheckning och att få resten tillbaka vid utcheckning. Skulle det kunna lösas i bussarna med att flytta den lilla läsaren till mittdörren. I tunnelbanan skulle man kunna ställa upp en stolpe på valfri plats i entrehallen med sådana utcheckningsläsare, då skulle man slippa bygga om sperrarna.
Ett "check out" på bussarna skulle vara katastrofalt vid större ändhållplatser som slussen, tänk att alla resenärer först ska lägga på sitt kort på läsaren innan de kan gå av bussen... :o :o :o
Citat från: Ersa skrivet 09 december 2015, 00:27:12 AM
Idag måste SL-resenären med reskassa veta vilken zon denne är i, vilken zon resmålet ligger i, samt förstå att det är två st kuponger för en zon, tre st kuponger för två zoner, samt fyra st kuponger för tre zoner. På de idag rätt omoderna Accessläsarna på dagens SL-bussar bussarna finns det ju redan tre knappar på ovansidan, vilka skulle kunna döpas om till A, B och C. Man tar helt enkelt bort standardresan och så får resenären trycka på den knapp som motsvarar den zon resmålet ligger i. Vid behov kan föraren (utan att behöva resa på sig och sträcka sig) berätta för de osäkra resenärerna vilken zon resmålet ligger i.
Finns det ingen linje i SL-området som startar i en zon, går in i en annan och sedan tillbaka till den första? I ett sådant fall fungerar inte ditt förslag. Då kan på- och avstigning ligga i samma zon, men man måste betala för två zoner för att ha giltig biljett medan bussen är i den andra. Systemet kan inte lägga på den andra zonen automatiskt för det kan ju hända att man ska stiga av före gränsen. Enda lösningen är att resenären vet att bussen går igenom en annan zon och anger den som mål i stället för avstigningsplatsen. D.v.s. resenären måste utöver avstigningsplatsens zon veta om linjen passerar någon annan zon på vägen.
Citat från: Harald Nordius skrivet 09 december 2015, 11:58:17 AM
Finns det ingen linje i SL-området som startar i en zon, går in i en annan och sedan tillbaka till den första? I ett sådant fall fungerar inte ditt förslag. Då kan på- och avstigning ligga i samma zon, men man måste betala för två zoner för att ha giltig biljett medan bussen är i den andra. Systemet kan inte lägga på den andra zonen automatiskt för det kan ju hända att man ska stiga av före gränsen. Enda lösningen är att resenären vet att bussen går igenom en annan zon och anger den som mål i stället för avstigningsplatsen. D.v.s. resenären måste utöver avstigningsplatsens zon veta om linjen passerar någon annan zon på vägen.
Jo det finns det, men t.ex 742:an som har alla hållplatser utom tre i zon B (de tre i zon A) utgår ingen extra avgift för passage av zon A vid resa mellan två hållplatser på bägge sidor om dessa två.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 december 2015, 12:44:32 PM
Jo det finns det, men t.ex 742:an som har alla hållplatser utom tre i zon B (de tre i zon A) utgår ingen extra avgift för passage av zon A vid resa mellan två hållplatser på bägge sidor om dessa två.
Finns säkert många linjer. Ex. 178 Mörby stn.--Sörentorp zA|zB Rådanvägen--Helenelunds stn zB|zA Grönlandsgången--Akalla zA|zB Järfälla k:a--Jakobsberg stn.
Citat från: igel skrivet 09 december 2015, 20:09:47 PM
Finns säkert många linjer. Ex. 178 Mörby stn.--Sörentorp zA|zB Rådanvägen--Helenelunds stn zB|zA Grönlandsgången--Akalla zA|zB Järfälla k:a--Jakobsberg stn.
178 har dock inget undantag vid zongränspassage.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 december 2015, 20:18:50 PM
178 har dock inget undantag vid zongränspassage.
Nej, det är dyrare att åka 178:an Danderyd-Kista än att åka tuben Danderyd-Kista.
607 har också så, börjar i A, går igenom B och turen till KAS slutar i A.
Hoppas på enhetstaxa!
Enhetstaxa är vansinnigt och tramsigt precis som det skrivits ovan.
Det finns ingen som helst anledning att de som åker kortare sträckor skall betala för de som åker längre - alla måste dra sitt strå till stacken!
I ALLA trafikslag, så även bilen betalar man mer ju längre man reser - det är fullständigt normalt för alla och envar. Åker du tåg till Göteborg kostar det mer än att åka till Skövde, åker du expressbuss kostar det mer att åka till Jönköping än till Linköping, åker du bil kostar resan mer bränsle till Nyköping än till Södertälje.
Jag sticker ut hakan och tycker man skulle ha ännu fler zoner - det fungerar alldeles utmärkt i andra län - så borde det också kunna fungera i Stockholms Län.
Tex kunde man ska en zon för varje kommun i länet - då hamnar automatiskt kommuncentra i den aktuella kommunzonen.
Att det skulle vara krångligt och svårt att hålla reda på - varför skall man överhuvud taget hålla reda på det? Man borde istället skapa ett system och en programmering av systemet som sköter om var och hur.
Kan man tala om i Skåne att man skall från Malmö till Landskrona, klarar man väl av att tala om för föraren om man skall till Brottby eller till Norrtälje?
Att det sedan med ett check-in och check-out-system skulle vara så farligt som alla tycks vara så rädda för är oförståeligt.
Det fungerade i Amsterdam när jag var där alldeles utmärkt - även på de stora hållplatserna, bussen behöver inte stå still eller ha dörrarna öppna för att kunna checka ut...utan man kan börja redan precis innan man skall gå av vilket en del gjorde.
Detta är ju ett alldeles utmärkt system som får ett underlag till var och hur folk reser och skapar ett underlag till förbättringar av trafiken.
U.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 december 2015, 12:44:32 PM
Jo det finns det, men t.ex 742:an som har alla hållplatser utom tre i zon B (de tre i zon A) utgår ingen extra avgift för passage av zon A vid resa mellan två hållplatser på bägge sidor om dessa två.
Hur hindrar man då att folk köper biljett för zon B men stiger av i zon A? Man kan väl inte hindra folk från att åka en kortare sträcka än de har köpt biljett för.
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 09 december 2015, 21:50:27 PM
Att det sedan med ett check-in och check-out-system skulle vara så farligt som alla tycks vara så rädda för är oförståeligt.
Det fungerade i Amsterdam när jag var där alldeles utmärkt - även på de stora hållplatserna, bussen behöver inte stå still eller ha dörrarna öppna för att kunna checka ut...utan man kan börja redan precis innan man skall gå av vilket en del gjorde.
Detta är ju ett alldeles utmärkt system som får ett underlag till var och hur folk reser och skapar ett underlag till förbättringar av trafiken.
U.
I Amsterdam tror jag det är så att man kan checka ut när hållplatsen man ska gå av på visas på skyltarna. Check-in-check-out är ju absolut det enklaste, men det har tyvärr råkat i vanrykte i Sverige p.g.a. Västtrafik.
Från början hade man tänkt sig ett mycket enkelt system med ren kilometertaxa (fågelvägen) och inga peeriodkort utan maxtaxa per dag och månad. Men sen la sig politikerna i och skulle ha kvar periodkorten och zonerna och ta bort utcheckningen vid enzonsresa plus diverse undantag. Då var hårdvaran redan upphandlad och den hade för dålig kapacitet för den omfattande mjukvara som blev följden. Det blev alltså ett komplicerat system som hade krävt väl genomtänkt information vid introduktionen, men Västtrafik är inte i stånd att informera begripligt om någon ting som helst. Allt detta bäddade för ett rejält fiasko. Att det vid flertalet resor inte krävs utcheckning gör förstås också att många glömmer att checka ut.
Citat från: Harald Nordius skrivet 09 december 2015, 22:02:19 PM
Hur hindrar man då att folk köper biljett för zon B men stiger av i zon A? Man kan väl inte hindra folk från att åka en kortare sträcka än de har köpt biljett för.
Det finns givetvis inget hinder alls, skulle man däremot ha kontroll vid någon av dessa hpl i zon A kan det självklart bli fråga om tilläggs-kontrollavgift.
Ska man byta till Tub eller Pendel i Farsta så blir biljetten ogiltig för övergång om man bara betalt för zon B.
Att det blivit så här är för att det annars blivit oskäligt för vissa genomgående resenärer.
Vi har ju faktiskt haft många fler zoner i SL-trafiken, och detta inne på 2000-talet. Då fanns dessutom inte heller någon PC eller kortläsare, utan bara en tidtabell samt en stämpel. Ändå fungerade det. Underligt...
Citat från: Ersa skrivet 10 december 2015, 06:47:32 AM
Vi har ju faktiskt haft många fler zoner i SL-trafiken, och detta inne på 2000-talet. Då fanns dessutom inte heller någon PC eller kortläsare, utan bara en tidtabell samt en stämpel. Ändå fungerade det. Underligt...
På den tiden var det föraren som stämplade, i dag ska var och en göra det själv. Och det funkar sådär. Och när föraren stämplade kunde alla se vad han hade stämplat, i dag är det ändast en from förhoppning från resenären att det blivit rätt.
Min mor reser nästan enbart med reskassa, och av de historier jag har hört. Kan jag ändast dra slutsatsen att reskassan i sin nuvarade form fungerar mycket dåligt. En sådan enkel sak som att köpa en resa för "helt pris två zoner" på ett kort som är inställt på reducerat pris, tycks vara för svårt. När tre förare i rad i Innerstaden sa till min mor att det inte går att köpa en Helprisbiljett på ett kort som är inställt på reducerat pris.
Citat från: igel skrivet 10 december 2015, 07:55:08 AM
På den tiden var det föraren som stämplade, i dag ska var och en göra det själv. Och det funkar sådär. Och när föraren stämplade kunde alla se vad han hade stämplat, i dag är det ändast en from förhoppning från resenären att det blivit rätt.
Min mor reser nästan enbart med reskassa, och av de historier jag har hört. Kan jag ändast dra slutsatsen att reskassan i sin nuvarade form fungerar mycket dåligt. En sådan enkel sak som att köpa en resa för "helt pris två zoner" på ett kort som är inställt på reducerat pris, tycks vara för svårt. När tre förare i rad i Innerstaden sa till min mor att det inte går att köpa en Helprisbiljett på ett kort som är inställt på reducerat pris.
Går och går, det går inte att köpa en sådan biljett med automatik, däremot om man gör rätt från början så kan förare o spx givetvis sälja en sådan biljett på samma sätt som man kan sälja en resa för 2 personer och flera från samma reskassa.
Dock är det nog så att detta fungerar bäst i tunnelbanan och sämre i busstrafiken där utbildningen verkar eftersatt.
Visst går det, men då har vi de 7-8 eller kanske uppåt 10 knapptrycken igen, på en svårläst ålderstigen gråsvart display. Detta är knappast något som inte ens den mest optimistiske och minst tidspressade innerstadsföraren jublar över att få utföra.
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 09 december 2015, 21:50:27 PM
Enhetstaxa är vansinnigt och tramsigt precis som det skrivits ovan.
Det finns ingen som helst anledning att de som åker kortare sträckor skall betala för de som åker längre - alla måste dra sitt strå till stacken!
Det är enhetstaxa på alla andra biljetter(periodkort) förutom reskassan, ska man vara konsekvent ska också reskassan ha enhetstaxa
Periodkort är ju redan en slagsmål enhetstaxa, samma pris oavsett hur långt eller ofta man åker.
Nu vet ju inte jag förhållandet med intäkter från periodkort resp. enresebiljetter är hos SL.
Ska det då kosta 790 kr att resa Slussen-Gamla Stan?
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 december 2015, 19:42:07 PM
Ska det då kosta 790 kr att resa Slussen-Gamla Stan?
av vilken anledning? för 790 kronor kan du resa 24 timmar om dygnet 30 dagar i följd mellan slussen och gamla stan, med reskassa endast de resor du hinner med under 1 timme, då ska väl priset vara därefter...
Citat från: homer skrivet 10 december 2015, 20:06:29 PM
av vilken anledning? för 790 kronor kan du resa 24 timmar om dygnet 30 dagar i följd mellan slussen och gamla stan, med reskassa endast de resor du hinner med under 1 timme, då ska väl priset vara därefter...
Nu finns det faktiskt lokala periodkort som kostar 570 kronor. I Norrtälje och Södertälje.
Citat från: Ersa skrivet 10 december 2015, 10:56:22 AM
Visst går det, men då har vi de 7-8 eller kanske uppåt 10 knapptrycken igen, på en svårläst ålderstigen gråsvart display. Detta är knappast något som inte ens den mest optimistiske och minst tidspressade innerstadsföraren jublar över att få utföra.
Förvisso är det så, men har SL bestämt att man ska få åka på sådana biljetter så kan inte en förare säga att det inte går. Då får det allt ta den tid det tar och föraren kan skippa sin rast. Och vill han ha rast får han reda ut det med trafikledningen.
Citat från: igel skrivet 10 december 2015, 20:54:18 PM
Förvisso är det så, men har SL bestämt att man ska få åka på sådana biljetter så kan inte en förare säga att det inte går. Då får det allt ta den tid det tar och föraren kan skippa sin rast. Och vill han ha rast får han reda ut det med trafikledningen.
Absolut ska det fungera så i teorin. Men i praktiken blir det ofta svårare att få en positiv, samarbetsvillig och arbetsvillig förarkår om man kräver att de skall hantera ett användarovänligt otympligt tidsödande biljettsystem.
Citat från: homer skrivet 10 december 2015, 20:06:29 PM
av vilken anledning? för 790 kronor kan du resa 24 timmar om dygnet 30 dagar i följd mellan slussen och gamla stan, med reskassa endast de resor du hinner med under 1 timme, då ska väl priset vara därefter...
Men då får du ingen enhetstaxa, d.vs att det alltid ska kosta lika mycket oavsett reslängd och biljettslag-
Alternativt kan ju 30 dagarskortet kosta 36:- :-) eller resan under en timme 1,10:- (räknat efter priset på 30 dagars kortet)
Hur man än gör blir det ju vansinnigt resultat om man blandar 30 dagarskort med enkelresor.
Citat från: Ersa skrivet 10 december 2015, 21:08:56 PM
Absolut ska det fungera så i teorin. Men i praktiken blir det ofta svårare att få en positiv, samarbetsvillig och arbetsvillig förarkår om man kräver att de skall hantera ett användarovänligt otympligt tidsödande biljettsystem.
Men hur ovanligt är det i resten av landet? I Örebro fick man vackert slå in zonnr på biljettmaskinen varje gång på landsortstrafiken. Och då var det bra mycket fler än 3 zoner.
Citat från: buskörare skrivet 11 december 2015, 21:13:11 PM
Men hur ovanligt är det i resten av landet? I Örebro fick man vackert slå in zonnr på biljettmaskinen varje gång på landsortstrafiken. Och då var det bra mycket fler än 3 zoner.
Jag har kört linjetrafik i ett flertal andra län, men inte ens i Västerbotten med sitt låsta system hade den dåvarande biljettmaskinen ett så dåligt gränssnitt och krävde så många knapptryckningar för sällanresenärer som åkte "avvikande" vägar. Man får nog gå tillbaka till 1990-talets system med magnetkort och gröna lådan för att hitta ett motsvarande krångligt gränssnitt.
Inte heller ULs dåvarande röda Almexmaskiner krävde lika mycket ståtid vid hållplatser och så stort antal knapptryckningar som dagens SL Access gör vid minsta lilla avvikande resa.
Accessen är oslagbar då folk åker det som är inlagt på sitt kort, och bara lägger på det. Men så fort det blir en avvikande resa (dvs för 90% av alla reskasseresenärer i länets norra tredjedel) så tar det tid.
Men om 90 % har en avvikande resa så har väl en massa människor valt fel standardresa. Kan man inte få dem att förstå att de ska välja sin vanligaste resa som standardresa?
Citat från: Harald Nordius skrivet 11 december 2015, 23:43:32 PM
Men om 90 % har en avvikande resa så har väl en massa människor valt fel standardresa. Kan man inte få dem att förstå att de ska välja sin vanligaste resa som standardresa?
Förmodligen inte, pga av flera skäl. Försäljarna här ute säljer reskassekort enbart med två kupongers standardresa utan att fråga kunderna vad de önskar. Om detta sker pga okunskap eller lathet är oklart. Dessutom är den lilla minoritet som har koll på kupongsystemet nöjda med en så liten standardresa, då de tror att fyra kupongers standardresa leder till att kortet dräneras snabbt vid resor i t.ex tunnelbanan. Man har ingen direkt tilltro till SLs system helt enkelt.
Dessutom har SL själva tydligen angett att ungefär hälften av alla som reser över en zongräns med ett reskassekort alltid betalar för lite. På 639 och 676 känns det spontant som att den andelen är en gnutta högre.
Feltanken med att alla ska välja "standardresa" är ju att för alla som bor utanför zon A, ser resandet ganska olika ut från gång till gång. Det är ju hela grejen med att inte ha periodkort. Det krävs ju inte många resor för att få ihop till ett periodkort per månad, om man ofta åker över en zongräns.
Tror att tanken helt enkelt bygger på en tro att folk med reskassa är de som åker till närmaste centrumet några gånger i veckan för att handla. Men så fungerar ju inte Stockholm idag. Dessutom åker man till olika centrum och ibland till stan. Många använder ju reskassa (inte minst äldre) för att hälsa på vänner som kan vara utspridda rätt långt ute i periferin, eller kanske bara på andra sidan en kommungräns där en zongräns går.
Systemet är helt enkelt inte gjort för att fungera med reskassa. Egentligen är ju systemet byggt för att man ska ha avläsning när man stiger av. Det var ju när politikerna stoppade den delen, som det blev ett hopplöst system - helt enkelt för att systemet inte är byggt för att bestämma olika antal biljetter per resa i förväg, beroende på vart resenären ska åka
Citat från: Ersa skrivet 11 december 2015, 22:08:58 PM
Jag har kört linjetrafik i ett flertal andra län, men inte ens i Västerbotten med sitt låsta system hade den dåvarande biljettmaskinen ett så dåligt gränssnitt och krävde så många knapptryckningar för sällanresenärer som åkte "avvikande" vägar. Man får nog gå tillbaka till 1990-talets system med magnetkort och gröna lådan för att hitta ett motsvarande krångligt gränssnitt.
Inte heller ULs dåvarande röda Almexmaskiner krävde lika mycket ståtid vid hållplatser och så stort antal knapptryckningar som dagens SL Access gör vid minsta lilla avvikande resa.
Accessen är oslagbar då folk åker det som är inlagt på sitt kort, och bara lägger på det. Men så fort det blir en avvikande resa (dvs för 90% av alla reskasseresenärer i länets norra tredjedel) så tar det tid.
Ja, jag slutade I Orebro 2009 och då var det fortfarande magnetkort där. Kanske har ändrats nu, inte varit där sen dess. Det krävde åtminstone fler än 9 tryck eftersom man skulle fylla I från vilken zon man åkte och sen till vilken zon man skulle till. Och varje zon hade 4 siffror.
Citat från: buskörare skrivet 12 december 2015, 12:15:35 PM
Ja, jag slutade I Orebro 2009 och då var det fortfarande magnetkort där. Kanske har ändrats nu, inte varit där sen dess. Det krävde åtminstone fler än 9 tryck eftersom man skulle fylla I från vilken zon man åkte och sen till vilken zon man skulle till. Och varje zon hade 4 siffror.
Fyrsiffrigt är det även i de nordligaste länen, men där pilade man fram utgångspunkten medan man körde (precis som man korrigerade SL-stämpeln under färd). Låg slutmålet längs bussens egen färdväg kunde man enkelt pila fram även det.
Den enda gång det blev lite mer avancerat var när folk skulle till en avlägsen ort längs en annan busslinje och man blev tvungen att leta fram den fyrsiffriga koden i en bok. Fast de mest rutinerade resenärerna visste ju vad deras taxepunkt hette, och kunde därför utropa "Ope 3700" eller "Brunflo 3026" med ett leende redan innan de hunnit in i bussen.
Jämfört med SL-resenären som inte vet vilken zon denne är i, vilken zon denne skall till, eller hur många kuponger som går åt till dennes resa. I många fall vet de inte ens vad de har för slags standardresa inlagd på sitt eget kort.
Jag började i Malmö 1990, och då hade vi Scanpoint.
Man befann sig i en zon, men fick då stega fram till den zonen man var i när man skulle ta på resenärer. Sedan talade dom om var man skulle och då slog man in det tresiffriga zon-numret på till-zonen och ut med biljetten - hur enkelt som helst. Zon-numrena lärde man sig ju ganska snabbt i huvudet och visste vilka ställen som hade vilken zon på de linjerna man körde. Hamnade man på någon linje man inte kört så fanns det en manual där ställena stod tillsammans med zon-numret som man fick se till att ha med sig under körningen.
Idag sköts till och med frånzonen säkerligen med gps-system som håller reda på var du är och folk vet säkert var dom ska om man frågar dom kan man anta...
Jag tycker argumentet att förarna inte skulle vara samarbetsvilliga att utföra sådana saker, utan bara helst ska sitta med armarna i kors för att det skall passa ett väldigt märkligt argument.
Det är väl inte förarna som skall bestämma hur taxan skall se ut? En förare är satt att utföra sitt arbete, accepterar han inte det får han ärligt talat söka sig något annat jobb, kanske låter lite hårt, men så fungerar det ju överallt - vill du inte gasa när du kör tåg, nä då får du söka dig något jobb som inte innehåller tågkörning osv.
Jag tycker kontaktpriser skall vara dyra, det är ju ett styrmedel som för över kontantresenärer så långt som möjligt till periodkort. Är kontantpriset billigt betalar ju folk "för mycket" kontant....tex de som åker "mellanmycket" istället för räkna på det och kolla hur värt det är med ett periodkort - som inte behöver gälla en hel månad tvunget.
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 13 december 2015, 10:08:06 AM
Jag tycker argumentet att förarna inte skulle vara samarbetsvilliga att utföra sådana saker, utan bara helst ska sitta med armarna i kors för att det skall passa ett väldigt märkligt argument.
Det är väl inte förarna som skall bestämma hur taxan skall se ut? En förare är satt att utföra sitt arbete, accepterar han inte det får han ärligt talat söka sig något annat jobb, kanske låter lite hårt, men så fungerar det ju överallt - vill du inte gasa när du kör tåg, nä då får du söka dig något jobb som inte innehåller tågkörning osv.
Jag har varken kommit med några argument eller försvarat arbetssättet "armarna i kors". Utan bara försökt belysa hur det i praktiken ser ut på många håll idag. Det finns idag problem, men dessa är ju upp till Trafikförvaltningen och operatörerna att lösa.
Nä, det är klart...
Det du skrev citerat nedan är ju inte några argument :)
"Visst går det, men då har vi de 7-8 eller kanske uppåt 10 knapptrycken igen, på en svårläst ålderstigen gråsvart display. Detta är knappast något som inte ens den mest optimistiske och minst tidspressade innerstadsföraren jublar över att få utföra."
"Absolut ska det fungera så i teorin. Men i praktiken blir det ofta svårare att få en positiv, samarbetsvillig och arbetsvillig förarkår om man kräver att de skall hantera ett användarovänligt otympligt tidsödande biljettsystem.
"
Jag är väl bara av uppfattningen att söker man ett jobb är man även satt att utföra arbetsuppgiften, hur mycket man jublar eller är samarbetsvillig eller inte....oavsett hur många knapptryckningar man måste ha till ett valt system...även om jag håller med att det är dumt - utan att överdramatisera....
Och nej, jag är som alltid inte ute efter att föra någon personlig vendetta mot dig, utan bemöter bara vad jag tycker är överdramatiserade och inlägg jag inte håller med om precis som alla andra - *suck*
Det största problemet med införandet av accesskort är(som tidigare)
att SL har så oerhört svårt att informera resenärerna hur korten fungerar samt att det inom länet
har tillkommit många"ovana"resenärer som gärna skulle vilja åka kollektivt än att ta bilen(hela vägen),
vilka kräver enkel information såsom SL(och dess utförare/försäljare)har såå svårt att förklara enkelt för.../Ulf
Jag har precis som Svensk Busshistoira använt Scanpoint och den gick bra att använda men tyvärr är inte efterträda lika enkel att använda Västtrafik har ju samma typ som SL och det krävs i vissa lägen många fler knapptryckningar än på Scanpoint men som sagt bara försöka gilla läget . Tyvärr har ju även Västtrafik varit dåliga med info om hur folk ska använda systemet med + och T knapp