(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/B25SEpNov-Dec65Web_zpscfcnrxt0.jpg)
I en annan tråd diskuterades tidigare B25 947 sista tid. Här ses den vid S:t Eriksplan någon gång kring månadsskiftet nov-dec 1965 under den tidiga och svåra vintern 1965/66. Jag har verkligen försökt att utröna om bilden är tagen i nov eller dec med hjälp av bl.a. väderleksdata i DN och hur var det t.ex. med julskyltningen då? Men jag kommer f.n. inte längre och det kanske inte heller spelar så stor roll ???
Mvh Gunnar
Hej.
Jag gjorde lumpen 1965-66 på F16 i Uppsala. Där kom snön 25'te November
och låg hela vintern. De verkar vara mycket snö på bilden och det är ju inte så
långt till Uppsala. Om det kan vara till någon hjälp.
Hälsningar Nisse.
Citat från: Nisse Bökelund skrivet 08 december 2015, 18:56:26 PM
Hej.
Jag gjorde lumpen 1965-66 på F16 i Uppsala. Där kom snön 25'te November
och låg hela vintern. De verkar vara mycket snö på bilden och det är ju inte så
långt till Uppsala. Om det kan vara till någon hjälp.
Hälsningar Nisse.
Tack, i Stockholm kom den första snön tidigare har jag förstått. Bilden bör tidigast vara tagen sista helgen i nov-65. Hur var det, gick man i skolan på lördagar ht-65? Bör ha varit en skolfri dag jag tog bilden.
Mvh Gunnar
Hej! Är ganska säker på att skolorna hade lediga lördagar vid den tiden. Minns att jag själv röstade emot 1962 eller 1963 men det hjäpte ju inte! Har den 11 november 1965 i skallen som vintern kom, gjorde lumpen då i Kungl. flottan förlagd på Skeppsholmen och frös som en hund i dagar, veckor och månader....! Hälsn. BengaB40
Nej, skolorna hade inte lediga lördagar då. Jag flyttade till Brommahallen den vintern och då hade vi ett tåg på tolvan som gick med tre vagnar på lördag morgon p.g.a. skolbarnen.
Hej! Där ser man! Men kanske de lediga lördagarna inte genomfördes samtidigt i landet? Anledningen att jag röstade emot var att skoldagarna hade blivit längre övriga dagar i veckan vilket inneburit att missa den gula SJ-bussen till de blå bergen klockan 1605 frän Örebro till Garphyttan och ta diton 1720 med hemkomst en timme därefter i stället. Men jag slapp uppleva det, var skolfri från 1964, thanks God! Hälsn. BengaB40
Lediga lördagar i skolorna infördes tydligen under en längre period (se länk nedan). Under ett par år under andra hälften av 60-talet hade i alla fall min skola i Huddinge lediga lördagar.
http://www.skolmuseet.se/skolans_historia.htm
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 10 december 2015, 12:51:04 PM
Lediga lördagar i skolorna infördes tydligen under en längre period (se länk nedan). Under ett par år under andra hälften av 60-talet hade i alla fall min skola i Huddinge lediga lördagar.
http://www.skolmuseet.se/skolans_historia.htm
/Gunnar
Enligt källan du länkar till genomfördes det kommunvis, så du kan ju haft ledigt även om barnen i Bromma måste gå i skolan. Jag hittade även en uppgift om att det i Stockholm infördes vid olika tidpunkter mellan 1963 och 1967 och att det var genomfört i hela landet 1969.
http://www.hesselby.com/skolor/ledigalordagar.html
Hello!
Jag gick i Sona Läroverk/Solna Gymnasium 1964 - 67 och busspendlade med linjerna 511 och 515 mellan Storskogen i Sundbyberg och plugget i Vasalund. Jag vet p g a en pinsamhet att det var lördagsledigt det sista läsåret.
Jag vaknade lite för sent en morgon och störtade förvirrat iväg med andan i halsen för att inte missa 511:an och komma för sent plugget, på den tiden fick man anmärkning för sådant slarv :'( .
Väl vid den folktomma hållplatsen trodde jag att bussen precis hade åkt, så den var bara att vänta på nästa.
Efter en god stund var jag fortfarande ensam där, det fyllde liksom inte på med folk som det brukade om morgnarna och ingen biltrafik var det heller ??? .
Plötsligt rasade insikten ner över mig; det var LÖRDAG...och vi var lördags-lediga från plugget.
Föräldrarna var inte på jobbet som jag trodde, utan hade åkt tidigt till land-stället i Björnlunda... :-[
/ M v h Wallle
Citat från: WalleW skrivet 10 december 2015, 13:45:00 PM
Hello!
Jag gick i Sona Läroverk/Solna Gymnasium 1964 - 67 och busspendlade med linjerna 511 och 515 mellan Storskogen i Sundbyberg och plugget i Vasalund. Jag vet p g a en pinsamhet att det var lördagsledigt det sista läsåret.
Ja, jag tror nu att jag också hade lördagsledigt fr.o.m. ht-66. Jag minns att mina föräldrar som arbetade inom statliga verk hade lördagsledigt innan jag hade det, vilket kändes orättvist. Jag tror att de fick det under 1965.
/Gunnar
947 hade hel bakruta och det gällde väl alla de tio(?) tidigaste B25:orna. Här kan vi jämföra med en representant för de övriga - 979 har lämnat hpl Hornstull och svänger in på Långholmsgatan i kroken på A25 469.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Trams/4699794Hot-B_zps4oqmelwd.jpg)
Citat från: Hobgoblin skrivet 15 december 2015, 20:31:04 PM
947 hade hel bakruta och det gällde väl alla de tio(?) tidigaste B25:orna. Här kan vi jämföra med en representant för de övriga - 979 har lämnat hpl Hornstull och svänger in på Långholmsgatan i kroken på A25 469.
Var det inte tre varianter av B25 där 947 tillhörde variant 1 och 979 variant 3? Mellanvarianten hade väl annan kombination av bakruta/inredning/boggier. Vilka B25 tillhörde resp variant?
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 17 december 2015, 18:48:38 PM
Var det inte tre varianter av B25 där 947 tillhörde variant 1 och 979 variant 3? Mellanvarianten hade väl annan kombination av bakruta/inredning/boggier. Vilka B25 tillhörde resp variant?
/Gunnar
Att 951 - 961 tillhörde "mellanvarianten" (samma boggier som var.3, men med trädetaljer i inredningen) kan jag vidimera. Antagligen bestod var.1 av 939-948, men kan någon styrka detta? 949-950 kommer jag inte ihåg/har jag inte sett i bild. Inte 962 heller - kan den ha tillhört var.2?
Variant 1 var de enda med "A26-boggier" och med icke öppningsbar bakruta skulle jag vilja påstå. Har ingen klar minnesbild av 947:s inredning, men skiljde sig inte denna på något vis från variant 2? Tjänstgjorde aldrig på 947, tyvärr....
/Hasse
Citat från: Hobgoblin skrivet 19 december 2015, 16:34:36 PM
Att 951 - 961 tillhörde "mellanvarianten" (samma boggier som var.3, men med trädetaljer i inredningen) kan jag vidimera. Antagligen bestod var.1 av 939-948, men kan någon styrka detta? 949-950 kommer jag inte ihåg/har jag inte sett i bild. Inte 962 heller - kan den ha tillhört var.2?
Variant 1 var de enda med "A26-boggier" och med icke öppningsbar bakruta skulle jag vilja påstå. Har ingen klar minnesbild av 947:s inredning, men skiljde sig inte denna på något vis från variant 2? Tjänstgjorde aldrig på 947, tyvärr....
/Hasse
OK, har inte helt grepp om det hela men en hypotes bör väl vara att 962 tillhörde variant 3 då den levererades 1952. 939-957 levererades 1950 och 958-961 1951 (förmodligen i en följd) och dessa räckte väl till linje 4. A27 levererades 1951-52 och då med "variant 3" inredningen som sedan överfördes till de resterande B25.
Sedan har vi de "fläckiga" stolarna som kanske bara förekom på variant 1.
/Gunnar