Mötte precis 5 stycken 6x2 på väg norrut. Troligtvis ska dessa till Båstadstrafiken som börjar i december med Nobina som entreprenör.dessa drivs inte med gas.
F--n vad kul kommer dom gå på linje 520 och 506 kan jag tänka mig ;D Kommer ersättas av Volvo Vega då dom ska bort i Dec..
Äntliegn lite Volvo till Skåne, finns på tog för lite av dem.
Citat från: Mattias Petersson. skrivet 23 november 2015, 08:54:45 AM
F--n vad kul kommer dom gå på linje 520 och 506 kan jag tänka mig ;D Kommer ersättas av Volvo Vega då dom ska bort i Dec..
De kommer gå på Bjärehalvön framför allt, då man utökar busstrafiken.
Mattias, jag tror att du har missat att linje 506 delas upp 13 december.
Linje 506 blir linje 504 mellan Båstad Busstation - Förslöv nya Station.
Linje 506 blir linje 503 mellan Förslöv Station- Barkåkra - Ängelholm.
Linje 506 blir linje 506 Helsingborg-Strövelstorp-Ängelholm.
Linje 505 Torekov-Hov-Grevie förlängs till Förslöv Station och får utökat utbud.
Skillnaden mellan linje 505 och fd linje 524 är att linje 505 tar väg 105 från Grevie till Förslöv Station och inte via Bokesliden/Vantingevägen (förbi Statoil).
Sedan gör linje 523 (som tidigare gick Ängelholm-Barkåkra- Vejbystrand-Förslöv-Rammsjö-Torekov) comeback. Dock beslutades i sista stunden med Skånetrafiken och Båstad Kommun i somras att linje 523 kommer istället gå Torekov-Rammsjö-Västra Karup-Hov- Boarp- Båstad Busstation, vilket innebär att linje 523 får fler turer en planerat. Sträckan Torekov-Båstad trafikerades av linje 525 tidigare som drogs in december 2011 till att enbart trafikera Båstad-Östra Karup. Linje 523 får dock en bestämd sträcka och trafikerar inte olika sträckor mellan Båstad-Torekov beroende på tur, som däremot linje 525 gjorde. Det innebär att orter som Hallavara inte får tillbaka sin busstrafik.
Linje 501 är ny linje som kommer gå Båstad Busstation- Båstad nya Tågstation. Utöver det så får linjen komplettering av linje 226 (Båstad-Laholm) som körs av Hallandstrafiken.
Karta över nya busstrafiken:
https://www.skanetrafiken.se/globalassets/kartor/bjare/bjare.pdf
De nya tidtabellerna har redan kommit ut:
https://www.skanetrafiken.se/tidtabeller/Regionbuss/151213_161210/Regionbuss_501_151213_161210.pdf (Linje 501)
https://www.skanetrafiken.se/tidtabeller/Regionbuss/151213_161210/Regionbuss_503_151213_161210.pdf (Linje 503)
https://www.skanetrafiken.se/tidtabeller/Regionbuss/151213_161210/Regionbuss_504_151213_161210.pdf (Linje 504)
https://www.skanetrafiken.se/tidtabeller/Regionbuss/151213_161210/Regionbuss_505_151213_161210.pdf (Linje 505)
https://www.skanetrafiken.se/tidtabeller/Regionbuss/151213_160611/Regionbuss_523_151213_160611.pdf (Linje 523)
http://www.print4web.fskab.se/hlt/BussLandsbygdstrafik/151213_161210/BussLandsbygdstrafik_225_151213_161210.pdf (Linje 225)
http://www.print4web.fskab.se/hlt/BussLandsbygdstrafik/151213_161210/BussLandsbygdstrafik_226_151213_161210.pdf (Linje 226)
5 turer på 523 var inte mycket.
Vad betyder"Plan"i tab 225 och 226?(Planenlig taxitur?)/Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 23 november 2015, 17:20:12 PM
Vad betyder"Plan"i tab 225 och 226?(Planenlig taxitur?)/Ulf
ARR = Arriva
Plan = Ett taxibolag som jag inte vet namnet av ;D
Citat från: ichessy skrivet 24 november 2015, 14:00:55 PM
ARR = Arriva
Plan = Ett taxibolag som jag inte vet namnet av ;D
I tidtabellen står det Arriva, men dessa avgångar körs väl i första hand av Karlsson buss?
Avgångarna på linje 226 körs av Karlssonbuss i Laholm.
F.ö. Kan nämnas att bussarna som är nya kommer heta 3428-3437
3429 är fortfarande i Wroclaw i Polen vad jag kan se på skärmarna.
Citat från: AdmirT skrivet 25 november 2015, 20:46:22 PM
F.ö. Kan nämnas att bussarna som är nya kommer heta 3428-3437
3429 är fortfarande i Wroclaw i Polen vad jag kan se på skärmarna.
Har Nobina hunnit så långt fram redan?
Citat från: Bussmicke skrivet 26 november 2015, 02:20:43 AM
Har Nobina hunnit så långt fram redan?
Yes. Du glömmer nog alla värmlandsbussar
Citat från: virtual1 skrivet 26 november 2015, 10:56:57 AM
Yes. Du glömmer nog alla värmlandsbussar
Som ingen har svarat på lägsta OCH högsta nummer...
Citat från: Bussmicke skrivet 26 november 2015, 11:00:15 AM
Som ingen har svarat på lägsta OCH högsta nummer...
Läser du noggrannt så har jag visst svarat på lägsta nummer.
Citat från: Bussmicke skrivet 26 november 2015, 02:20:43 AM
Har Nobina hunnit så långt fram redan?
Värmlands högsta är svårt att säga. Det finns nu en buss med placering Värmland som är inregistrerad och har nummer 3425 (se SBH) och dessutom rullar det bussar i Sörmland med nummer 3407-3410 så alla Värmlandsbussar kommer inte i följd.
Citat från: AdmirT skrivet 26 november 2015, 11:37:14 AM
Läser du noggrannt så har jag visst svarat på lägsta nummer.
Jo men jag ville veta Hela serien :)
Kommer dom slopa gas på stadsbussarna framtiden med hade varit kul fick in lite Mercedes Citaro eller VDL eller Iris Iveco Crossway eller varför inte volvo 8900or även i stadstrafiken?
Citat från: Mattias Petersson. skrivet 05 december 2015, 22:58:02 PM
Kommer dom slopa gas på stadsbussarna framtiden med hade varit kul fick in lite Mercedes Citaro eller VDL eller Iris Iveco Crossway eller varför inte volvo 8900or även i stadstrafiken?
Ska bli el framöver. I vart fall i mindre städer. Hybrider i andra kanske? Mercedes kan du ju få med gas, det fanns ju i Lund om du kommer ihåg det.
Citat från: Mattias Petersson. skrivet 05 december 2015, 22:58:02 PM
Kommer dom slopa gas på stadsbussarna framtiden med hade varit kul fick in lite Mercedes Citaro eller VDL eller Iris Iveco Crossway eller varför inte volvo 8900or även i stadstrafiken?
Det förstnämnda lär bli verklighet som det ser ut idag
Visst kommer jag ihåg det gick i Lund många års blev sen lite låne bussar i Malmö kort tid dom gick på gas du sa...
Ni som är vid Ängelholms station vid 10tiden i morgon kan bli först med bilden på 8900 bussarna.
Kommer inte bli jag har bara kvar 45kr på mitt jojo åker ditt 18 Dec kanske..
Citat från: Mattias Petersson. skrivet 05 december 2015, 22:58:02 PM
Kommer dom slopa gas på stadsbussarna framtiden med hade varit kul fick in lite Mercedes Citaro eller VDL eller Iris Iveco Crossway eller varför inte volvo 8900or även i stadstrafiken?
Din önskan kommer att gå i uppfyllelse: 12st Diesel Citaro kommer att ansluta Nobina Malmö Stadstrafik vid årsskiftet, målade i MEX-grön(dvs ljusgrön kontra mörkgrön)
Citat från: Kimsan skrivet 07 december 2015, 20:32:00 PM
Din önskan kommer att gå i uppfyllelse: 12st Diesel Citaro kommer att ansluta Nobina Malmö Stadstrafik vid årsskiftet, målade i MEX-grön(dvs ljusgrön kontra mörkgrön)
Syftade på det med min kommentar :-)
Citat från: Kimsan skrivet 07 december 2015, 20:32:00 PM
Din önskan kommer att gå i uppfyllelse: 12st Diesel Citaro kommer att ansluta Nobina Malmö Stadstrafik vid årsskiftet, målade i MEX-grön(dvs ljusgrön kontra mörkgrön)
Varför så många och vilka ? Hur länge gäller detta du som vet allt? :)
Citat från: AdmirT skrivet 07 december 2015, 20:57:48 PM
Syftade på det med min kommentar :-)
Rimmar ju inte så bra med detta budskap
http://www.sydsvenskan.se/malmo/aven-malmobussar-grona/ (http://www.sydsvenskan.se/malmo/aven-malmobussar-grona/)
Citat från: Bussmicke skrivet 07 december 2015, 21:40:12 PM
Varför så många och vilka ? Hur länge gäller detta du som vet allt? :)
3440, 3441, 3442, 3444, 3445, 3446, 3447 väntas snart påbörja resan från fabriken i Mannheim, Tyskland.
Har varit med på invigningen idag av Hallandsåstunneln och varit aktiv klockan 13.00-22.00 med videoinspelning och fotografering.
(http://forumbilder.se/EDEDM/dsc00348.JPG) (http://forumbilder.se/EDEDM/dsc00348)
Bilden visar en av de fem nya Volvo 8900 vagnarna som sedan idag rullar i trafik. Linje 501 tas inte i bruk först vid 13 december, men för att förenkla för resenärerna så väljer man linjenummret för att destinationen ska komma upp. Bussen går 8-10 december isamband med att allmänheten ska kunna åka under Hallandsåstunneln med pågatåg och öresundståg. Jag såg de 3 andra vagnar vid Båstad Norra Station under eftermiddagen, som bland annat har transporterat Måns Zelmerlöv, Lena Erixon samt Mikael Damberg (om jag inte har fel).
Citat från: Bussmicke skrivet 07 december 2015, 21:40:12 PM
Varför så många och vilka ? Hur länge gäller detta du som vet allt? :)
3442 är redan framme i Malmö, står på Travemundeterminalen och ankom ikväll.
Citat från: AdmirT skrivet 07 december 2015, 23:56:40 PM
3440, 3441, 3442, 3444, 3445, 3446, 3447 väntas snart påbörja resan från fabriken i Mannheim, Tyskland.
Utökning av Malmö stadsbuss permanent?
Gröna Citaro?
Hur kan gula Volvo regionbussar i ämnet bli gröna Mercedes stadsbussar?
Citat från: Jan skrivet 09 december 2015, 16:43:18 PM
Hur kan gula Volvo regionbussar i ämnet bli gröna Mercedes stadsbussar?
Som jag ser så är det en kommentar som är den bidragande orsaken till detta, vilket i detta fall lett till att andra hakat på denna kommentaren angående frågan om Mercedebussar i Malmö. Du har däremot rätt, borde finnas en enskild tråd om detta.
Citat från: Bussmicke skrivet 07 december 2015, 21:40:12 PM
Varför så många och vilka ? Hur länge gäller detta du som vet allt? :)
Nej, hon vet inte allt - det som skrevs är felaktigt.
Bussarna är 10 till antalet - 7 Citaro LE 12m och 3 Citaro G 18m.
Ytterligare två är på gång - men dessa inte förrän i början av 2016
Information är viktigt - men fakta är viktigare :)
Ja stämmer är dörr system 2-2-0 såg en i Landskrona idag.
En liten fråga (kan flyttas till separat tråd om sådan skapas):
Kommer MEX-gröna Mercor att användas för att uppgradera någon linje till "MEX-light" med påstigning i alla dörrar?
Ett av argumenten för ny grön färg på MEX var ju för att bl.a signalera att "här gäller andra regler". Det blir kanske lite förvirrande om detta budskap suddas ut, d.v.s att ljusgrönt plötsligt kan innebära MEX eller konventionella bussar med förarvisering.
Det vore en god idé att sätta in MEX-gröna Mercedes på linje 8 och i samband med det införa påstigning i alla dörrar redan innan linjen blir full-MEX 2017. Man har ju redan idag biljettkontroller på 8an vid G A Torg bl.a (alltså biljettkontrollanter som på MEX trots att linjen har förarvisering) så steget vore ju egentligen kort och logiskt.
För man borde knappast behöva en större reservflotta på MEX 5 när man nu har fått mini-MEXen och har två Volvo som utrustats för ombordstigning genom bak- och mittdörr.