Det skulle väl vara den där saknade navkapseln då..
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/LB_305_Hassleholm_8105_BG_zpsim1upwav.jpg~original)
Nej dessa var fina, -70 o -80 talets vanHooler med liknande stuk var inte så tokiga heller.
jo , i ljusblå och lila
När blev Bröderna Lindström uppköpt av Linjebuss
Hej! En buss av ungefär samma utseende, Scania-Vabis B63 med 1,5 planskaross, också tillhörig Linjebuss finns på bild i B.-E. Lindhs historiebok om Scania. Skulle kanske kunna tävla i elegans! Hälsn. BengaB40
Citat från: Greger Larsson skrivet 21 november 2015, 17:45:35 PM
Det skulle väl vara den där saknade navkapseln då..
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/LB_305_Hassleholm_8105_BG_zpsim1upwav.jpg~original)
Oj! Vad läcker! :D
Kanske också elegant...för sin tid... :) ?
(http://www.pictures.se/bilder/fK3Xh.jpg)
/ M v h Walle
Vad som inte har framgått men som kan vara intressant att veta är att Linjebuss 305 (Y972/CCR912) som första bilden visar är en Mercedes O302/13R med Drögmöllerkaross från mitt födelseår 1971 (tack SBH!). Som "saurer" däremot antytt är Bröderna Lindström Buss & Resetjänst AB mycket riktigt första ägare. SBH anger inte när bussen övertogs av LB.
//Jonas G
Det ser ut att vara i Hässleholm.
Citat från: Harald Nordius skrivet 22 november 2015, 23:56:22 PM
Det ser ut att vara i Hässleholm.
Javisst, Hässleholm i maj 1981 enligt bildfilens namn.
//Jonas G
Hej! Dubbeldäckaren som Walle visar med bild var en skapelse av firman Gebr.Ludewig GmbH i Essen 1934. Karossen var deras egen, motorn en V-8:a Ford på 90 hk. Övriga komponenter kom från Buessing-NAG. Manöverorganen satt "halvvägs uppe" i bussen som man kan se på bilden! Uppgifterna tagna ur boken DEUTSCHE OMNIBUSSE seit 1895. Hälsn. BengaB40
En LB buss tagen utanför en SJ station;Inte lite symbolik;)/Ulf
Hej igen! Finns det någon som kan lista ut vad LB:s Sc-V B63, som jag nämnde tidigare här i tråden, kan ha för karossfabrikat? Den är som sagt avbildad i Lindhs historik om Scania. Stående vid hotellet KYSTENS PERLE nära Helsingör i färg. Övernattade där sommaren 1955 under en resa genom Danmark, men med SJ-buss 1102/A668, ScV B21 från 1946. Ett minne för livet! Hälsn. BengaB40
Citat från: BengaB40 skrivet 23 november 2015, 18:26:06 PM
Hej igen! Finns det någon som kan lista ut vad LB:s Sc-V B63, som jag nämnde tidigare här i tråden, kan ha för karossfabrikat? Den är som sagt avbildad i Lindhs historik om Scania. Stående vid hotellet KYSTENS PERLE nära Helsingör i färg. Övernattade där sommaren 1955 under en resa genom Danmark, men med SJ-buss 1102/A668, ScV B21 från 1946. Ett minne för livet! Hälsn. BengaB40
Såg den ut så här: http://perrasmotornostalgi.blogspot.se/2012/03/scania-vabis-buss-1951.html
eller kanske så här: https://myntransportblog.files.wordpress.com/2014/10/scania-vabis-carros-smit-joure-ned.jpg
Hej och tack Harald! Nej, men i samma klass! Kul att se den holländska varianten, där finns mycket att skåda när det gäller karossbyggen på ScV- och Volvo-chassier under 50-talet! Hälsn. BengaB40
Citat från: BengaB40 skrivet 23 november 2015, 18:26:06 PM
Hej igen! Finns det någon som kan lista ut vad LB:s Sc-V B63, som jag nämnde tidigare här i tråden, kan ha för karossfabrikat? Den är som sagt avbildad i Lindhs historik om Scania. Stående vid hotellet KYSTENS PERLE nära Helsingör i färg. Övernattade där sommaren 1955 under en resa genom Danmark, men med SJ-buss 1102/A668, ScV B21 från 1946. Ett minne för livet! Hälsn. BengaB40
Vill minnas att det utreddes tidigare i något sammanhang och att det var en dansk kaross, bussen var i alla fall inhyrd från en dansk åkare. Det var väl under dåvarande Linjebuss Internationals tid.
Hej! Det kan säkert stämma! Med förstoringsglas syns en dansk regskylt! Skulle gissa att bussen är en sen B63:a, alltså årgång ca 1954! Hälsn. BengaB40