Turkiska bussproducenten Temsa och Otokar är under senaste aren lite mer och mer etablerat i Europa - men nu finns Güleryuz ocksa. En bussproducent med en stor utval fra olika bussmodeller.
Det finns ocksa en 11m dubbeldäckare i en expressbussversion med max 76 lyxplatser + rörelsehindrade plats nu med Mercedes Euro 6 chassis, "Mercedes Guleryuz Cobra DD" .
http://s9.postimg.org/pdgip26bj/8760956462332.jpg
https://farm6.staticflickr.com/5575/15051664520_2746816b44_o.jpg
Denna dubbeldäckare ska kostar mindre än hälften fra en SETRA 431 DT (!) och finns ocksa i en version med öppen overdäck för sightseeing samt en version med plastsitplatser för stadsbusstrafik.
http://www.bus-bild.de/1200/gueleryuez-cobra-sightseeing-rom-06112015-130461.jpg
Närmaste aterförsäljare finns i Danmark, Tyskland och Poland. Mer info pa engelska pa http://www.guleryuz.com
Halva priset av en Setra är väl tyvärr och halva kvalitén. Hur väl anpassad är en sådan här buss för klimatet i norra Europa?
Jasa - tyvärr har jag ej träffats en Güleryuz-Bus live... . Men Temsa och Otokar-bussarna finns numera i hela Tyskland och f.ex. modellen Otokar Vectio T har fatt bra testresultat fra tyska bussmagasiner (alternativt Mercedes Tourismo K / SETRA 511). Nedre delen fra Güleruyz-Cobra-modellerna är original Mercedes med ZF och andra "normala" kvalitetsdelar och om man far en dubbeldäckare sa extremt billigt kan man ocksa förbättra standarden lite själv i egen verkstad (?). Jag vet f.ex. att alla spanska Beulas bussarna som kommar till Sverige blir teknisk förbättrad i Knorrbuss-verkstad sydöster om Berlin (f.ex. bättre uppvärming) före leverans till Sverige.
Och maste det för alla tillfälle bli en buss med högsta kvaliten nödvändigtvis ? Om man resar 2 veckorna runt Europa till Lissabon och tillbaka - där är det bra att ha f.ex. en VOLVO 9900 eller en SETRA 500 - men för regional- / pendler- / kortare espressbusstrafik med 1, 2 eller 3 timmar restid ? Flygbussarna ? Skolungdomer-utflykt ? Transfer Mässan/kryssning - Hotel/City ? Maste det bli en Mercedes eller VOLVO personbil för 3km resan till närmaste ICA eller LIDL ? Det är säkert en bra bil för resan till Skidsemestern i Österrike och langa sträckorna genom Sverige och Tyskland - men hur oftast är största kvaliteten nödvändigt ?
Arbetslön i Turkiet är mycket mindre än i Sverige, i türkisk Bursa (där är fabriken fra Güleryuz) far man ca. 400,- till 600,- Euro per manad endast ! Gäller ocksa för produdenten fra sittplatser etc. . Sa kan det bli att en buss är mycket billigare men har dessutom akceptabelt kvalitet.
I Övrigt: MAN Lions Coach, Mercedes Tourismo och Neoplan Skyliner produceras ocksa i Turkiet men där betalar man en extra-tilläg för tysk kvalitets-namn... .
För passagerare är passegareutrymme viktigast. Jag persönligen har tittat i Berlin under 2014 där fanns mycket konvoifarter med 3 bussarna fra Flixbus mellan Berlin och Hamburg. Det var normaltvis Mercedes Tourismo, MAN Lions Coach etc. - men om en buss var en "kinesik billigtbuss" Scania-Higer-Touring de flesta passagerare vill ha denna bussen - p.g.a. det fanns lyxiga Ledersittplatser inne, LED lys etc... . Jag tänkar att det är ej dumt om em en bussföretagsägare köpa billigasta bussen (med kvalitetschassis) och forbättra bussen eventuellt lite i passagerutrymme.
En dubbeldäckare för ca. 180.000 € med Mercedes Euro 6 chassis kan ej bli fel... .