Såg denna bild på SBH och tack till Uffe för den. Dock tycker jag att bussen på bilden ser aningen rumphuggen ut när man jämför med 24m som ser likadan ut fram och bak. Dock kanske fotovinklen gör det lite missvisande?
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=64419 (http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=64419)
Det stämmer att baken är betydligt brantare neråt eftersom den ju är en "enriktningsvagn" och dubbel-ledbussarna är mer byggda som "tvåriktningsvagnar".
Bussen är en ren gasbuss, ingen hybrid eller så.
Intressant, är den tänkt att enbart gå på linje 5 med tanke på färgen, eller kan man räkna med att den dyker upp på ordinarie linjer med?
Förstärkningsbuss på linje 5. Nobina har hittills använt ordinarie Volvo-bussar med kortläsare vid dörrarna vid behov
En styck 7700A var väl utrustad med kortläsare vid alla dörrpar? Och de flesta steg ändå på vid chauffören...
Synd att det är så mörkt nu så jag inte kan få den på bild, men den lär stanna kvar rätt länge, hoppas jag?
Citat från: Walter skrivet 16 november 2015, 14:28:44 PM
Såg denna bild på SBH och tack till Uffe för den. Dock tycker jag att bussen på bilden ser aningen rumphuggen ut när man jämför med 24m som ser likadan ut fram och bak. Dock kanske fotovinklen gör det lite missvisande?
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=64419 (http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=64419)
Näe... ::) ! En buss som ser ut som en spårvagn... :( ! Den känns inte go´för ögat... Inte för att jag har det minsta emot spårvagnar, men ändå...
/ M v h Walle
Citat från: Cyklisten skrivet 17 november 2015, 20:23:06 PM
En styck 7700A var väl utrustad med kortläsare vid alla dörrpar? Och de flesta steg ändå på vid chauffören...
Synd att det är så mörkt nu så jag inte kan få den på bild, men den lär stanna kvar rätt länge, hoppas jag?
Två st 7700A, Nobina 7333 och 7334 är utrustade med kortläsare vid dörrarna och grått tyg.
Citat från: Cyklisten skrivet 17 november 2015, 20:23:06 PM
En styck 7700A var väl utrustad med kortläsare vid alla dörrpar? Och de flesta steg ändå på vid chauffören...
Synd att det är så mörkt nu så jag inte kan få den på bild, men den lär stanna kvar rätt länge, hoppas jag?
Informationen jag har fått är att den är permanent. Linje 8 ska bli MEX ca 2017-18, så flottan kommer nog den utökas med både 24m och några 18m som förstärkning
Citat från: Kimsan skrivet 17 november 2015, 22:36:11 PM
Informationen jag har fått är att den är permanent. Linje 8 ska bli MEX ca 2017-18, så flottan kommer nog den utökas med både 24m och några 18m som förstärkning
Fast det årtalet förutsätter att Malmö stad vaskar fram mycket pengar för anpassning av gator etc inom kort och pengar för det har man tyvärr inte i överflöd just nu.
Årsmodeller anges till 2013. Karossen ser ny ut är de nyligen ombyggd?
Jag funderade på om detta är den buss som visades på Persontrafikmässan förra året, någon som kan bekräfta det?
(http://tommy.enefalk.se/reportage/2014/10/29/bild49.jpg)
Citat från: Tommy E skrivet 17 november 2015, 23:11:51 PM
Jag funderade på om detta är den buss som visades på Persontrafikmässan förra året, någon som kan bekräfta det?
(http://tommy.enefalk.se/reportage/2014/10/29/bild49.jpg)
Det är samma buss, Tommy.
Citat från: Walter skrivet 17 november 2015, 23:05:44 PM
Årsmodeller anges till 2013. Karossen ser ny ut är de nyligen ombyggd?
ExquiCity:n är några år gammal nu, om jag minns helt fel så visades den första på Busworld, Kortrijk 2011.
//Niclas
Citat från: Walter skrivet 17 november 2015, 23:04:20 PM
Fast det årtalet förutsätter att Malmö stad vaskar fram mycket pengar för anpassning av gator etc inom kort och pengar för det har man tyvärr inte i överflöd just nu.
Stadsmiljöavtalen som inrättas från staten kommer troligen ge Malmö en hel del pengar att göra de investeringarna för.
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 17 november 2015, 23:23:07 PM
Det är samma buss, Tommy.
//Niclas
Tackar, trevligt med ett reg.nr att sortera in den på! :)
Citat från: Walter skrivet 17 november 2015, 23:04:20 PM
Fast det årtalet förutsätter att Malmö stad vaskar fram mycket pengar för anpassning av gator etc inom kort och pengar för det har man tyvärr inte i överflöd just nu.
Dem var ganska bestämda där att 8an ska bli en MEX-linje, och årtalen dem sade var 2017-18. Hur det sen blir med pengar, bygge och annat det vet jag inte.
Dem tog upp det att tog 8år för Malmö Stad att åtgärda Regementsgatan. Dem började tjafsa om den sträckan när jag började köra på Arriva 2007, så vi får se hur lång tid det tar att MEXa 8an
Att uppgradera 8an till MEX kan egentligen inte komma fort nog med tanke på att den är ganska hårt ansträngd och har egentligen varit det ända sedan den hette 15. Det vore även inte fel att integrera den i systemet vilket skulle ge tätare trafik till Västra Hamnen med tanke på behoven där men även för att spårvägsplanerna baseras på linjerna Västra Hamnen-Stenkällan och Västra Hamnen-Lindängen. Att förbereda genom att även 8an blir MEX vore logiskt. Finns det några rapporter om vilka åtgärder man tänkt vidta för en sådan uppgradering?
På sikt skulle jag gärna se MEX till Bunkeflostrand också (i Limhamn skulle gamla Brottets Bana kunna konverteras till MEX-filer). Med tanke på skillnaderna mellan ExquiCity och de Volvobussar som rullar i Malmö (komfort, design etc) ser jag gärna att samtliga linjer som går med ledvagn på sikt blir MEX - antingen med 18- eller 24-metersversionerna av ExquiCity och att resterande linjer förses med nya bussar, antingen Scania CityWide, MAN Lion´s City eller Solaris nyaste Urbino. Volvos helektriska bussar kan också vara intressanta.
Provbussen är mig veterligen framtagen för att Scania skulle ha ett BRT-fordon och då har man tagit ExquiCity-karossen och monterat på ett konventionellt chassi. Idén är inte dum även om jag föredrar Van Hools egen dieselelektriska lösning.
Citat från: Walter skrivet 16 november 2015, 14:28:44 PM
Såg denna bild på SBH och tack till Uffe för den. Dock tycker jag att bussen på bilden ser aningen rumphuggen ut när man jämför med 24m som ser likadan ut fram och bak. Dock kanske fotovinklen gör det lite missvisande?
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=64419 (http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=64419)
Bussen gör premiär på linje 5 imorgon.