Carlssons Skeninge-turistbuss N200 är väl numera ganska välkänd, men han hade en, åtminstone lite speciell buss även innan den.
I alla fall var lackeringen iögonfallande. Bussen var en Volvo B10 med ASJ-kaross och den hamnade via lite kringelikrokar så småningom hos SJ med inv nr 2417.
Taket var som synes delvis öppningsbart, i skyltskåpet går att utläsa "DAGAR I DANMARK". Registreringsnumret var f ö N4444.
(https://c1.staticflickr.com/1/682/22423377093_0edc0302b5_c.jpg)
Det var intressant att få se leveransbilden av N4444 från ASJ våren 1937.
Ernst Carlsson insåg värdet av en buss som sticker ut ifråga om design och registreringsnummer. Bussen togs i bruk den 14 maj 1937 sedan den godkänts som lämplig för personbefordran och vägskatten, 354 kr 64 öre inbetalts. Enligt länsstyrelsens uppgifter försågs bussen med gengasdrift 1941.
Den 29 maj 1942 överfördes bussen till "beredskapsförteckning" och den 31/12 samma år såldes den till Gävleborgs län med nytt registreringsnummer X 613. Därefter har han ingen buss förrän sommaren 1947 då han brukar en Scania-Vabis från Malmslättstrafiken, med registreringsnummer N200.
I länsstyrelsens arkiv finns dessutom en tre sidor lång skrivelse där Ernst Carlsson begär att under sommarmånaderna få utnyttja bussens 31 sittplatser trots att hans trafiktillstånd för en tidigare buss gäller endast 21 passagerare. Den 11 juni kungöres hans begäran i Falkenbergs Tidning och Hallands Nyheter. Den 15 juni ber Ernst Carlsson vördsamt att få återkalla sin begäran och det betyder förmodligen att han fick begäran beviljad när överklagandetiden gått ut.
Det finns en del gammalt material och en hel del nytt om N200 och Ernst Carlsson på en hemsida under adress www.turistbussN200.se kom gärna med kompletteringar eller rättelser till hemsidan.
Anders M träbusskonservator
Tack för ytterligare fakta, Anders. Var in och tittade på hemsidan men hittade ingen bild med N4444-bussen. Finns det någon idé vilka färger den var målad i? Lite svårt att tyda utifrån den svartvita bilden, men kanske gul/grön??