Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: Ersa skrivet 26 november 2007, 06:31:47 AM

Titel: Fråga om rondellkörning
Skrivet av: Ersa skrivet 26 november 2007, 06:31:47 AM
Finns det regler angående filplacering innan en rondell? Nu pratar vi om rondeller med två filer före och efter alla utfarter. Här i Umeå gör man något som irriterar mig något så vansinnigt, nämligen att man kan ligga kvar i högerfilen och köra "yttervarv" runt 3/4-delar av rondellen för att ta sig till vänster. Jag har även sett bilar (och taxibilar) som lagt sig i vänster fil (till vänster om mig) för att sedan kasta sig ut på första utfarten till höger framför en. Taxibilen fick gott tvärbromsa för MaxCin kan jag berätta...  ;)

Min körskollelärare hade tagit mig i örat om jag gjort något sådant under lektionerna i den röda Volvo 850:n i Östersund 1997, då han lärde mig att vänster sväng betyder vänster fil. Men nu tog jag ju B-körkortet utanför Västerbotten, men här hävdar man att det är okej att alltid ligga i högerfilen pga att någon trafikpolis gått ut och sagt det.

Vad har ni lärt er?
Titel: SV: Fråga om rondellkörning
Skrivet av: Walter skrivet 26 november 2007, 07:44:34 AM
Jag har lärt mig precis som du men reglerna är ändrade.(Och ändras hela tiden tycker jag) Är det två filer i rondellerna och det inte finns skyltar /pilar som visar vilka filer som går var så kan man faktiskt köra i högerfältet och svänga vänster i rondellen.

Om bilen i höger körfält ska till vänster och fordonet i vänster körfält ska rakt fram och en krock uppstår så är fordonet som körde i vänster körfält vållande.

Läste en tidningsarktikel för ett par år sedan där en buss och bil krockat efter en händelse som ovan. Föraren till fordonet i höger fil tog först på sig skulden men när ärendet kom till försäkringsbolaget så blev det rättning i ledet.

Som tur är kör de flesta förare rakt eller höger om man ligger i högerfilen och rakt eller till vänster om dom ligger i vänsterfilen.  Så nästa gång får du nog ta det lugnt med MaXcin!

Huruvida Taxin gjorde en laglig manöver är jag mer tveksam.
Titel: SV: Fråga om rondellkörning
Skrivet av: Nico skrivet 26 november 2007, 08:24:43 AM

Har även jag de gamla reglerna i ryggraden och är ungefär lika förtjust i de nya som i tandvärk. Tydligen ändrade man de gamla reglerna då folk, i vanlig välmenande ordning, inte skulle behöva tänka själva. Då många tydligen gjorde fel vid passage genom bl.a. cirkulationsplatserna så såg man till att i princip allt istället blev tillåtet. Det var tydligen lättare än att försöka se till att folk lärde sig och att se till att polisen fick fler möjligheter till att beivra avarterna. Likaså vill jag ha det till att det även var i denna veva som det också blev tillåtet att på 30-70 begränsade flerfiliga vägar blev tillåtet att ligga ungefär var man ville. Själv hade jag nog som sagt föredragit fler trafikpoliser ute som kunde ha hållit ett öga på de som inte kunde köra i t.ex. en cirkulationsplats. Vill minnas att flera tyngre instanser, däribland just trafikpolisen, även uttalade sig kraftigt negativt om regeländringarna på dessa områden.

Körde vid regeländringstillfället även taxi och fick då från Vägverkets kontor i Solna ett lass upp till Arlanda med ett styck högre VV-potentat. På vägen upp så talade han sig varm för denna ändring som, summa summarum, lydde att då ganska många tydligen gjorde fel hela tiden och bröt mot lagen så var det bättre att ändra lagen än att försöka att korrigera dessa förares felaktiga beteenden. Kom själv då lite syrligt med mot argumentet att det ju var tur att man inte hade den åskådningen kring övrig lagstiftning, som t.ex. stöld och misshandel. Skulle man överlag anse att det är lättare att ändra lagstiftningen och tillåta vissa brott (sådant som är brottsligt då följderna riskerar att skada andra på något vis) istället för att beivra dem så tycker i alla fall jag att man gör sig skyldig till ett ganska allvarligt feltänk. Min enda förhoppning i denna fråga är att EU kanske försöker sig på någon mera enhetlig trafiklagstiftning för att harmonisera nationella egenheter, men mycket av det är ligger utanför EU:s beslutsområden så, tja...  :-[
Titel: SV: Fråga om rondellkörning
Skrivet av: Peter L skrivet 26 november 2007, 08:39:12 AM
Citat från: Walter skrivet 26 november 2007, 07:44:34 AM
Jag har lärt mig precis som du men reglerna är ändrade.(Och ändras hela tiden tycker jag) Är det två filer i rondellerna och det inte finns skyltar /pilar som visar vilka filer som går var så kan man faktiskt köra i högerfältet och svänga vänster i rondellen.

Om bilen i höger körfält ska till vänster och fordonet i vänster körfält ska rakt fram och en krock uppstår så är fordonet som körde i vänster körfält vållande.


Så är det (tyvärr)... Rondellen ska visst betraktas som huvudled och utfart sker i form av ett filbyte där det alltid är den som byter fil som har väjningsplikt.
Titel: SV: Fråga om rondellkörning
Skrivet av: Cero skrivet 26 november 2007, 09:29:51 AM
Man har från Vägverkets sida inte heller insett att det finns två typer av rondeller, små och stora, och att dessa faktiskt kräver visst mått av olika beteende. Att köra i en rondell idag anses vara att köra på rak väg, dvs man ska inte blinka vänster om man ska vidare runt rondellen. Det orsakar en hel del problem, speciellt i små rondeller där man lätt överblickar det hela, ungefär som en korsning. När man ska ut från rondellen förväntas man blinka höger. Eftersom inte alla lärt sig blinkers i bilskolan alternativt inte haft råd att köpa denna finess tenderar dessa regler att skapa vissa problem för medtrafikanterna att lista ut vad en icke blinkande bil i en rondell egentligen har för avsikt. Speciellt som vissa kör efter de nya reglerna, vissa efter de gamla och andra, ibland undertecknad, helgarderar och kör med bägge reglerna.

Beträffande omkörning till höger på flerfilig väg hastighetsbegränsad till max 70 tycker jag man kan ha blandade åsikter. I Stockholmsområdet betraktar jag regeln som nödvändig och skulle behöva användas även på 90-110-vägar eftersom det finns något farligt i högerfilen. Även om den är tom kan många nämligen inte köra där för då kan något läskigt hända. Dessutom ska de oftast åt vänster några mil längre fram, så det är lika bra att ligga kvar till vänster. Tyvärr gör dock detta att en tre- eller fyrfilig väg i praktiken bara blir en-, två- eller trefilig och det minskar ju kapaciteten ordentligt. Återigen ett fall där man ändrar reglerna istället för att ändra förarna.

/Cero
Titel: SV: Fråga om rondellkörning
Skrivet av: Walter skrivet 26 november 2007, 10:11:11 AM
Sedan kan man lösa alla dessa problem (utom folks beteende) genom att se till att sätta upp skyltar och måla pilar som reglerar hur man får köra i rondellen.
Titel: SV: Fråga om rondellkörning
Skrivet av: Bengt Lindstein skrivet 26 november 2007, 10:42:21 AM
Jag vet inte vilka regler jag kör efter (gamla eller nya) men jag kör så här för det är det jag fick lära mig när körkortet togs 1993:

Högerfil: rakt fram eller höger
Vänster fil: vänster eller rakt fram

Den dagen man krockar så får man väl ta "smällen" då om man gjort fel.

Hälsar
Bengt
Titel: SV: Fråga om rondellkörning
Skrivet av: Magnus skrivet 26 november 2007, 12:08:56 PM
En annan sak med rondeller som jag stör mig väldigt mycket på är att folk inte blinkar när de ska lämna rondellen. Många tänker väl att om man kör rakt på i en rondell så behöver man inte blinka, men man ska alltid göra det och trafiken i rondeller skulle flyta på mycket bättre om alla gjorde det.

Det finns en broschyr på Vägverkets hemsida som förklarar hur man ska bete sig, men man kan tolka den att beroende på situationen så får man göra vad man vill ungefär.

Broschyr (pdf) (http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1602/88515_att_kora_i_cirkulationsplats_utg_6.pdf)
Titel: SV: Fråga om rondellkörning
Skrivet av: Walter skrivet 26 november 2007, 12:11:30 PM
Citat från: Bengt Lindstein skrivet 26 november 2007, 10:42:21 AM
Jag vet inte vilka regler jag kör efter (gamla eller nya) men jag kör så här för det är det jag fick lära mig när körkortet togs 1993:

Högerfil: rakt fram eller höger
Vänster fil: vänster eller rakt fram

Den dagen man krockar så får man väl ta "smällen" då om man gjort fel.

Hälsar
Bengt

Samma som när jag tog mitt kort 97 men som sagt, det har ändrats ett par gånger sedan dess. det bästa vore om alla rondeller med dubbla filer hade pilar i marken som visade var man fick köra.
Titel: SV: Fråga om rondellkörning
Skrivet av: Bengt Lindstein skrivet 26 november 2007, 12:39:48 PM
Citat från: Walter skrivet 26 november 2007, 12:11:30 PM
det bästa vore om alla rondeller med dubbla filer hade pilar i marken som visade var man fick köra.

Ja, det vore det allra bästa, då är risken att någon gör ett misstag mindre än utan pilar.

Hälsar
Bengt
Titel: SV: Fråga om rondellkörning
Skrivet av: Anders Noren skrivet 26 november 2007, 12:47:02 PM
Att inte blinka vänster (och sedan höger när man ska ut, förstås) i en tvåfilig cirkulationsplats sänker kapaciteten till en enfilig cirkulationsplats. Detta på grund av att cirkulationsplatsens övriga trafikanter inte ser vart den vänstersvängande är på väg och måste vänta in denne i stället för att kunna utnyttja att cirkulationen har två körfält.

Att inte blinka höger i en cirkulationsplats sänker kapaciteten ytterligare ned till den hos en korsning där högerregeln gäller eftersom övriga trafikanter inte ens kan köra in i cirkulationen innan föregående bilist har lämnat den.

Dagens rekommendationer är därmed förödande för kapaciteten och trafiksäkerheten. Fortsätter slarvet kommer vi att få se en renässans för trafikljusreglerade korsningar.

Anders
Titel: SV: Fråga om rondellkörning
Skrivet av: Cero skrivet 26 november 2007, 14:28:23 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 26 november 2007, 12:47:02 PM
Att inte blinka vänster (och sedan höger när man ska ut, förstås) i en tvåfilig cirkulationsplats sänker kapaciteten till en enfilig cirkulationsplats. Detta på grund av att cirkulationsplatsens övriga trafikanter inte ser vart den vänstersvängande är på väg och måste vänta in denne i stället för att kunna utnyttja att cirkulationen har två körfält.

Att inte blinka höger i en cirkulationsplats sänker kapaciteten ytterligare ned till den hos en korsning där högerregeln gäller eftersom övriga trafikanter inte ens kan köra in i cirkulationen innan föregående bilist har lämnat den.

Dagens rekommendationer är därmed förödande för kapaciteten och trafiksäkerheten. Fortsätter slarvet kommer vi att få se en renässans för trafikljusreglerade korsningar.

Anders

Exakt min uppfattning också och för att skapa fullständig tydlighet mot sina medtrafikanter måste man kombinera gammal regel med ny regel, för i den nya står inget om att blinka vänster i rondellen.

Var för övrigt i England och körde i somras och visst kan man ha synpunkter på engelsmän, men artiga i trafiken är de. I stort sett alla bilar föreföll också vara försedda med blinkersutrustning och förarna visste vad spaken var till för så att köra rondell där fungerar väldigt smidigt. Sällan man behöver gissa på vad omgivningen håller på med eller tänker göra. Än mer imponerande blir det när man betänker att de sköter både blinkers och växelspak med samma hand och ändå hinner med. Fast det är klart, de har ju ingen telefon att hålla i när de kör bil.  8)

/Cero
Titel: SV: Fråga om rondellkörning
Skrivet av: Hans Fredriksson skrivet 26 november 2007, 15:32:23 PM
Att blinka vänster och ligga i ytterfilen vad menas då? Att det ska bytas fil eller bara det ska köras runt. Lite lurit att veta för den som ligger bakom.

Nä. Cirkulationsplatsen är en "egen väg" bara det att det svänger. Inte fasen ska det blinkas i kurvor.

Tycker de senaste reglerna är alldeles utmärkta.
Titel: SV: Fråga om rondellkörning
Skrivet av: Cero skrivet 26 november 2007, 16:12:08 PM
Citat från: Hans Fredriksson skrivet 26 november 2007, 15:32:23 PM
Att blinka vänster och ligga i ytterfilen vad menas då? Att det ska bytas fil eller bara det ska köras runt. Lite lurit att veta för den som ligger bakom.

Nä. Cirkulationsplatsen är en "egen väg" bara det att det svänger. Inte fasen ska det blinkas i kurvor.

Tycker de senaste reglerna är alldeles utmärkta.

De nuvarande reglerna fungerar bra om alla tillämpar dem. Nu gör inte alla det vilket skapar kaos på platser med små rondeller och mycket trafik. Ett exempel är Götalandsvägen x Älvsjövägen i södra Stockholm. En relativt liten rondell med tidvis kopiöst mycket trafik. Den är inte filmarkerad men klarar ledigt två bilar i bredd. Att inte blinka vänster i den rondellen när man ska "vänster", dvs ut via tredje utfarten ur rondellen, innebär att de som kommer "rakt framifrån" och ska igenom från andra hållet bara kör. Dvs det blir tillbud hela tiden för "folk" antar att den som inte blinkar också ska rakt igenom, fast från andra hållet, och inte ska vidare runt rondellen. Kommer det fram någon som kör efter det "nya" sättet, dvs antar att en inte blinkande bil i rondellen ska fortsätta snurra och istället lämnar företräde och stannar ska trafiken från andra hållet till 90% rakt fram vilket innebär att  köer uppstår på tillfartsvägarna helt i onödan för det finns ingen korsande trafik att lämna företräde.

Om alla strikt höll på regeln, dvs att blinka höger vid utfart ur rondellen och inte annars, skulle trafiken flyta. Men eftersom halva svenska befolkningen sålt bort förmågan att blinka uppstår osäkerhet i rondeller vilket gör att vissa antar något och bara kör (skapar incidenter inne i rondellen) medan andra halvan lämnar företräde till bilar som inte kommer att korsa körvägen (vilket skapar köer före rondellen = dåligt kapacitetsutnyttjande).

Som jag nämnde ovan fungerar detta utmärkt i England beroende på att alla gör lika. Då kan man lita på varandra och får ett bra trafikflöde.

/Cero
Titel: SV: Fråga om rondellkörning
Skrivet av: Johan Hansson skrivet 26 november 2007, 16:26:16 PM
I Halmstad som jag vågar påstå är en av Sveriges rondell tätaste stad.
Sen år 2000 har vi fått ca 20 nya rondeller.

Först in Först ut och så lite hinder på vägen ut som fotgängare och cyklister och mopedister så kan man beskriva det i Halmstad.
Titel: SV: Fråga om rondellkörning
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 26 november 2007, 16:58:21 PM
Egentligen finns väl två enkla regler för körning i rondeller.
1. Blinka när du skall svänga höger ut ur rondellen. Blinka så tidigt som möjligt men inte så tidigt att det kan leda till missförstånd. Man svänger med ratten, inte med blinkersspaken.
2. Är det tvåfilig rondell så blinkar man när man byter fil samt håller kollen i backspegeln. Sedan blinkar man när man svänger ut ur rondellen enligt 1 ovan. Senast vid utfarten före lägger man sig i högerfil och skär alltså inte trafiken i denna när man skall svänga ut.

Sedan gäller väjningsplikt för den som skall svänga in i rondellen, det gäller även bussar och rostiga bilar. Väjningsplikt innebär att man skall lämna företräde till bilarna som är där så att de inte behöver bromsa. I tveksamma fall: vänta med att köra in. När man skall ut ur rondellen gäller väjningsplikten för övergångsställe, vilket innebär att man kan bli stående i rondellen och hindra den trafik som skall in i den. Detta är inget man kan göra något åt om man inte medför kristallkula som talar om ifall det kommer att dyka upp gående vid övergångsstället redan när man skall svänga in i rondellen. Andra bilisters tutanden tar man således med jämnmod.

Slutligen har jag två käpphästar: för körning i rondell skulle man ha en blinker som blinkar rakt fram och så skulle blinkers vara tillval för minst 20 000 kronor så att man gärna visar att man har dem, vilket görs bäst genom att man använder dem.  ::)
Titel: SV: Fråga om rondellkörning
Skrivet av: Bengt Lindstein skrivet 26 november 2007, 18:36:17 PM
Citat från: Johan H skrivet 26 november 2007, 16:26:16 PM
I Halmstad som jag vågar påstå är en av Sveriges rondell tätaste stad.
Sen år 2000 har vi fått ca 20 nya rondeller.

Vet inte vem som har flest rondeller i Sverige men Borlänge ligger nog bra till, nu i September 2007 så blev den 33:e rondellen klar och direkt efter det så startade dom bygget av den 34:e.

Hälsar
Bengt
Titel: SV: Fråga om rondellkörning
Skrivet av: bjalle skrivet 26 november 2007, 19:23:12 PM
Jag blinkar in i rondellen om vänstersväng eller högersväng ska ske och blinkar alltid när jag ska lämna den.
Så fick jag lära mig när jag tog B körkortet år 2006 och även så jag kör nu när jag håller på att ta mig C kort
Titel: SV: Fråga om rondellkörning
Skrivet av: Anders Noren skrivet 26 november 2007, 19:33:05 PM
Citat från: Hans Fredriksson skrivet 26 november 2007, 15:32:23 PM
Att blinka vänster och ligga i ytterfilen vad menas då? Att det ska bytas fil eller bara det ska köras runt. Lite lurit att veta för den som ligger bakom.

Nä. Cirkulationsplatsen är en "egen väg" bara det att det svänger. Inte fasen ska det blinkas i kurvor.

Tycker de senaste reglerna är alldeles utmärkta.

I så fall kräver jag två saker av dig: att du, precis som på en vanlig väg, använder körriktningsvisaren när du byter körfält inne i cirkulationen, både när du ska in och när du ska ut. Först då kan jag som medtrafikant se vart du är på väg och utnyttja cirkulationens andra körfält.

Tänker man att cirkulationen är en egen väg blir det likt förbaskat så att man måste blinka vänster när man ska svänga vänster, i annat fall blockerar man det andra körfältet antingen genom att man själv kör i det eller genom att medtrafikanterna måste räkna med att man snart kommer att köra i det och därför måste vänta med att köra in i cirkulationen.

Anders
Titel: SV: Fråga om rondellkörning
Skrivet av: Ersa skrivet 26 november 2007, 20:13:29 PM
Citat från: Walter skrivet 26 november 2007, 07:44:34 AM
Jag har lärt mig precis som du men reglerna är ändrade.(Och ändras hela tiden tycker jag) Är det två filer i rondellerna och det inte finns skyltar /pilar som visar vilka filer som går var så kan man faktiskt köra i högerfältet och svänga vänster i rondellen.

Om bilen i höger körfält ska till vänster och fordonet i vänster körfält ska rakt fram och en krock uppstår så är fordonet som körde i vänster körfält vållande.

Aha. Men om de i ytterfilen alltid har företräde vart de än kör ut, då vill man ju inte använda innerfilen. Man kanske kan skrota innerfilen helt genom att stänga av den med betongsuggor? Då blir ju alla glada, och tillbuden/missförstånden minskar i takt med att bilköerna ökar  8) 

Alternativet är att köra ännu ett varv i rondellen med ledbussen om man inte blir utsläppt? Eller 2-3 varv till? Har man dessutom en förstärkningsledvagn med sig bakom blir det hela ett riktigt intressant trafikexperiment...  ;)
Titel: SV: Fråga om rondellkörning
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 26 november 2007, 22:10:31 PM
Citat från: Verspieder skrivet 26 november 2007, 20:13:29 PM
Aha. Men om de i ytterfilen alltid har företräde vart de än kör ut, då vill man ju inte använda innerfilen. Man kanske kan skrota innerfilen helt genom att stänga av den med betongsuggor? Då blir ju alla glada, och tillbuden/missförstånden minskar i takt med att bilköerna ökar  8) 

Alternativet är att köra ännu ett varv i rondellen med ledbussen om man inte blir utsläppt? Eller 2-3 varv till? Har man dessutom en förstärkningsledvagn med sig bakom blir det hela ett riktigt intressant trafikexperiment...  ;)

Man får ju göra som i rondellerna i Norge. Sätta upp en skylt "Maks 8 varv".
Titel: SV: Fråga om rondellkörning
Skrivet av: Ulrik Berggren skrivet 27 november 2007, 08:23:39 AM
Citat från: Anders Noren skrivet 26 november 2007, 12:47:02 PM
Att inte blinka vänster (och sedan höger när man ska ut, förstås) i en tvåfilig cirkulationsplats sänker kapaciteten till en enfilig cirkulationsplats. Detta på grund av att cirkulationsplatsens övriga trafikanter inte ser vart den vänstersvängande är på väg och måste vänta in denne i stället för att kunna utnyttja att cirkulationen har två körfält.

Att inte blinka höger i en cirkulationsplats sänker kapaciteten ytterligare ned till den hos en korsning där högerregeln gäller eftersom övriga trafikanter inte ens kan köra in i cirkulationen innan föregående bilist har lämnat den.

Dagens rekommendationer är därmed förödande för kapaciteten och trafiksäkerheten. Fortsätter slarvet kommer vi att få se en renässans för trafikljusreglerade korsningar.

Anders

Kan meddela att en av avsikterna med regeländringen är just att öka trafiksäkerheten. Vägverket skyr nämligen numer tvåfiliga cirkulationsplatser som pesten. De anses helt enkelt inte säkra. För att i någon mån råda bot på bristen på trafiksäkerhet så gäller nu samma regler för indikering av körfältsbyte som i alla tvåfiliga cirkulationsplatser som i de enfiliga. Således: en bil i bredd. De vita linjerna ska bort! Detta gäller dock inte de riktigt stora rondellerna (typ Mjölkuddsrondellen i Luleå och Grådarondellen i Borlänge.

/UB
Titel: SV: Fråga om rondellkörning
Skrivet av: Cero skrivet 27 november 2007, 08:54:14 AM
Citat från: Ulrik Berggren skrivet 27 november 2007, 08:23:39 AM
Kan meddela att en av avsikterna med regeländringen är just att öka trafiksäkerheten. Vägverket skyr nämligen numer tvåfiliga cirkulationsplatser som pesten. De anses helt enkelt inte säkra. För att i någon mån råda bot på bristen på trafiksäkerhet så gäller nu samma regler för indikering av körfältsbyte som i alla tvåfiliga cirkulationsplatser som i de enfiliga. Således: en bil i bredd. De vita linjerna ska bort! Detta gäller dock inte de riktigt stora rondellerna (typ Mjölkuddsrondellen i Luleå och Grådarondellen i Borlänge.

/UB

Men nu får väl Vägverket börja kamma till sig. Om det du säger stämmer får vi alltså en ytterligare gissningslek i trafiken där folk tolkar regler och tycker olika. Mao kommer vissa att betrakta vägen som enfilig och ligga mitt i medan andra tycker att det är tvåfiligt och trängs med varandra. Någon kommer säkerligen att betrakta det hela som trefiligt. Dock, eftersom det inte finns några filer så behöver man alltså inte blinka, oavsett hur många "filer" som ska korsas. När ska man lära folk ett bra beteende mot varandra?

För övrigt anser jag att trafiken inte är helt säker så jag tycker vi borde lägga ned den.  >:(

/Cero
Titel: SV: Fråga om rondellkörning
Skrivet av: Ersa skrivet 27 november 2007, 16:14:05 PM
Citat från: Cero skrivet 27 november 2007, 08:54:14 AM
För övrigt anser jag att trafiken inte är helt säker så jag tycker vi borde lägga ned den.  >:(

Vilket påminde mig om ännu en satirsida:
http://www.yttermera.se/motor/nyheter/nollvisionen.html

;D
Titel: SV: Fråga om rondellkörning
Skrivet av: Johan Hansson skrivet 29 november 2007, 13:00:48 PM
Halmstad hade 3st. "större" rondeller runt 2000, nu år 2007 är det 25-30 st.  :o
Titel: SV: Fråga om rondellkörning
Skrivet av: Carl W skrivet 01 december 2007, 23:47:05 PM
Ytterfil och innerfil? Ett svårt begrepp bara det. Jag anser att ytterfilen är högerfilen och innerfilen är vänsterfilen. Vad anser ni andra?
Titel: SV: Fråga om rondellkörning
Skrivet av: Bengt Lindstein skrivet 02 december 2007, 09:29:32 AM
Citat från: Carl W skrivet 01 december 2007, 23:47:05 PM
Jag anser att ytterfilen är högerfilen och innerfilen är vänsterfilen. Vad anser ni andra?

Håller med till 100%.

Hälsar
Bengt
Titel: SV: Fråga om rondellkörning
Skrivet av: Nico skrivet 02 december 2007, 10:49:59 AM

Citat från: Carl W skrivet 01 december 2007, 23:47:05 PM
Ytterfil och innerfil? Ett svårt begrepp bara det. Jag anser att ytterfilen är högerfilen och innerfilen är vänsterfilen. Vad anser ni andra?

Visst är det så.... eller kanske rättare sagt så var det så. Den högra filen är den yttre och tillika normalt sett tänkt som huvudkörbana medan den vänstra inre filen är tänkt som en omkörningskörbana. Från teorin förr så kommer jag ihåg att man ofta ville likna en cirkulationsplats med en fyrvägskorsning och framhöll att man gärna skulle tänka på ungefär samma sätt när man skulle passerade en sådan. I dagens läge så vet jag dock inte riktigt hur det egentligen är avsett, men det verkar ju å andra sidan inte heller bekymra lagstiftarna. Sen fanns det ju alltid undantag, som t.ex. cirkulationsplatsen vid Brommaplan, då t.ex. sexvägskorsningar väl inte förekommer någonstans?  :D
Titel: SV: Fråga om rondellkörning
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 02 december 2007, 19:59:55 PM
Om det är sant, som det står ovan, att Vägverket nu insett att tvåfiliga rondeller inte är säkra så är svenska bilister bara att gratulera. Tvåfiliga rondeller är en styggelse och trafikfara och det har aldrig funnits någon som kunnat föra fram vettiga argument på hur trafiken skall framföras genom dem. Jag kommer ihåg en debatt i Aftonbladet för några år sedan då en höjdare inom Vägverket (kommer inte ihåg namnet) och en polischef inte alls kunde komma överens om vilka regler som gällde. Då är det illa ställt. Får hoppas att Vägverket ser till att dessa monster försvinner, ju förr dess bättre.

M v h
Ingwar
Titel: SV: Fråga om rondellkörning
Skrivet av: Anders Noren skrivet 03 december 2007, 21:35:44 PM
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 02 december 2007, 19:59:55 PM
Om det är sant, som det står ovan, att Vägverket nu insett att tvåfiliga rondeller inte är säkra så är svenska bilister bara att gratulera. Tvåfiliga rondeller är en styggelse och trafikfara och det har aldrig funnits någon som kunnat föra fram vettiga argument på hur trafiken skall framföras genom dem. Jag kommer ihåg en debatt i Aftonbladet för några år sedan då en höjdare inom Vägverket (kommer inte ihåg namnet) och en polischef inte alls kunde komma överens om vilka regler som gällde. Då är det illa ställt. Får hoppas att Vägverket ser till att dessa monster försvinner, ju förr dess bättre.

M v h
Ingwar

Tja, betraktar man dem som en väg med två körfält i var (=den enda) körriktning så blir det ju glasklart, enligt ovan.

Problemet är att svenska bilister inte har förstått vad den där lilla hängaren som sitter till höger om ratten och som gör att det börjar ticka och blinka på instrumentpanelen när man puttar på den är för något.

Anders
Titel: SV: Fråga om rondellkörning
Skrivet av: Henrik Palmqvist skrivet 03 december 2007, 21:42:05 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 03 december 2007, 21:35:44 PM
Tja, betraktar man dem som en väg med två körfält i var (=den enda) körriktning så blir det ju glasklart, enligt ovan.

Problemet är att svenska bilister inte har förstått vad den där lilla hängaren som sitter till höger om ratten och som gör att det börjar ticka och blinka på instrumentpanelen när man puttar på den är för något.

Anders
Tja.min blinkers sitter till vänster.  Till höger har jag torkarfu nktionerna. Åtminstånde på min svnekssålda volvo. Ka nske det är annorlunda påandra bilar.?./ Henrik
Titel: SV: Fråga om rondellkörning
Skrivet av: Axel skrivet 03 december 2007, 22:44:34 PM
Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 03 december 2007, 21:42:05 PM
Tja, min blinkers sitter till vänster.  Till höger har jag torkarfunktionerna. Åtminstone på min svensksålda volvo. Kanske det är annorlunda på andra bilar?/ Henrik

Jorå. På jobbet har vi en Mitsubishu Post Runner. På den sitter vindrutespaken och blinkersspaken tvärtom. Det går väldigt bra att svänga med vindrutetorkarna på, men sämre att försöka torka framrutan med helljuset.  :)
Om det beror på att den är högerstyrd eller på att den är från Japan vet jag inte, men tvärtom är det iallafall.
Titel: SV: Fråga om rondellkörning
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 05 december 2007, 05:57:44 AM
Citat från: Anders Noren skrivet 03 december 2007, 21:35:44 PM
Tja, betraktar man dem som en väg med två körfält i var (=den enda) körriktning så blir det ju glasklart, enligt ovan.

Problemet är att svenska bilister inte har förstått vad den där lilla hängaren som sitter till höger om ratten och som gör att det börjar ticka och blinka på instrumentpanelen när man puttar på den är för något.

Anders

Det är just det det inte är, glasklart. Skillnaden är ganska stor i mitt tycke. Så länge du kör på en fyrfilig väg (två körfält i vardera riktning) så är det inga problem. Men sedan hamnar du i en rondell med två körfält där det i princip dyker upp två anslutande körfält var 3-5 sekund (så länge trafiken rör på sig).

Låt mig ge ett litet exempel. En tvåfilig rondell där två fyrfiliga (två i vardera riktningen) vägar korsar varandra i 90˚ vinkel. Man kan alltså säga att det finns en dubbelfilig infart och tre dubbelfiliga utfarter till resp från rondellen. För exemplets skull kan vi kalla de tre utfarterna A, B och C. B är är alltså i princip rakt fram genom rondellen.

Om du kör i höger körfält när du kommer till rondellen kan du fortsätta i det körfältet och sedan svänga ut ur rondellen (med blinkersen på) via utfart A, B eller C, varhelst du nu är på väg. Inga problem.

Men om du kör i det vänstra körfältet så blir det annorlunda. En fråga är om det är okay att svänga från vänster körfält in på alla tre utfarterna, A, B och C eller om sådan sväng får användas endast till utfart B (rakt fram genom rondellen)? Med andra ord, får högersväng ske från vänster körfält var som helst i rondellen, utan begränsning? (Alltid en farlig manöver).

M v h
Ingwar
Titel: SV: Fråga om rondellkörning
Skrivet av: Axel skrivet 05 december 2007, 12:50:50 PM
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 05 december 2007, 05:57:44 AM
Det är just det det inte är, glasklart. Skillnaden är ganska stor i mitt tycke. Så länge du kör på en fyrfilig väg (två körfält i vardera riktning) så är det inga problem. Men sedan hamnar du i en rondell med två körfält där det i princip dyker upp två anslutande körfält var 3-5 sekund (så länge trafiken rör på sig).

Låt mig ge ett litet exempel. En tvåfilig rondell där två fyrfiliga (två i vardera riktningen) vägar korsar varandra i 90˚ vinkel. Man kan alltså säga att det finns en dubbelfilig infart och tre dubbelfiliga utfarter till resp från rondellen. För exemplets skull kan vi kalla de tre utfarterna A, B och C. B är är alltså i princip rakt fram genom rondellen.

Om du kör i höger körfält när du kommer till rondellen kan du fortsätta i det körfältet och sedan svänga ut ur rondellen (med blinkersen på) via utfart A, B eller C, varhelst du nu är på väg. Inga problem.

Men om du kör i det vänstra körfältet så blir det annorlunda. En fråga är om det är okay att svänga från vänster körfält in på alla tre utfarterna, A, B och C eller om sådan sväng får användas endast till utfart B (rakt fram genom rondellen)? Med andra ord, får högersväng ske från vänster körfält var som helst i rondellen, utan begränsning? (Alltid en farlig manöver).

M v h
Ingwar

Många kommuner åsidosätter de normala reglerna för cirkulationsplatser genom att märka upp andra filer. Exempelvis på gamla E6 i Varberg vid korsningen med Värnamovägen, Getterövägen och Birger Svenssons väg. De korsar varandra i en hybridcirkuationsplats och skyltningen säger att om man ska rakt fram, ska man inträda i cirkulationsplatsen i vänsterfilen.

Likaså den nya Museirondellen i Jönköping (jo den heter faktiskt rondell). Kommer man från Odengatan och vill till Östra Strandgatan ska man hålla vänsterfilen och svänga ur rondellen i vänsterfil.

När jag tog B-körkort i Norrköping 1978, visade läraren på tavlan hur man kör, man kan alltid hålla högerfilen, sa hon. Men sedan släppte hon inte ut oss till uppkörningen förrän vi klarat cirkulationsplatsen vid tårtbiten, för den var nämligen annorlunda. Så sådant har tydligen funnits i alla tider.

Dock var det inte i denna cirkulationsplats hon ett halvår senare fick se mig ståendes i vänstra filen mitt i rondellen, med en bensindunk i ena handen och dunkande min lilla röda Fiat, för det var i en cirkulationsplats där spårvagnen körde genom fast inte rakt genom. Numera har den spårvägen fått hissanordning till kontaktledningen.
Titel: SV: Fråga om rondellkörning
Skrivet av: Anders Noren skrivet 08 december 2007, 12:49:11 PM
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 05 december 2007, 05:57:44 AM
Det är just det det inte är, glasklart. Skillnaden är ganska stor i mitt tycke. Så länge du kör på en fyrfilig väg (två körfält i vardera riktning) så är det inga problem. Men sedan hamnar du i en rondell med två körfält där det i princip dyker upp två anslutande körfält var 3-5 sekund (så länge trafiken rör på sig).

Låt mig ge ett litet exempel. En tvåfilig rondell där två fyrfiliga (två i vardera riktningen) vägar korsar varandra i 90˚ vinkel. Man kan alltså säga att det finns en dubbelfilig infart och tre dubbelfiliga utfarter till resp från rondellen. För exemplets skull kan vi kalla de tre utfarterna A, B och C. B är är alltså i princip rakt fram genom rondellen.

Om du kör i höger körfält när du kommer till rondellen kan du fortsätta i det körfältet och sedan svänga ut ur rondellen (med blinkersen på) via utfart A, B eller C, varhelst du nu är på väg. Inga problem.

Men om du kör i det vänstra körfältet så blir det annorlunda. En fråga är om det är okay att svänga från vänster körfält in på alla tre utfarterna, A, B och C eller om sådan sväng får användas endast till utfart B (rakt fram genom rondellen)? Med andra ord, får högersväng ske från vänster körfält var som helst i rondellen, utan begränsning? (Alltid en farlig manöver).

M v h
Ingwar

När man kör in i det vänstra körfältet så korsar man linjen mellan körfälten vänsteråt = vänsterblink.
När man lämnar det vänstra körfältet så korsar man linjen mellan körfälten högeråt = högerblink.
Vid körfältsbyte gäller, som alltid, väjningsplikt mot det körfältet man byter till.

För den som aldrig använder körriktningsvisaren (ja ja, jag skrev fel sida av ratten) och aldrig har hört talas om väjningsplikt och "döda vinkeln", dvs. en stor del av de svenska bilisterna, är förstås det jag skrev rena grekiskan.

Anders
Titel: SV: Fråga om rondellkörning
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 08 december 2007, 19:09:32 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 08 december 2007, 12:49:11 PM
När man kör in i det vänstra körfältet så korsar man linjen mellan körfälten vänsteråt = vänsterblink.
När man lämnar det vänstra körfältet så korsar man linjen mellan körfälten högeråt = högerblink.
Vid körfältsbyte gäller, som alltid, väjningsplikt mot det körfältet man byter till.

För den som aldrig använder körriktningsvisaren (ja ja, jag skrev fel sida av ratten) och aldrig har hört talas om väjningsplikt och "döda vinkeln", dvs. en stor del av de svenska bilisterna, är förstås det jag skrev rena grekiskan.

Anders

Beklagar, men min fråga gällde inte hur man använder körriktningsvisaren utan hur man kör genom en rondell med två körfält. Körriktningsvisaren vet jag hur man använder.

M v h
Ingwar
Titel: SV: Fråga om rondellkörning
Skrivet av: Bussis skrivet 09 december 2007, 09:10:02 AM
för alla nollåttor ta en tur till Tomteboda....nära västra skogen (T)
Gå bakom  Jet-Macken där finns det en Cirikulationsplats som är superbra..den är 2-fils indelad men se hur den är målad....och så bör man köra i en cirkulationsplats...
Titel: SV: Fråga om rondellkörning
Skrivet av: Nico skrivet 09 december 2007, 10:16:01 AM

Har kört genom denna cirkulationsplats massvis med gånger och visst är dess körfält föredömligt uppmålade, men den är inte helt bra för det. Det jag själv mest reagerar på är att det inte längre finns generella regler (för var det som sagt att man skulle jämställa cirkulationsplatsen med en fyrvägskorsning) med få undantag. Idag så verkar nästan varenda cirkulationsplats ha sina egna regler så att man varenda gång måste hålla koll på hur det fungerar just där. I vissa cirkulationsplatser så gäller i princip de äldre reglerna, i vissa andra (i synnerhet tvåfiliga) så kan det vara så att bägge körfälten tillåter högersväng, i vissa fall måste man ligga i det vänstra enbart för att få fortsätta rakt fram, ibland kan man ligga i bägge tre varv runt om man vill, ibland så finns det spärrlinjer i cirkulationsplatsen som måste iakttas osv. Nej, någonstans på vägen är det någon som tänkt till för mycket och resultatet blev mest fel!
Titel: SV: Fråga om rondellkörning
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 26 december 2007, 22:36:44 PM
Citat från: Nico skrivet 09 december 2007, 10:16:01 AM
Har kört genom denna cirkulationsplats massvis med gånger och visst är dess körfält föredömligt uppmålade, men den är inte helt bra för det. Det jag själv mest reagerar på är att det inte längre finns generella regler (för var det som sagt att man skulle jämställa cirkulationsplatsen med en fyrvägskorsning) med få undantag. Idag så verkar nästan varenda cirkulationsplats ha sina egna regler så att man varenda gång måste hålla koll på hur det fungerar just där. I vissa cirkulationsplatser så gäller i princip de äldre reglerna, i vissa andra (i synnerhet tvåfiliga) så kan det vara så att bägge körfälten tillåter högersväng, i vissa fall måste man ligga i det vänstra enbart för att få fortsätta rakt fram, ibland kan man ligga i bägge tre varv runt om man vill, ibland så finns det spärrlinjer i cirkulationsplatsen som måste iakttas osv. Nej, någonstans på vägen är det någon som tänkt till för mycket och resultatet blev mest fel!

Du har helt rätt. Det finns inga riktiga regler för körning i cirkulationsplats. T o m Vägverket är mycket luddiga i sina anvisningar, se länk: http://www.vv.se/filer/publikationer/cirkulationsplats.pdf (http://www.vv.se/filer/publikationer/cirkulationsplats.pdf)
Man ger vissa anvisningar och skriver sedan att man kan/får köra på annat sätt om man tycker det är bättre (Citat: "Detta är exempel på hur du kan välja körfält. Du får välja annorlunda om det passar situationen bättre". respektive "På väg ut
Anpassa körningen så att du helst kör ut ur cirkulationen från höger körfält.") 

M v h
Ingwar