(http://www.svenskbusshistoria.se/images/upload/A33689.jpg)
Hej !
En bild från gamla busstationen i Örebro sent 70-tal. Ursprungligen SJ 0285.
Mvh Peter Ö
Hej! Alltid lika kul att se bilder från en svunnen tid i Örebro! Platsen där Scanian befinner sig var Knut Oskar Gustavsons och Hjälmarstrandens bussars territorium innan "gamla" busstationen kom till på 60-talet. SJ:s bussar hade sitt revir på andra sidan gatan norröver. Hälsn. BengaB40
Ah,vilken härlig brytningstidsbild mellan gammalt och nytt./Ulf
Citat från: BengaB40 skrivet 06 november 2015, 20:57:13 PM
Hej! Alltid lika kul att se bilder från en svunnen tid i Örebro! Platsen där Scanian befinner sig var Knut Oskar Gustavsons och Hjälmarstrandens bussars territorium innan "gamla" busstationen kom till på 60-talet. SJ:s bussar hade sitt revir på andra sidan gatan norröver. Hälsn. BengaB40
Inte riktigt vi höll till på spår nr 2 eller 3, spår 1 var som sagt Hjälmarstrandens hpl läge. Sedan utgick bussarna mot Odensbacken på spår 1, Weidermans hade ett eget läge också om det var 2 eller 3 får nog var osagt. När jag körde senare på Swebus exp. hade vi ett spår ett mitten mot Kopparberg och samma mot Lidköping/Göteborg. Detta innan vi blev tvingade att stå på Klostergatan.
// Christer K
Hej! Det jag beskrev var innan "gamla" busstationen blev verklighet. Halva området var då öde men den andra halvan var Gustavsons och Hjälmarstrandens tillhåll. Fanns ingen byggnad med vänthall över huvud taget eller någon asfalt med refuger då, bara grus! Vore intressant att få veta exakt när stationen blev invigd och även SJ:s bussar flyttade dit tillsammans med andra företag. Gissar att det var ca 1965! Hälsn. BengaB40
Hej
Tack för en trevlig bild. Den bstn har man kört i från många gånger. Man åkte från spår 4 mot Karlskoga, spåret delades Nora bussarna. När lades busstation ner?
Med vänlig hälsning Stefan P
Härlig Bild. Går nog att säga att det antingen är våren 1978 eller 1979. Vill minnas att LB övertog SJ trafiken i Örebro hösten 1977 samt att bussen bakom är en av de första i LB-flottan med VBK kaross och även dem kom hösten 77 vill jag minnas. Den gamla SJ-bussen verkar också ha fått en något förenklad design-variant och ersättes säkert med de stora nyleveranser som skedde 78/79.
Hej!
Har aldrig hört talas om att Hjälmarstranden hade utgångsläge mittemot järnvägsstationen. De stod ju på Olaigatan 5 tillsammans med Weidermans och NBJ.
Mvh Jan G
Hej Jan G! Du har säkert helt rätt, blandar ihop det med att Hjämarstrandens bussar gick utmed Östra Bangatan efter att ha svängt ut dit från Olaigatan 5. Tack för korrigeringen! Hälsn. BengaB40
Hej igen! Det bästa med Buss-snack och andra liknande forum är att man kan bli korrigerad av medlemmar med gedigna kunskaper! Jan G:s inlägg i förmiddags fick minnescellerna att röra på sig angående buss-stationerna i Örebro på 50-talet. Karavanerna av bussar som skulle ta passagerare hem på eftermiddagarna efter arbetets eller skolans slut, SJ-bussen som jag själv satt i på väg västerut, NBJ, Weidermans och Hjälmarstrandens ditos på väg åt samma håll respektive söderut, som många gånger hann före vid deras vänster-sväng från Olaigatan till Östra Bangatan, sedan passagen med mycket rattarbete över Badhusbron och nästa hållplats vid Biblioteket för vidare färd hem! Memories, memories...... Hälsn. BengaB40
Trevligt att komma in på färdvägarna genom Örebro. Östernärkes Omnibustrafik körde från busstationen Slottsgatan 9 ut på Slottsgatan norrut (enkelriktad)-Järnvägsgatan-Storgatan-Olaigatan?-Östra Bangatan-Wasabron-Fabriksgatan-Rudbecksgatan via tunneln och utåt via Brickebacken. Hållplatser i centrum var vid Badhuset och mittemot Teknis.
Mvh Jan G