Här ser vi en av de nya dubbelledbussarna i serien 805-811 vid Eketrägatans bussterminal i eftermiddags. Observera att denna serie inte har hög vindruta som 801-804 utan det för stadsbussar mer vanliga destinationsskylt-"skåpet".
(http://partillejonas.bussmilan.se/V%e4sttrafikbilder/GS%20/GS_809_Eketrag_071125_liten.jpg)
Bakom staketet till höger ligger Volvos område där GS numera hyr in sig med en depå. Den nybyggda tvätthallen skymtar över staketet.
//Jonas G
Oioioi, den er lang og flott! Jeg var i Gøteborg i helga, og så faktisk bussen like ved Nils Ericsson Terminalen. Jeg hadde kamera oppe, men bussen var alt for langt unna til å fotografers! Det var et langt syn! Virkelig fasinerende å se!
Trevligt, dock föredrar jag den tidigare varianten med hel kåpa på taket..
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/G/GS/Nummerserier/800/GS_804_Nordstaden_Goteborg_061026b.jpg)
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 25 november 2007, 22:43:04 PM
(http://partillejonas.bussmilan.se/V%e4sttrafikbilder/GS%20/GS_809_Eketrag_071125_liten.jpg)
Är det någon skillnad i höjd mellan bussarna?
Denna har förärats med ett vitt fält till h.o.v om dörrarna vilket 804 saknar
Citat från: Bussmicke skrivet 25 november 2007, 23:11:08 PM
Trevligt, dock föredrar jag den tidigare varianten med hel kåpa på taket..
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/G/GS/Nummerserier/800/GS_804_Nordstaden_Goteborg_061026b.jpg)
Det kanske är till för bättre luft-genomströmmning till kylarna.
//Niclas
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 25 november 2007, 23:21:03 PM
Är det någon skillnad i höjd mellan bussarna?
Denna har förärats med ett vitt fält till h.o.v om dörrarna vilket 804 saknar
Tveksamt - men jag noterar även att denna har två framdörrar medan de "gamla" bara har en.
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 25 november 2007, 23:27:41 PM
Tveksamt - men jag noterar även att denna har två framdörrar medan de "gamla" bara har en.
Hur vanligt förekommande är B9S med inåtsvängande framdörr (som det ser ut att vara på bilden)?
Jag har hittils inte sett en enda med en sådan dörr.
Dumt nog är inåtgående dörr endast möjlig att få med låg ruta och skyltskåp, troligen är de väl de man ville ha å då fick man de separata skyltskåpet på köpet, som enligt mig ser snyggare då de gör puckels lite mindre iögonfallande
Luftintaget är inte större bara att de syns på ett annat sätt, på dem med hög ruta sitter de ju underkåpan så luften trycks upp från rutan
Jag föredrar den klassiska B9S-fronten, men det är min åsikt. Smaken är som..
Motorn borde ju bli bättre kyld med det öppna luftintaget.
Ser lite smäckrare ut, samt att man slipper ljuset ner i rutan som det är på de som har den stora framrutan och skåpet dithängt på insidan.
Hur gick det med den dubbelled som skickades till Ungern?
/Fredde
tror snarare att den stora rutan är bättre då mer luft pressas på av annan luft hela tiden, men va vet ja...
dock fattar jag inte varför man lägger dit Ac lådor på taket när de inte finns nån Ac, för de gör de väl inte? med tankte på att de är öppningsbara fönster
Citat från: homer skrivet 26 november 2007, 01:10:52 AM
tror snarare att den stora rutan är bättre då mer luft pressas på av annan luft hela tiden, men va vet ja...
dock fattar jag inte varför man lägger dit Ac lådor på taket när de inte finns nån Ac, för de gör de väl inte? med tankte på att de är öppningsbara fönster
Visst finns det AC. Varför man även har öppningsbara fönster förstår jag inte, men man räknar väl med att AC:n inte fungerar ändå... ;D ;)
Något som tidigare säkert varit en "smärre konstruktionsmiss" är att den lilla knappen för att öppna framdörren utifrån har suttit bakom framdörren och har sedan inte resenären varit snabb nog att dra undan handen illa kvickt hade den kunnat bli tillslagen av den bakåt och utåt öppnande dörren.
/Bengt
På vilka ställen måste passagerarna själva öppna framdörren när dom ska på??? har aldrig hört talas om dylikt, på samtliga 8500 jag känner till kan framdörren öppnas utifrån med hjälp av den minimala röda knappen som sitter under rampluckan
Citat från: homer skrivet 26 november 2007, 11:52:38 AM
På vilka ställen måste passagerarna själva öppna framdörren när dom ska på??? har aldrig hört talas om dylikt, på samtliga 8500 jag känner till kan framdörren öppnas utifrån med hjälp av den minimala röda knappen som sitter under rampluckan
Finns en "öppnaknapp" på utsidan strax efter främre dörren på höger sida.
/B
Citat från: Peter L skrivet 26 november 2007, 08:43:07 AM
Visst finns det AC. Varför man även har öppningsbara fönster förstår jag inte, men man räknar väl med att AC:n inte fungerar ändå... ;D ;)
AC för föraren ja, men inte för passagerarna. Dessa lådor är förvillande lika Sütrakenheten som Volvo använder till 8500 (senare årsmodeller) och 8700 men saknar mittsektionen med fläktar som ACn har. Dessa innehåller vanliga friskluftsfläktar misstänker jag. I övrigt gläds nog alla som blivit nedslagna av den utåtgående dörren att dessa är mer lämpade för stadstrafik.
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 26 november 2007, 18:13:24 PM
Finns en "öppnaknapp" på utsidan strax efter främre dörren på höger sida.
/B
Kolla gärna på BM:s fina bild så ser du tydligt att det sitter en rund "öppnaknapp" på sidan av vagnen precis bakom främre högra framdörren men framför högra framblinkersen.
:)
/B
såg bussen i brunnsparken idag
redan krockskadad längst bak på vänsterdia :P
Citat från: BEL skrivet 27 november 2007, 11:29:47 AM
såg bussen i brunnsparken idag
redan krockskadad längst bak på vänsterdia :P
trist