Hej!
Lite nyfiken varför 172 oftast körs med Volvo bussar medan 173 körs med MAN bussar? Finns det någon logik/regel bakom det hela? :)
Detta gäller för Stockholm (SL-trafiken)
Tack på förhand
Citat från: Buss17x skrivet 24 oktober 2015, 23:25:16 PM
Hej!
Lite nyfiken varför 172 oftast körs med Volvo bussar medan 173 körs med MAN bussar? Finns det någon logik/regel bakom det hela? :)
Tack på förhand
Det beror på vilket garage som kör vilken linje. Enkelt förklarat kör Eriksberg (Botkyrka) 172 och de har Volvobussar, medan Gubbängen kör 173 med sina gasdrivna MAN. Sen finns det ingen "regel" utan undantag, dvs ibland körs vissa linjer från andra garage än vad som brukar ske.
Citat från: Buss17x skrivet 24 oktober 2015, 23:25:16 PM
Hej!
Lite nyfiken varför 172 oftast körs med Volvo bussar medan 173 körs med MAN bussar? Finns det någon logik/regel bakom det hela? :)
Tack på förhand
och vilken stad menar du!
Förmodar Stockholm men du och dina likasinnade fattar tydligen inte att det finns ett antal mer städer i det här landet.
Då forumet täcker upp hela Sverige i första hand, bör man för tydlighetens skull visa vilken tätort eller åtminstone vilket län man åsyftar. T.ex finns ju faktorer som tresiffriga linjenummer, MAN/B9S samt "Frihamnen" både i Stockholm och Göteborg.
Citat från: M skrivet 25 oktober 2015, 02:22:55 AM
och vilken stad menar du!
Förmodar Stockholm men du och dina likasinnade fattar tydligen inte att det finns ett antal mer städer i det här landet.
Oj, trevligt ???
Citat från: buskörare skrivet 26 oktober 2015, 10:04:31 AM
Oj, trevligt ???
Det är minst lika ofta som någon skriver om en liten stad utan att ange något mer än ett linjenummer. Men då är det aldrig någon som reagerar på det här sättet.
För att återgå till ämnet så rullar det även ett antal Scania OmniLink på 172 och 173. Dessa gick tidigare bara på 173. B9S är verkligen ingen bra busstyp för en linje som 172.
Citat från: Daniel S skrivet 26 oktober 2015, 11:56:24 AM
Det är minst lika ofta som någon skriver om en liten stad utan att ange något mer än ett linjenummer. Men då är det aldrig någon som reagerar på det här sättet.
Det är också olyckligt. Givetvis gäller önskemålet om tydlighet lika mycket åt alla håll, oavsett vilken del av Sverige det rör sig om. Rubriken är ett perfekt ställe att vara både tydlig och kortfattad i, för att locka "rätt" slags läsare redan från början.
Citat från: admin skrivet 26 oktober 2015, 13:26:13 PM
Det är också olyckligt. Givetvis gäller önskemålet om tydlighet lika mycket åt alla håll, oavsett vilken del av Sverige det rör sig om. Rubriken är ett perfekt ställe att vara både tydlig och kortfattad i, för att locka "rätt" slags läsare redan från början.
Jag instämmer. ;)
Citat från: Daniel S skrivet 26 oktober 2015, 11:56:24 AMFör att återgå till ämnet så rullar det även ett antal Scania OmniLink på 172 och 173. Dessa gick tidigare bara på 173. B9S är verkligen ingen bra busstyp för en linje som 172.
Det är svårt att få till en optimal vagntyp för dessa linjer. B9S rullar även ofta på den värsta av alla, dvs. på 179, och den är verkligen inte direkt anpassad för denna typ av trafik. I många fall skulle nästan flygplatsbussar med genomgående lågt golv, få stolar och många dörrar passa bättre på 172, 173, 178 och 179.
Citat från: Nico skrivet 26 oktober 2015, 16:52:04 PM
Det är svårt att få till en optimal vagntyp för dessa linjer. B9S rullar även ofta på den värsta av alla, dvs. på 179, och den är verkligen inte direkt anpassad för denna typ av trafik. I många fall skulle nästan flygplatsbussar med genomgående lågt golv, få stolar och många dörrar passa bättre på 172, 173, 178 och 179.
Jo men det är ju du och jag ganska ensamma om att tycka här på forumet. De som åker med linjer som 172, 173, 178 och 179 skulle säkert föredra fler platser för barnvagnar m.m. Men det bryr sig inte SL om. Exempelvis så har barnvagsplatserna i de nya MAN-vagnarna tagits bort i bakre delen. Samma sak gjordes med bussarna i innerstan och där byggdes bussarna om. Men folket i förorten är det visst skillnad på.
Citat från: Daniel S skrivet 26 oktober 2015, 18:53:03 PM
Jo men det är ju du och jag ganska ensamma om att tycka här på forumet. De som åker med linjer som 172, 173, 178 och 179 skulle säkert föredra fler platser för barnvagnar m.m. Men det bryr sig inte SL om. Exempelvis så har barnvagsplatserna i de nya MAN-vagnarna tagits bort i bakre delen. Samma sak gjordes med bussarna i innerstan och där byggdes bussarna om. Men folket i förorten är det visst skillnad på.
Inget att göra nåt åt, barnvagnschaufförer är nästan alltid kränkta, förfördelade och missbelåtna, trots att de åker med helt gratis :-[
Citat från: Daniel S skrivet 26 oktober 2015, 18:53:03 PM
Jo men det är ju du och jag ganska ensamma om att tycka här på forumet. De som åker med linjer som 172, 173, 178 och 179 skulle säkert föredra fler platser för barnvagnar m.m. Men det bryr sig inte SL om. Exempelvis så har barnvagsplatserna i de nya MAN-vagnarna tagits bort i bakre delen. Samma sak gjordes med bussarna i innerstan och där byggdes bussarna om. Men folket i förorten är det visst skillnad på.
Visst finns det rejäla skillnader mellan trafikområdena, linjerna och miljön inom SL-trafiken. Men dessvärre är kraven på bussarna (och därmed trafikutövarnas inköp) väldigt likriktade. Därför får vi opraktiska lösningar i form av t.ex bussar som är för otillgängliga pga för högt golv baktill på bl.a 178/179, alldeles för långa lågentré-boggi- och/eller ledvagnar ute i skogen Norrtälje/Vallentuna/Nynäshamns kommuner) där 12-meter normalgolv passat bäst, samt än idag gott om bälteslösa bussar på rena motorvägslinjer runtom i länet.
Alla SL-bussar passar inte rakt av på alla SL-linjer, men detta är svårt att många beslutsfattare att vilja förstå. Eller så handlar det även en hel del om ekonomi, och att man vill kunna meranvända bussarna så mycket man kan.
Citat från: Ersa skrivet 27 oktober 2015, 00:53:29 AM
Visst finns det rejäla skillnader mellan trafikområdena, linjerna och miljön inom SL-trafiken. Men dessvärre är kraven på bussarna (och därmed trafikutövarnas inköp) väldigt likriktade. Därför får vi opraktiska lösningar i form av t.ex bussar som är för otillgängliga pga för högt golv baktill på bl.a 178/179, alldeles för långa lågentré-boggi- och/eller ledvagnar ute i skogen Norrtälje/Vallentuna/Nynäshamns kommuner) där 12-meter normalgolv passat bäst, samt än idag gott om bälteslösa bussar på rena motorvägslinjer runtom i länet.
Alla SL-bussar passar inte rakt av på alla SL-linjer, men detta är svårt att många beslutsfattare att vilja förstå. Eller så handlar det även en hel del om ekonomi, och att man vill kunna meranvända bussarna så mycket man kan.
Mycket handlar väl om ekonomi. Det har ju inte funnits några krav alls på boggivagnar i Roslagen, och Nobina har väl mest kortvagnar i Nynäshamn nuförtiden. Men att inte ställa speciella krav på bussarna, sänker kostnaderna för trafiken. Därför följer man ju standarden för antalet barnvagnsplatser - vilket dock inte fungerar i Stockholms förorter och i värsta fall tvingar fram tätare trafik.
Med den avtalsmodell Trafikförvaltningen använder med en medelålder på 8 år och maxgräns på 16, så leder det ju till att det blir rejält dyrare med speciallösningar för olika linjer.
Där kunde man väl dock tänka sig andra lösningar. Exempelvis att man för bussar som köps in för uppdraget, accepterar en medelålder på 12 år.
Visst är det som ni säger. Linjer som 172, 173, 178, 179 ska givetvis trafikeras med samma standard som innerstadsbussarna. Det är är ett rent slöseri att de är specade för att gå i landsbygdstrafik. Hur många använder bälten på dessa fyra linjer tror ni? Jag åker 172 och 173 titt som tätt och har aldrig sett någon använda bälten. Gardinerna hänger och slänger och läslamporna är trasiga.
Citat från: Daniel S skrivet 27 oktober 2015, 10:00:07 AM
Visst är det som ni säger. Linjer som 172, 173, 178, 179 ska givetvis trafikeras med samma standard som innerstadsbussarna. Det är är ett rent slöseri att de är specade för att gå i landsbygdstrafik. Hur många använder bälten på dessa fyra linjer tror ni? Jag åker 172 och 173 titt som tätt och har aldrig sett någon använda bälten. Gardinerna hänger och slänger och läslamporna är trasiga.
Nu ställer ju nuvarande trafikområden, uppdelningar, och tillhörande upphandlingar till det, men rent praktiskt hade det kanske varit bäst att samkört och meranvänt samma fordon på 1-4, 50 och 172-173 samt 178-179.