I Kassaboken för 1934 -35 finns följande post:
27-nov-35 Elis Fredriksson Skived 13 500:- avgår begagnad bulldog buss för 24 pers. med 12 000:-
Är det någon som bet något om nytillverkningen och/eller inbytet?
mvh gt
I "Bussbibeln" finns angivna S 4125 Ford 1935 och S6569 Volvo 1936, den sistnämnda borde vara för ny.
Mvh Jan G
Efter ingående diskussioner med bussoraklet Stig Swenson har vi kommit fram till:
Nyköp: S4125 byggd på Ford V8 chassie
Inbyte: S4216 REO typ 2L 8cyl
Inbytet måste Fredrikssons varit missnöjda med - dom hade inte den länge,
men var tog den vägen sedan?
mvh gt
1937 fanns den i varje fall hos Thure Press Omnibustrafik i Filipstad och anges där som en Reo av 1934 års modell med 105 hk, 3870 kg tjv och 33 platser. Den nya Forden S4125 hade 80 hk, 3920 kg tjv och 27 platser. Vikt och axeltryck var väl därmed ganska lika, men effekten och antal platser var lägre för Forden. Frågan är alltså vad som motiverade bytet. Kan det ha varit karossens kvalitet och bekvämlighet?
Hej
Vet någon vem som hade gjort karossen till REOn?
mvh gt
Hej! Hittade REO:n i boken LINKÖPINGSKAROSSERIER av B.-Å. Rudström, alltså en ASJ-dito! Hälsn. BengaB40
Stort tack
//gt
Nej S4216 var inte inbytet.
Jag har varit på arkivet i Karlstad och kollat. Den bussen var hos Thure Press
till slutet av 1938, sedan köptes den via mellanhand till Fredrikssons.
Vilken var då bulldoggen????
mvh gt
Är det någon som kan hjälpa oss med en bild på S4125 byggd på Ford V8 chassie?
Levererad till Fredrikssons i Skived 1935
(http://i.imgur.com/wFKOobr.jpg)
Stort tack till Mats Karlsson som hittat denna underbara bild!!!!!!!
julhälsningar göran t
PS 1 Vi saknar fortfarande uppgifter om den bulldoggen som Höglunds bytte in från Fredrikssons 1935
PS 2 Fabriken i bakgrunden är den fabrikslokalen som Höglunds flyttade till 1934
PS 3 Är gentlemännen i bussfönstret månne Bröderna Fredriksson