Vad jag förstår så tog bussen eld
därav de många omkommna
Lite mer kött på benen här:
http://www.expressen.se/nyheter/32-personer-har-avlidit-i-en-olycka-i-frankrike/
Med en bild på den utbrända bussen
http://www.bfmtv.com/societe/en-direct-accident-a-libourne-les-secours-evoquent-des-survivantsbr-924535.html
Jag har funderat
Hur kan det komma sig att bara åtta personer ,lyckades ta sig ut ur bussen trots att chauffören lyckats öppna båda dörrarna och att den stod upprätt
Vad har åsamkat denna våldsamma brand
Är det Dieseln från lastbilen som tagit eld och runnit ut
Förmodligen var det 2 punkter att bara 8 personer hadde kunna raeddade sej:
1) Bussen krockade direkt in i tankzonen fra lastbilen - sa kommer branden mycket snabbt och kraftigt möjligtvis inkluderat med en explosion (?)
2) Normaltvis använda folket vid sana dagsutflykter inga bältet. Samträffande kan bli sa kraftigt att det flesta var direkt svart skadade och var ej mer möjligt att lämna bussen snabbt pa egen kraft.
I Sverige har man bälteskrav sedan flera år tillbaka, trodde att det var EU-direktiv, har man inte motsvarande i Frankrike på turistbussar?
Jag vete inte direkt hur det ser ut i varje turistbuss i Frankrike - bältkräve finns överallt, ocksa i Tyskland och i Spanien f.ex. - men i Tyskland använder ca. 95% av passagerare ej bälte och i Spanien är det samma, jag har flyttat 2014 fra Berlin till Teneriffa - bälte finns här i det flesta bussarna - men nästan ingen person användar dom. Sa FÖRMODLIGEN var det i Frankrike ocksa samma system - nästan alla passagerare i olycksbussen har ej användat bälte - och därfor var förmodligen de flesta direct efter krocken redan skadade och kunde ej klarer sej mer fran bussen. Numera finns det manga nya fjärrbusslinjer ocksa i Frankrike - men jag vet att det vid Flixbus-Meinfernbus och Megabus är ej interessant att använda bälte.
I Finland har vi haft bälten i bussarna i ungefär 15 år, men väldigt sällan ser man nån använda dem. För några år sedan läste jag att polisen hade en koll på bältesanvändningen men eftersom förarna ringer varann och varnar, blev de väl just inget av det, trots att det varit bältestvång i 9 år redan i fjärrbussarna.