Ett sidospår i en tråd i Postvagnen fick mig att fundera på sovbussar. En bildgoogling fick mig att förstå att det finns sådana och hur sätena fälls för att bli britsar - men hur ser det ut när bussen är uppbäddad? Har någon bilder att visa? Och är det bekvämt? Det ser inte så bekvämt ut på Bergkvarabuss bilder: http://www.bergkvarabuss.se/sv/vara-bussar
Citat från: Anders Noren skrivet 21 oktober 2015, 23:13:58 PM
Ett sidospår i en tråd i Postvagnen fick mig att fundera på sovbussar. En bildgoogling fick mig att förstå att det finns sådana och hur sätena fälls för att bli britsar - men hur ser det ut när bussen är uppbäddad? Har någon bilder att visa? Och är det bekvämt? Det ser inte så bekvämt ut på Bergkvarabuss bilder: http://www.bergkvarabuss.se/sv/vara-bussar
Hur bussen ser ut "i dagläge" syns på en av bilderna på sidan du länkar till. Den ser alltså i stort sett ut som en vanlig turistbuss.
Min klaustrofobiska läggning i kombination med överaktiv blåsa i trängda situationer gör att jag aldrig provat sovbuss i skarpt läge men väl när den stått i garage. Jag tyckte inte det verkade bekvämt men ungdomar kanske inte bryr sig så mycket om det. Om jag skall åka buss på natten föredrar jag att göra det sittande. Lite sömn blir det ju i alla fall.
Sovbussar har också med åren blivit allt ovanligare, vilket tyder på att de inte är särskilt efterfrågade av resenärerna.
Den tredje och fjärde bilden i bildserien visar bussen i "bäddläge".
Jag har åkt sovbuss tur och retur Stockholm-Argentière, visst kan det vara skönt att ligga ner och jag sov gött, men sätena är obekväma även i obäddad form, just för att kunna bäddas... så att säga. Så jag skulle hellre åkt med en buss med riktigt goa sitt stolar, och bara fällt ryggstödet, än att åka i en sovbuss. En annan aspekt är ju säkerheten... den är ju lätt att tänka sig vad som kan hända om bussen välter och alla i den ligger ner, obältade.
I början av 1990-talet hade vi nog flest sovbussar i Sverige. Då användes en under en period sådana för värnpliktstransporter mellan övre Norrland och mellansverige, bl a till/från Arvidsjaur och Sollefteå.
Med det säkerhetstänk vi har idag kan det däremot tyckas förvånande att sådana bussar överhuvudtaget är tillåtna..
Citat från: Greger Larsson skrivet 22 oktober 2015, 21:33:22 PM
I början av 1990-talet hade vi nog flest sovbussar i Sverige. Då användes en under en period sådana för värnpliktstransporter mellan övre Norrland och mellansverige, bl a till/från Arvidsjaur och Sollefteå.
Med det säkerhetstänk vi har idag kan det däremot tyckas förvånande att sådana bussar överhuvudtaget är tillåtna..
Åkte sådana sovbussar i ca 1 år från F21 Luleå-Stockholm varje Fredag och Söndag under 1996-1997 om det inte va övning över helg. Bland det mest obekväma sätt att åka buss å ligga på dom där "sängarna" speciellt om man fick överslafen som bestod av ryggstöden som även va skålade och formade efter hur en rygg är när man sitter. Men man hade inte så många val när man gjorde värnplikten det va bara hoppa på eller sitta nästan solo på luckan med SVT 1, SVT 2 och egen radio. Det va nog ett företag som heter eller hette Sundströms Buss i Boden som körde dom. Det va inte helt problem fritt att åka med dom. Flera gånger hände det att det vart nått typ av fel på prylarna så vi vart stående längs E4 mellan Luleå och Stockholm. Oftast längs en ödslig del i Norrländska skogarna.