4 stycken normalbussar från Scania levereras inom kort till Transdev i Göteborg.
Dessa är tänkta att ersätta 2634-2637.
E dem som står på Scania just nu då troligen
Japp
Citat från: PauPut skrivet 18 oktober 2015, 02:09:03 AM
4 stycken normalbussar från Scania levereras inom kort till Transdev i Göteborg.
Dessa är tänkta att ersätta 2634-2637.
Är det redan dags att byta ut dessa fyra?
Så vitt jag kommer ihåg rätt så är det på grund av återkommande dörrfel på dessa som gjort att företaget tröttnat på dessa och valt att köpa nytt.
Citat från: Bussfanatikern skrivet 19 oktober 2015, 23:34:11 PM
Är det redan dags att byta ut dessa fyra?
Dessa gamla B7:or faller för miljözonen efter nyår, det är Euro 4:or
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 oktober 2015, 09:41:37 AM
Dessa gamla B7:or faller för miljözonen efter nyår, det är Euro 4:or
Det innebär ju bara att dom inte längre får rulla i innerstan men om det är ständiga problem med dörrarna så förstår jag varför man vill byta ut dom i förtid.
Dessutom så blir det ju svårare att utnyttja bussarna effektivt när dom inte längre får rulla på alla linjer.
Citat från: PauPut skrivet 18 oktober 2015, 02:09:03 AM
4 stycken normalbussar från Scania levereras inom kort till Transdev i Göteborg.
Dessa är tänkta att ersätta 2634-2637.
Ska ta mig upp till Göteborg på måndag är det tänkt där fokus ligger på några B9S i 38xx-serien plus eventuellt 2634 om den är kvar
Citat från: AdmirT skrivet 22 oktober 2015, 02:00:45 AM
Ska ta mig upp till Göteborg på måndag är det tänkt där fokus ligger på några B9S i 38xx-serien plus eventuellt 2634 om den är kvar
B9S 3874-3882 börjar bli slitna och börjar också bli sega i motorerna. Hade hellre sett att Transdev beställt hybridbussar, istället för att blanda friskt med en massa olika bussmodeller.
Citat från: Calle skrivet 22 oktober 2015, 16:16:37 PM
B9S 3874-3882 börjar bli slitna och börjar också bli sega i motorerna. Hade hellre sett att Transdev beställt hybridbussar, istället för att blanda friskt med en massa olika bussmodeller.
Jag håller med men dom är ju "bara" från 2008, alltså ett år yngre än 2634-2637, och kan således rulla i miljözonen/innerstan under hela nästa år också.
Däremot kanske man byter ut dom om ett år istället.
Tvivlar dom köper in hybrid bussar till ett avtal som inte kräver det med tanke på att de är dyrare eller att man byter tidigare än man måste man vill nog krama ur varje krona ur investeringen.
Känns rent allmänt som Transdev ligger efter med underhållet på framförallt sina Volvo.. T.o.m. vissa av expressbussarna är ju slitna redan, framförallt inredningsmässigt, och 3874-3882 är ju egentligen inte särskilt gamla men är ändå väldigt slitna.
precis och dom 4 är inte fel att åka med. Synd bara att. förarna inte är lika roliga.
Citat från: danneh skrivet 25 oktober 2015, 00:55:37 AM
Känns rent allmänt som Transdev ligger efter med underhållet på framförallt sina Volvo.. T.o.m. vissa av expressbussarna är ju slitna redan, framförallt inredningsmässigt, och 3874-3882 är ju egentligen inte särskilt gamla men är ändå väldigt slitna.
Vore kul om Västtrafik fick göra en inspektion på Transdevs Volvo, då tror jag inte att avtalet hade hållit så länge till. Åkte med slitna 41xx förra veckan, och minst tre fönster var mjölkiga och stoppknappar saknades. Sen är förarna ganska "vårdslösa" och att göra mjukt = nejdå. Det finns självklart undantag, men det är få. Linje 16 ska ju lämna företräde för spårvagn i Brunnsparken, men istället drar man på gasen för fullt, och tänker inte på att det är en dubbelled man kör.
Ja, om man jämför Transdevs Volvo-expresser med Nobina eller Nettbuss från samma period så vill jag påstå att de från Nobina och Nettbuss generellt sätt är i mycket bättre skick..
Citat från: danneh skrivet 25 oktober 2015, 17:20:56 PM
Ja, om man jämför Transdevs Volvo-expresser med Nobina eller Nettbuss från samma period så vill jag påstå att de från Nobina och Nettbuss generellt sätt är i mycket bättre skick..
Nobina och Nettbuss? Senast förra veckan observerades en B12BLE på Nisseterminalen, med saknade luckor för RME och AdBlue, samt inga motorplåtar. Denna gick på L24.
Nettbuss nya 8900 är fina och fräscha, men deras gamla, sunkiga B12B från 2003 har väl ändå gjort sitt?
Om du läser vad jag skrev så skrev jag "från samma period", och mig veterligen har inte Transdev några expressbussar från 03?
Ska 2634-2637 bytas in som delbetalning för dom nya bussarna eller ska dom vara kvar hos Transdev och flyttas till en annan stad?
Och detta är de nya bussarna:
1300-TOS814
1301-TOX835
1302-TOZ343
1303-UXD013
Scania CK 320 UB4x2 LB Citywide LE, dörrställning 1-2-1.
//Jonas G
Bästa fotoställe är Frölunda torg?
Citat från: Bussmicke skrivet 10 november 2015, 12:12:17 PM
Bästa fotoställe är Frölunda torg?
Det lär det väl bli då nästan alla Transdevs bussar utom de som går på Rosa Express, linje 16 och 58 passerar där under dagen.
Jag var dock där en kort stund vid lunch idag och såg inte en enda tvåaxlad buss (alltså inte heller Solarisarna 1202-1210).
//Jonas G
Fotade 1303 utanför Majornadepån idag. Den hade dörrställningen 2-2-1 så bilregistret tycks ha fel.
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 11 november 2015, 13:47:06 PM
Fotade 1303 på utanför Majornadepån idag. Den hade dörrställningen 2-2-1 så bilregistret tycks ha fel.
2x2x1 stämmer mycket väl enligt de uppgifter som går att finna på Transdevs Citrixinloggning.
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 11 november 2015, 13:47:06 PM
Fotade 1303 på utanför Majornadepån idag. Den hade dörrställningen 2-2-1 så bilregistret tycks ha fel.
Bilder?
//Bussmicke www.bussmicke.se
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 oktober 2015, 09:41:37 AM
Dessa gamla B7:or faller för miljözonen efter nyår, det är Euro 4:or
Euro 4 får färdas inom miljözon till och med 2016, alltså även hela nästa år. https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Miljo/Miljozoner/
Väcker liv i en gammal tråd:
Igår blev det klart att Transdev i Göteborg kommer få nya 24-metersbussar i Göteborg under 2016 då samtliga ska bytas ut. Dessutom ska man byta ut en del B9S som är inne på sitt åttonde år med nya ledvagnar.
Citat från: AdmirT skrivet 21 december 2015, 02:38:01 AM
Väcker liv i en gammal tråd:
Igår blev det klart att Transdev i Göteborg kommer få nya 24-metersbussar i Göteborg under 2016 då samtliga ska bytas ut. Dessutom ska man byta ut en del B9S som är inne på sitt åttonde år med nya ledvagnar.
Vad för bussar blir det och hur många?
Citat från: AdmirT skrivet 21 december 2015, 02:38:01 AM
Väcker liv i en gammal tråd:
Igår blev det klart att Transdev i Göteborg kommer få nya 24-metersbussar i Göteborg under 2016 då samtliga ska bytas ut. Dessutom ska man byta ut en del B9S som är inne på sitt åttonde år med nya ledvagnar.
Känns märkligt att byta ut de senaste som kom 2011 till Veolia?
/Merikarhu
Citat från: Merikarhu skrivet 21 december 2015, 20:50:29 PM
Känns märkligt att byta ut de senaste som kom 2011 till Veolia?
/Merikarhu
Det är kanske så att de äldre inte tillhör Transdev/Veolia ?
Citat från: Adrian Langemar skrivet 21 december 2015, 11:31:31 AM
Vad för bussar blir det och hur många?
Inte bestämt än, jag får återkomma.
Citat från: Merikarhu skrivet 21 december 2015, 20:50:29 PM
Känns märkligt att byta ut de senaste som kom 2011 till Veolia?
/Merikarhu
Hej!
Jag får korrigera mig lite, ber om ursäkt för det då chefen varit lite otydlig. Det är så att de ÄLDSTA 24m-bussarna ska bytas ut tillsammans med de ÄLDSTA B9S som faller för åldern, totalt ska 24 nya bussar komma till Transdev i Göteborg under 2016. Hoppas det klarnade nu..
Det handlar med andra ord om bussarna 4100-4110 och 3874-3882.
4100-4103 fyller 10 år i Januari och har mycket riktigt uppnått den högst tillåtna åldern. 4104-4110 är ett år yngre men tydligen så pass risiga att man väljer att byta ut dessa ett år i förtid.
3874-3882 får ju visserligen bara rulla i miljözonen ett år till men även dom är ganska risiga och det är väl därför man byter ut dom redan nästa år.
Några uppdateringar här? Någon som vet vilka busstyper det blir som ersättare?
Busstypen blir vanliga ledbussar och märket blir Volvo.
Jaså börjar man avveckla 24m bussarna när kapaciteten behöver förstärkas?
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 21 mars 2016, 14:30:03 PM
Jaså börjar man avveckla 24m bussarna när kapaciteten behöver förstärkas?
Helt idiotiskt. Och så finns det de som påstår att man måste bygga spårväg för att det inte går att få plats med fler resenärer med buss...
Spårväg är bättre
Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Men än rullar 24 m som är 10 år. Åkte med GS 4100 nyss från Nordstan till Norra älvstranden och den rullade fint o mjukt även om motorn var trög. De har bytt ut vissa dynor så de har bra komfort dock är leden väldigt smutsig. Tyget invändigt leden har nog inte tvättats på flera år....
Men kan de verkligen byta ut tio dubbelledare mot vanliga ledbussar när trafiken och trycket ökat så mycket? Linje 16 har en väldigt hög beläggning nästintill dygnet runt och på stora delar av sträckan, framförallt Lindholmen-Kapellplatsen på morgon o eftermiddag.
Men vad jag hört planerar man förlänga linje 55 från Lindholmen till västra Eriksberg. Dock inget officiellt men kanske de vill satsa på två stombussar likt trafiken till Backa med linje 18/19?