(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/HenschelVbp20maj66Web_zpseezvasmz.jpg)
En Henschel från X-län närmar sig Västerbroplan 20 maj 1966. Filmen Kodachrome II räddar bilden någorlunda.
Mvh Gunnar
Hej! Ett riktigt udda märke i Sverige! Skulle gissa att bilden visar den största modellen, med motor "under golvet", diesel 200 h.k. På 50-talet kunde man uppleva den mindre varianten i torpedutförande, tror dessa var utrustade med 2-takts 3-cylindriga motorer från brittiska Commer som nog t.o.m. slog Scaniafyrorna i oljud och skak! Stod några sådana på Eda-skroten när jag var där på 80-talet och plockade delar till min Volvo L249 Rundnos då. Hälsn. BengaB40
Trevlig och levande Henschel-bild med en Volvo PV 444 -56:a och en VW-bubbla som statister.
I mitten av 60-talet rullade ett par frambyggda 3-axliga Henschel i anläggnings-utförande med korta axel-avstånd och Sörlings "tusen-rutiga" dumperflak kring schakterna i Bromma, Solna och Sumpan. Jag minns grabbarna som körde dem och det imponerande motorljudet, men inte vilket åkeri som ägde dem, det var i a f inte Sundbybergs Ilexpress eller Kungsholms åkeri AB... Bilarna syntes bara till under några år i de trakterna...
Jag har för mig att det fanns en artikel om Henschel med bra bilder i ett nummer av Klassiska Lastbilar för ca ett år sedan. Jag ska leta fram det numret och återkommer i form av en ändring i detta inlägg om jag hittar något av särskilt intresse.
Japp! I Klassiska Lastbilar, nr 2 2013 (tiden går fort :-[), finns en sex sidor lång uttömmande Henschel-artikel med fina bilder. Bl a återges att de sex-växlade ZF-lådorna var osynkade (!) och att en del av anläggnings-bilarna hade boggier med super-singel-däck! Tänk er det i en nyanlagd bergschakt...
/ M v h Walle
Vill minnas att Kalmar Verkstad byggde om en Henschel med dörr framtill.
Vad hände med detta märke ? Fn tillverkar fd Henschel lok under namn Bombardier. Annars är Henschel en av de större tillverkare av lok i Tyskland.
Hej! Namnet Henschel försvann som lastbilsmärke 1973 efter att detta år övertagits av Daimler-Benz från Rheinstahlkoncernen. Uppgiften tagen från boken DAS LASTWAGEN LEXIKON författad av H.Schrader/J.Norbye. Hälsn. BengaB40
Citat från: S Svensson skrivet 13 oktober 2015, 19:16:00 PM
Vad hände med detta märke ? Fn tillverkar fd Henschel lok under namn Bombardier. Annars är Henschel en av de större tillverkare av lok i Tyskland.
Enligt artikeln i Klassiska Lastbilar köpte Mercedes med tiden upp lastbils-verksamheten i Henschel. Kontakta Förlags AB Albinsson & Sjöberg och köp nr 2 2013 om Du är intresserad. Där berättas det mesta om historiken kring Henschel.bilarna.
/ M v h Walle
Hej.
Var det Henschel som lät som ett mindre stenkross?
Det var fler lastbilar som lät otroligt högt och skramlande,minns Magirus Deutch. med sina luftkylda v-motorer samt Steyr-Daimler-Puch.Jag jobbade på Dåvarande Stockholms Bilcentral på Lidingö.Där fanns reservdelslagret för Magirus.Steyr md flera udda märken Commer.
Det är nog dessa märken man kommer i håg för att de lät och skramlade mer än Scania Vabis L51.
Hälsningar Fd 8612 Eriksson HB.
Citat från: Jan-Peter skrivet 13 oktober 2015, 23:39:32 PM
Hej.
Det är nog dessa märken man kommer i håg för att de lät och skramlade mer än Scania Vabis L51.
Jag minns inte så mycket av Magirus-Deutz eller Commer. Jag tror att Malmö Brandkår hade en Magirus-Deutz som stegvagn, annars bara svagt minne av ljusgrå två-axliga tipp-bilar. Lika gäller för Commer, fast blåa och gröna. Jag har lite bättre minnesbilder av röda Bedford Bulldoggar i samma utförande. Det gemensamma för alla ovan nämnda var att jag tyckte att de "lät mer än de orkade".
Engelska dieslar med stor cylinder-volym har väl alltid väsnats mycket. Stockholms Spårvägars Leyland-bussar (Panther och dd Atlantean) var inget undantag från det högljudda med den ganska råa mekaniska tonen, bara Volvos Raketer var värre, trots mindre "mekaniskt" motorljud...
/ M v h Walle
https://www.youtube.com/watch?v=TcAONHHuOeU
https://www.youtube.com/watch?v=oZY78BOTvT4&index=4&list=PLa806CjCEIuuLQTLEpdQnlAt1nWHyxzY6
https://www.youtube.com/watch?v=wvXsTTUaj2s
Här är två länkar till Malmö brandkår mba. Magirusbilar, har sett på en av dagens bilar att det står Magirus på "korgen".
http://www.brandmuseumrsyd.se/index_htm_files/Fordonskort_110.pdf
http://www.mbsr.n.nu/skala-11
Trevliga länkar i båda föregående inlägg.
Har aldrig sett en så modern Commer förr.
Den Magirus-Deutz stegvagn hos Malmö Brandkår jag syftar till var nog äldre med den rundare nosen, kanske sent 50-tal.
Man sa ofta "Magirus-stege" förr. Var det en bara ett uttryck eller tillverkade/tillverkar Magirus enbart stegar och hävare också?
Kollade på brandmuseumsyd.se och hittade den stegvagn jag syftade på, nr 163 var beteckningen.
/ M v h Walle
http://www.magirusgroup.com/de/en/home/
http://www.rosendahl.no/vaare-produkter/brann/stigebiler
Hej.
Här är en bild på polisens vattenkanon som jag tror bara användes en gång,
i samband med en demonstration. Den finns nu mera på Polismuseet.
Hälsningar Nisse.
http://www.polismuseet.se/ImageVault/Images/scope_0/filename_imp_sfbI4LKL7cqE7YS5cBqu.jpg/storage_Edited/ImageVaultHandler.aspx
Citat från: Nisse Bökelund skrivet 15 oktober 2015, 09:33:49 AM
Hej.
Här är en bild på polisens vattenkanon som jag tror bara användes en gång,
i samband med en demonstration. Den finns nu mera på Polismuseet.
Hälsningar Nisse.
http://www.polismuseet.se/ImageVault/Images/scope_0/filename_imp_sfbI4LKL7cqE7YS5cBqu.jpg/storage_Edited/ImageVaultHandler.aspx
Jaha !!!
Var det den :o ! Jag såg inte vad det var för märke på bilen för allt vatten i ögonen... :D...
/ M v h Walle
Hej! Polisens 50-tals vattenkanonbil bör väl vara den minst körda Magirusen "rund-hauber" i hela världen! Hoppas museet bevarar den väl! :) Hälsn. BengaB40
Citat från: BengaB40 skrivet 17 oktober 2015, 14:27:21 PM
Hej! Polisens 50-tals vattenkanonbil bör väl vara den minst körda Magirusen "rund-hauber" i hela världen! Hoppas museet bevarar den väl! :) Hälsn. BengaB40
****
(http://i59.tinypic.com/11t7udh.jpg)
Här en bild på Polisens Magirus, vattenkanon. Utanför Polismuseet, vid invigningen.
Troligen finns den på gamla Polistekniska museet. Gissar att den är för stor för att komma in på Polismuseet.
Magirusen brukar vara med på Tunga Rallyt emellanåt.
Citat från: S Svensson skrivet 13 oktober 2015, 19:16:00 PM
Vill minnas att Kalmar Verkstad byggde om en Henschel med dörr framtill.
Vad hände med detta märke ? Fn tillverkar fd Henschel lok under namn Bombardier. Annars är Henschel en av de större tillverkare av lok i Tyskland.
KVAB byggde ett par lastbilar med dörr fram, Kalmar Terminal, men de var väl med DAF drivlina?
Hej.
Jag har ett minne av att vattenkanonen spolade isen på Skarpnäck på den tiden det kördes isbane tävlingar på 50 och 60-talet.
Denna Magirus vattenkanon är 1954 års modell,90 hästkrafter diesel
MVH Fd 8612 HB
Hej! De 3 eller 4 lastbilar som Kalmar Verkstad 1970 levererade till SLAB (Svelast) med dörr fram var utrustade med Perkins V-8 Dieselmotor kan man läsa i Gert Ekströms bok "Alla Våra Lastbilar". Foton och ritning visas här också. Märkliga skapelser! Hälsn. BengaB40
Citat från: BengaB40 skrivet 18 oktober 2015, 08:27:46 AM
Hej! De 3 eller 4 lastbilar som Kalmar Verkstad 1970 levererade till SLAB (Svelast) med dörr fram var utrustade med Perkins V-8 Dieselmotor kan man läsa i Gert Ekströms bok "Alla Våra Lastbilar". Foton och ritning visas här också. Märkliga skapelser! Hälsn. BengaB40
Kalmar Terminal har en egen vänförening och de har en mycket fyllig hemsida.
http://www.kalmarterminal.se/
Här kan man läsa "allt" om satsningen.
Motorn skall ha varit Cummins V8 diesel 180 hk.