[url][/http://www.vk.se/1547443/buss-i-diket]
http://www.vk.se/1547443/buss-i-diket
En tumregel, är vägen smalare än diagunalavståndet mellan fram och bakhjul bör man inte försöka vända. här ser det ut att vara en 7m-väg. Hjulbasen är 6m brädden 2,5m. Ger ett digunalvstånd (Vänster fram-Höger bak) på 6,5m.
Vilket gör att man bara har en ½m att rulla fram och tillbaka på vid vändningen. Blir olidligt många fram och backmanövrar med växande bilköer.
Att vända på en väg med buss är väl överhuvudtaget väldigt olämpligt, bättre då att leta reda på en korsning.
Utan att veta något om detta specifika fall kan man ändå föreställa sig att en nyanställd och/eller med begränsad lokalkännedom, mycket väl kan bli stressad av att råka missa norra infarten till Ersmark under tomkörningen upp. Och därför snabbt försöka vända, hellre än att åka hela vägen se 6 kilometerna upp till korsningen vid Fällforsån.
Om det är där jag tror att det är (länk nedan), så har föraren vänt just i samband med en korsning, med hjälp av en väg som går till vänster på bild nr 2 i tidningen, men som lämpligt nog inte syns på den stående (usch!) bild nr 2 i tidningen.
http://kartor.eniro.se/m/JsZK9
På den stående bilden i tidningen syns grusvägen, så som bussen stod såg det ut som att grusvägen inte hade använts. Men i så fall har väl bussen svängt in på grusvägen och mer eller mindre backat ut rakt bakåt. Om föraren var van att göra backvändningar i korsning borde förfarandet att köra in och backa ut på landsväg vara oväntat.
Tråkigt att det blev så där. Personligen vill jag inte kritisera någon annan, men i samma situation hade jag nog velat försöka backa in på grusvägen till höger istället. De där små 12-metersvagnarna är egentligen väldigt smidiga att vända runt med.