... Okej då. Två timmar har den kvar på linje 5 i skrivande stund. Men sen är det över!
Uppsalas sista kvarvarande OmniCity i passagerartrafik, GUB 602, gör idag sin sista tjänstgöring. Från och med imorgon kommer det bara vara MAN-bussar samt 4st Neoplan-ledvagnar kvar i stadstrafiken. :-\
Jag tog två snabba bilder på bussen nu i eftermiddags, och det lär kännas ovant framöver utan att se dem lunka fram på 5'an.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/000463-PS.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/000461-PS.jpg)
Trist ur en synvinkel... men annars är uttrycket "lunka fram" ganska välfunnet även om det kanske är mera linjen än busstypen.
När jag pluggade på Ekonomikum så gick det i alla fall normalt sett fortare att gå från Uppsala central än att ta 5:an dit... ;D
Ja synd för dessa bussar var underbara att köra. Även fast dom inte gick mer än 70. :P
Ja, dom kommer man inte sakna. Hårt slitna har dom hunnit blivit.
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 01 oktober 2015, 22:49:23 PM
Ja, dom kommer man inte sakna. Hårt slitna har dom hunnit blivit.
//Niclas
För variationens skull kommer man sakna dem.
Visst blir det lite mer enahanda utan de men de började som sagt bli till åren. Fina bilder förövrigt, Mikey!
Vart kommer alla dessa OmniCity från Uppsala nu att ta vägen?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 oktober 2015, 02:20:21 AM
Vart kommer alla dessa OmniCity från Uppsala nu att ta vägen?
Dessa är sålda till Neoplan Väst. Sedan vet man ej vart dom tar vägen.
//Niclas
Jag har tidigare hört att ledbussarna i Uppsala var Sveriges enda OmniCity med dörrställningen 2-2-2-2. Alla andra OmniCity ledbussar skulle annars ha 2-2-2-1 istället.
Skönt med förnyelser. Det går ju inte att bedriva museiverksamhet med 2002or bara för variationens skull. Hur blev det med miljözonen i Uppsala förresten? Man gick ju för några år sedan ut med tydlig information att 55xx absolut inte fick köras på 677 pga miljözonen, men någon zon verkar inte ha dragit igång med tanke på att dessa Scanior fått "lunka" vidare.
Citat från: Ersa skrivet 21 oktober 2015, 19:04:11 PM
Skönt med förnyelser. Det går ju inte att bedriva museiverksamhet med 2002or bara för variationens skull. Hur blev det med miljözonen i Uppsala förresten? Man gick ju för några år sedan ut med tydlig information att 55xx absolut inte fick köras på 677 pga miljözonen, men någon zon verkar inte ha dragit igång med tanke på att dessa Scanior fått "lunka" vidare.
Dessa är konverterade till euro 5
Men det var väl även juridiska bekymmer med Uppsalas miljözon, som gjorde att den inte kunde tas i bruk?
Citat från: Ersa skrivet 21 oktober 2015, 20:33:15 PM
Men det var väl även juridiska bekymmer med Uppsalas miljözon, som gjorde att den inte kunde tas i bruk?
Ja man fick fatta om beslutet i en annan instans
När det gäller fd Uppsala OmniCity så ser jag på Arlanda att det rullar minst en sådan. Det är inte gamla 501 eller 502, utan nyare OmniCity. Och jag vet att det är fd Uppsala.
Någon här som vet mer om detta?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 oktober 2015, 04:18:07 AM
När det gäller fd Uppsala OmniCity så ser jag på Arlanda att det rullar minst en sådan. Det är inte gamla 501 eller 502, utan nyare OmniCity. Och jag vet att det är fd Uppsala.
Någon här som vet mer om detta?
Hej! 510 såldes till Flygplatsparkering MA AB 150826.
Jag kom på en annan sak när det gäller utfasningen av OmniCity i Uppsala. Det är på sätt och vis mer historiskt än att bara OmniCity försvinner. Detta är ju slutet på Scania i Uppsala. Så en hel lång epok har faktiskt gått i graven med detta.
Jag funderar på när Uppsala senast inte hade någon Scania? På 1950-talet köpte man in de så kallade "ödlorna" och de var Volvo. Men det dröjde sedan inte så många år innan Scania kom. Under 1960-talet köptes det in en hel del Scania CF. Därefter kom Scania CR 76 som följdes upp av CR 110 och CR 111. Sedan kom nästa generation, dvs Scania CR 112 som följdes av CN 112 och CN 113. Från 1960-talet och fram till 1990-talet var det till allra största del Scania som gällde. Visst, det köptes in några serier Volvo under 1970-talet. Och sedan i slutet av 1980-talet och alldeles i början av 1990-talet kom det ytterligare en del Volvo. Men Scania dominerade mycket stort. Det var under 1990-talt som Neoplan kom in och senare avlöstes av MAN. Och när Scania kom med OmniCity levererades det ju ett antal, men absolut inte alls i den stora omfattning som man levererade de äldre Scaniabussarna i Uppsala. Neoplan/MAN fick bara starkare och starkare fotfäste och trängde ut Scania. Så OmniCity blev inte alls så vanliga i Uppsala som dess föregångare var.
Men nu är det alltså slut. Sista OmniCity var också sista Scania i Uppsala. Så en lång epok är alltså till ända. När jag tänker på detta i det lite större perspektivet så känns det faktiskt lite konstigt att tänka på detta.
Och förresten, om man ska tänka i ett ännu större perspektiv så är det slut på både Volvo och Scania i Uppsala. Och hur länge sedan kan det ha varit Uppsala varken hade Volvo eller Scania i stadstrafik? 1930-talet kanske?