Tidigare har det normalt sett inte körts ledbuss på linje 421 & 441. Vändplanen har inte varit tillräckligt stor, vändning av ledbuss krävde rätt förare.
Numera är vändplanen tillräckligt stor så man kommer utan problem runt där med ledbuss. Även nästan 15 m långa boggibussar kommer runt där utan omtag om man håller ut tillräckligt.
Därmed ytterligare en linje i N/V som kan köras med samtliga bussar som finns tillgängliga.
Vilka linjer finns då kvar som ej kan köras med ledbuss?
438 (Kalvsvik), 462,463,468?,469. Alla andra linjer kan om man måste köras med ledbuss, om än vissa mindre lämpade med ledbuss.
Rätt eller fel?
Sist en bild på Keolis 7125 vid hållplats Tegelövägen
(http://i221.photobucket.com/albums/dd243/hinneryd/Mobile%20Uploads/DSC_0208.jpg) (http://s221.photobucket.com/user/hinneryd/media/Mobile%20Uploads/DSC_0208.jpg.html)
439 är ju ganska knepigt också - då det saknas vändslinga vid Vreta gård. Skulle väl inte vara något större problem om inte trekorsningen var så f-at smal...
Citat från: Lars_L skrivet 01 oktober 2015, 15:23:05 PM
439 är ju ganska knepigt också - då det saknas vändslinga vid Vreta gård. Skulle väl inte vara något större problem om inte trekorsningen var så f-at smal...
Backar man inte in vid ladan längre? Där var det ju jättegott om plats som jag minns, kanske inte efter Stockholmsmått men ändå fullt tillräckligt för att vända en ledbuss.
Vid Kalvsvik går det ju att vända ledbuss utom kanske under de värsta trafikdagarna när det står bilar överallt.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 oktober 2015, 15:35:03 PM
Backar man inte in vid ladan längre? Där var det ju jättegott om plats som jag minns, kanske inte efter Stockholmsmått men ändå fullt tillräckligt för att vända en ledbuss.
Vid Kalvsvik går det ju att vända ledbuss utom kanske under de värsta trafikdagarna när det står bilar överallt.
Vreta gård ska inte vara några problem med ledbuss sommartid iaf, som du säger, man backar från vägen mot ladan, men inget som sker särskilt ofta, skulle vilja säga aldrig, men det går.
Kalvsvik är jag tveksam till om man kommer runt där med ledbuss. Finns ju ingenstans nere precis vid bryggan iaf som man kan backa för att vända, ev lite innan. Men det kanske går, såg nämligen igår 6021 eller 6022 lasta en 438 Boda via Kalvsvik i Slussen. Ingen aning dock om den gick hela vägen, eller de bytte vagnen nånstans.
Under Swebus tid vände jag ett antal ggr vid ladan i Vreta med ledbuss, inget svårare än att backa ut från rampen, är det en massa snö och oplogat är det en helt annan sak.
Vid Kalvsvik har jag vänt på så sätt att man kör ut en bit på bryggan, släpper av passagerare, backar i vänstersväng in släpet på bilparkeringen och sedan är det klart att fortsätta.
Det man inte ska göra är att köra in på bilparkeringen och försöka backa ut på bryggan sedan, då kan man bli stående.
Allt detta var med B10M så skillnaden mot B9S och MAN har jag ingen koll på.
430 var ju också skoj vintertid när man skulle köra upp dragvagnen i backen bredvid rastkuren för att backa ut på bryggan.
Ok, då förstår jag hur du menar vid Kalvsvik.
Angående Eknäs brygga så var det ju förr lite besvärligt med ledbuss, det gick visserligen, men de som inte vågar köra in i facken i slussen med ledbuss skulle nog inte köra till Eknäs med ledbuss. Numera är vändplanen så stor att man kommer runt där utan problem. De flesta iaf kanske ska tilläggas...
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 oktober 2015, 15:35:03 PM
Backar man inte in vid ladan längre? Där var det ju jättegott om plats som jag minns, kanske inte efter Stockholmsmått men ändå fullt tillräckligt för att vända en ledbuss.
Jo, jag sa väl att det var knepigt, inte att det inte gick. Med en erfaren förare och bra förhållanden är det väl få saker något problem. Men det är ju inte så bra om en lite mer oerfaren ska försöka ratta och rätta till det och minuterna börjar ticka. Vid Stenslätten är det ju i regel spetsvändning, så några minuters försening får ju lätt konsekvenser...
Graden av yrkesskicklighet är ju som bekant lite mer skiftande i storstadsgaragen än i de mer glestbefolkade områdena i Sverige. Och jag har nog aldrig sett att Keolis valt att sätta ut något annat än boggi/kortvagn på linjen, även om det kanske förekommer vid enstaka tillfälle (pga. vagnbyte etc).
Citat från: Lars_L skrivet 01 oktober 2015, 16:26:35 PM
Jo, jag sa väl att det var knepigt, inte att det inte gick. Med en erfaren förare och bra förhållanden är det väl få saker något problem. Men det är ju inte så bra om en lite mer oerfaren ska försöka ratta och rätta till det och minuterna börjar ticka. Vid Stenslätten är det ju i regel spetsvändning, så några minuters försening får ju lätt konsekvenser...
Graden av yrkesskicklighet är ju som bekant lite mer skiftande i storstadsgaragen än i de mer glestbefolkade områdena i Sverige. Och jag har nog aldrig sett att Keolis valt att sätta ut något annat än boggi/kortvagn på linjen, även om det kanske förekommer vid enstaka tillfälle (pga. vagnbyte etc).
Ja jag vet, men klarar man att backa ut sin ledbuss från rampen bör man också kunna vända i Vreta, om det inte är blankis eller totalt oplogat.
Kan man inte backa ut från rampen bör man heller inte köra bussen överhuvudtaget.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 oktober 2015, 16:57:44 PM
Kan man inte backa ut från rampen bör man heller inte köra bussen överhuvudtaget.
Hur ska man kunna köra bussen om man inte får ut den från rampen? ::)
K
Citat från: Krille skrivet 01 oktober 2015, 18:01:44 PM
Hur ska man kunna köra bussen om man inte får ut den från rampen? ::)
K
Man får hjälp med att backa ut eller avlöser på linjen.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 oktober 2015, 18:12:43 PM
Man får hjälp med att backa ut eller avlöser på linjen.
Jaha! Håller med, då borde man få träna tills det sitter.
Hejsan!
* Jag vet att Ramsdalen har trafikerats av ledbuss 1994/1995 då det fanns turer på linje 436 som gick hela vägen från Slussen till Ramsdalen och omvänt.
Mest nyfiken på hur vändningen gick till där på bästa möjliga sätt. (Minns en individ som körde kortvagn (Scania) och det tog runt 10 minuter för föraren att vända där.
* Ledbuss har körts på linje 461 (Vagn 1821) och det gick ju bra men sedan skulle samma vagn köra på linje 463 men då gick det mindre bra! Bussen fastnade i uppförsbacken efter bron mot Sandö brygga och fick där vänta på bärgare.
* Ledbuss har ju förekommit på både 438 och 439. Men en gång på linje 438 så var föraren inte varse om vändproblem med ledvagn vid Kalvsviks brygga så föraren fick efter lite upplysning från mig prata med TX och fick då order om att inte ens köra till Kalvsviks brygga. Synd om folket mellan Bodavägen och Kalvsviks brygga dock som aldrig fick veta att bussen deras var inställd för de saknade nog den uteblivna turen.
* ( Skulle man ha en mindre busstyp än en normal kortvagn så skulle man kunna köra till ännu fler ställen runt om i vårt län. Ljusterö är ett bra exempel på just detta. )
MVH at1981 !!