Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Gunnar D skrivet 23 september 2015, 18:59:21 PM

Titel: Rött och blått 1967
Skrivet av: Gunnar D skrivet 23 september 2015, 18:59:21 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H19Fhp26apr67Web_zpsvccrtfp3.jpg)

Den sent reviderade H19 5137 på linje 96 passerar den väntande A25 466 på linje 4E vid Fridhemsplan 26 apr 1967.
En nyinskannad reprisbild.

Mvh Gunnar
Titel: SV: Rött och blått 1967
Skrivet av: WalleW skrivet 23 september 2015, 20:07:33 PM
Härligt levande trafikmiljö-bild, Gunnar!
Och skönt att se fronten på Metropolen. Inte onödigt med sol i ögonen på chauffören där inte!
Annat är det med dagens glas-verandor som dessutom ofta bara har nätgardiner som solskydd... >:(
/   M v h   Walle
Titel: SV: Rött och blått 1967
Skrivet av: Mr H skrivet 23 september 2015, 20:29:52 PM
Gamla A25 466 hade f.ö inte lång tid kvar när bilden togs. Den slopades efter 10:ans nedläggning i maj 1967 p.g.a slitna hjulringar.

Mr H
Titel: SV: Rött och blått 1967
Skrivet av: BengaB40 skrivet 23 september 2015, 20:37:55 PM
Hej! Förutom buss och spårvagn, kanske också fastigheten i bakgrunden ett minne blott mindre än ett halvår senare! Förfallet rätt typiskt 60-tal!  Hälsn. BengaB40
Titel: SV: Rött och blått 1967
Skrivet av: Hasse L skrivet 23 september 2015, 22:18:17 PM
Fyran tur 82 med avgång Fhp kl. 17.17 eller tur 81 kl. 17.34.

Själv satt jag kondis på tur 82 den 16 maj på A26 482. Det måste ha varit väldigt nära sista rycket för vagntyp A26.

/Hasse
Titel: SV: Rött och blått 1967
Skrivet av: Mr H skrivet 23 september 2015, 22:32:08 PM
Citat från: Hobgoblin skrivet 23 september 2015, 22:18:17 PM
Fyran tur 82 med avgång Fhp kl. 17.17 eller tur 81 kl. 17.34.

Själv satt jag kondis på tur 82 den 16 maj på A26 482. Det måste ha varit väldigt nära sista rycket för vagntyp A26.

/Hasse

A26:orna gick också till skrot då 10:an lades ned. F.ö så var A26 nr 482 den sista A26 jag åkte med,,,på skroten i Högdalen skjuten av en lokomotor våren 1968!Den siste A26-passageraren?!? ;D

Mr H
Titel: SV: Rött och blått 1967
Skrivet av: Gunnar D skrivet 24 september 2015, 08:53:41 AM
Citat från: Hobgoblin skrivet 23 september 2015, 22:18:17 PM
Fyran tur 82 med avgång Fhp kl. 17.17 eller tur 81 kl. 17.34.

Själv satt jag kondis på tur 82 den 16 maj på A26 482. Det måste ha varit väldigt nära sista rycket för vagntyp A26.

/Hasse

OK, i så fall bör A25 466 varit tur 81 då B25 981 var tillkopplad.
Sista dagen för A26 (och väl även A27) i ordinarie trafik bör ha varit 26 maj 1967 då bl.a. 482 var i trafik.

/Gunnar

Titel: SV: Rött och blått 1967
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 24 september 2015, 10:15:49 AM
Vilka A25/26/27 hade gått till skrot innan slopningarna tog fart efter 10:ans Metropolisering våren -67?
Det skedde ju en del kollisioner.
Titel: SV: Rött och blått 1967
Skrivet av: Mr H skrivet 24 september 2015, 12:33:06 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 24 september 2015, 08:53:41 AM
OK, i så fall bör A25 466 varit tur 81 då B25 981 var tillkopplad.
Sista dagen för A26 (och väl även A27) i ordinarie trafik bör ha varit 26 maj 1967 då bl.a. 482 var i trafik.

/Gunnar

A26:orna åkte väl direkt då men A27:orna blev väl kvar i reserv och kördes ut till Hammarby i augusti om jag minns rätt. Oklart om de kom till användning. Tror inte det.

Mr H
Titel: SV: Rött och blått 1967
Skrivet av: Gunnar D skrivet 24 september 2015, 18:15:23 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/A26Fhp26maj67Web_zps4xayzk3p.jpg)

Citat från: Mr H skrivet 24 september 2015, 12:33:06 PM
A26:orna åkte väl direkt då men A27:orna blev väl kvar i reserv och kördes ut till Hammarby i augusti om jag minns rätt. Oklart om de kom till användning. Tror inte det.

Mr H

Det är min minnesbild också.

Väl lämpligt nu att ovan visa A26 482 vid Fridhemsplan 26 maj 1967 som då ska ha varit dess sista trafikdag. Kanske åkte den sedan direkt till Hammarbyhallen fvb Högdalshallen.

Mvh Gunnar
Titel: SV: Rött och blått 1967
Skrivet av: Mr H skrivet 24 september 2015, 18:50:00 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 24 september 2015, 18:15:23 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/A26Fhp26maj67Web_zps4xayzk3p.jpg)

Det är min minnesbild också.

Väl lämpligt nu att ovan visa A26 482 vid Fridhemsplan 26 maj 1967 som då ska ha varit dess sista trafikdag. Kanske åkte den sedan direkt till Hammarbyhallen fvb Högdalshallen.

Mvh Gunnar

En alldeles speciellt fin bild var det också! Tack!

Mr H
Titel: SV: Rött och blått 1967
Skrivet av: Hasse L skrivet 24 september 2015, 19:22:52 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 24 september 2015, 10:15:49 AM
Vilka A25/26/27 hade gått till skrot innan slopningarna tog fart efter 10:ans Metropolisering våren -67?
Det skedde ju en del kollisioner.
Egna anteckningar ang. A26:
Kvar i trafik våren -67: 472, 474, 478, 482, 484, 485 (skrot i mars), 487, 488. Kvar men avställda: 471, 479, 480. Alla slopade, som sagt, efter nedläggningen linje 10.

470, 473, 477, 486 till skrot 20.3.1964.

475 till skrot 31.1.1966.

476  ¨     ¨   nov. 1963.

481  ¨     ¨   nov. 1964.

483  ¨     ¨   juni  1963.

489  ¨     ¨   juli 1963, kollision 1961?

Säkert finns det tillägg / korrigeringar?

/Hasse

PS
Fantastiskt fin bild av "min" sista A26. Tack Gunnar!
Titel: SV: Rött och blått 1967
Skrivet av: Gunnar D skrivet 24 september 2015, 20:39:04 PM
Citat från: Hobgoblin skrivet 24 september 2015, 19:22:52 PM
470, 473, 477, 486 till skrot 20.3.1964.

475 till skrot 31.1.1966.

476  ¨     ¨   nov. 1963.

481  ¨     ¨   nov. 1964.

483  ¨     ¨   juni  1963.

489  ¨     ¨   juli 1963, kollision 1961?

Säkert finns det tillägg / korrigeringar?

Tack för alla vänliga ord i denna tråd!

Enligt mina anteckningar:
- Även 481 utrangerades 20.3.64.
- 483 krockade 1962 (juni?)
- 489 krockade 2.5.61

/Gunnar
Titel: SV: Rött och blått 1967
Skrivet av: HJP skrivet 24 september 2015, 23:39:03 PM
****
Ahh, två häftiga bilder, i samma tråd!
Bara att Tacka&Bocka!  :)

Notera Saaben, med "rutgrill", på andra bilden  ;)
Titel: SV: Rött och blått 1967
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 25 september 2015, 08:27:09 AM
Citat från: HJP skrivet 24 september 2015, 23:39:03 PM
****
Ahh, två häftiga bilder, i samma tråd!
Bara att Tacka&Bocka!  :)

Notera Saaben, med "rutgrill", på andra bilden  ;)

Kan bara instämma, härliga bilder från en tid jag bara har svaga minnen från.
Den grå bilen t.v. på bild två, är det en Renault Fregate möjligen?
Titel: SV: Rött och blått 1967
Skrivet av: Gunnar D skrivet 25 september 2015, 17:35:28 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 25 september 2015, 08:27:09 AM
Den grå bilen t.v. på bild två, är det en Renault Fregate möjligen?

Det verkar vara det. Trodde först Vauxhall Velox men det är några detaljer som inte stämmer.

/Gunnar
Titel: SV: Rött och blått 1967
Skrivet av: Gunnar D skrivet 26 september 2015, 09:25:40 AM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/Mustanger6705Web_zpsbosvqpte.jpg)
Citat från: Björn Forslund skrivet 24 september 2015, 10:15:49 AM
Vilka A25/26/27 hade gått till skrot innan slopningarna tog fart efter 10:ans Metropolisering våren -67?
Det skedde ju en del kollisioner.
Hittade denna lista, upprättad av mig 2 maj 1967, byggd på uppgifter från MfSS samt egna observationer.
Synpunkter och rättelser emottages tacksamt!

Mvh Gunnar
Titel: SV: Rött och blått 1967
Skrivet av: Bussmicke skrivet 27 september 2015, 00:23:07 AM
Citat från: BengaB40 skrivet 23 september 2015, 20:37:55 PM
Hej! Förutom buss och spårvagn, kanske också fastigheten i bakgrunden ett minne blott mindre än ett halvår senare! Förfallet rätt typiskt 60-tal!  Hälsn. BengaB40

Idag är det väl säkert en tråkig kontorsbyggnad eller nåt..
Titel: SV: Rött och blått 1967
Skrivet av: roggek skrivet 27 september 2015, 00:53:16 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 27 september 2015, 00:23:07 AM
Idag är det väl säkert en tråkig kontorsbyggnad eller nåt..

Nä, faktiskt bostadshus...
Kv. VÄKTAREN, 37, tunnelbanestationen i bottenplanet och lägenheter ovanpå...
https://goo.gl/maps/tNWGNQDBu3o
Titel: SV: Rött och blått 1967
Skrivet av: Mr H skrivet 27 september 2015, 10:41:32 AM
Citat från: Gunnar D skrivet 26 september 2015, 09:25:40 AM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/Mustanger6705Web_zpsbosvqpte.jpg)Hittade denna lista, upprättad av mig 2 maj 1967, byggd på uppgifter från MfSS samt egna observationer.
Synpunkter och rättelser emottages tacksamt!

Mvh Gunnar

Förnämlig lista!

Var det inte 433 eller möjligen 432 som spårade ur våldsamt i korsningen Valhallvägen/Sibyllegatan och brakade in i hörnhuset? Var den verkligen trafikduglig? Vagn 433/432? var väl tänkt att bli museivagn men p.g.a av detta blev 410 uttagen till det istället! De lägsta i A25-serien har ju f.ö en kul historia, de har tillhört samtliga SS-hallar undantaget Norrhallen förstås. T.o.m att de ställdes upp dagtid i Ringvägshallen när de stog i Enskedehallen! Den lägsta serien stog väl först i Brännkyrka sedan Bromma-Enskede-Råsunda (tvärtom?)-Söderhallen. Vagn 410 stog ju i Norrhallen senare som museivagn i alla fall! En berest serie av A25-vagnar!

Åter till listan! Vad hände med A27 490 då den inte var med till slutet? 495 och 496 var ju krockade. Du råkar inte ha någon lista på B25:orna också? Har en känsla av att man "tjuvhöll" på vagnar istället för att skicka de till skrot under första hälften av 1967. Det gällde att visa för Högertrafikkommissionen att det var resurser och inte skrot, det påverkade ersättningsbeloppet inför utrangeringen!

Mr H
Titel: SV: Rött och blått 1967
Skrivet av: Gunnar D skrivet 27 september 2015, 14:22:34 PM
Citat från: Mr H skrivet 27 september 2015, 10:41:32 AM
Var det inte 433 eller möjligen 432 som spårade ur våldsamt i korsningen Valhallvägen/Sibyllegatan och brakade in i hörnhuset? Var den verkligen trafikduglig? Vagn 433/432? var väl tänkt att bli museivagn men p.g.a av detta blev 410 uttagen till det istället! De lägsta i A25-serien har ju f.ö en kul historia, de har tillhört samtliga SS-hallar undantaget Norrhallen förstås. T.o.m att de ställdes upp dagtid i Ringvägshallen när de stog i Enskedehallen! Den lägsta serien stog väl först i Brännkyrka sedan Bromma-Enskede-Råsunda (tvärtom?)-Söderhallen. Vagn 410 stog ju i Norrhallen senare som museivagn i alla fall! En berest serie av A25-vagnar!

Åter till listan! Vad hände med A27 490 då den inte var med till slutet? 495 och 496 var ju krockade. Du råkar inte ha någon lista på B25:orna också?

Listans rubrik "i trafik" är lite missvisande ty egentligen skulle den lyda "ej utrangerade, skrotade eller försålda".
Efter att listan skrevs 2 maj 67, på min av farfar ärvda skrivmaskin, observerades 432 tursatt på 8/1 den 7 aug 67 och 433 på 10/1 den 15 maj 67.
Har en motsvarande lista för B25, dock ej ännu inskannad.

/Gunnar
Titel: SV: Rött och blått 1967
Skrivet av: Mr H skrivet 27 september 2015, 16:03:43 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 27 september 2015, 14:22:34 PM
Listans rubrik "i trafik" är lite missvisande ty egentligen skulle den lyda "ej utrangerade, skrotade eller försålda".
Efter att listan skrevs 2 maj 67, på min av farfar ärvda skrivmaskin, observerades 432 tursatt på 8/1 den 7 aug 67 och 433 på 10/1 den 15 maj 67.
Har en motsvarande lista för B25, dock ej ännu inskannad.

/Gunnar

OK då var det andra skäl som gjorde att just 410 blev museivagn!
Har du någon notering om A27 500 i trafik i dina papper? Av något
lustig anledning så har jag inga minnen alls av den vagnen i trafik!

Mr H
Titel: SV: Rött och blått 1967
Skrivet av: Gunnar D skrivet 27 september 2015, 16:32:47 PM
Citat från: Mr H skrivet 27 september 2015, 16:03:43 PM
OK då var det andra skäl som gjorde att just 410 blev museivagn!
Har du någon notering om A27 500 i trafik i dina papper? Av något
lustig anledning så har jag inga minnen alls av den vagnen i trafik!

Mr H

432 eller 433 kan ju möjligen ha råkat ut för något innan Dagen H.
A27 500 gick på linje 6 den 3 maj 67 så den verkar ha gått till 10:an nedlades.
A27 490 finns inte med i SSS förteckning över trafikvagnar per 15 mars 67.

/Gunnar
Titel: SV: Rött och blått 1967
Skrivet av: Gunnar D skrivet 27 september 2015, 19:09:21 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/B256705Web_zpspaulwgl4.jpg)

Citat från: Mr H skrivet 27 september 2015, 10:41:32 AM
Du råkar inte ha någon lista på B25:orna också? Har en känsla av att man "tjuvhöll" på vagnar istället för att skicka de till skrot under första hälften av 1967. Det gällde att visa för Högertrafikkommissionen att det var resurser och inte skrot, det påverkade ersättningsbeloppet inför utrangeringen!

Mr H

Här är då motsvarande lista för B25!

Mvh Gunnar
Titel: SV: Rött och blått 1967
Skrivet av: Mr H skrivet 27 september 2015, 19:24:23 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 27 september 2015, 19:09:21 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/B256705Web_zpspaulwgl4.jpg)

Här är då motsvarande lista för B25!

Mvh Gunnar

Tack vad hyggligt! Här var det mer håligheter förstås. Tänker också på de B25 som drogs ut till Heden våren 1967, i vissa fall med flera sidoplåtar bortskruvade, för att sedan tas tillbaka till Söderhallen och rustas igen för trafik! Man trodde att man skulle kunna skifta släp mellan linjerna 4 och 7 så fort som linje 7 gick över till sommartidtabell (det gjorde den betydligt tidigare än andra linjer när Gröna Lund öppnade). Detta misslyckades i praktiken då det blev alldeles för hög belastning på de ensamma motorvagnarna på linje 4 före den sommartidtabellen! Så man var helt enkelt tvungna att ta tillbaka släp och sätta de i trafik igen! Undrar vad man tänkte då när allt det här skulle ersättas om några månader av
bussar!

Mr H
Titel: SV: Rött och blått 1967
Skrivet av: Gunnar D skrivet 28 september 2015, 15:17:26 PM
Citat från: Mr H skrivet 27 september 2015, 19:24:23 PM
Tänker också på de B25 som drogs ut till Heden våren 1967, i vissa fall med flera sidoplåtar bortskruvade, för att sedan tas tillbaka till Söderhallen och rustas igen för trafik!

Intressant, men dessa bör väl ha ingått i de 33 på listan?

/Gunnar
Titel: SV: Rött och blått 1967
Skrivet av: roggek skrivet 28 september 2015, 16:03:08 PM
Listan på B25 kan inte vara helt komplett då nummerserien för B25 ursprungligen var 939-999 och 1491-1499.
Var är B25 939-950?
Stod de 12 släpen på Heden?
1499 var väl dessutom såld till Oslo som STBO50 nr 581?
Titel: SV: Rött och blått 1967
Skrivet av: Hasse L skrivet 28 september 2015, 20:17:13 PM
Citat från: roggek skrivet 28 september 2015, 16:03:08 PM
Listan på B25 kan inte vara helt komplett då nummerserien för B25 ursprungligen var 939-999 och 1491-1499.
Var är B25 939-950?
Stod de 12 släpen på Heden?
1499 var väl dessutom såld till Oslo som STBO50 nr 581?
Med undantag av 947 skrotades 939-949 under okt-dec 1963 och 950, 952, 954 och ytterligare några 2.4.1964 (ett datum som nog är hämtat från en "skrotningslista" i MfSS.) 947 fanns kvar i Söh så sent som i mars 1967, men hade nog inte använts på länge.
Titel: SV: Rött och blått 1967
Skrivet av: Gunnar D skrivet 29 september 2015, 10:12:00 AM
Citat från: Hobgoblin skrivet 28 september 2015, 20:17:13 PM
Med undantag av 947 skrotades 939-949 under okt-dec 1963 och 950, 952, 954 och ytterligare några 2.4.1964 (ett datum som nog är hämtat från en "skrotningslista" i MfSS.) 947 fanns kvar i Söh så sent som i mars 1967, men hade nog inte använts på länge.

Sista gången jag har belägg för att 947 var tursatt var i nov/dec 1965. Den var ju den äldsta kvarvarande i delserie 1. Motsvarande i delserie 2 var 951 men den var väl i trafik till Dagen H.

/Gunnar
Titel: SV: Rött och blått 1967
Skrivet av: Mr H skrivet 29 september 2015, 18:06:00 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 29 september 2015, 10:12:00 AM
Sista gången jag har belägg för att 947 var tursatt var i nov/dec 1965. Den var ju den äldsta kvarvarande i delserie 1. Motsvarande i delserie 2 var 951 men den var väl i trafik till Dagen H.

/Gunnar

Har hört att 947 blev kvar för att man påbörjade revision av de äldsta och 947 var först ut. Senare så ångrade man sig men då var "skadan" redan skedd så 947 blev kvar. B25 951 åkte jag med som släp på linje 6 så sent som sista veckan före dagen H Slussen-Sofia så den gick i trafik. Kanske 947 stog som reklamförråd eller något sådant i Söderhallen den sista tiden?

Mr H
Titel: SV: Rött och blått 1967
Skrivet av: Gunnar D skrivet 29 september 2015, 19:13:11 PM
Citat från: Mr H skrivet 29 september 2015, 18:06:00 PM
Har hört att 947 blev kvar för att man påbörjade revision av de äldsta och 947 var först ut. Senare så ångrade man sig men då var "skadan" redan skedd så 947 blev kvar.

Intressant, bör ha varit c:a 1960 då de äldsta tydligen började ställas av efter nedläggningen av linje 3.

/Gunnar
Titel: SV: Rött och blått 1967
Skrivet av: Mr H skrivet 29 september 2015, 19:51:28 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 29 september 2015, 19:13:11 PM
Intressant, bör ha varit c:a 1960 då de äldsta tydligen började ställas av efter nedläggningen av linje 3.

/Gunnar

Var det inte mer knutet till invigningen av sammanbindningsbanan på tunnelbanan? Då minskades behovet av släp, bl.a så "tappade" väl linje 1 släpen då?
Titel: SV: Rött och blått 1967
Skrivet av: Gunnar D skrivet 29 september 2015, 20:43:16 PM
Citat från: Mr H skrivet 29 september 2015, 19:51:28 PM
Var det inte mer knutet till invigningen av sammanbindningsbanan på tunnelbanan? Då minskades behovet av släp, bl.a så "tappade" väl linje 1 släpen då?

Enligt vagnkorten:

Vnr   Uppställd
939   16.12.60
940   18.1.61
941   29.12.60
942   18.10.61
943     5.5.61
944   24.2.61
945   16.12.60
946   16.10.61
948   16.12.60

/Gunnar
Titel: SV: Rött och blått 1967
Skrivet av: Mr H skrivet 01 oktober 2015, 08:38:08 AM
Citat från: Gunnar D skrivet 29 september 2015, 20:43:16 PM
Enligt vagnkorten:

Vnr   Uppställd
939   16.12.60
940   18.1.61
941   29.12.60
942   18.10.61
943     5.5.61
944   24.2.61
945   16.12.60
946   16.10.61
948   16.12.60

/Gunnar

Fast var det inte då 992 (!) och 149x-vagnarna togs i trafik efter att ha stått avställda sedan sammanbindningsbanans öppnande? Man hade gett upp hoppet om att sälja flera B25 till Oslo än 1499 och förmodligen så bytte man enbart för att man tyckte väl att man skulle slita på de nya istället för de gamla och då skrota de äldsta som övertaliga. Man satt helt klart på ett "B25-berg"!

Övertaligheten efter sammanbindningsbanan tog sig helt enkelt uttryck i att de nyaste ställdes av för försäljning och senare bytte man ut de nya så mindrebehovet uppstog redan 1957. Så har jag i alla fall hört det berättas men det skulle ju vara väldigt intressant om Gunnar ex.vis i sina många och innehållsrika listor kunde checka upp det här ex.vis om du har några tursättningslistor från åren 1957-1960?

Apropå 1499 vilken besvikelse när den skrotades i Oslo till bl.a min och spårvägsentusiasternas förvåning i Norge. De hade betraktat det som självklart att den skulle tillbaka till Sverige högerombyggd och allt. Vilken syn det hade varit med "A25" 71 + B25 1499 i trafik på Djurgårdslinjen! Ska inte klaga på en T10 från Malmö men...B25:or har slarvats bort. B25 988 skrotades ju av SSS i Malmköping till reservdelar. Undrar hur många reservdelar från den som kommit till användning?
Den kunde väl fått stå under pressening åtminstone tills man verkligen hade ett akut behov av reservdelar från den! Hade väl funkat som lager om inte annat!

Mr H
Titel: SV: Rött och blått 1967
Skrivet av: Gunnar D skrivet 01 oktober 2015, 10:47:18 AM
Citat från: Mr H skrivet 01 oktober 2015, 08:38:08 AM
Fast var det inte då 992 (!) och 149x-vagnarna togs i trafik efter att ha stått avställda sedan sammanbindningsbanans öppnande? Man hade gett upp hoppet om att sälja flera B25 till Oslo än 1499 och förmodligen så bytte man enbart för att man tyckte väl att man skulle slita på de nya istället för de gamla och då skrota de äldsta som övertaliga. Man satt helt klart på ett "B25-berg"!

Övertaligheten efter sammanbindningsbanan tog sig helt enkelt uttryck i att de nyaste ställdes av för försäljning och senare bytte man ut de nya så mindrebehovet uppstog redan 1957. Så har jag i alla fall hört det berättas men det skulle ju vara väldigt intressant om Gunnar ex.vis i sina många och innehållsrika listor kunde checka upp det här ex.vis om du har några tursättningslistor från åren 1957-1960?

Apropå 1499 vilken besvikelse när den skrotades i Oslo till bl.a min och spårvägsentusiasternas förvåning i Norge. De hade betraktat det som självklart att den skulle tillbaka till Sverige högerombyggd och allt. Vilken syn det hade varit med "A25" 71 + B25 1499 i trafik på Djurgårdslinjen!

Det kan säkert vara så. Jag såg i första hand ett tidsmässigt samband med nedläggningen av linje 3 och inte ett orsakssamband även om behovet av B25 väl minskade något även då. Efter nov 1957 verkar antalet tursatta B25 ha minskat med ca 10 st. B25 1499 uppställdes 15.10.58 och uthyrdes till Oslo 22.1.59 för att då senare säljas dit.

I avprickningslista 6.5.58 fanns B25 939-955 i Bkh och i motsvarande 7.8.62 947, 951-955, 994-996, 1491-1498.
I motsvarande lista 26.11.60 fanns B25 956-999 i Söh.

Hur var det med revision av 149x? Reviderades de innan de sattes i trafik i början av 60-talet för det hade väl knappast gjorts under 50-talet?

1499 skulle ha gått på Djurgårdslinjen idag!

/Gunnar
Titel: SV: Rött och blått 1967
Skrivet av: Mr H skrivet 01 oktober 2015, 14:39:57 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 01 oktober 2015, 10:47:18 AM
Det kan säkert vara så. Jag såg i första hand ett tidsmässigt samband med nedläggningen av linje 3 och inte ett orsakssamband även om behovet av B25 väl minskade något även då. Efter nov 1957 verkar antalet tursatta B25 ha minskat med ca 10 st. B25 1499 uppställdes 15.10.58 och uthyrdes till Oslo 22.1.59 för att då senare säljas dit.

I avprickningslista 6.5.58 fanns B25 939-955 i Bkh och i motsvarande 7.8.62 947, 951-955, 994-996, 1491-1498.
I motsvarande lista 26.11.60 fanns B25 956-999 i Söh.

Hur var det med revision av 149x? Reviderades de innan de sattes i trafik i början av 60-talet för det hade väl knappast gjorts under 50-talet?

1499 skulle ha gått på Djurgårdslinjen idag!

/Gunnar

Tack Gunnar dina listor är ovärdeliga liksom din vänlighet att använda dem!
Du råkar inte ha så långt bak i tiden att man kan greppa hur A25:orna varit placerade före Söderhallen?
Kanske är ett hästarbete att gå igenom!

En revision bör de nog ha fått på 50-talet ändå, vi såg ju för inte allt för länge sedan en 50-talsbild från har jag för mig mitten av 50-talet med en H15 på Skeppsbron och bredvid gick en B25 som jag tror var 1492, i alla fall en 149x-vagn. Den var nyreviderad.Jag har för mig att jag hört att de äldsta B25 fick gå tills de var revisionsmogna och då byttes ut mot de nyare vagnarna.Det passade förmodligen väl in i bilden med nedläggningen av linje 3 när man gjorde andra större förändringar!

Jag tyckte nog mer om de äldre B25 än de nyare även om jag inte minns de allra äldsta som ställdes av tidigt. Skälet till det är att jag tyckte att de nyare var så skramliga, speciellt då skyddskåporna över dörrapparaturen ovanför dörrarna. Var en pina att åka över Västerbron när samtliga sex stycken skyddskåpor skramlade för fullt. Borde ha gått att göra något åt på ett enkelt sätt!

Mvh
Mr H
Titel: SV: Rött och blått 1967
Skrivet av: 58803 skrivet 01 oktober 2015, 17:26:19 PM
Man blir lika rörd i hjärtat varje gång det dyker upp någon Mustang bland alla bussar. Tillbringade många timmar i min mormors fönster på Hornsgatan 170 ( rakt utanför vändslingan för linje 10) och tittade på alla spårvagnar som gick förbi eller vände där. Som boende i Sundbyberg fick jag tidigt åka själv till Hornsplan. Tog linje 15 från Kyrkogatan till Odenplan. Därifrån 4:an till Hornsplan. Jag var annars ett livligt barn, så ibland tröttnade min mormor på mig och gav mig 25 öre så att jag kunde ta 10:an tur och retur Ropsten. För mig var det en höjdare att åka igenom hela stan. Och man satt naturligtvis på sätet vid föraren. Ville naturligtvis bli spårvagnsförare men när åldern var inne var spårvägen redan nedlagd och jag fick nöja mig med bussar istället.
Förlåt, men man blir ju lite nostalgisk när man ser de här bilderna. Men fortsätt och publicera bilder, det är en högtidsstund varje gång.

Fd bussförare Bromma, Hornsberg, Söderhallen, Handen och Färdtjänsten Hornsberg. Men ingen spårvagn....
Titel: SV: Rött och blått 1967
Skrivet av: Hasse L skrivet 01 oktober 2015, 17:32:33 PM
Kan sprida lite ljus över utsättningen av släpvagnar på linje 4 under sommaren 1967:

Sommartidtabell med enkelvagnar hade körts från 29 maj (med undantag av "korttur" 12 på morgonen som drog släp). Den 21 juni utsattes släpvagnar på turer med udda nummer, 1-13. Sju vagnar blir det.

B25 992, 995, 996 och 998 hade varit avställda utomhus i Söderhallen och togs nu åter i tjänst.

B25 997 och 1495 hämtades tillbaka från Hammarby (Heden) och var klara för trafik igen den 26 juni.

(Bonusuppgift: Tjänstgjorde på 957 den 5 juni - senare under månaden slopades den tyvärr och 951 blev ensam kvar i denna ädla serie.)

/En som var med
Titel: SV: Rött och blått 1967
Skrivet av: Mr H skrivet 01 oktober 2015, 17:54:22 PM
Citat från: Hobgoblin skrivet 01 oktober 2015, 17:32:33 PM
Kan sprida lite ljus över utsättningen av släpvagnar på linje 4 under sommaren 1967:

Sommartidtabell med enkelvagnar hade körts från 29 maj (med undantag av "korttur" 12 på morgonen som drog släp). Den 21 juni utsattes släpvagnar på turer med udda nummer, 1-13. Sju vagnar blir det.

B25 992, 995, 996 och 998 hade varit avställda utomhus i Söderhallen och togs nu åter i tjänst.

B25 997 och 1495 hämtades tillbaka från Hammarby (Heden) och var klara för trafik igen den 26 juni.

(Bonusuppgift: Tjänstgjorde på 957 den 5 juni - senare under månaden slopades den tyvärr och 951 blev ensam kvar i denna ädla serie.)

/En som var med

Intressant!
Du har inte heller något minne av vad 947 användes till sommaren 1967? Reklamförråd i Söderhallen?
Har du någon koll på den utgående turen på linje 8 på morgonen som gick ner till Vitabergsparken och vände i fyrans slinga för att sedan fortsätta mot Tessinparken. Varför?

Mr H
Titel: SV: Rött och blått 1967
Skrivet av: Mr H skrivet 01 oktober 2015, 18:12:11 PM

Här är fö bilden på den nyreviderade 149x-vagnen som är 1493
som jag pratade om tidigare! Ser ju oförskämt fräsch ut!

Mr H

http://donsdepot.donrossgroup.net/dr0401/cmb193.jpg
Titel: SV: Rött och blått 1967
Skrivet av: Gunnar D skrivet 01 oktober 2015, 19:07:18 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/B25v957IntVaringr67Web_zpsyzljfanf.jpg)
Citat från: Mr H skrivet 01 oktober 2015, 14:39:57 PM
Du råkar inte ha så långt bak i tiden att man kan greppa hur A25:orna varit placerade före Söderhallen?
Kanske är ett hästarbete att gå igenom!

En revision bör de nog ha fått på 50-talet ändå, vi såg ju för inte allt för länge sedan en 50-talsbild från har jag för mig mitten av 50-talet med en H15 på Skeppsbron och bredvid gick en B25 som jag tror var 1492, i alla fall en 149x-vagn. Den var nyreviderad.Jag har för mig att jag hört att de äldsta B25 fick gå tills de var revisionsmogna och då byttes ut mot de nyare vagnarna.Det passade förmodligen väl in i bilden med nedläggningen av linje 3 när man gjorde andra större förändringar!

Jag tyckte nog mer om de äldre B25 än de nyare även om jag inte minns de allra äldsta som ställdes av tidigt. Skälet till det är att jag tyckte att de nyare var så skramliga, speciellt då skyddskåporna över dörrapparaturen ovanför dörrarna.
Citat från: Hobgoblin skrivet 01 oktober 2015, 17:32:33 PM
(Bonusuppgift: Tjänstgjorde på 957 den 5 juni - senare under månaden slopades den tyvärr och 951 blev ensam kvar i denna ädla serie.)

Först angående bilden ovan med B25 957 våren 1967. Man sitter och småpratar och tycks trivas tillsammans! Själv var jag mest van vid dessa äldre B25 med den lite murriga träinredningen eftersom jag på 50-talet oftast åkte linje 4. De gånger jag åkte med de nyare (delserie 3) exempelvis på linje 10 så tyckte jag de var finare och särskilt impad blev jag av lufthålen i fönsterramens nederdel. Det kändes modernt!

Fördelningen av A25 på individnivå före Söh vågar jag f.n. inte ge mig på, det känns för osäkert.

Bilden på 1493 kom vi väl fram till att den var tagen sommaren 1955, alltså ca 2,5 år efter leverans. Vagnkortet för 1499 visar ingen storrevision alls (fram till 1959). Jag undrar fortfarande varför 1493 ser så nymålad ut. Kan den ha varit undanställd, obehövlig, eller endast nymålad? A26 verkar i början ha fått S.R. efter ca 4 år som jämförelse. Fanns det annan revision än S.R.?

/Gunnar
Titel: SV: Rött och blått 1967
Skrivet av: Hasse L skrivet 05 oktober 2015, 10:07:38 AM
Citat från: Mr H skrivet 01 oktober 2015, 17:54:22 PM
Intressant!
Du har inte heller något minne av vad 947 användes till sommaren 1967? Reklamförråd i Söderhallen?
Har du någon koll på den utgående turen på linje 8 på morgonen som gick ner till Vitabergsparken och vände i fyrans slinga för att sedan fortsätta mot Tessinparken. Varför?

Mr H
Enligt mina anteckningar fanns inte 947 kvar på sommaren, den ska ha dragits till Hammarby under mars månad? Mycket möjligt att vagnen sista tiden använts till förråd, men så detaljerade noteringar gjorde inte jag.

Har inte gamla tidtabeller till hands där jag f.n. befinner mig men vill minnas att turen från Gog/ReG gick kl. 5.15 och att första åttan från Sös avgick först 5.35, så man hade nog sedan länge velat erbjuda en tidigare tur längs hela Renstiernas Gata. Växlar för vändning också norrifrån hade väl "alltid" funnits - vände inte linje 1X här under 50-talet?

/H
Titel: SV: Rött och blått 1967
Skrivet av: Mr G skrivet 05 oktober 2015, 11:06:53 AM
Ettan vände i den slingan redan 1939 och några år framåt, när den planerade spårvägsnedläggningen just hade inletts. 81:an tog över ettans sträckning i Skånegatan, men sen kom en viss Adolf och planerna fick ändras.