I dagens NWT: Keolis tar över stadstrafiken 20160613, 7+1+1 år. Om inte det blir överprövat.
http://nwt.se/karlstad/2015/09/23/keolis-tar-over-stadsbusstrafiken
"– Vi är nöjda med upphandlingen och att hela sex trafikföretag lämnade in anbud visar att Karlstad är en intressant och attraktiv stad att verka i, säger Peter Kullgren (KD), ordförande i stadsbyggnadsnämnden."
Vilka var de andra fem trafikföretagen?
Och så här ser listan ut på anbuden:
1. Keolis 131, 9 miljoner
2. Nobina 138, 7 miljoner
3. Arriva 141,7 miljoner
4. Nettbuss 144, 7 miljoner
5. Buss i väst 149, 3 miljoner
6. Förenade buss 162, 3 miljoner
Anmärkningsvärt kanske att Förenade buss lagt sig på en så hög nivå.
Perfekt att nuvarande bussar i stan ska tas över av Keolis för det är Sveriges finaste ,fräschaste och modernaste stadsbussar enligt mig. Har varit i Värmland de senaste tre dagarna och stadsbussarna i Karlstad är verkligen något utöver det vanliga!
Tycker att det alldeles nyss var upphandling där, typ två år sen eller så. Har alldeles missat att Förenade buss gav upp.
Citat från: Nico skrivet 23 september 2015, 18:20:21 PM
Tycker att det alldeles nyss var upphandling där, typ två år sen eller så. Har alldeles missat att Förenade buss gav upp.
Ja, det var trafikstart för Förenade Buss 2013. Redan efter ett år visade det sig att de hade svårt att få det att gå ihop och ville säga upp avtalet. Det fick de och trafiken direktupphandlades efter ett nytt avtal, som kostade Karlstadsbuss en del extra. Det är detta avtal som går ut till sommaren.
Karlstadsbuss valde direktupphandling framför att tvinga Förenade Buss i konkurs. Det tjänade de antagligen på.
Trevligt att Keolis vinner, anmärkningsvärt att Arriva och Nettbuss har blivit dyrare än vanligt.
Spännande att de som faktiskt kört trafiken ett tag vill ha mest pengar. Antingen vet man mer eller så räknar man fel igen pga bristande kunskap.
De som kört trafiken senast vet ju vad verksamheten kostar (för dem) att bedriva. Återstår att se om Keolis klarar sig den nivå de räknat på. Det kan mycket väl hända att de klarar det.
Ett rejält friskhetstecken från Arriva att de rejäla prisdumpningarna från fem år tillbaka nu helt är borta. :)
Citat från: AdmirT skrivet 23 september 2015, 17:51:04 PM
Perfekt att nuvarande bussar i stan ska tas över av Keolis för det är Sveriges finaste ,fräschaste och modernaste stadsbussar enligt mig. Har varit i Värmland de senaste tre dagarna och stadsbussarna i Karlstad är verkligen något utöver det vanliga!
Har man inte installerat någon form av reklam TV i bussarna ? ??? Detta skulle väl vara något nytt påfund då Förenade buss tog över.
Det sänds reklam och nyheter/väder från tv4. Detta tillhör beställarens uppdrag.
Citat från: Walter skrivet 25 september 2015, 22:25:46 PM
Spännande att de som faktiskt kört trafiken ett tag vill ha mest pengar. Antingen vet man mer eller så räknar man fel igen pga bristande kunskap.
Jag vill nog påstå att man inte "räknande" galet förra gången, det var när detta skulle omsättas i skarpt läge som problemen uppstod.
Tätortstrafik kräver ett helt annat "tänk" än landsortsdito, det finns möjligheter att göra trafiken både effektiv och ineffektiv och Förenade Buss råkade ut för en radda omständigheter som innebar att upplägget inte blev effektivt nog, det är i a f mitt påstående.
Det är dock rätt intressant att jämföra med förra upphandlingen och den senaste. Förra gången såg det ut som följer:
Förenade Buss 121 027 kkr
Nobina 128 436 kkr (+6,1%)
Stadsbussarna 131 561 kkr (+8,7%)
Keolis 171 476 kkr (+41,7%)
Då låg alltså Keolis extremt mycket över. Ser man på löneökningar från förra upphandlingen, så motsvarar väl Keolis vinnande bud ungefär den nivå som Förenade buss hade i förra ordinarie upphandling. Nobina lägger sig på ungefär samma nivå som förra gången (Sett till indexuppräkningar) medan Nettbuss har plussat på lite ytterligare. Det känns nog, med tanke på vad vi vet, som att det kan bli tufft för Keolis att göra någon vinst på det här nya avtalet.
Keolis har väl i och för sig då betydligt lättare att ta en mindre inkomstbringande affär på grund av sin storlek.
Hur är upplägget med bussarna som Förenade Buss införskaffade, leasing eller köpta?
Citat från: Klaverdörr skrivet 27 september 2015, 00:59:04 AM
Hur är upplägget med bussarna som Förenade Buss införskaffade, leasing eller köpta?
Bussarna leasas nu från Svenska Neoplans systerbolag Neokapital AB. Om det blir ett annat upplägg när Keolis tar över lär väl knappast någon veta i dag.
Citat från: Lars_L skrivet 27 september 2015, 00:35:30 AM
Det är dock rätt intressant att jämföra med förra upphandlingen och den senaste. Förra gången såg det ut som följer:
Förenade Buss 121 027 kkr
Nobina 128 436 kkr (+6,1%)
Stadsbussarna 131 561 kkr (+8,7%)
Keolis 171 476 kkr (+41,7%)
Då låg alltså Keolis extremt mycket över. Ser man på löneökningar från förra upphandlingen, så motsvarar väl Keolis vinnande bud ungefär den nivå som Förenade buss hade i förra ordinarie upphandling. Nobina lägger sig på ungefär samma nivå som förra gången (Sett till indexuppräkningar) medan Nettbuss har plussat på lite ytterligare. Det känns nog, med tanke på vad vi vet, som att det kan bli tufft för Keolis att göra någon vinst på det här nya avtalet.
Keolis har väl i och för sig då betydligt lättare att ta en mindre inkomstbringande affär på grund av sin storlek.
Får man till Fordonsomlopp, Förartjänster inkl avlösningar och minimalt med onödiga "Hastustomkörningar" ser jag inga problem att klara detta kontrakt, man måste komma ihåg att Keolis har en extremt mycket bredare kunskap här än vad en liten aktör nånsin kan skrapa ihop inkl konsulter.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 27 september 2015, 11:24:42 AM
Får man till Fordonsomlopp, Förartjänster inkl avlösningar och minimalt med onödiga "Hastustomkörningar" ser jag inga problem att klara detta kontrakt, man måste komma ihåg att Keolis har en extremt mycket bredare kunskap här än vad en liten aktör nånsin kan skrapa ihop inkl konsulter.
Nu har jag inte satt mig in i underlaget, men man landar väl dock kostnadsmässigt på ca 32 kronor per produktionskilometer med det vinnande anbudet. Bara en väldigt enkel schematisk beräkning på personalkostnad och drivmedel landar väl på ca 25 kronor. Därtill 5 kronor per kilometer för leasingkostnader. Det kanske går ihop, men tufft blir det onekligen....
Det mest frapperande är väl dock i sådana fall att Keolis räknade med drygt 40 miljoner mer i förra upphandlingen än denna gång.
Edit - medelhastigheten är nog lite bättre i Karlstad än den jag räknade på i exemplet. Med fordonsunderhåll inräknat, bör man väl dock ändå komma upp i ca 30 kronor oavsett. Då är det lite marginal för allt annat (hyra för depå, andra overheadkostnader etc.).
I en mäklarblaska som nyss landade, är det info från Karlstad Kommun om bl. a anbudskriterierna för stadstrafiken och ny entreprenör.
"Sex anbud lämnades in och samtliga uppfyllde kraven: Ekonomisk ställning, erfarenhet, trafiktillstånd, trafikuppdraget som sådant, miljö, övertagande av bussar och personal, depå/verkstadslösning, biogas och index. Samt krav på att bifoga ett antal policyer. Val av leverantör utgår från lägsta pris."