Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Mikael T Nilsson skrivet 17 september 2015, 07:39:59 AM

Titel: Blå ledvagn på linje 676 - 16 september 2015
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 17 september 2015, 07:39:59 AM
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Nobina_7397_TEH_20150916_zpsud9d3hmd.jpg)

Nobina Norrtäljes blå ledvagnar (som huvudsakligen ska trafikera linje 677 mellan Norrtälje och Uppsala) brukar även synas på linje 676 under helgerna. Men denna dag var en av dessa vagnar tursatt på 676:an i eftermiddagsrusningen (vardag).
Titel: SV: Blå ledvagn på linje 676 - 16 september 2015
Skrivet av: Ersa skrivet 17 september 2015, 08:24:23 AM
De rullar ju nästan dagligen på 676.
Titel: SV: Blå ledvagn på linje 676 - 16 september 2015
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 17 september 2015, 08:39:02 AM
Citat från: Ersa skrivet 17 september 2015, 08:24:23 AM
De rullar ju nästan dagligen på 676.

Där ser man. Tack för uppgiften. De verkar i alla fall vara mer förekommande i helgtrafiken.
Kanske handlar det om omlopp som omfattar både 676 och 677.
Titel: SV: Blå ledvagn på linje 676 - 16 september 2015
Skrivet av: Ersa skrivet 17 september 2015, 11:37:27 AM
På 677 är hälften röda bussar ingen ovanlighet på vardagar. Tror inte att 676 och 677 har gemensamma omlopp utan fordonsbyte.
Titel: SV: Blå ledvagn på linje 676 - 16 september 2015
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 17 september 2015, 13:16:02 PM
Citat från: Ersa skrivet 17 september 2015, 11:37:27 AM
På 677 är hälften röda bussar ingen ovanlighet på vardagar. Tror inte att 676 och 677 har gemensamma omlopp utan fordonsbyte.

(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Nobina_0071_Norrtalje_busstn_20110627.jpg)

Ok, tack för uppgifterna! Hittade en gammal bild från min hemsida föreställande en röd buss på linje 677.
Titel: SV: Blå ledvagn på linje 676 - 16 september 2015
Skrivet av: 5783 skrivet 17 september 2015, 13:44:51 PM
Fin bild men det är synd att det ska vara så förbannat svårt att sätta dit nummer på bussarna på ett vettigt och snyggt sätt.  :P Jag vet att designen på dagens bussar inte underlättar saken direkt men det ursäktar inte det enorma slarv som förekommer hos SLs entreprenörer. Gäller även spårbunden trafik.
Titel: SV: Blå ledvagn på linje 676 - 16 september 2015
Skrivet av: Ersa skrivet 17 september 2015, 15:19:10 PM
8500 med "8900-front" är tyvärr svårare att få på siffror på en vettig plats, jämfört med en äkta 8900. Detta då luckornas gångjärnslösningar är olika.

Att siffrorna på nutida och framtida Rimbobaserade bussar överensstämmer med Daniels kravnivå, arbetar jag dock redan med! ;)
Titel: SV: Blå ledvagn på linje 676 - 16 september 2015
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 17 september 2015, 15:54:17 PM
Citat från: Daniel S skrivet 17 september 2015, 13:44:51 PM
Fin bild men det är synd att det ska vara så förbannat svårt att sätta dit nummer på bussarna på ett vettigt och snyggt sätt.  :P Jag vet att designen på dagens bussar inte underlättar saken direkt men det ursäktar inte det enorma slarv som förekommer hos SLs entreprenörer. Gäller även spårbunden trafik.

Det finns väl numera inga direkta krav på detta, inv nr är ju nästan uteslutande för internt bruk och det krav som finns är att typsnittet ska vara detsamma som SL:s standard.
Siffror i gammal hederlig GDG/Sura storlek skulle knappast kunna leda till ilska från andra än bussdiggare.

Ibland är siffrorna överdrivet stora och överdrivet många. Ska man vara riktigt noggrann så är tre inv nr utvändigt helt ok men det skulle räcka med två. Det finns individer med sju nummer och då blir det lite löjligt. Ett i fronten, ett på höger sida vid strömbrytarlucka eller bränslepåfyllning och ett baktill.
Titel: SV: Blå ledvagn på linje 676 - 16 september 2015
Skrivet av: Ersa skrivet 17 september 2015, 18:19:18 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 september 2015, 15:54:17 PM
Det finns väl numera inga direkta krav på detta, inv nr är ju nästan uteslutande för internt bruk och det krav som finns är att typsnittet ska vara detsamma som SL:s standard.
Siffror i gammal hederlig GDG/Sura storlek skulle knappast kunna leda till ilska från andra än bussdiggare.

Haha! Ja, den vreden får man passa sig ifrån! Minns ju vreden från tågdiggarna då Green Cargo valde modernt typsnitt för den då nylackerade orangea Rc4 1290  ;D
Originalskick (http://mjtag.dinstudio.se/files/rc_orange4.jpg)
Efter renovering, med moderna siffror. (http://mjtag.dinstudio.se/files/rc_orange10.jpg)

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 september 2015, 15:54:17 PM
Ibland är siffrorna överdrivet stora och överdrivet många. Ska man vara riktigt noggrann så är tre inv nr utvändigt helt ok men det skulle räcka med två. Det finns individer med sju nummer och då blir det lite löjligt. Ett i fronten, ett på höger sida vid strömbrytarlucka eller bränslepåfyllning och ett baktill.

Det här är väl vad SL kräver (eller iaf som har varit standard i flera decennier).
- En uppsättning i fronten, på vänster sida (förarsidan), tydligt placerad för mötande kollegor.
- En uppsättning ovanför framdörren.
- En uppsättning längst bak på bussens vänstra sida.
- En uppsättning baktill högt upp på höger sida. Traditionellt under bakrutan. Numera krångligare att få till bra pga att "utsvängande bakdel-dekalen" tar plats.

Det finns två separata textstorlekar. En mindre standardstorlek för röda bussar, samt en större storlek för blåbussar. 0071 ovan har korrekt typsnitt och storlek, men det har knappast 7397. Vilket är ett resultat av designen med för många skarvar. Jag vet faktiskt inte själv hur jag skulle lösa det snyggt om jag hade ansvarat för 7397. :-X
Titel: SV: Blå ledvagn på linje 676 - 16 september 2015
Skrivet av: Fredde skrivet 17 september 2015, 19:37:24 PM
Citat från: Ersa skrivet 17 september 2015, 18:19:18 PM
Det finns två separata textstorlekar. En mindre standardstorlek för röda bussar, samt en större storlek för blåbussar. 0071 ovan har korrekt typsnitt och storlek, men det har knappast 7397. Vilket är ett resultat av designen med för många skarvar. Jag vet faktiskt inte själv hur jag skulle lösa det snyggt om jag hade ansvarat för 7397. :-X

Svårt att bedömma mått på bild, men jag hade nog försökt med något likt detta:

(http://imagizer.imageshack.us/a/img661/5003/kIkPgJ.jpg)

(http://imageshack.com/a/img673/5517/dbEFqt.jpg)
Titel: SV: Blå ledvagn på linje 676 - 16 september 2015
Skrivet av: 5783 skrivet 17 september 2015, 20:33:24 PM
Citat från: Ersa skrivet 17 september 2015, 15:19:10 PM
Att siffrorna på nutida och framtida Rimbobaserade bussar överensstämmer med Daniels kravnivå, arbetar jag dock redan med! ;)

Underbart.  :)
Titel: SV: Blå ledvagn på linje 676 - 16 september 2015
Skrivet av: 5783 skrivet 17 september 2015, 20:35:53 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 september 2015, 15:54:17 PM
Det finns väl numera inga direkta krav på detta, inv nr är ju nästan uteslutande för internt bruk och det krav som finns är att typsnittet ska vara detsamma som SL:s standard.

I min värld behöver det inte finnas några krav. Oavsett om det är för internt bruk eller inte så ska alla dekaler monteras noggrant och enligt aktuell grafisk profil.
Titel: SV: Blå ledvagn på linje 676 - 16 september 2015
Skrivet av: Ersa skrivet 17 september 2015, 20:42:31 PM
Citat från: Fredde skrivet 17 september 2015, 19:37:24 PM
Svårt att bedömma mått på bild, men jag hade nog försökt med något likt detta:

Bra tänkt. Dock är de vita siffrorna i korrekt storlek för blåbussar för stora för att passa in på detta (eller något annat) ställe på 8500 med 8900-front.
Titel: SV: Blå ledvagn på linje 676 - 16 september 2015
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 17 september 2015, 21:19:01 PM
Citat från: Daniel S skrivet 17 september 2015, 20:35:53 PM
I min värld behöver det inte finnas några krav. Oavsett om det är för internt bruk eller inte så ska alla dekaler monteras noggrant och enligt aktuell grafisk profil.

Det är väl det enda krav som finns, att eventuella siffror ska stämma överens med SL:s typsnitt.

Om det sedan ska finnas en, två eller sju sifferdekaler är ju trafikutövarens sak, men behöver dock inte tapetsera med dekaler, tre bör i de flesta fall vara helt tillräckligt.
Titel: SV: Blå ledvagn på linje 676 - 16 september 2015
Skrivet av: Ersa skrivet 17 september 2015, 23:26:37 PM
Citat från: Daniel S skrivet 17 september 2015, 20:35:53 PM
I min värld behöver det inte finnas några krav. Oavsett om det är för internt bruk eller inte så ska alla dekaler monteras noggrant och enligt aktuell grafisk profil.

Frågan är vad den aktuella grafisk profilen är. Att få tag i korrekt "reglemente", eller åtminstone någon form av skriftliga och/eller grafiska instruktioner från SL hade ju varit trevligt, men verkar tyvärr vara helt omöjligt. I alla fall de senaste 12 åren jag försökt.
Så gällande siffrorna får det istället bli en blandning av äldre traditioner, muntliga instruktioner från privata dekaltillverkare (som förr arbetat för SL Buss AB), samt egen noggrann anpassning till modernare karosser. Allt i kombination med en dialog med förarkåren om tydlighet i praktiken, samtidigt som allt ska bli snyggt och så enhetligt som möjligt.
Titel: SV: Blå ledvagn på linje 676 - 16 september 2015
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 18 september 2015, 08:37:28 AM
Citat från: Daniel S skrivet 17 september 2015, 13:44:51 PM
Fin bild men det är synd att det ska vara så förbannat svårt att sätta dit nummer på bussarna på ett vettigt och snyggt sätt.  :P Jag vet att designen på dagens bussar inte underlättar saken direkt men det ursäktar inte det enorma slarv som förekommer hos SLs entreprenörer. Gäller även spårbunden trafik.

Tack!  :)
Titel: SV: Blå ledvagn på linje 676 - 16 september 2015
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 18 september 2015, 09:17:26 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 september 2015, 21:19:01 PM
Det är väl det enda krav som finns, att eventuella siffror ska stämma överens med SL:s typsnitt.

Om det sedan ska finnas en, två eller sju sifferdekaler är ju trafikutövarens sak, men behöver dock inte tapetsera med dekaler, tre bör i de flesta fall vara helt tillräckligt.
I SLs fall finns det som redan framkommit krav på hur många dekaler med inv. nr. som skall finnas på varje buss och var dessa skall sitta, det är det alltså inte upp till entreprenörerna att avgöra.
Efterlevnaden av den grafiska profilen kontrolleras vid regelbundna kontroller där SL besöker depåerna både föranmält och oanmält.
Hittills har jag inte varit med om att SL brytt sig så mycket om storleken på dekalerna, men placeringen finns det en mall för och den skall efterlevas.
Mallen finns tillgänglig hos SL digitalt via nätet och den som är servicehallsansvarig är normalt den som ansvarar för att bussarna ser ut som de skall enligt SLs instruktioner och är ofta den som har tillgång till SLs grafiska profil.

Att sätta inv. nr. på det sätt som på 7883 och 7914 skulle sannolikt inte få godkänt av SL, dekalerna skall sitta som på 0071 och 7397 oavsett hur krångligt det är att få dit dem.
En lösning kan ju kanske vara att klistra på en siffra i taget, då kan man ju placera dem lite flexiblare, men i fallet med 7397 vet inte jag heller hur man skulle kunna göra det så mycket bättre än Nobina redan gjort utan att frångå SLs grafiska profil och därmed dra på sig en anmärkning vid en eventuell kontroll.
//Fredrik
Titel: SV: Blå ledvagn på linje 676 - 16 september 2015
Skrivet av: Ersa skrivet 18 september 2015, 12:02:01 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 18 september 2015, 09:17:26 AM
I SLs fall finns det som redan framkommit krav på hur många dekaler med inv. nr. som skall finnas på varje buss och var dessa skall sitta, det är det alltså inte upp till entreprenörerna att avgöra.
Efterlevnaden av den grafiska profilen kontrolleras vid regelbundna kontroller där SL besöker depåerna både föranmält och oanmält.
Hittills har jag inte varit med om att SL brytt sig så mycket om storleken på dekalerna, men placeringen finns det en mall för och den skall efterlevas.
Mallen finns tillgänglig hos SL digitalt via nätet och den som är servicehallsansvarig är normalt den som ansvarar för att bussarna ser ut som de skall enligt SLs instruktioner och är ofta den som har tillgång till SLs grafiska profil.

Att sätta inv. nr. på det sätt som på 7883 och 7914 skulle sannolikt inte få godkänt av SL, dekalerna skall sitta som på 0071 och 7397 oavsett hur krångligt det är att få dit dem.
En lösning kan ju kanske vara att klistra på en siffra i taget, då kan man ju placera dem lite flexiblare, men i fallet med 7397 vet inte jag heller hur man skulle kunna göra det så mycket bättre än Nobina redan gjort utan att frångå SLs grafiska profil och därmed dra på sig en anmärkning vid en eventuell kontroll.
//Fredrik

Det låter som en skrivbordsprodukt framtagen av teoretiker. När skygglappsbeteenden likt detta börjar att påverka synligheten och tydligheten ute i praktiken, då är det illa ställt! Jag trodde botten var nådd i och med de stora vita dekalerna på vindrutan runtom skyltskåpet på MAN-vagnarna, men tydligen ligger kontrollbehovet kvar på nästan samma låga nivå. :(
Titel: SV: Blå ledvagn på linje 676 - 16 september 2015
Skrivet av: 5783 skrivet 18 september 2015, 12:54:09 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 18 september 2015, 09:17:26 AM
...men i fallet med 7397 vet inte jag heller hur man skulle kunna göra det så mycket bättre än Nobina redan gjort utan att frångå SLs grafiska profil och därmed dra på sig en anmärkning vid en eventuell kontroll.
//Fredrik

Såhär kanske?

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=66507.0

Rätt placering men fel typsnitt dock.
Titel: Placering av vagnsnummer på Nobina 7991-7994 har flyttats
Skrivet av: eldani skrivet 30 oktober 2015, 19:37:49 PM
Placering av vagnsnummer på Nobina 7991-7994 har flyttats När dom hamnade hos Fridströms i Rimbo så. Har man flytta placering på vagnsnummer. Nu sitter vagnsnummer i mellan  Sl låga i fronten och vindrutetorkare precis nedan för föraren. Det är liknande placering om på Nobina 7605-7608. Om man står bakom bussen så ser man hela numret. Det är cirka 50 cm flyttat in på från där det satt från början. Det är liknande placering om på Nobina 7605-7608.Jag tycker att placeringen som Fridströms använder är bra. Som man kan se vagnsnummer lätta på bussen.
Titel: SV: Blå ledvagn på linje 676 - 16 september 2015
Skrivet av: Bussmicke skrivet 06 november 2015, 09:54:40 AM
Ja om 7991-7994 flyttades till Rimbo undrar jag varför endast en av dem,  7994, visade sig i Danderyd. 7605-7608 syntes tyvärr hela tiden.  Dessa har jag redan på bild.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Blå ledvagn på linje 676 - 16 september 2015
Skrivet av: Ersa skrivet 06 november 2015, 10:55:29 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 06 november 2015, 09:54:40 AM
Ja om 7991-7994 flyttades till Rimbo undrar jag varför endast en av dem,  7994, visade sig i Danderyd. 7605-7608 syntes tyvärr hela tiden.  Dessa har jag redan på bild.

En delorsak till att (hela trafikområdets) 7991-7995 samt 32xx-vagnarna föredras att hållas på hemmaplan (eller på pass som bara spetsvänder där nere i söder) är att dessa har 8-litersmotorn med gul glykol, och därmed kan därför (än så länge) inte rampkopplas över dagen i Danderyd och på Tekniska. Detta då ramperna på TEH och DAS innehåller den gamla blågröna glykolen.
Så det blir i första hand 7605-7608 av Rimbobussarna som körs på "korta 639:an" som har många vändningar vid Tekniska under mornarna och därefter uppställning över dagen. Medan 7991-7994 helt logiskt rullar vidare på samma Hallstavikstrafik som ledvagnarna de ersatte. Visserligen är de inne och vänder någon enstaka gång i Stockholm, men dagarna inleds oftast med att de rullar kanske på någon 648, och först därefter ut till Söderhall för att vända, sedan norrut mot Rimbo-Hallstavik, där rast, och först därefter söderut mot Stockholm. När de kommer dit är det inte riktigt "morgon" längre, utan mera förmiddag.

Detta är den generella teoretiska planeringstanken i alla fall, men avvikelser och omkastningar kan givetvis genomföras ibland.
Titel: SV: Blå ledvagn på linje 676 - 16 september 2015
Skrivet av: homer skrivet 06 november 2015, 22:06:23 PM
gul glykol låter dumt, scania kör ju med röd glykol... vad är skillnaderna egentligen?
Titel: SV: Blå ledvagn på linje 676 - 16 september 2015
Skrivet av: Ersa skrivet 06 november 2015, 22:29:04 PM
Perfekt! Skaffar man några sådana kan man ha tre olika typer av rampkopplingar där man bara får rampa respektive buss med rätt "glykolfärg". Låter inte alls osmidigt. ::)
Titel: SV: Blå ledvagn på linje 676 - 16 september 2015
Skrivet av: Matte skrivet 07 november 2015, 01:29:16 AM
Citat från: Ersa skrivet 06 november 2015, 22:29:04 PM
Perfekt! Skaffar man några sådana kan man ha tre olika typer av rampkopplingar där man bara får rampa respektive buss med rätt "glykolfärg". Låter inte alls osmidigt. ::)

Sådana problem finns på Nobina Södertörn och har vart så sedan trafikstarten på midsommarafton. Nya Volvo med gul glykol, Scania med röd och alla äldre Volvo bytt till röd. Men nu e alla ramp platser på garagen ombyggda så det endast går parkera viss typ av buss på vissa platser. Skulle det bli så att för många bussar av en typ på ett garage så kan det bli problem med att kunna rampkoppla dom som det inte finns anpassad plats för.
Titel: SV: Blå ledvagn på linje 676 - 16 september 2015
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 07 november 2015, 13:02:55 PM
Rampkoppling vid Ramsmora/Stavsnäs:
"XPND"är tydligen tillverkare,men vad innebär de röd/blåa uttagen längst ned?/Ulf
(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/DSCN8794_zpsroutwpmh.jpg) (http://s224.photobucket.com/user/ulfberlin/media/DSCN8794_zpsroutwpmh.jpg.html)
24 augusti./Ulf
Titel: SV: Blå ledvagn på linje 676 - 16 september 2015
Skrivet av: Ersa skrivet 07 november 2015, 13:59:51 PM
Å andra sidan är ju denna överdrivna besatthet av rampkopplingar även på landsbygdsdepåer något slags märkligt huvudstadsyndrom. I majoriteten av övriga landet samt övriga världen fungerar det ju alldeles utmärkt med en laddsladd, webasto samt i andra fall inomhus-kallgarage där bara luftslang kopplas.
Titel: SV: Blå ledvagn på linje 676 - 16 september 2015
Skrivet av: eldani skrivet 07 november 2015, 15:21:03 PM
I Hallstavik finns 8 bussplatser det är 4 st bussplatser för Volvo B9SA LE och 4 st bussplatser för Volvo B8RLE 6x2. Den senaste tiden har 5 st Volvo B8RLE 6x2 till och från och den som fick stå på plats för Volvo B9SA LE. Är inte uppkopplad till rampkoppling över natten. Om det går att stela upp en buss över natten utan att uppkopplad till rampkoppling. Så kan man väl stela upp en buss över dagen vid Tekniska.
Titel: SV: Blå ledvagn på linje 676 - 16 september 2015
Skrivet av: Ersa skrivet 07 november 2015, 19:25:20 PM
Fyra platser i Rimbo respektive Hallstavik är ombyggda så just de har gul glykol, och på dessa får enbart B8orna stå. Övriga platser på dessa orter har kvar den blåa glykolen.
Än så länge är inga rampplatser vid Danderyd och Tekniska ombyggda.

Pga SL-utrustningen som är aktiv dygnet runt, så dräneras batterierna tyvärr rätt snabbt om bussen inte har laddning nattetid. Men det är ju enkelt att ansluta enbart batteriladdning via vanlig laddsladd på en femte B8 om så krävs. Själva glykolcirkulationen däremot är ju däremot nån gammal rest från äldre dagar, och rätt omodernt idag då webasto finns. Men SL verkar trivas bra i riktigt gamla hjulspår, och därför krävs glykolramper än idag i smådepåer som Rimbo och Hallstavik (medan Knutbyförarna skrattar åt dem).