Ni får ursäkta bildkvalitén, men jag hade inte tänkt att fota något alls och hade bara nallen med mig... men det är ju inte varje dag man får se en Krokodil. :P
https://www.youtube.com/watch?v=pnz3iFvw2WE
https://www.youtube.com/watch?v=vbeb8WSTkVc
Citat från: Nico skrivet 12 september 2015, 18:17:14 PM
... men det är ju inte varje dag man får se en Krokodil. :P
https://www.youtube.com/watch?v=pnz3iFvw2WE
https://www.youtube.com/watch?v=vbeb8WSTkVc
Läckert, Nico! Vilken häftig modelljärnväg de har i Gävle :D! Jag har aldrig sett en livs levande Krokodil i naturlig storlek förr. Och den rörde på sig också !
Bor den på Järnvägsmuséet ? Finns bussen kvar där, Scania kromnosen, menar jag då..?
/ M v h Walle
Jag var till Gävle idag, Krokodilen lockade givetvis, men det märkligaste var nog det gröna Märklin Da loket i skala 87:1 komplett med Märklin skyltar och dito koppel samt en stor "skruv" i fronten för lamphållaren. Märklin gjorde en grön version av Da redan på 50-talet, säljs dyrt numera då den inte såldes särskilt bra på den tiden och är sällsynt. Men nu har alltså modellen blivit original och givetvis släpper Märklin en sats med Netrails Da och Krokodilen. Man får dock ta ett djupt tag i plånboken om man vill ha en av de 3000 satserna.
Citat från: Björn Forslund skrivet 13 september 2015, 18:24:49 PM
Jag var till Gävle idag, Krokodilen lockade givetvis, men det märkligaste var nog det gröna Märklin Da loket i skala 87:1 komplett med Märklin skyltar och dito koppel samt en stor "skruv" i fronten för lamphållaren. Märklin gjorde en grön version av Da redan på 50-talet, säljs dyrt numera då den inte såldes särskilt bra på den tiden och är sällsynt. Men nu har alltså modellen blivit original och givetvis släpper Märklin en sats med Netrails Da och Krokodilen. Man får dock ta ett djupt tag i plånboken om man vill ha en av de 3000 satserna.
****
Det var 1957, som Märklin kom med Da 884, i såväl SJ-brunt som grönt. Modellen kostade 67 kronor.
Den gröna varianten, var väl till för att locka tyska köpare?
(http://i58.tinypic.com/14u9el4.jpg)
NetRails Da 903, i Gävle, i dag. Loket har samma märkning, som modellen. D.v.s. Märklins logga och artikelnummer. Modellen får samma nummer som NetRails lok. Notera det stora bygelkopplet à la Märklin. Dock saknas släpskon, vilket gör att jag misstänker att detta är ett Märklin Hamo, för 2-rälssystemet ;)
.
Ska man vara elak så påpekar man också att kopian i skala 87:1 har de modernare SAB (?) hjulen....
Punktkontakter hade ju varit kul också, men vi får nöja oss med Hamo eller Trix varianten. :D
Citat från: Björn Forslund skrivet 13 september 2015, 23:42:43 PM
Ska man vara elak så påpekar man också att kopian i skala 87:1 har de modernare SAB (?) hjulen....
Punktkontakter hade ju varit kul också, men vi får nöja oss med Hamo eller Trix varianten. :D
****
Jodå, lite småelak får man väl vara - med glimten i ögat ;)
Skruven, på fronten, ska ju hålla lamphållaren/bryggan på plats. Denna saknas dock, liksom grinden. Framändeskärmar är dock på plats. Något som modellen saknar. Här en jämförelsebild:
(http://i60.tinypic.com/28kr8ev.jpg)
Modellen är väl baserad på 3030 snarare än 3018/3019 som ju hade glödlampor i fronten och skruvad hållare för dessa.
Citat från: Björn Forslund skrivet 14 september 2015, 16:54:49 PM
Modellen är väl baserad på 3030 snarare än 3018/3019 som ju hade glödlampor i fronten och skruvad hållare för dessa.
****
Jag är inte duktig på Märklins artikelnummer, men modellen är, helt klart, av senaste utgåva. Inte 3030.
Citat från: HJP skrivet 14 september 2015, 18:12:49 PM
****
Jag är inte duktig på Märklins artikelnummer, men modellen är, helt klart, av senaste utgåva. Inte 3030.
[/quote
Nog är väl kåpan densamma som på 3030, dvs med ljusledare istf glödlampor. Märklin har väl aldrig gjort någon ny version av Da-lokets yttre?
Att det sitter digitalteknik under och en modern motor kan man nog utgå ifrån.
Citat från: Björn Forslund skrivet 14 september 2015, 18:46:10 PM
Citat från: HJP skrivet 14 september 2015, 18:12:49 PM
****
Jag är inte duktig på Märklins artikelnummer, men modellen är, helt klart, av senaste utgåva. Inte 3030.
Nog är väl kåpan densamma som på 3030, dvs med ljusledare istf glödlampor. Märklin har väl aldrig gjort någon ny version av Da-lokets yttre?
Att det sitter digitalteknik under och en modern motor kan man nog utgå ifrån.
****
Kåpan är nog densamma, med de skillnader att glödlamporna är ersatta av ljusledare, precis som du säger. Det medför att bryggan är ingjuten i kåpan, istället för att vara en del av lamphållaren. Dessutom är handräckena ingjutna i kåpan. På 3030 var de utanpåliggande metalltråd, men handräckshållare. Jag tror att allt detta, endast är en justering av gjutverktyget.
Var en mycket trevlig dag med många fina lok. Fick även tillfället att dra i tutan i TGOJ Ma 408 ;) . Förresten när gick Krokodilen tillbaka mot Stockholm?
Citat från: ichessy skrivet 15 september 2015, 09:49:02 AM
Var en mycket trevlig dag med många fina lok. Fick även tillfället att dra i tutan i TGOJ Ma 408 ;) . Förresten när gick Krokodilen tillbaka mot Stockholm?
Det är väl just idag vid 12-tiden som den står en stund vid Cst, på väg söderut.
Citat från: Björn Forslund skrivet 15 september 2015, 11:32:00 AM
Det är väl just idag vid 12-tiden som den står en stund vid Cst, på väg söderut.
12.50 - 13.08 för att vara exakt.
Fullständigt program finns här:
http://www.trafikverket.se/Museer/Sveriges-Jarnvagsmuseum-Gavle/tagtrafik/Aktuella-resor/Krokodil-september/
Synd att jag inte visste att du också var där
//Bussmicke www.bussmicke.se