Hörvalls vann anbudet på Kiruna kommuns upphandling och tack vare det så blev det 1 ny Volvo 9700H som används som flygbuss, personalbuss till Esrange och på beställningar, sen blev det 4 nya Volvo 8900LE.
Förra lördagen så var vi några stycken som hämtade dom i Huddinge och körde upp dom till Kiruna
Kiruna kommun har valt lackeringen på dom nya bussarna, så tyvärr är dom inte Hörvalls-röda...
Fler bilder finns på hemsidan!
(http://phbuss.1g.fi/gallery/Senaste%20uppdateringar/2015/12%20september%202015/Horvalls_Trafik_63_ETO467_Volvo_Huddinge_0509_2015.jpg/_full.jpg)
(http://phbuss.1g.fi/gallery/Senaste%20uppdateringar/2015/12%20september%202015/Horvalls_Trafik_64_ETO471_Volvo_Huddinge_0509_2015.jpg/_full.jpg)
(http://phbuss.1g.fi/gallery/Senaste%20uppdateringar/2015/12%20september%202015/Horvalls_Trafik_65_ETO474_Volvo_Huddinge_0509_2015.jpg/_full.jpg)
(http://phbuss.1g.fi/gallery/Senaste%20uppdateringar/2015/12%20september%202015/Horvalls_Trafik_66_ETO487_Volvo_Huddinge_0509_2015.jpg/_full.jpg)
(http://phbuss.1g.fi/gallery/Senaste%20uppdateringar/2015/12%20september%202015/Horvalls_Trafik_67_ETO492_Volvo_Huddinge_0509_2015.jpg/_full.jpg)
(http://phbuss.1g.fi/gallery/Senaste%20uppdateringar/2015/12%20september%202015/Horvalls_Trafik_67_ETO492_Tonnebro_0509_2015.jpg/_full.jpg)
(http://phbuss.1g.fi/gallery/Senaste%20uppdateringar/2015/12%20september%202015/Horvalls_Trafik_63_ETO467_Tonnebro_0509_2015.jpg/_full.jpg)
(http://phbuss.1g.fi/gallery/Senaste%20uppdateringar/2015/12%20september%202015/Horvalls_Trafik_67_ETO492_Volvo_Huddinge_0509_2015c.jpg/_full.jpg)
Interiören på 9700H
(http://phbuss.1g.fi/gallery/Senaste%20uppdateringar/2015/12%20september%202015/Horvalls_Trafik_67_ETO492_Volvo_Huddinge_0509_2015d.jpg/_full.jpg)
(http://phbuss.1g.fi/gallery/Senaste%20uppdateringar/2015/12%20september%202015/Horvalls_Trafik_65_ETO474_OKQ8_Harnosand_0509_2015b.jpg/_full.jpg)
Interiören på 8900LE
(http://phbuss.1g.fi/gallery/Senaste%20uppdateringar/2015/12%20september%202015/Horvalls_Trafik_65_ETO474_OKQ8_Harnosand_0509_2015c.jpg/_full.jpg)
(http://phbuss.1g.fi/gallery/Senaste%20uppdateringar/2015/12%20september%202015/Horvalls_Trafik_65_ETO474_OKQ8_Harnosand_0509_2015d.jpg/_full.jpg)
(http://phbuss.1g.fi/gallery/Senaste%20uppdateringar/2015/12%20september%202015/Horvalls_Trafik_65_ETO474_OKQ8_Harnosand_0509_2015e.jpg/_full.jpg)
(http://phbuss.1g.fi/gallery/Senaste%20uppdateringar/2015/12%20september%202015/Horvalls_Trafik_65_ETO474_OKQ8_Harnosand_0509_2015f.jpg/_full.jpg)
(http://phbuss.1g.fi/gallery/Senaste%20uppdateringar/2015/12%20september%202015/Horvalls_Trafik_65_ETO474_OKQ8_Harnosand_0509_2015g.jpg/_full.jpg)
(http://phbuss.1g.fi/gallery/Misc-katalogen/Nya_bussar_Horvalls_september_2015/IMG_8346.jpg/_full.jpg)
Alla bussarna uppradade hos Volvo
(http://phbuss.1g.fi/gallery/Misc-katalogen/Nya_bussar_Horvalls_september_2015/IMG_8363.jpg/_full.jpg)
I Tönnebro
(http://phbuss.1g.fi/gallery/Misc-katalogen/Nya_bussar_Horvalls_september_2015/IMG_8374.jpg/_full.jpg)
På E4 utanför Söderhamn
(http://phbuss.1g.fi/gallery/Misc-katalogen/Nya_bussar_Horvalls_september_2015/IMG_8388.jpg/_full.jpg)
Tankning i Härnösand
(http://phbuss.1g.fi/gallery/Misc-katalogen/Nya_bussar_Horvalls_september_2015/IMG_8464.jpg/_full.jpg)
Alla stadsbussar i Kiruna, 63, 64, 65, 66, 44, 45, 31.
44, 45 och 31 har blivit omlackade och 31 ska bara gå som reserv
(http://phbuss.1g.fi/gallery/Misc-katalogen/Nya_bussar_Horvalls_september_2015/IMG_8468.jpg/_full.jpg)
Har Kiruna kommun valt färgen på inredningen i bussarna också ? ???
Citat från: Kung Vasa skrivet 12 september 2015, 17:20:02 PM
Har Kiruna kommun valt färgen på inredningen i bussarna också ? ???
Det tror jag inte.
Känns som man sneglat åt Halland då man valt lack och design...
Denna lack är väldigt lacken vi har i Halland.
Ja, den är väldigt lik.
Förståeligt att man valde 8900 med tanke på att bolaget verkar ha en del Volvobussar sedan tidigare, men just 8900 har åtminstone inte i min erfarenhet gjort sig kända för någon utomordentlig driftsäkerhet.
Just driftsäkerheten tycker jag skulle vara en viktig faktor för ett så relativt litet bolag så långt norrut med vad jag förmodar begränsad tillgång till märkesverkstad med just busskompetens.
När garantin gått ut efter ett-två år blir dessa kanske inte så roliga, men å andra sidan verkar det ju vara en populär busstyp generellt i landet just nu, så Volvo kanske har lyckats lösa den elsjuka som plågar de individer som rullar där jag jobbar.
Även kompressorerna i dessa har varit en svag punkt och har fått bytas ut i nästan alla våra individer redan efter knappt två år i förortstrafik och det var ingen uppskattad uppgift hos våra mekaniker eftersom den satt dumt till ur deras synvinkel och krävde att man demonterade en del annat i motorrummet för att överhuvudtaget komma åt kompressorn.
B9:orna som tidigare var sorgebarnen framstår som ett under av kvalitet och driftsäkerhet jämfört med de B7:or vi har med 8900-karossen.
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 14 september 2015, 11:16:38 AM
Förståeligt att man valde 8900 med tanke på att bolaget verkar ha en del Volvobussar sedan tidigare, men just 8900 har åtminstone inte i min erfarenhet gjort sig kända för någon utomordentlig driftsäkerhet.
Just driftsäkerheten tycker jag skulle vara en viktig faktor för ett så relativt litet bolag så långt norrut med vad jag förmodar begränsad tillgång till märkesverkstad med just busskompetens.
När garantin gått ut efter ett-två år blir dessa kanske inte så roliga, men å andra sidan verkar det ju vara en populär busstyp generellt i landet just nu, så Volvo kanske har lyckats lösa den elsjuka som plågar de individer som rullar där jag jobbar.
Även kompressorerna i dessa har varit en svag punkt och har fått bytas ut i nästan alla våra individer redan efter knappt två år i förortstrafik och det var ingen uppskattad uppgift hos våra mekaniker eftersom den satt dumt till ur deras synvinkel och krävde att man demonterade en del annat i motorrummet för att överhuvudtaget komma åt kompressorn.
B9:orna som tidigare var sorgebarnen framstår som ett under av kvalitet och driftsäkerhet jämfört med de B7:or vi har med 8900-karossen.
//Fredrik
Ja, fast Kirunabussarna är B8R, dvs jämfört med B7R ett uppgraderat chassi och Euro6-motor
Gillar mer och mer den nya designen Volvo har på 8900 med större fönster. I början, innan jag vant mig, tyckte jag mest att de påminde om vanliga stadsbussar med helt låggolv, men nu när jag vant mig har jag insett att de faktiskt är riktigt snygga!
Ser fram emot att åka och fotografera dessa när jag kommer upp 4 dagar över nyår.