I dag är det halvmarathon i Stockholm och det innebär stora störningar för busstrafiken i Stockholm.
I morgon är det cykeltävlingen Velton15 och det blir mycket stora avstängningar av busstrafik i innerstaden och i stort sett hela södra delen av SL-området.
http://sl.se/sv/info/nyheter/velothon15/
Detta lär vara den största planerade avstängning av busstrafik i och runt Stockholm någonsin.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 september 2015, 16:49:01 PM
I dag är det halvmarathon i Stockholm och det innebär stora störningar för busstrafiken i Stockholm.
I morgon är det cykeltävlingen Velton15 och det blir mycket stora avstängningar av busstrafik i innerstaden och i stort sett hela södra delen av SL-området.
http://sl.se/sv/info/nyheter/velothon15/
Detta lär vara den största planerade avstängning av busstrafik i och runt Stockholm någonsin.
Ja detta kommer förmodligen leda till en större trafikinfarkt. Inte bara med tanke på att busstrafiken stoppas och folk inte kan ta sig till jobb och affärer, alla privatbilister som blir stoppade i flera timmar vid vägspärrarna kommer troligen orsaka massiva köer...
Citat från: Fredde skrivet 12 september 2015, 17:21:46 PM
Ja detta kommer förmodligen leda till en större trafikinfarkt. Inte bara med tanke på att busstrafiken stoppas och folk inte kan ta sig till jobb och affärer, alla privatbilister som blir stoppade i flera timmar vid vägspärrarna kommer troligen orsaka massiva köer...
Radio Stockholm har lite om detta.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6252499
Nobinas marknadschef sa att de var bekymrade. Det brukar knappast Nobina säga.
Bra att de har skrivit "Med reservation för skrivfel och förändringar."
Sidan innehåller nämligen fel gällande linjer och tider.
Om jag ska kunna tolka SLs information måste jag numera vara försedd med linjekartor, hållplatsförteckningar och dator. Jag har klippt ut lite nedanför från söndagens många störningar men klarar inte av att se vilka sträckor linjerna är indragna så jag gissar. Linje 144 är indragen sträckan Juliaborg-Älvsjö station och 165 är indragen sträckan Liljeholmen-Juliaborg. Om eller hur 744 går har jag inte lyckats klara ut. Ringde SL kundtjänst men dom tyckte informationen var tillräckligt tydlig.
Från SLs hemsida:
1 Aktuella störningar
Huddinge/Botkyrka/Söderort: Velothon 13 September
Sammanfattning av tider och berörda sträckor i Huddinge/Botkyrka/Söderort.
Gäller från: 2015-09-13, 09:00
Söndag 13 september förändringar i busstrafiken för linje 134, 144, 165, 172, 705, 709, 710, 729, 742 och 744 på grund av cykeltävlingen Velothon.
För att se hur din resa påverkas, läs nedan:
Linje 144 mot Fruängen kl. 10.00-15.50 trafikerar ej sträckan Örby slott - Prästgårdsgärdet
Linje 144 mot Gullmarsplan kl. 09.30-16.00 trafikerar ej sträckan Prästgårdsgärdet - Örby slott
Linje 144 mot Parkudden kl. 10.00-16.00 trafikerar ej sträckan Brännkyrka kyrka - Älvsjö station
Linje 144 mot Gullmarsplan kl. 09.55-16.00 trafikerar ej sträckan Älvsjö station - Brännkyrka kyrka
Linje 165 mot Liljeholmen kl. 09.35-15.45 trafikerar ej sträckan Svandammsvägen - Örby slott
Linje 165 mot Farsta centrum kl. 09.35-15.50 trafikerar ej sträckan Juliaborg - Svandammsvägen
Linje 744 mot Balingsnäs kl. 09.20-15.50 trafikerar ej sträckan Hardemogatan - Balingsnäs
Linje 744 mot Högdalen kl. 09.20-15.50 trafikerar ej sträckan Balingsnäs - Rågsvedsvägen
Citat från: rengmark skrivet 13 september 2015, 00:20:17 AM
Om jag ska kunna tolka SLs information måste jag numera vara försedd med linjekartor, hållplatsförteckningar och dator. Jag har klippt ut lite nedanför från söndagens många störningar men klarar inte av att se vilka sträckor linjerna är indragna så jag gissar. Linje 144 är indragen sträckan Juliaborg-Älvsjö station och 165 är indragen sträckan Liljeholmen-Juliaborg. Om eller hur 744 går har jag inte lyckats klara ut. Ringde SL kundtjänst men dom tyckte informationen var tillräckligt tydlig.
Kan hålla med om att det blir luddigt ibland då man meddelar vad som är indraget. Kanske att man istället skulle meddela vad de facto körs. SL har dock sina riktlinjer för hur detta ska ställas upp och det är utformat/avpassat/uträknat att nå fram till så många som möjligt. Håller sedan med om att t.ex. 744 verkar otydlig vid ett första påseende, men gissar (efter ett kastat getöga) på att man kör någon form av kortturer mellan Högdalen och Rågsved under denna tid.
Så komplicerat är det sedan faktiskt inte, men visst går det säkert att hitta fel om man ger sig attan på det. Grejen är dock den att det här handlar om översiktlig information som primärt vänder sig till frekventa resenärer... och de som åker berörda sträckor har förhoppningsvis någorlunda koll på sina hållplatser mm. För de som däremot är ganska rudis på ett område överlag så kan det nog bli så att man måste kolla upp mera noggrant. Linjekartor vet jag inte behovet av på så vis, men hållplatsförteckning finns ju normalt i tidtabellshäftena och även på nätet... så oavsett om man har dessa i digital form eller på gammalt hederligt papper så finns ju den infon faktiskt väldigt lättillgänglig.
Sedan är en springande punkten i just denna tråd de massiva inskränkningar som detta evenemang ger... typ att Nynästrafiken ställs i princip till 99 %, men även att man på många andra håll blir i stort sett helt utan bussar. Detta då samtidigt som många i praktiken är inlåsta och inte heller kan använda sina bilar. Skulle man i ljuset av detta försöka att utforma information till resenärer som täcker in allt på detaljnivå så skulle både den totala arbetsinsatsen samt slutprodukten bli ännu mera massiv än inskränkningarna i trafiken. Det SL kan göra i fall som detta är just att tillhanda information som den som är berörd då kan fördjupa sig i vid behov.
Citat från: rengmark skrivet 13 september 2015, 00:20:17 AM
Om jag ska kunna tolka SLs information måste jag numera vara försedd med linjekartor, hållplatsförteckningar och dator. Jag har klippt ut lite nedanför från söndagens många störningar men klarar inte av att se vilka sträckor linjerna är indragna så jag gissar. Linje 144 är indragen sträckan Juliaborg-Älvsjö station och 165 är indragen sträckan Liljeholmen-Juliaborg. Om eller hur 744 går har jag inte lyckats klara ut. Ringde SL kundtjänst men dom tyckte informationen var tillräckligt tydlig.
Det är ju ett väldigt "stolpigt" sätt att uttrycka sig på och blir ju rörigt när man försöker dra in trafiken på olika sätt olika tider för samma linje, på 144 borde man väl snarast ange för hela indragningstiden, även om de första avgångarna kan köra en något längre sträckning. Sedan är det väl ibland lättare logiskt att uttrycka det som vilken sträckning bussen trafikerar än vilken del som är indragen. Framförallt blir det ju rörigt då naturligtvis Älvsjö station är indragen för resenärer till/från Gullmarsplan. Inte ens vaneresenärerna vet väl var hållplats Prästgårdsgärdet ligger?
134: via Sjöviksbacken
144: avgångar till / från Fruängen direkt från Älvsjö till Juliaborg. Avgångar som skulle gått bara till Älvsjö går istället till Parkudden och sen via 165ans väg i en slinga runt Liseberg tillbaka till Parkudden och Gullmarsplan.
165: från Juliaborg till Årstaberg via Östbergavägen.
172: Skarpnäck till Älvsjö respektive Norsborg till Huddinge.
742: Skogås till Henningsberg (ågesta)
744: slinga Högdalen - Rågsved upp över höjden och tillbaka.
Det är ju lite märkligt att ett kommersiellt arrangemang av detta slag tillåts stänga av trafiken i sådan utsträckning där alternativ saknas.
Vakter utplacerade i viktiga korsningar med banan hade enkelt kunna slussa över bussar på samma sätt som man ni kommer att göra med Polis/Räddningstjänst/vaktbolag osv.
Det är ju inte så att det kommer att passera deltagare t.ex i Ösmo i en strid ström mellan 09:00 och 16:30, det skulle leda till förseningar på 5-10 minuter men det är en helt annan sak jmf med helt inställd trafik.
Vad gäller Nynäshamn är det oklart om även Rv 73 är avlyst på vissa delar eftersom "Nynäsvägen" anges tillsammans med "Gamla Nynäsvägen"
Citat från: CS skrivet 13 september 2015, 09:52:37 AM
134: via Sjöviksbacken
144: avgångar till / från Fruängen direkt från Älvsjö till Juliaborg. Avgångar som skulle gått bara till Älvsjö går istället till Parkudden och sen via 165ans väg i en slinga runt Liseberg tillbaka till Parkudden och Gullmarsplan.
165: från Juliaborg till Årstaberg via Östbergavägen.
172: Skarpnäck till Älvsjö respektive Norsborg till Huddinge.
742: Skogås till Henningsberg (ågesta)
744: slinga Högdalen - Rågsved upp över höjden och tillbaka.
Ringde SL kundtjänst vid 09:30 och efter hans samråd med en planerare fick jag beskedet att 744 är helt indragen. Efter ha läst svaret ovan ringde jag SL igen och en annan informatör gav efter en längre utredning samma svar som ovan.
Jag fär uppfattningen att antingen är störningsinfon datakonstruerad eller att någon person långt från Stockholm utformar den.
Sitter just nu i en Lidingöbuss (7504) på linje 72 mot Östbergahöjden... Känns väldigt fel det här...
Citat från: rengmark skrivet 13 september 2015, 11:17:13 AM
Ringde SL kundtjänst vid 09:30 och efter hans samråd med en planerare fick jag beskedet att 744 är helt indragen. Efter ha läst svaret ovan ringde jag SL igen och en annan informatör gav efter en längre utredning samma svar som ovan.
Jag fär uppfattningen att antingen är störningsinfon datakonstruerad eller att någon person långt från Stockholm utformar den.
Det är ju uppenbart något fel när en så kunnig läsekrets som på denna sida inte kan tolka det rätt. Men beror ju på det aldrig är konsekvent genomfört hur man beskriver indragningar hos SL. (beror snarast på vem som lägger in det).
Men visst det finns ju en tanke hur man ska lägga in i systemen och det är väl där det fungerar rätt dåligt när trafiken är omlagd. Mer tänkt för när hållplats är indragen på grund av vägarbeten etc. Är det sådana här pass stora speciallösningar krävs faktiskt en mer sammanhållen text och gärna med kompletterande information om alternativa färdvägar etc.
Det stora problemet för att kunna bl.a. informera har ju varit att den lilla information som kommit trafikentreprenörerna tillhanda kom väldigt sent (Länsstyrelsens beslut togs inte förrän den 20 augusti och nådde inte ut till många berörda förrän den 31 augusti) och innehöll väldigt lite konkret information.
Informationen från både arrangörer och väghållare har inte heller varit direkt kvalitativ. I princip har inga trafikanordningsplaner alls kommit annat än från Stockholms stad. Vad gäller hålltider mm. från arrangörshåll så har man mer eller mindre fått suttit och gissat utifrån deras antaganden... som överlag varit högst ungefärliga. I många fall har det även saknats funktionärer mm. samtidigt som skyltning och annat i flera fall varit antingen bristfällig eller helt obefintlig. Det i sin tur har lett till att man på flera håll fått trafik fram ända till avspärrningarna istället för att då via tidig skyltning erbjuda alternativa vägar långt i förväg.
Även infon utåt via media om ev. påverkan har varit mycket bristfällig inför detta. Inget alls på förstasidan hos Trafiken.nu. Inget om det vare sig i DN eller SvD annat är att man tidigare skrivit lite om att det skulle bli ett cykellopp. Inget direkt om det på lokal-TV och radio annat än lite småplock i förbigående. Det var tydligt att många togs helt på sängen idag vilket kanske man kan se på en del mindre rapportering som kommer nu efteråt, se t.ex. länken till DN nedan...
http://www.dn.se/sthlm/irritation-fran-bilister-under-cykellopp/
Om vi sedan förflyttar oss från SL:s trafik så har informationen på resp kommuns hemsida (inkl Stockholms stad) som kunnat nå andra transportörer, t.ex bussåkare med beställningstrafik varit sen och i många fall helt obefintlig.
Jag fick vetskap om denna idioti genom forumet vilket inte direkt imponerar, vägvakter har i flertalet fall varit dåligt utrustade killar o tjejer i tonåren.
Väldigt tråkigt med all irritation och enstaka fall av misshandel, men tyvärr blir det ju så ibland då man inte klarar av att administrera och informera korrekt i det här landet. Hade man haft lite högre grad av självkritik hade man kanske kunnat erkänna att informationen i förväg faktiskt inte var föredömlig.
Sedan är det ju så att stänger man av vägen i Spångbro-Sorunda Malm kan man inte nöja sig med en skylt just där, det måste ju skyltas redan i Södertälje vid kanalbroarna på E4/E20, sedan var det ju oklart in i det sista om Rv 73 var undantagen den sista biten in i Nynäs eller om man klippt av vid Lidl och att hamnen var otillgänglig.
Man kan ju undra vem som borde få stå för merkostnader i form av extra mil och arbetstid p g a utebliven och/eller bristfällig information/skyltning.
Det är ju svårt att debitera kunden.
Det märktes i Söndags då Djurgårdsfärjorna var fullproppade med resande till Djurgården. Var ganska lugnt på Grönan i och med det, så det tackar man för :D.