... Finns det inte så vansinnigt många av kvar i Sverige, i alla fall inte med denna kaross. I Norrköping och Eskilstuna rullar dock några kvar för Transdevs räkning. I förstnämnda stad var jag igår och fotade två av dessa.
(http://memberfiles.freewebs.com/44/00/48600044/photos/DSC_6673.JPG)
Jag trodde att dessa bara körde spårvagnsersättning, men 3577 dök upp på stadslinje 116.
(http://memberfiles.freewebs.com/44/00/48600044/photos/DSC_6676.JPG)
På vägen tillbaka mot resecentrum fotade jag även 3579, som här kör som spårvagnsersättare mellan Söder tull och Kvarnberget.
I Sverige är ju låggolvsbussar tyvärr en sällsynthet. I det närmast bannlysta skulle jag säga. Till skillnad mot resten av Europa där det är tvärtom. Har aldrig förstått vitsen med lågentré-bussar. Trappsteg bak känns bara helt fel 2015. Detta är min åsikt och den står jag för till 100%.
Citat från: DEB skrivet 08 september 2015, 17:55:25 PM
Jag trodde att dessa bara körde spårvagnsersättning, men 3577 dök upp på stadslinje 116.
Eftersom det sedan igår pågår ett stort spårarbete i Norrköping så ersätts spårvagnslinje 2 med buss mellan Söder tull och Kvarnberget fram till den 25 oktober. Ett antal ledvagnar som nomalt körs på busslinjerna i staden används som spårvagnsersättare under denna period och följaktligen körs några av Volvo-bussarna, som egentligen är spårvagnsreserver, på övriga busslinjer.
Citat från: Daniel S skrivet 08 september 2015, 19:02:06 PM
I Sverige är ju låggolvsbussar tyvärr en sällsynthet. I det närmast bannlysta skulle jag säga. Till skillnad mot resten av Europa där det är tvärtom.
Nu överdriver du väl med råge. Nästan all stadstrafik i Sverige går med nästan enbart full-låggolvsbussar.
Stockholms innerstad - MAN/Scania
Uppsala - MAN
Malmö - Volvo
Växjö - Mercedes Citaro
Halmstad - MAN / Scania
Gävle - MAN
Göteborg - MAN/Volvo
Och så vidare, och så vidare. Vart man än tittar är det låggolvsbussar i städerna.
Tittar man däremot på regiontrafik och längre linjer som går mellan orter, till exempel Stockholms förorter och ytterområden samt alla andra städers regiontrafik så är det däremot en hel del lågentré som ger bättre komfort på de längre turerna. I resten av europa körs sådan trafik nästan uteslutande av normalgolvsbussar, eller lågentrebussar typ Citaro LE. Förstår jag dig rätt att det är i all sådan trafik du enbart vill se rena låggolvsbussar?
Och så till DEB, som vanligt väldigt fina bilder! :D
Citat från: Mikey skrivet 08 september 2015, 20:09:25 PM
Tittar man däremot på regiontrafik och längre linjer som går mellan orter, till exempel Stockholms förorter och ytterområden samt alla andra städers regiontrafik så är det däremot en hel del lågentré som ger bättre komfort på de längre turerna. I resten av europa körs sådan trafik nästan uteslutande av normalgolvsbussar, eller lågentrebussar typ Citaro LE. Förstår jag dig rätt att det är i all sådan trafik du enbart vill se rena låggolvsbussar?
Och så till DEB, som vanligt väldigt fina bilder! :D
Det är inte min erfarenhet när jag har varit utomlands. Inte heller har jag sett några lågentré-bussar när andra lägger ut bilder från ex Tyskland. Jag pratar om förortstrafik på linjer som exempelvis i Stockholms ytterstadsområde/närförorter (Inte Rimbo utan typ Huddinge, Farsta, Tumba, Jakobsberg m.m.). Där borde det vara låggolv. Alltså på linjer med många stopp.
Citat från: Daniel S skrivet 08 september 2015, 20:35:06 PM
Det är inte min erfarenhet när jag har varit utomlands. Inte heller har jag sett några lågentré-bussar när andra lägger ut bilder från ex Tyskland. Jag pratar om förortstrafik på linjer som exempelvis i Stockholms ytterstadsområde/närförorter (Inte Rimbo utan typ Huddinge, Farsta, Tumba, Jakobsberg m.m.). Där borde det vara låggolv. Alltså på linjer med många stopp.
Men... I Huddinge rullar det nästan uteslutande MAN-bussar numer och alla dessa är väl låggolv?
Det finns olika skäl till att ha låggolv. Men det är ofta så att det blir problem med snön. Sedan är det så att föraren har sikt i backspegeln i begränsad omfattning.
I Västsverige provades och infördes låggolv-låg i hela bussen- först. Sedan ändrades till lågentre-låg fram och i mitten- därför att det är lättare att serva motorn,ljudisolera mm
, samt att föraren kan se bakåt därför att det är olika höjd på sätena.
Jag har själv inget emot låggolv. Men jag observerade när jag besökte Göteborg att det var ordningsproblem ibland som kunde avhjälpas med lågentre. Jag tror inte att Volvo och Scania är emot låggolv. Men tyska bussar har ofta låggolv. Om det är så att klimatet är lättare för bussar där vet jag inte. Men andra påstår detta !
Citat från: virtual1 skrivet 08 september 2015, 20:49:19 PM
Men... I Huddinge rullar det nästan uteslutande MAN-bussar numer och alla dessa är väl låggolv?
Stämmer. Dock med regionalstandard vilket är ett enda slöseri med pengar på bussar som rullar i sådan trafik. Annars är det ett steg framåt. Tyvärr har SL/Keolis valt att inte ha barnvagnsplats bak på dessa MAN-ledvagnar. Man undrar ju om de har åkt med på linjer som 172/173/740 m.fl... Tror inte det... ::)
Citat från: S Svensson skrivet 08 september 2015, 20:53:44 PM
Det finns olika skäl till att ha låggolv. Men det är ofta så att det blir problem med snön. Sedan är det så att föraren har sikt i backspegeln i begränsad omfattning.
I Västsverige provades och infördes låggolv-låg i hela bussen- först. Sedan ändrades till lågentre-låg fram och i mitten- därför att det är lättare att serva motorn,ljudisolera mm
, samt att föraren kan se bakåt därför att det är olika höjd på sätena.
Jag har själv inget emot låggolv. Men jag observerade när jag besökte Göteborg att det var ordningsproblem ibland som kunde avhjälpas med lågentre. Jag tror inte att Volvo och Scania är emot låggolv. Men tyska bussar har ofta låggolv. Om det är så att klimatet är lättare för bussar där vet jag inte. Men andra påstår detta !
Jag aldrig upplevt att de låggolvsbussar som rullat i Stockholm har haft problem i snön. Tvärtom. De är lägre tyngdpunkt och går som ett strykjärn.
Antal sittplatser är ju en faktor. 18,75 meter Volvo B9S med lågentré har c:a 53-55 sittande, medan låggolvsversionen av samma modell har 42-44 sittande, samt ett rejält kliv uppför podestrarna till alla stolar bakom leden.
I Umeå tätort går numera det mesta med lågentré, även om en minoritet låggolvsbussar finns kvar. Detta utan att någon klagar på golvnivån i bakre halvan av lågentrévagnarna.
Däremot blev det rejält sura miner på resenärerna i Vännäs då man akut satte in en Volvo B9SALE (med bälten) en morgon pga normalgolvvagnshaveri. Beslutet att sätta in en "stadsbuss" på en 20 km lång linje var inte alls uppskattat hos flera påstigande.
Citat från: Ersa skrivet 08 september 2015, 23:50:22 PM
Antal sittplatser är ju en faktor. 18,75 meter Volvo B9S med lågentré har c:a 53-55 sittande, medan låggolvsversionen av samma modell har 42-44 sittande, samt ett rejält kliv uppför podestrarna till alla stolar bakom leden.
I Umeå tätort går numera det mesta med lågentré, även om en minoritet låggolvsbussar finns kvar. Detta utan att någon klagar på golvnivån i bakre halvan av lågentrévagnarna.
Däremot blev det rejält sura miner på resenärerna i Vännäs då man akut satte in en Volvo B9SALE (med bälten) en morgon pga normalgolvvagnshaveri. Beslutet att sätta in en "stadsbuss" på en 20 km lång linje var inte alls uppskattat hos flera påstigande.
Det där beror ju bara på möbleringen. Det går att bygga låggolvsledbussar med lika många sittplatser som om det hade varit lågentré, se bara på Keolis MAN-bussar i Nacka/Värmdö och Söderort.
Citat från: Adrian Langemar skrivet 09 september 2015, 12:29:53 PM
Det där beror ju bara på möbleringen. Det går att bygga låggolvsledbussar med lika många sittplatser som om det hade varit lågentré, se bara på Keolis MAN-bussar i Nacka/Värmdö och Söderort.
Javisst. B9S är en bussmodell som aldrig borde byggts om ni frågar mig. Snacka om halvmesyr...
Dock en seglivad sådan som liksom en tysk bilmodell blev en förebild för andra tillverkare att ta efter i olika delar.
En lågentrebuss har enligt min erfarenhet alltid fler sittplatser än en låggolvsbuss med lågt golv i hela bussen eftersom hjulhusen blir ett bekymmer i de senare medan man i Volvo och Scanias bussar kunnat bygga stolar ovanpå de bakre hjulhusen.
Sedan är det ju som sagt en avvägning, vill man ha fler barnvagnsplatser måste man offra sittplatser. I de avtal Keolis kör i Stockholms södra förorter har SL ett krav på sittplatser som B9:orna bara knappt uppfyller medan samma beställare bara kräver tre barnvagnsplatser i bussarna. Således specar man bussarna efter dessa krav för att uppfylla sina åtaganden i kontraktet med huvudmannen.
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 14 september 2015, 22:40:39 PM
Dock en seglivad sådan som liksom en tysk bilmodell blev en förebild för andra tillverkare att ta efter i olika delar.
En lågentrebuss har enligt min erfarenhet alltid fler sittplatser än en låggolvsbuss med lågt golv i hela bussen eftersom hjulhusen blir ett bekymmer i de senare medan man i Volvo och Scanias bussar kunnat bygga stolar ovanpå de bakre hjulhusen.
Det stämmer ju inte. Det är bara de främre hjulhusen som tar upp sittplatsutrymme och där är det ju lika oavsett om det är lågentré eller låggolv.
Citat från: Adrian Langemar skrivet 15 september 2015, 07:24:35 AM
Det stämmer ju inte. Det är bara de främre hjulhusen som tar upp sittplatsutrymme och där är det ju lika oavsett om det är lågentré eller låggolv.
Inte i en riktig låggolvsbuss, däremot i en där bara den främre delen har stolarna lågt placerade och resten på podestrar, i en sådan är det bara mittgången som är låg hela bussen igenom.
Skillnaden mellan en lågentre och en låggolvsbuss med podestrar är att den förra har steg bakom "mitten" i gången. Det som har svårt att röra sig har lika svårt om inte svårare att komma upp på stolar placerade på höga podestrar, däremot är det enklare för stående och för barnvagnar
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 15 september 2015, 08:21:05 AM
Inte i en riktig låggolvsbuss, däremot i en där bara den främre delen har stolarna lågt placerade och resten på podestrar, i en sådan är det bara mittgången som är låg hela bussen igenom.
Skillnaden mellan en lågentre och en låggolvsbuss med podestrar är att den förra har steg bakom "mitten" i gången. Det som har svårt att röra sig har lika svårt om inte svårare att komma upp på stolar placerade på höga podestrar, däremot är det enklare för stående och för barnvagnar
Med den definitionen finns det nog inga riktiga låggolvsledbussar alls längre. Några Volvo 5000-ledbussar finns ju inte kvar i trafik.
Kan ju påtala att i Uppsala har det aldrig handlat om att ha lågentré i stadstrafik. Det har bara handlat om riktiga låggolvbussar och inget annat. När Scania MaxCi var nytt provades en buss som var inlånad, men detta kan knappast räknas. Sedan gjorde Swebus i slutet av 1990-talet ett "gästspel" i stadstrafiken i Uppsala. Då hade man en enda Scania MaxCi och det var Swebus 4345. Detta är den enda lågentrébussen som någonsin rullat reguljärt i stadstrafik i Uppsala och som varit grön. Men den fanns bara ett par år i stadstrafik innan den sedan skickades ut till regiontrafiken, då Swebus förlorade stadstrafiken till fördel för GUB. Sedan har det BARA handlat om låggolv.
Och sedan flera år köps det uteslutande bara MAN för stadstrafik i Uppsala, inget annat.
Så jag vill nog påstå att standarden på Uppsalas stadsbussar är identisk med de tyska städer som har hyfsat modern vagnpark :)
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 15 september 2015, 08:21:05 AM
Inte i en riktig låggolvsbuss, däremot i en där bara den främre delen har stolarna lågt placerade och resten på podestrar, i en sådan är det bara mittgången som är låg hela bussen igenom.
Skillnaden mellan en lågentre och en låggolvsbuss med podestrar är att den förra har steg bakom "mitten" i gången. Det som har svårt att röra sig har lika svårt om inte svårare att komma upp på stolar placerade på höga podestrar, däremot är det enklare för stående och för barnvagnar
Det är ju branschens största dubbelmoral: Att alla ska kunna kliva på, men därefter har många rörelsehindrade bekymmer med "bergsbestigningen" uppför podestrarna. Trappsteg på 8-9 cm vardera är bannlysta, men en rejäl podester på 18-20 cm är helt okej.
Här blev det bättre med 8900an från Volvo som nu har uppåt 4-6 st stolar (beroende på specning) på golvnivå i bussens främre del, samt en inte speciellt svårbestigen trappa till den bakre delen.
Ingen kan få mig att tro att en 15-meters 8900 skulle kunna ha 50 st stolar om alla dessa stolar stod på golvnivå, utan podester.