Har just anslutit mig till ert eminenta forum. Min hemmaort är Linköping, där jag körde en tid på dåvarande Linköpings Trafik AB. Den vagntyp jag körde mest var oxå den som dominerade stadstrafiken i början på 90-talet, nämligen CR112. Jag har tittat i några trådar där dessa diskuterats varför jag tänkte återge mina kunskaper om dessa vagnar fritt ur minnet. Gissar att det finns en och annan kalenderbitare här.
Runt 1978 lånades en vagn ner från Stockholm för att testas. Den var den dittills absolut mest fyrkantiga buss jag sett. Den vagn som lånats var dock i landsortsutförande med dito låda. Vagnen föll tydligen de som bestämde på läppen. Det blev inledningen på en era där som mest nästan 60 st CR 112 var i trafik. Den första leveransen kom 1979. Jag tror att de sista kom runt 1982.
164 - 169. Dessa var klassiskt röd-gula med undantag för 164 som var den sk. Cloetta-bussen och 169 som var vit med en bred längsgående ljusblå rand. Till skillnad mot landsortens smalare mörkblå. 169 gick som utryckningsvagn.
Sedan 170 - 173. Dessa var klassiskt blå-vita landsortsvagnar och placerades med tiden i Ljungsbro.
301 - 323. Röd-gula vid leverans. Samtliga fram hit hade två-delade dörrblad som veks mot mot varandra.
324 - 339 Från och med dessa har jag för mig att de leverades i Ötraf - färger. Något annat jag minns tydligt var att Scania nu ändrat på bromsarna, och infört en bromspedal som var mycket svampigare med usel känsla. Man införde nu även vikdörrar med hela dörrblad.
340-349 Den sista serien.
Dörrplacering var på samtliga utom 170 - 173 var 2 + 2 + 1. 170 - 173 hade 1 + 1.
Notabelt : Två vagnar skrotades i förtid pga av svåra krockskador. 309 avled i korsningen Platensgatan - Engelbrektsgatan efter att ha gått med förarhytten först rakt in i en färgaffär. Detta efter att en bil smällt vagnen i dörrbrunnen och tryckt den i sidled. 340 gick fatiskt hädan i samma korsning efter att även den blivit sidmälld av en bil varpå den gick med fronten rakt in i ett träd med obotliga skador som följd.
Med tiden skulle det utvecklas gasbussar i Linköping. 348 och 349 städslades tillsammans med CN(?)112 350 - 352 för uppdraget. De senare hade tjänstgjort som provbussar med tryckackumulatordrift. De fem vagnarna fick topplock med tändstift och motorerna byggdes om för gasdrift. De blev ett fasligt körande mellan garaget i Barhäll och gastappen vid reningsverket i Nykvarn för tanknkng. Vagnarna klarade ungefär en halv normaldag. Ibland svängde man helt enkelt in på garageplan i Barhäll då det var dags för vagnbyte. Passagerarna fick snällt byta buss.
Minns jag inte fel hade vagnarna gjort sitt då man stegvis började köpa fabrikstillvekade gasbussar från Volvo med start under 90-talets andra hälft.
Tänk vad man minns... även om det mesta av detta väl sorterar i föreningen för värdelöst vetande...
Alltid trevligt med gamla minnen.
Jag minns mitt första besök på garaget i Linköping. Då stod en hord CR 76 på planen och inne i garaget kunde man se bl a en Volvo från 30-talet och vit/blå CR110L. Veteranbussen SKV City körde man ut så jag fick fota den.
Inte att förglömma 175 och 177 som också var CR112 och som övertogs från SJ när dom tappade stora delar av trafiken i Östergötland. Vad jag minns så behöll båda sina SJ-färger både under LiTA- och Näckrosbuss-tiden.
Minns jag inte helt fel så försvann de allra sista CR112 från stadstrafiken under 1997-98.
Citat från: Tommy P skrivet 23 augusti 2015, 18:11:45 PM
Inte att förglömma 175 och 177 som också var CR112 och som övertogs från SJ när dom tappade stora delar av trafiken i Östergötland. Vad jag minns så behöll båda sina SJ-färger både under LiTA- och Näckrosbuss-tiden.
Minns jag inte helt fel så försvann de allra sista CR112 från stadstrafiken under 1997-98.
Vilka SJ nr hade 175 & 177 ? ???
Ja det ramlade ju in en hel del gott och blandat med tiden i och med att det skiftades entrepenörer. Jag begränsade mig till de vagnar som nyköptes av Linköpings Trafik. Gamla 175 och 177 var något så modernt som Volvo ( B58 ) med Van Hool-kaross. Det moderna var väl att de till skillnad mot sina kompisar i Linköping hade automatlåda. Vill minnas att växelväljaren satt till höger om ratten och hade en stor bakelitkula i änden. Annars var det ju manuellt med norrlandsväxel på dem. Några av de sista fick ju Ötraf-färger.
Vad gäller CR 112:orna blev 349 den sist ut. 350-352 har redan nämnts. Men det blev faktiskt bara de tre vill jag minnas. Sedan kom MaxCi. Tror att de var de sista med dieselmotorer som köptes. MaxCi hette väl 353 -362 tror jag.
Visst ja, någon kom på den tvivelaktiga iden att låna en MAN med Neoplan-kaross från Uppsala varpå vi sedan raskt begåvades med 8 st. Detta var i låggolvshysterins inledning. De var ganska illa omtyckta då de gissningsvis pga hög kompression och stela motorfästen vibrerade och skakade rejält. Vid ett tillfälle slog 403 eld i motorrumet. Föraren fick några beska kommenrarer om att hon ropat på brandkåren alldeles för tidigt.
Trevligt ämne det här. Jag såg (och åkte med) de flesta av dem när jag flyttade till Linköping 1991/1992. CR111M var på upphällningen då. Hade inte 340 - 349 betydligt fler ståplatser och färre sittplatser än övriga?
M.v.h.
Ola