Frågan diskuteras och anses vara "het":
www.bussmagasinet.se/2015/08/ny-strid-om-personalovertagande-under-uppsegling/
Och risken är att man får behålla en del av dessa "yrkesmän":
http://www.sydsvenskan.se/skane/chauffor-korde-buss-i-110--och-sag-pa-tv-samtidigt/
Citat från: mittlinje skrivet 20 augusti 2015, 17:11:24 PM
Och risken är att man får behålla en del av dessa "yrkesmän":
http://www.sydsvenskan.se/skane/chauffor-korde-buss-i-110--och-sag-pa-tv-samtidigt/
Fast en bussförare som denne skall naturligtvis omedelbart befrias från busskörning - om nu tidningens berättelse är korrekt. Det skall man inte behöva invänta nästa upphandling för.
Håller givetvis med dig, Staffan. Men ibland förekommer "konstiga" försvar från visst håll för att behålla några ur personalstyrkan som borde befrias samtidigt som man försöker öka yrkesstatusen, d v s dubbelmoral! Och i den "heta" frågan vill man öka dubbelmoralen.
Det finns redan en tråd i detta ämne. Dock så har det väl alltid funnits utrymme i LAS för att entlediga rötägg, kravet på personalövertagande vid upphandlingar är något helt annat, där man vill hindra arbetsgivaren från att välja och vraka mellan tidigare entreprenörers anställda, det är en rent social trygghet, och är man en anställd bussförare så finns inget skäl att argumentera emot detta.
Det är nu klart att det kommer att skrivas in i anbudsunderlaget att den som tar över trafiken vid upphandlingen också skall ta över personalen.
http://www.bussmagasinet.se/2015/08/klart-med-krav-pa-personalovertagande-i-upphandling/
Skall bli intressant att se om detta när upphandlingen är klar kommer att leda till överklagande.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 augusti 2015, 09:17:39 AM
Det är nu klart att det kommer att skrivas in i anbudsunderlaget att den som tar över trafiken vid upphandlingen också skall ta över personalen.
http://www.bussmagasinet.se/2015/08/klart-med-krav-pa-personalovertagande-i-upphandling/
Skall bli intressant att se om detta när upphandlingen är klar kommer att leda till överklagande.
Eftersom detta gäller själva förfrågningsunderlaget bör man nog för att lyckas redan innan upphandlingen är avslutad anmäla frågan för behandling.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 24 augusti 2015, 16:26:47 PM
Eftersom detta gäller själva förfrågningsunderlaget bör man nog för att lyckas redan innan upphandlingen är avslutad anmäla frågan för behandling.
Så mycket bättre om detta är möjligt. Men även det lär förlänga tiden för upphandlingsproceduren.
I Dalarna tog man väl först med kravet och backade sedanigen efter inrådan från juristerna.
Citat från: Walter skrivet 24 augusti 2015, 18:09:12 PM
I Dalarna tog man väl först med kravet och backade sedanigen efter inrådan från juristerna.
Därför är det väl troligt att vi snart får höra klagomål från eventuella anbudsläggare, ifall man vill bråka om detta (är ju långt ifrån alltid så sker). Är ju oftast intressantast om någon tänkt använda sig av smååkerier som underleverantörer (eller i ett gemensamt anbud). Men sedan gäller det ju då också att KLT kan hantera detta politiskt om man måste backa. (Det vill säga att få politikerna med på tåget).
Det här är ju en fråga som fått på tok för stort fokus.
Själv skulle jag ligga sömnlös om nätterna om jag var tvungen att ta över folk utan urskiljning, risken är väldigt stor att man får tillbaka sådana man haft ett elände att bli av med tidigare.
Med tanke på att många åkare idag är dåliga på att ta referenser så är det en stor risk.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 24 augusti 2015, 20:57:09 PM
Det här är ju en fråga som fått på tok för stort fokus.
Själv skulle jag ligga sömnlös om nätterna om jag var tvungen att ta över folk utan urskiljning, risken är väldigt stor att man får tillbaka sådana man haft ett elände att bli av med tidigare.
Med tanke på att många åkare idag är dåliga på att ta referenser så är det en stor risk.
Och alla förare ska istället ligga sömnlösa för att dom inte vet om dom får fortsätta jobbet?
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 24 augusti 2015, 20:57:09 PM
Det här är ju en fråga som fått på tok för stort fokus.
Själv skulle jag ligga sömnlös om nätterna om jag var tvungen att ta över folk utan urskiljning, risken är väldigt stor att man får tillbaka sådana man haft ett elände att bli av med tidigare.
Med tanke på att många åkare idag är dåliga på att ta referenser så är det en stor risk.
Så om arbetsgivaren har haft problem med en anställd tidigare, då ska hela personalstyrkan bestraffas kollektivt ? ???
www.bussmagasinet.se/2015/09/klart-med-krav-pa-personalovertagande-och-biogas/
Citat från: Kung Vasa skrivet 09 september 2015, 12:50:47 PM
Så om arbetsgivaren har haft problem med en anställd tidigare, då ska hela personalstyrkan bestraffas kollektivt ? ???
Är så det kollektiva facket vill ha det. Därför har jag undvikit Kommunal och Transport vid anställningar. De försvarar många som missköter sig med näbbar och klor, t ex de som alltid kommer för sent eller på annat sätt misskött sig. Ordinarie personal behöver sällan oroa sig och facket skulle lägga krutet på de som är sjuka i stället för icke önskvärda. Företagen vill ha den personal man kan lita på och detsamma gäller för mig ifall jag får välja kolleger, innebär inte att de skall behöva tycka samma som jag gör.
Citat från: mittlinje skrivet 09 september 2015, 15:40:13 PM
Är så det kollektiva facket vill ha det. Därför har jag undvikit Kommunal och Transport vid anställningar. De försvarar många som missköter sig med näbbar och klor, t ex de som alltid kommer för sent eller på annat sätt misskött sig. Ordinarie personal behöver sällan oroa sig och facket skulle lägga krutet på de som är sjuka i stället för icke önskvärda. Företagen vill ha den personal man kan lita på och detsamma gäller för mig ifall jag får välja kolleger, innebär inte att de skall behöva tycka samma som jag gör.
Varför i hela fridens namn ska arbetsgivaren tillåtas att leka gud och få göra skillnad på folk ? ???
Alla människor har olika problem att tampas med och ingen är felfri, alla ska ha rätt till ett arbete, förvisso är vi med i EU nu, där jag har fått lära mig att arbetslösheten måste ligga på 4-5% för någon ekonoms balansräkning, men om man själv har lätt för att sköta ett arbete, då kanske det är lätt att anse att det är de som har svårt för sig som ska vara inom denna procentsats.
Vore det korrekt så ska vi ha 0% arbetslöshet, och då måste alla accepteras på arbetsmarknaden. Sedan är det klart att olika människor passar olika bra för olika arbeten, men det är en annan sak.
Citat från: Kung Vasa skrivet 09 september 2015, 17:40:00 PM
Varför i hela fridens namn ska arbetsgivaren tillåtas att leka gud och få göra skillnad på folk ? ???
Alla människor har olika problem att tampas med och ingen är felfri, alla ska ha rätt till ett arbete, förvisso är vi med i EU nu, där jag har fått lära mig att arbetslösheten måste ligga på 4-5% för någon ekonoms balansräkning, men om man själv har lätt för att sköta ett arbete, då kanske det är lätt att anse att det är de som har svårt för sig som ska vara inom denna procentsats.
Vore det korrekt så ska vi ha 0% arbetslöshet, och då måste alla accepteras på arbetsmarknaden. Sedan är det klart att olika människor passar olika bra för olika arbeten, men det är en annan sak.
Handlar inte alls om att arbetsgivaren ska leka Gud. Vissa individer passar inte för vissa typer av jobb och då entreprenören har krav på sig att leverera en viss avtalad servicegrad måste den också ha möjlighet att ha de personer som klarar av att leverera det. Vissa tror ju tyvärr att en anställning är en rättighet men det är något man förtjänar.
Jag har oerhört svårt för att förstå hur man som anställd kan sitta och försvara arbetsgivaren när denne vill välja och vraka mellan anställda, vissa tycks anse att bussförarkåren ska bestå av en elitstyrka, kom då ihåg att anställda är ett nödvändigt ont för en arbetsgivare, och absolut ingen är förmer än någon annan.
Citat från: Kung Vasa skrivet 10 september 2015, 10:49:46 AM
Jag har oerhört svårt för att förstå hur man som anställd kan sitta och försvara arbetsgivaren när denne vill välja och vraka mellan anställda, vissa tycks anse att bussförarkåren ska bestå av en elitstyrka, kom då ihåg att anställda är ett nödvändigt ont för en arbetsgivare, och absolut ingen är förmer än någon annan.
Är inte så svårt att i detta fall att försvara arbetsgivare och faktiskt ännu mer mig själv, för det handlar om min situation. Jag gör mitt arbete på ett sätt som innebär att det inte finns klander i stor utsträckning, även jag gör fel. Det innebär inte att jag talar om vad som är fel och kämpar för rättvisa och det handlar om att min arbetsgivare därigenom känna ärlighet över det jag säger och utför. Jag räds ingen upphandling eftersom jag är "lagom" och att arbetsgivarna gärna tar del av min kunskap. Dock känner jag ingen benägenhet att försvara de som skor sig på min bekostnad genom misskötsamhet och lögner, de har ingen rätt att förstöra för yrkeskåren.
Citat från: mittlinje skrivet 10 september 2015, 14:24:47 PM
Är inte så svårt att i detta fall att försvara arbetsgivare och faktiskt ännu mer mig själv, för det handlar om min situation. Jag gör mitt arbete på ett sätt som innebär att det inte finns klander i stor utsträckning, även jag gör fel. Det innebär inte att jag talar om vad som är fel och kämpar för rättvisa och det handlar om att min arbetsgivare därigenom känna ärlighet över det jag säger och utför. Jag räds ingen upphandling eftersom jag är "lagom" och att arbetsgivarna gärna tar del av min kunskap. Dock känner jag ingen benägenhet att försvara de som skor sig på min bekostnad genom misskötsamhet och lögner, de har ingen rätt att förstöra för yrkeskåren.
Min avsky mot upphandlingssystemet bottnar i att jag anser att det är en av orsakerna till att det svenska välfärdssystemet har raserats.
Det är inte de anställdas uppgift att bedöma sina kollegors förmåga eller oförmåga, därför är det bäst att hålla sig neutral i alla lägen. Sedan är det givet att det finns bra och dåliga arbetsgivare också, men som jag sa, rötägg finns det alltid möjlighet att bli av med, men när vi nu har upphandlingar och stora skaror anställda berörs, då ska det finnas trygghet i anställningen.
Du ger uttryck för någon sorts "sköt dig själv och skit i andra" mentalitet, samtidigt som du uppenbarligen bryr dig, då du menar att det finns bussförare som borde sparkas ?
Citat från: Kung Vasa skrivet 10 september 2015, 17:13:26 PM
Du ger uttryck för någon sorts "sköt dig själv och skit i andra" mentalitet, samtidigt som du uppenbarligen bryr dig, då du menar att det finns bussförare som borde sparkas ?
Nej, jag ger uttryck för "sköter vi oss" mentalitet, har vi alla arbetet kvar vid upphandling. Vi skall vara en grupp med individualister och unika personer inom yrkeskåren, stolta för vår kunskap som tillsammans är vårt främsta vapen. Och som svar på ditt frågetecken - det finns de som bör sparkas - enhälligt svar JA (även om antalet är mycket, mycket begränsat).
Din livssyn på dagens samhälle lutar åt gamla kommunistsamhällen vilka sönderfallit de sista 20-tals åren för de fungerar inte med den livsstil våra avkommor har. Även om folk hade så kallade "arbeten" på den tiden så begränsades deras möjlighet till ett värdig liv - de var många gånger flyktingar i sin egen kropp. Jodå, jag har en del vänner från Östtyskland som jag känt sedan 1990 - deras livssyn är klar i det fallet även om inte allt är bra i dagens samhälle.
Tyvärr känner jag att det från dig i stort sett alltid läggs in politiska tankar i inläggen och därför avslutar jag härmed vår debatt från min sida eftersom forumets målsättning är "buss-snack". Därmed får du också möjlighet till sista ordet vilket inte kommer att besvaras av mig i denna tråd.
Alltså!
Jag avser inte den helt normale anställde som är lite sjuk, Vabbar, får något kundklagomål, smiter från städningen nån gång ibland o.sv
Problemet är dem som sjukskriver sig för att jobba någonannastans, stjäl, lurar kunder, genom upprepad grov vårdslöshet orsakar skador på egen eller andras egendom, läser facebook under körning etc.
Om arbetsgivaren efter många år och kanske till stora kostnader lyckats skilja den personen från anställningen är det inte rimligt att man i nästa upphandling ska få in denne på nytt.
Sedan har man i KLT:s upphandling undantagit mindre områden, och det är väl just där man skulle ha lagt krutet istället av olika skäl.