(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Fridstrom/ABBY_150814a_zpsmwvpsim3.jpg)
Sista avgången med denna skylttext avgår från Rimbo, passande nog med fjärde generationen Fridström bakom ratten.
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Fridstrom/ABBY_150814b_zpsglhktdia.jpg)
Genom Vängsjöberg norrut.
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Fridstrom/ABBY_150814c_zpspvtnwjcd.jpg)
Vänt nosen söderut igen, men ännu inte omskyltat. Byborna är nedstämda, men förarna är nog glada att slippa ryggvärken och vibrationerna.
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Fridstrom/ABBY_150814d_zps0ujguu4a.jpg)
Hållplatsarbetet inleds. Tidtabellerna och topptavlorna tas ner. Om ytterligare en tid försvinner även stolparna.
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Fridstrom/ABBY_150814e_zpssmxluzgw.jpg)
Nästan exakt på dagen 40 år efter att skylten sattes upp i augusti 1975, så åker den ner.
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Fridstrom/ABBY_150814f_zpsbxwrm1w5.jpg)
Nu återgår sträckan Gottröra - Vängsjöberg - Abrahamsby till att åter bli en ren skolskjuts igen. Med mindre fordon, betydligt mer lämpade för färd på denna smala svaga grusväg. Men då mindre bussar i SL-format tyvärr var en omöjlighet att få hit, så blev det nedläggning för allmänhetens trafik istället.
Trevligt!
Hur stort antal av dessa B12:or (55xx - serien) finns kvar i trafik i Norra Roslagen? Har inte hunnit läsa alla trådar. :)
//Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 15 augusti 2015, 00:32:02 AM
Trevligt!
Hur stort antal av dessa B12:or (55xx - serien) finns kvar i trafik i Norra Roslagen? Har inte hunnit läsa alla trådar. :)
//Peter
Trevligt..? Tolkade Ersas inlägg som att man lade ner trafiken på linjesträckningen pga avsaknad av buss storlek mindre.
Trevligt med sådana här bilder.
M
Citat från: Andreas91 skrivet 15 augusti 2015, 08:46:20 AM
Trevligt..? Tolkade Ersas inlägg som att man lade ner trafiken på linjesträckningen pga avsaknad av buss storlek mindre.
Givetvis tolkade jag att det var bilderna samt själva dokumentationen av den stora trafikförändringen som det reagerades positivt på. :)
Citat från: Ersa skrivet 15 augusti 2015, 00:02:04 AM
Nu återgår sträckan Gottröra - Vängsjöberg - Abrahamsby till att åter bli en ren skolskjuts igen. Med mindre fordon, betydligt mer lämpade för färd på denna smala svaga grusväg. Men då mindre bussar i SL-format tyvärr var en omöjlighet att få hit, så blev det nedläggning för allmänhetens trafik istället.
Trist, hann aldrig åka denna linje. Har inte Fridströms småbussar? Hade väl bara varit att måla en av dem röd och fortsatt?
Citat från: Bussmicke skrivet 15 augusti 2015, 11:02:49 AM
Trist, hann aldrig åka denna linje. Har inte Fridströms småbussar? Hade väl bara varit att måla en av dem röd och fortsatt?
De räknas inte som lågentré enligt SL. Här är det boggibuss på 15 meter eller nedläggning som gäller. Inga mellanvägar, smidiga lösningar eller gråskalor Tyvärr.
Citat från: Ersa skrivet 15 augusti 2015, 11:34:27 AM
De räknas inte som lågentré enligt SL. Här är det boggibuss på 15 meter eller nedläggning som gäller. Inga mellanvägar, smidiga lösningar eller gråskalor Tyvärr.
Ska inte ett bolag av SLs kaliber kunna vara mer flexibla ? ???
Äsch, jag hade också tänkt åka denna linje någon gång. Så går det när man väntar för länge. :( Hur som helst tycker även jag det är mycket trevligt med dokumentation av trafikförändringar! Ungefär hur många icke-skolungdomar per avgång har det varit som åkt med linjen?
Citat från: Kung Vasa skrivet 15 augusti 2015, 13:13:46 PM
Ska inte ett bolag av SLs kaliber kunna vara mer flexibla ? ???
Nej, SL är väl snarare ökända för brist på flexibilitet. Däremot är det alltid intressant att se hur UL löst motsvarade situationer med flexibla gula mindre bussar.
Hejsan!
Undrar om det kommer gå skoltrafik till/från Abrahamsby utanför SL:s regi?
Varför läggs Abrahamsby ned helt och inte Sättra och Beateberg, Norrbyggeby och Varleda? (Dock med fortsatt skoltrafik utanför SL:s regi)
Åker det "vanligt" folk till dessa platser som inte är skolelever?
Citat från: at1981 skrivet 15 augusti 2015, 22:54:15 PM
Undrar om det kommer gå skoltrafik till/från Abrahamsby utanför SL:s regi?
Varför läggs Abrahamsby ned helt och inte Sättra och Beateberg, Norrbyggeby och Varleda? (Dock med fortsatt skoltrafik utanför SL:s regi)
Åker det "vanligt" folk till dessa platser som inte är skolelever?
Ja, det blir kommunal skolbuss upp till (och förbi) Abrahamsby. Trafikutövare är Roslagsbuss från Rånäs.
Övriga orter du räknat upp går det allmänna vägar till, men Abrahamsby ligger längs en privatägd grusväg med dålig bärighet, som inte klarar 15-metersbussar året runt. Bärigheten i kombination med att det inte anses vara landstingets uppgift att bedriva skattefinansierad kollektivtrafik på privata vägar är orsaken till nedkortningen av 646.
Linje 659 Riala-Sättra gick också på en allmän väg, men linjen lades ner helt redan för någon månad sedan pga obefintligt resande de senaste två åren.
Denna dokumentation uppskattades mycket! :) några nyheter verkar det vara till SL:s hösttidtabell i alla fall. Indragning på linje 646 och 659, nya linje 820 i Trollbäcken och normaltidtabell för nya linjenätet i innerstan och på Lidingö. Någon som vet något ytterligare?
Citat från: Ersa skrivet 15 augusti 2015, 23:31:05 PM
Ja, det blir kommunal skolbuss upp till (och förbi) Abrahamsby. Trafikutövare är Roslagsbuss från Rånäs.
Övriga orter du räknat upp går det allmänna vägar till, men Abrahamsby ligger längs en privatägd grusväg med dålig bärighet, som inte klarar 15-metersbussar året runt. Bärigheten i kombination med att det inte anses vara landstingets uppgift att bedriva skattefinansierad kollektivtrafik på privata vägar är orsaken till nedkortningen av 646.
trist med nerdragen trafik, kanske hade de varit bättre om Kommunen själva var huvudman och inte landstinget
Citat från: Ersa skrivet 15 augusti 2015, 11:34:27 AM
De räknas inte som lågentré enligt SL. Här är det boggibuss på 15 meter eller nedläggning som gäller. Inga mellanvägar, smidiga lösningar eller gråskalor Tyvärr.
Kan man inte?:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,66226.0.html
Skulle gjort sig bättre på 646 än 820...
Citat från: roggek skrivet 16 augusti 2015, 19:39:58 PM
Kan man inte?:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,66226.0.html
Skulle gjort sig bättre på 646 än 820...
För att försvara Nobina, det är två olika avtal med helt olika förutsättningar för att lösa problemet.
Sen är ju framkomligheten till Abrahamsby inte ett nytt problem, vägen dit har ju varit dålig i många år. Även när SL, SL Buss, Busslink och senare Keolis hade hand om trafiken (visserligen över tid mest utlejt till Fridströms) har det varit samma problematik.
// Niclas
Citat från: homer skrivet 16 augusti 2015, 19:32:08 PM
trist med nerdragen trafik, kanske hade de varit bättre om Kommunen själva var huvudman och inte landstinget
I detta fall hade det nog inte varit någon skillnad med en kommunal huvudman, då vägen fortfarande är privat (vägförening). Inga andra liknande samfällighetsvägar i närområdet, t.ex i grannbyn Ingeborgsby eller likvärdiga vägar runtom i kommunen som Ledinge, Gullunge, Ekeby, Grovstanäs, eller småvägarna till alla stugområden på alla öar, har SL-trafik.
Här är det vägföreningen i Grönlund/Abrahamsby som nu får rätta sig till samma regler som sedan länge gällt för alla andra vägföreningar i övriga kommunen, länet och Sverige.
Nej, inte kan man "lasta" Nobina för något. Snarare är det väl bra att de lyckats ta tag i saken. Det har aldrig varit deras uppgift att sköta om vägnätet, och de har här fått ärva ett gammalt problem som sett likadant ut i 40 år. Att det "helt plötsligt" inte går att köra där längre är snarare lågentrékravens fel, då bussarna bara växer och växer pga hur SL beställer trafiken. Från bussar i Sprinterstorlek via tvåaxliga 12-metersvagnar är vi sedan 2011 uppe i boggi på 15 meter och stel tredjeaxel, medan grusvägen sett likadan ut i alla år. Det är en lite för onödigt lång och tung fordonstyp att köra 1-2 vuxna resenärer och något enstaka skolbarn bortom skylten "Här slutar allmän väg".
Citat från: P.Ek skrivet 16 augusti 2015, 17:40:31 PM
Denna dokumentation uppskattades mycket! :) några nyheter verkar det vara till SL:s hösttidtabell i alla fall. Indragning på linje 646 och 659
Om nu någon råkat missuppfatta så kanske det lika bra att man förtydligar: Linje 646 ska inte läggas ner, utan det är enbart delsträckan Gottröra-Vängsjöberg-Abrahamsby som försvinner.
Den primära sträckan i form av slingan Rimbo-Närtuna-Gottröra-Rimbo blir kvar med fem avgångar per skoldag.
Den lilla "blindtarmen" som hade nummer 659 försvinner dock helt. Däremot lär linjenumret 659 garanterat återanvändas på någon annan sträcka framöver, vilket torde bli en femte "reinkarnation" av detta nummer. Minst.
Tidigare har 659 gått Rimbo-Kårsta, därefter Söderhall-Kårsta, följt av Norrtälje-Görla, och tills nyligen Riala-Sättra.
(Åren 1996-2008 hade linjen Riala-Sättra numret 657)
Söderhall-Kårsta var väl en förkortning från Rimbo?
Trafikupplägget vad gäller Abrahamsby var väl heller aldrig riktigt idealiskt för resande t/fr centralorten Rimbo med en restid på om jag minns rätt över 60 min enkel väg.
Trafiken skulle nog ha behöva gått via Rånäsvägen-Ubby genom en tarm av 648 för att locka några kunder
Citat från: Bussmicke skrivet 17 augusti 2015, 09:55:09 AM
Söderhall-Kårsta var väl en förkortning från Rimbo?
Har inget historiskt material till hands från tiden 1981-2003 nu, men det kan hända att det skedde i tre etapper:
Först Rimbo-Kårsta, därefter Rimbo-Söderhall-Kårsta och på slutet bara Söderhall-Kårsta. Detta beroende på hur E18 byggdes ut och hur 625, 639 och 640/676 förändrades med åren.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 augusti 2015, 10:17:43 AM
Trafikupplägget vad gäller Abrahamsby var väl heller aldrig riktigt idealiskt för resande t/fr centralorten Rimbo med en restid på om jag minns rätt över 60 min enkel väg.
Trafiken skulle nog ha behöva gått via Rånäsvägen-Ubby genom en tarm av 648 för att locka några kunder
65 minuter för att vara exakt. En smidig taxilösning med förbeställning mellan Gottröra kyrka (ansl 677 & 646) och Djärvs vsk utanför Ubby (ansl 648) vore helt klart smidigare, ja.
Lie OT, är 659 nedlagd ? det finns både tidtabell och den är sökbar i reseplaneraren på sl.se ?
Dagens 659 hette väl 657 tidigare?
Hade den enkelriktade turer då som nu? Kommer inte ihåg hur det var då det är mer än 10 sedan jag var där.
//Bussmicke www.bussmicke.se