Bergens Tidende skriver:
Passasjerene skal ha kommet seg ut fra en brennende turistbuss i Gudvangatunnelen i Sogn og Fjordane. Katastrofealarm ved sykehuset i Lærdal. Det brenner i en turistbuss i den 11 kilometer lange Gudvangatunnelen i Sogn. Alle passasjerer er ute.
Asle Figenschau, utrykningsleder i Lærdal brannvesen, står utenfor tunnelen på Flåm-siden. Bussen skal stå rundt 500 meter fra utgangen på Flåm-siden.
- Vi kommer ikke inn i tunnelen på grunn av mye røyk. Det fosser svart røyk ut av tunnelen, sier Figenschau til BT klokken 14.15.
Vegtrafikksentralen melder om at en varebilsjåfør fylte opp bilen med turister, sier Stian Rosnes ved sentralen.
BT:s artikel (http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Buss-brenner-i-Gudvangatunnelen-3415035.html)
Aftenposten om branden (http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Brann-i-Gudvangatunnelen-8121339.html)
Expressen/ GT om samma sak:
http://www.expressen.se/gt/turistbuss-har-borjat-brinna-i-en-tunnel/
Citat från: Wetjo skrivet 11 augusti 2015, 15:37:02 PM
Expressen/ GT om samma sak:
http://www.expressen.se/gt/turistbuss-har-borjat-brinna-i-en-tunnel/
Enligt uppgift tillhör bussen ett bussbolag i Göteborg. Är det någon som vet vilket bolag ?
Citat från: Staffan A skrivet 11 augusti 2015, 16:13:21 PM
Enligt uppgift tillhör bussen ett bussbolag i Göteborg. Är det någon som vet vilket bolag ?
Bussen körde för Ellös Buss, som hör hemma i Ellös på Orust men har en avdelning i Göteborg, men det var en buss de hyrt in.
http://ellosbuss.se/
(Se rutan till höger)
- Galskap at bussen køyrde inn i tunnelen
http://www.nrk.no/sognogfjordane/_-galskap-at-bussen-koyrde-inn-i-tunnelen-1.12495491
Stenger Gudvangatunnelen i minst seks veker
http://www.nrk.no/norge/stenger-gudvangatunnelen-i-minst-seks-veker-1.12495485
Turistene takket sin redningsmann
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Turistene-takket-sin-redningsmann-3415373.html
Att bussen gjorde en resa för Ellös buss har framgått av olika tidningsartiklar. Men bussen var inhyrd. Inte minst med tanke på vad som framgår av olika artiklar i Norska medier, vore det mycket intressant att veta vem som äger bussen och vilken erfarenhet bussen ägare har att köra i Norge.
Citat från: almeli skrivet 12 augusti 2015, 00:14:43 AM
- Galskap at bussen køyrde inn i tunnelen
http://www.nrk.no/sognogfjordane/_-galskap-at-bussen-koyrde-inn-i-tunnelen-1.12495491
Det är riktigt svårt att se om det egna fordonet ryker i backspeglarna, var det vit rök så kan det nog vara så att det var en dieselledning som har gått av och förångats innan det tog eld på allvar.
Citat från: Staffan A skrivet 12 augusti 2015, 01:29:11 AM
Att bussen gjorde en resa för Ellös buss har framgått av olika tidningsartiklar. Men bussen var inhyrd. Inte minst med tanke på vad som framgår av olika artiklar i Norska medier, vore det mycket intressant att veta vem som äger bussen och vilken erfarenhet bussen ägare har att köra i Norge.
Erfarenheten av att köra i Norge har liten relevans för hur utfallet av en brinnande buss blir, den kan precis lika gärna börja brinna i en backe hemmavid.
När vår dubbeldäckare brann upp så hade den kört tio minuter hemmifrån, chaffisen som körde den gången är jäkligt erfaren!
Instämmer angående röken och vad som syns bakom framförallt i en mörk tunnel.
Om man läser i artikeln så körde bussen 30-35km/h i första tunneln från Flåm, denna lutar lätt uppför men inte mer än att man kan hålla 70-80km/h. Då kan man misstänka att något är fel på bussen och stanna på den avtagsväg som finns innan nästa (den längre tunneln).
Utifrån denna artikel kan man ju fundera vad chauffören pysslat med
http://www.nrk.no/sognogfjordane/_-galskap-at-bussen-koyrde-inn-i-tunnelen-1.12495491 (http://www.nrk.no/sognogfjordane/_-galskap-at-bussen-koyrde-inn-i-tunnelen-1.12495491)
Tempmätaren måste ju stått i topp, kanske rentav att bussen gått ner i felsäkert läge å därav inte gick fortare, då lär man ju stanna och kontrolera vad som är fel inte bara tro att datorer spökar
Citat från: Fikman skrivet 12 augusti 2015, 07:42:45 AM
Utifrån denna artikel kan man ju fundera vad chauffören pysslat med
http://www.nrk.no/sognogfjordane/_-galskap-at-bussen-koyrde-inn-i-tunnelen-1.12495491 (http://www.nrk.no/sognogfjordane/_-galskap-at-bussen-koyrde-inn-i-tunnelen-1.12495491)
Tempmätaren måste ju stått i topp, kanske rentav att bussen gått ner i felsäkert läge å därav inte gick fortare, då lär man ju stanna och kontrolera vad som är fel inte bara tro att datorer spökar
Artikeln talar ju mot sig självt, tids nog blir det klart vad som hände, alla spekulationer är ganska meningslösa.
Hur många av er har personligen varit med om en bussbrand?
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 augusti 2015, 09:05:45 AM
Artikeln talar ju mot sig självt, tids nog blir det klart vad som hände, alla spekulationer är ganska meningslösa.
Hur många av er har personligen varit med om en bussbrand?
Inte jag personligen, men några kollegor inom trafikområdet har varit med om olika slags bussbränder i olika slags SL-bussar de senaste åren. De flesta sades vara fall av kortslutningar i kablage och 1-2 fall påstods vara spridarrör som lossnade. De flesta av förarna är erfarna, men ingen av dem fick några tidiga förvarningar på instumentbrädan innan bränderna började ta sig på allvar i motorutrymmena 13-14 meter bakom förarplatserna.
Ska nog mycket till att märka en brand om bussen inte är utrustad med motorums släckare dessa har larm inbyggt som både lyser och låter. Men märkt att mycket folk inte märker varmgång för dom helt enkelt inte ens tittar på mätarna. Har själv kört sönder lite slangar och annat så där har nivålarmet rätt tidigt börja varna långt innan tempen gått upp. Men vet inte just hur det är uppbyggt på drabbade bussen. Men oftast fladdrar man en del mellan olika bussar så man har dålig koll hur varje buss har sina varningssystem
Jag har själv haft en rejäl brasa ("Total write off" som engelsmännen skulle ha sagt) en mindre med överhettade bromsar och ett totalt turbohaveri med kapade oljerör :-(
Alla dagens bussar har ju släcksystem och den aktuella bussen var knappast äldre än 2004/2005.
Ett slangbrott på en kylarslang märker man, utan att spekulera så håller jag på ett bromsproblem vilket kan stämma bra med ögonvittnen, antingen färdbromsen eller retardern, förklarar också hastigheten.
Men i sinom tid så vet vi.
Citat från: DaViD^^ skrivet 12 augusti 2015, 16:30:24 PM
Ska nog mycket till att märka en brand om bussen inte är utrustad med motorums släckare dessa har larm inbyggt som både lyser och låter. Men märkt att mycket folk inte märker varmgång för dom helt enkelt inte ens tittar på mätarna. Har själv kört sönder lite slangar och annat så där har nivålarmet rätt tidigt börja varna långt innan tempen gått upp. Men vet inte just hur det är uppbyggt på drabbade bussen. Men oftast fladdrar man en del mellan olika bussar så man har dålig koll hur varje buss har sina varningssystem
Sen finns det många bussar som falsklarmar också tyvärr. Har kört många bussar som varnat för hög motortemp men när verkstaden kollat så har det inte varit något fel och temperaturen varit normal.
Självklart måste man ju gå ut och titta så att man inte ser något konstigt om det larmar oavsett men ändå.
Jag har bara sett på film hur fort en buss brinner upp men det tar inte lång tid.
Sen detta ofog med att sätta reklam över bakrutan gillar jag inte. Det är en utrymningsväg och sätter man kraftig plast över den så lär den inte gå att använda som utrymningsväg om man måste. :(
Bussen var fem år gammal enligt BT. Bussföraren var 30 år. Fortfarande inget om vilken underentreprenören var.
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Brukte-17-sekunder-pa-a-stenge-brann-tunnelen-3415899.html
Bild på den utbrända bussen finns bland annat här. Någon som kan identifiera busstypen? Jag har mina misstankar men håller inne med dem så länge.
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Kjoper-gassmasker-etter-brannen-3416057.html
Neoplan Cityliner
http://bussmagasinet.no/?p=5660
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 augusti 2015, 16:37:22 PM
Jag har själv haft en rejäl brasa ("Total write off" som engelsmännen skulle ha sagt) en mindre med överhettade bromsar och ett totalt turbohaveri med kapade oljerör :-(
Alla dagens bussar har ju släcksystem och den aktuella bussen var knappast äldre än 2004/2005.
Ett slangbrott på en kylarslang märker man, utan att spekulera så håller jag på ett bromsproblem vilket kan stämma bra med ögonvittnen, antingen färdbromsen eller retardern, förklarar också hastigheten.
Men i sinom tid så vet vi.
Har verkligen alla bussar släckar system efter 2004? Har inte sätt indikationer att det skulle sitta i många av dom bussarna jag kört. Fast sällan jag har tid att rota runt vet att min 07:a har det och 2010:an vi har på jobbet men betvivlar att våran iveco har det men den är kanske inte stor nog
Citat från: almeli skrivet 12 augusti 2015, 17:14:01 PM
Neoplan Cityliner
http://bussmagasinet.no/?p=5660
Tack, det var precis det jag trodde. :)
Min största fasa när man kör genom dom långa tunnlarna i Norge, att något ska hända där inne. Brand och rökutveckling är nog det värsta som kan hända långt in under bergen. Att i värsta fall inte kunna ta sig ut, usch och fy. Får alltid en liten klump i magen när jag kör in i tunnlarna, och en stor lättnad när man ser ljuset igen.
Nu har man ju inte så mycket att välja på om man ska köra buss i Norge, det är på nåt sätt kul när man är där, smala vägar, bergspassager med serpentinvägar och alla dessa tunnlar. Men det är jäkligt skönt när man kommer hem igen.
/ Henrik
Citat från: almeli skrivet 12 augusti 2015, 17:14:01 PM
Neoplan Cityliner
http://bussmagasinet.no/?p=5660
Jag har tittat lite på Neoplan Cityliner av årsmodell 2010. Det finns en, DEZ733, tillhörande Stenstorps Buss AB som besiktigades 150805 och ställdes av 150812. Det kan väl vara en tänkbar kandidat.
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 12 augusti 2015, 21:23:30 PM
Jag har tittat lite på Neoplan Cityliner av årsmodell 2010. Det finns en, DEZ733, tillhörande Stenstorps Buss AB som besiktigades 150805 och ställdes av 150812. Det kan väl vara en tänkbar kandidat.
Var inne på precis samma tankegångar. Någon annan lämplig kandidat kan jag inte hitta. Pressuppgifter att bussen skulle tillhöra "ett åkeri på Orust" kan nog lämnas därhän. Enda bussbolag som skulle kunna kom i fråga med verksamhet på Orust utöver Ellös Buss är Bergkvarabuss och Nettbuss men inget av dem har Neoplan Cityliner i vagnparken. Veterligen kör de inte heller beställningstrafik utan bara skol- och linjetrafik.
Ellös Buss har använt Stenstorps Buss som underentreprenör tidigare.
Kan det vara denna buss ?
http://www.stenstorpsbuss.se/
Citat från: S Svensson skrivet 12 augusti 2015, 22:40:46 PM
Kan det vara denna buss ?
http://www.stenstorpsbuss.se/
Det är väl den bussen jag tänkte på ja, en bättre bild finns här (http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=51551).