...är en bild har jag ju hävdat tidigare och har sitt historiska beskrivande värde!
Det här är en sådan bild! En fotografisk katastrof tagen överexponerad i alltför
stark sol MEN en historiskt beskrivande bild vill jag hävda. Vem vet om några
år kanske det finns en Photoshop som får den att vinna något fotopris! ;D
I alla fall efter en del Photoshopmöda så är här en bild på gamla goda "klassiska"
Liljeholmen på H24 5468 som gör sig redo för ett varv på linje 130. Ingen kunde
väl då ana att just den busslinjen idag skulle vara ersatt med en spårvägslinje!
Bilden bör vara tagen 6 juni 1968 och bussen är vackert flaggprydd. Capitolen i
bakgrunden bör gå på linje 134 som hade hållplats först i "terminalsnurran".
Mr H
(http://i60.tinypic.com/i28487.jpg)
Citat från: Mr H skrivet 16 juli 2015, 10:14:35 AM
...är en bild har jag ju hävdat tidigare och har sitt historiska beskrivande värde!
Det här är en sådan bild! En fotografisk katastrof....
****
Tack för den bilden!
Jag kan inte se det katastrofala i den, utan uppskattar den här typen av historiska bilder.
Citat från: HJP skrivet 16 juli 2015, 11:11:14 AM
****
Tack för den bilden!
Jag kan inte se det katastrofala i den, utan uppskattar den här typen av historiska bilder.
Tack du är en vänlig själ HJP!
Mr H
...och folkraden bakom bussen står väl och väntar på 147an.
Mycket trevlig miljöbild även om jag trodde att Bussingvagnarna sattes in här redan 1967(eller hade dom ej levererats än då?)/Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 16 juli 2015, 13:32:29 PM
...och folkraden bakom bussen står väl och väntar på 147an.
Mycket trevlig miljöbild även om jag trodde att Bussingvagnarna sattes in här redan 1967(eller hade dom ej levererats än då?)/Ulf
Ett fyrtiotal H32 Büssing kanske fanns i Nyboda vid den här tiden, men Hornsberg hade ännu kvar vagnar med nummer uppåt 4240. Det gick sakta att sätta alla nylevererade Leylanddubbeldäckare och äldre ombyggda Büssing i trafik i Hbh. Så åtskilliga Capitoler kom att behövas ännu en tid i Nyboda. Så minns jag det...
Citat från: Mr H skrivet 16 juli 2015, 10:14:35 AM
...så är här en bild på gamla goda "klassiska"
Liljeholmen...
Snygg bild, själv låg man i barnvagnen och upplevde "Svenska Flaggans dag" vid tidpunkten på bilden...
Och skall man så här 47 år senare försöka sig på en Google Street View, så blir det ungefär så här:
https://goo.gl/maps/ty4W7
Citat från: Hobgoblin skrivet 16 juli 2015, 15:31:51 PM
Ett fyrtiotal H32 Büssing kanske fanns i Nyboda vid den här tiden, men Hornsberg hade ännu kvar vagnar med nummer uppåt 4240. Det gick sakta att sätta alla nylevererade Leylanddubbeldäckare och äldre ombyggda Büssing i trafik i Hbh. Så åtskilliga Capitoler kom att behövas ännu en tid i Nyboda. Så minns jag det...
Det fanns bara Capitoler i Nyboda efter högertrafikomläggningen. Alla H23 som var ombyggda, merparten av H24 och alla H30. Några H24 stog avställda i Brommahallen som övertaliga. Alla H32 var inte levererade tror knappt att det fanns högre än 4240 om ens det vid själva omläggningen. De första som dök upp i Nyboda var nog våren 1968 och de första Capitoler som försvann från Nyboda var de H30 som hamnade i Handen.
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 16 juli 2015, 10:14:35 AM
I alla fall efter en del Photoshopmöda så är här en bild på gamla goda "klassiska"
Liljeholmen på H24 5468 som gör sig redo för ett varv på linje 130. Ingen kunde
väl då ana att just den busslinjen idag skulle vara ersatt med en spårvägslinje!
Bilden bör vara tagen 6 juni 1968 och bussen är vackert flaggprydd. Capitolen i
bakgrunden bör gå på linje 134 som hade hållplats först i "terminalsnurran".
Mr H
Tack för denna fina bild med två H24 i Liljeholmen! Själv låg jag ganska mycket på latsidan dessa år och är därför tacksam för att det fanns andra som dokumenterade.
Dock undrar jag försiktigt om bilden verkligen är tagen 1968. Jag har sett bilder på H24 5468 och H32 4260 från 10 mars 1969 utan reklam på högersidan. Verkar som om åtminstone Nybodas bussar fick högersidesreklam senare under 1969.
Citat från: Mr H skrivet 16 juli 2015, 17:19:05 PM
Det fanns bara Capitoler i Nyboda efter högertrafikomläggningen. Alla H23 som var ombyggda, merparten av H24 och alla H30. Några H24 stog avställda i Brommahallen som övertaliga. Alla H32 var inte levererade tror knappt att det fanns högre än 4240 om ens det vid själva omläggningen. De första som dök upp i Nyboda var nog våren 1968 och de första Capitoler som försvann från Nyboda var de H30 som hamnade i Handen.
Mr H
En kompis och jag skulle testa hans nya Canon FT en kväll hösten 1967. Han tog en bild på linje 147 vid Kilaberg och jag har ett mycket starkt minne av att det var en H32.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 16 juli 2015, 17:29:13 PM
Tack för denna fina bild med två H24 i Liljeholmen! Själv låg jag ganska mycket på latsidan dessa år och är därför tacksam för att det fanns andra som dokumenterade.
Dock undrar jag försiktigt om bilden verkligen är tagen 1968. Jag har sett bilder på H24 5468 och H32 4260 från 10 mars 1969 utan reklam på högersidan. Verkar som om åtminstone Nybodas bussar fick högersidesreklam senare under 1969.
En kompis och jag skulle testa hans nya Canon FT en kväll hösten 1967. Han tog en bild på linje 147 vid Kilaberg och jag har ett mycket starkt minne av att det var en H32.
/Gunnar
Ja bilden kan mycket väl vara tagen den 6 juni 1969.
Mr H
Ahhh, Riktiga Liljeholmen.. Dagens Liljeholmen tycker jag inte om.
En mycket trevlig bild! Ja - Liljeholmstorget ser ju totalt annorlunda ut idag.
//Peter
****
(http://i60.tinypic.com/fcl7bo.jpg)
Här en annan bild från Liljeholmen. Vagnen är H32 4250, I trafik som "hissbanan", linje 131, 1972.
Även om detta inte är en ordinarie linje, utan en ersättningslinje, så bör den vara svårslagen som kort linje.
Var utlånad till Nybodahallen i juli 1968 och körde då 4241 och 4242 på 66:an samt ett par H24 på 54E.
4243 körde jag redan i mars -68 i Hbh på 62:an. Avseende Nybodabüssingar med högre inventarienummer än dessa har jag inga anteckningar ifrån det goda året 1968.
/Hasse
Citat från: HJP skrivet 18 juli 2015, 11:15:56 AM
****
(http://i60.tinypic.com/fcl7bo.jpg)
Här en annan bild från Liljeholmen. Vagnen är H32 4250, I trafik som "hissbanan", linje 131, 1972.
Även om detta inte är en ordinarie linje, utan en ersättningslinje, så bör den vara svårslagen som kort linje.
Kanon!
Mr H
Citat från: Hobgoblin skrivet 18 juli 2015, 14:21:19 PM
Var utlånad till Nybodahallen i juli 1968 och körde då 4241 och 4242 på 66:an samt ett par H24 på 54E.
4243 körde jag redan i mars -68 i Hbh på 62:an. Avseende Nybodabüssingar med högre inventarienummer än dessa har jag inga anteckningar ifrån det goda året 1968.
/Hasse
Så där har jag precis för mig att "Büssingfieringen" av Nyboda gick till. Hornsberg hade bussar ganska så högt upp i den serie som senare blev Nybodas Büssingar och mitt minne när jag säger våren 1968 är att det var just i mars 1968 som jag såg den första på antingen linje 134 eller 147. Den stog på ingångssträckan till Liljeholmsterminalen. Samtidigt så skickades H30 ut till Handen från Nyboda och senare de resterande H30 till Söderhallen. Sedan var det dags att börja ta för sig av H24:orna.
Mr H
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H30StpDN8sep67Web_zpskz3jty0w.jpg)
Gick igenom DN från sep 1967 för att se om det fanns något intressant. Här en bild från natten 7-8 sep med en H30 på linje 46. Gick vissa turer på 46:an från Nyboda då?
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 21 juli 2015, 15:42:20 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H30StpDN8sep67Web_zpskz3jty0w.jpg)
Gick igenom DN från sep 1967 för att se om det fanns något intressant. Här en bild från natten 7-8 sep med en H30 på linje 46. Gick vissa turer på 46:an från Nyboda då?
/Gunnar
Märkligt överhuvudtaget med en extravagn på linje 46 mitt i natten! Går den verkligen i trafik? Men visst kan Nyboda vid den här tiden haft förfogandevagnar vid Slussen.
Mr H
En utryckningslista för Nybodahallen per den 27/12 1967 har uppdagats. Följande Büssing tursattes denna dag:
4232, 4243, 4253/5/6,
4260/2/3/4/5/7/8/9,
4270/1/2/3/4/6/7/8/9/80.
En vanligtvis välinformerad källa hävdar att H32 kom att tillföras Nah under november månad 1967.
Kan tillägga att jag ofta körde vagnar med nummer upp till åtminstone 4229 i Hornsberg fram till i början av 1970.
/Hasse
Citat från: Hobgoblin skrivet 22 juli 2015, 09:22:10 AM
En utryckningslista för Nybodahallen per den 27/12 1967 har uppdagats. Följande Büssing tursattes denna dag:
4232, 4243, 4253/5/6,
4260/2/3/4/5/7/8/9,
4270/1/2/3/4/6/7/8/9/80.
En vanligtvis välinformerad källa hävdar att H32 kom att tillföras Nah under november månad 1967.
Tack för denna info! Då finns det klara förutsättningar för att min minnesbild från Kilaberg stämmer. Det var väl under nov 1967 som kompisen och jag gick ner till Kilaberg en kväll och han tog en bild på 147:an med som jag minns en H32. Jag minns att jag blev besviken att det inte var Capitol och därför tog jag ingen bild själv. Dock har jag ett starkt minne av hans s/v bild, kanske fick jag en kopia av den. Har letat men inte hittat den, kanske har jag slängt den då jag ansåg den ointressant!
Jag räknar till 23 utsatta H32 27 dec 1967. Kanske var H30 borta från Nyboda redan då. För mig var H30 borta därifrån fortare än en sill blinkar. Tror jag bara har sett en bild på H30 på traditionell Nybodalinje i högertrafik och det är den krockade 5601 på 66:an i okt 1967.
/Gunnar
Citat från: Hobgoblin skrivet 22 juli 2015, 09:22:10 AM
En utryckningslista för Nybodahallen per den 27/12 1967 har uppdagats. Följande Büssing tursattes denna dag:
Finns det någon möjlighet att visa listan i sin helhet här?
/Gunnar
Mitt minne, som i och för sig flagnat med åren, berättar för mig att första gången jag såg en Büssing på en Nybodalinje var i december 1967, då det tuffade förbi en H32 på 141:an utanför träslöjdssalen där jag stod med min rubank och lyssnade på Stålmusens (så kallades träslöjdsläraren) instruktioner.
Citat från: Gunnar D skrivet 23 juli 2015, 15:58:32 PM
Finns det någon möjlighet att visa listan i sin helhet här?
/Gunnar
Okey jag får rätta in mig i ledet. Jag börjar väl bli gammal och gaggig!
Men som sagt om det inte är ett jättebesvär så skulle det vara intressant
att även se utsatta Capitoler då denna dag från Nyboda. Undrar om det
kan finnas några H30 när det fanns så många H32?
Mr H
Citat från: Gunnar D skrivet 23 juli 2015, 15:58:32 PM
Finns det någon möjlighet att visa listan i sin helhet här?
/Gunnar
Har inte tillgång till listan, men har tagit del av följande uppgifter:
Tursatta Capitoler 27.12.67:
5413, 17, 22-24, 26, 29, 32-37, 41, 42.
5444-49, 51, 52, 54-64, 66, 68-76, 78-83.
5587, 90, 91, 93, 95, 99, 5600, 03, 05, 08, 10.
Många bussar blir det och man kan konstatera att det i stor utsträckning är olika capitoler som körts på kortturer i morgontrafiken respektive på eftermiddagen. En hög vagnreserv fanns alltså, vilket ju är rätt naturligt vid denna tid med nyleveranser och överflyttningar.
/Hasse
Citat från: Hobgoblin skrivet 28 juli 2015, 20:47:42 PM
Har inte tillgång till listan, men har tagit del av följande uppgifter:
Tursatta Capitoler 27.12.67:
5413, 17, 22-24, 26, 29, 32-37, 41, 42.
5444-49, 51, 52, 54-64, 66, 68-76, 78-83.
5587, 90, 91, 93, 95, 99, 5600, 03, 05, 08, 10.
Många bussar blir det och man kan konstatera att det i stor utsträckning är olika capitoler som körts på kortturer i morgontrafiken respektive på eftermiddagen. En hög vagnreserv fanns alltså, vilket ju är rätt naturligt vid denna tid med nyleveranser och överflyttningar.
/Hasse
Tack det var intressant!
Förhållandevis många H30 alltså.
Mr H
Citat från: Hobgoblin skrivet 28 juli 2015, 20:47:42 PM
Många bussar blir det och man kan konstatera att det i stor utsträckning är olika capitoler som körts på kortturer i morgontrafiken respektive på eftermiddagen. En hög vagnreserv fanns alltså, vilket ju är rätt naturligt vid denna tid med nyleveranser och överflyttningar.
/Hasse
Jag ber också att få tacka för tillmötesgåendet!
Man kan ju bl.a. undra över om de dussintals H32 som bör ha kommit till Nyboda under nov 1967 var ett rent nettotillskott eller om ett antal Capitoler försvann därifrån som ett resultat.
Min observation av H32 på linje 147 skedde med stor sannolikhet 25 nov 1967.
/Gunnar
"De sista spåren försvinner", det var väl en lite väl dramatisk rubrik med tanke på hur många kilometer spår som ännu ligger kvar sedan 60-talet i Stockholm! :)
Citat från: Railmaster skrivet 14 augusti 2015, 18:36:26 PM
"De sista spåren försvinner", det var väl en lite väl dramatisk rubrik med tanke på hur många kilometer spår som ännu ligger kvar sedan 60-talet i Stockholm! :)
Om vi bortser från Spårväg City och lite spår längs Valhallavägens mitt, så är det faktiskt inte så mycket "spårrester" kvar...
(http://www.mrg1.de/P1004192B.JPG)
Vilken linje gick här senast?
Citat från: Mr G skrivet 16 augusti 2015, 20:20:35 PM
Vilken linje gick här senast?
Jag gissar på linje 10.
/Gunnar
Citat från: Mr G skrivet 16 augusti 2015, 20:20:35 PM
(http://www.mrg1.de/P1004192B.JPG)
Vilken linje gick här senast?
Linje 104 (ingående). Näst sist linje 3.
Mr H
Linje 3 är rätt svar tycker jag. Varför ingående 104 har gått här har jag ingen koll på. Var det officiellt i turlistan eller ett arrangemang av någon obskyr sekt?
Citat från: Mr G skrivet 16 augusti 2015, 21:17:13 PM
Linje 3 är rätt svar tycker jag. Varför ingående 104 har gått här har jag ingen koll på. Var det officiellt i turlistan eller ett arrangemang av någon obskyr sekt?
Ok, där var jag lite för snabb! Det var alltså längre västerut på Heleneborgsgatan.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 16 augusti 2015, 21:40:19 PM
Ok, där var jag lite för snabb! Det var alltså längre västerut på Heleneborgsgatan.
/Gunnar
Just det, nästan ända framme vid Långholmsgatan är det. 3:ans vändslinga gick ända ner hit innan Västerbron blev klar, och jag antar att det är det spåret som ännu ligger kvar i Heleneborgsgatan.
Citat från: Mr G skrivet 16 augusti 2015, 23:01:12 PM
Just det, nästan ända framme vid Långholmsgatan är det. 3:ans vändslinga gick ända ner hit innan Västerbron blev klar, och jag antar att det är det spåret som ännu ligger kvar i Heleneborgsgatan.
Det är nog tyvärr inte det. Enligt Spårväg & Buss 9/53 så lades det in i samband med Hornsplans ombyggnad 1954. Detta för att även i fortsättningen kunna vända spårvägståg i området vid störningar.
/Gunnar
Citat från: Mr G skrivet 16 augusti 2015, 21:17:13 PM
Linje 3 är rätt svar tycker jag. Varför ingående 104 har gått här har jag ingen koll på. Var det officiellt i turlistan eller ett arrangemang av någon obskyr sekt?
Enligt SSS linjehäfte för bl.a linje 104 så finns en bild på en ingående 104:a som lämnat vid Hornstull och vänder in den här vägen mot Söderhallen. Tror att det handlar om nyårsnatten 1965-66. Bör vara samma tur som AGR körde 1966-67 då han vände med 461 i Högalid men tror inte han tog den här vägen.
Tycker f.ö att såväl linje 3 som senare linje 10 borde vänt på det här sättet alltid för att fånga in Hornstull i linjesträckningen. Lite rumphugget att undvika Hornstull genom att ta vägen upp på Varvsgatan.
Mr H
Citat från: Gunnar D skrivet 17 augusti 2015, 00:09:42 AM
Det är nog tyvärr inte det. Enligt Spårväg & Buss 9/53 så lades det in i samband med Hornsplans ombyggnad 1954. Detta för att även i fortsättningen kunna vända spårvägståg i området vid störningar.
/Gunnar
Ja hur ska man bedöma det här? Har det funnits en tid då det inte fanns något spår här eller har man enbart bytt rälerna? I det senare fallet så tycker jag ändå att det är grundetableringen som borde räknas. Skillnad om det är bruten tidslinje så att säga.
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 17 augusti 2015, 13:43:16 PM
Ja hur ska man bedöma det här? Har det funnits en tid då det inte fanns något spår här eller har man enbart bytt rälerna? I det senare fallet så tycker jag ändå att det är grundetableringen som borde räknas. Skillnad om det är bruten tidslinje så att säga.
Mr H
Linje 3 vände väl via Långholmsgatan 1930-35. Det finns vykort tagna efter att Västerbron öppnats som visar att spårförbindelse saknas från Långholmsgatan till Heleneborgsgatan. Spårförbindelsen i detta läge som byggdes ca 1954 utgjorde en ersättning för den slopade vändmöjligheten via Brännkyrkagatan. Den diskuterade spårförbindelsen tycks ha saknats ca 1935-54.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 17 augusti 2015, 14:49:35 PM
Linje 3 vände väl via Långholmsgatan 1930-35. Det finns vykort tagna efter att Västerbron öppnats som visar att spårförbindelse saknas från Långholmsgatan till Heleneborgsgatan. Spårförbindelsen i detta läge som byggdes ca 1954 utgjorde en ersättning för den slopade vändmöjligheten via Brännkyrkagatan. Den diskuterade spårförbindelsen tycks ha saknats ca 1935-54.
/Gunnar
Jag kände spårvagnsförare som också kallar den där spårsnutten för "linje 3:s utryckningsväg från Brännkyrka". Kommer inte ihåg hur det var med möjligheten att köra Hornsgatan upp och ta vänster in på Varvsgatan. Kanske också bara har funnits en begränsad tid om någonsin.
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 17 augusti 2015, 15:34:25 PM
Kommer inte ihåg hur det var med möjligheten att köra Hornsgatan upp och ta vänster in på Varvsgatan. Kanske också bara har funnits en begränsad tid om någonsin.
Mr H
Undrar om den har funnits. Växeln till den motsatta däremot, från Varvsgatan och höger in på Hornsgatan, rensades så sent som 14 maj 1967. Vilket leder oss till den ursprungliga frågan vilken linje som senast trafikerade spåret i Heleneborgsgatan så skulle jag vilja föreslå linje 4!
/Gunnar
Det blev en slamkrypare av bildfrågan, men som den var formulerad borde ändå linje 3 vara rätt svar. Själv har jag alltid trott att spåret var en rest av 3:ans gamla vändslinga, men nu har jag lärt mig annat. Angående växlarna vid Varvsgatan/Hornsgatan har jag sett flera bilder på att det fanns sådana i bägge riktningarna. Ska återkomma med bild när jag hittar någon igen. 3:an var väl placerad delvis i Brännkyrkahallen efter införandet av Mustanger, och om inte spåret då fanns i Heleneborgsgatan hade det ju varit omöjligt att ta sig upp till Högalid för utgående vagnar.
Jag har inte kläm på hur det gick att använda det spåret. Hur såg växlarna ut vid Långholms- resp Pålsundsgatan?
http://sparvagsmuseet.sl.se/wp-content/themes/sparvagsmuseet/show_img.php?url=http%3A%2F%2Fmedia.sparvagsmuseet.se%2Fbildmapp%2F2017%2Fstor%2F2017-A11261.jpg (http://sparvagsmuseet.sl.se/wp-content/themes/sparvagsmuseet/show_img.php?url=http%3A%2F%2Fmedia.sparvagsmuseet.se%2Fbildmapp%2F2017%2Fstor%2F2017-A11261.jpg)
På den här bilden daterad 1956 ser det ut som att endast växel för ingående vagnar till Brännkyrkahallen finns. Kanske finns ett samband med nyanläggning av spåret i Heleneborgsgatan som gjorde att det gick att ta sig in till Högalid från Långholmsgatan (om det nu gjorde det?)
http://sparvagsmuseet.sl.se/wp-content/themes/sparvagsmuseet/show_img.php?url=http%3A%2F%2Fmedia.sparvagsmuseet.se%2Fbildmapp%2F1%2Fstor%2F1-3268.jpg (http://sparvagsmuseet.sl.se/wp-content/themes/sparvagsmuseet/show_img.php?url=http%3A%2F%2Fmedia.sparvagsmuseet.se%2Fbildmapp%2F1%2Fstor%2F1-3268.jpg)
En bonusbild på 65:an kan aldrig vara fel
Citat från: Mr G skrivet 17 augusti 2015, 20:24:29 PM
Det blev en slamkrypare av bildfrågan, men som den var formulerad borde ändå linje 3 vara rätt svar. Själv har jag alltid trott att spåret var en rest av 3:ans gamla vändslinga, men nu har jag lärt mig annat. Angående växlarna vid Varvsgatan/Hornsgatan har jag sett flera bilder på att det fanns sådana i bägge riktningarna. Ska återkomma med bild när jag hittar någon igen. 3:an var väl placerad delvis i Brännkyrkahallen efter införandet av Mustanger, och om inte spåret då fanns i Heleneborgsgatan hade det ju varit omöjligt att ta sig upp till Högalid för utgående vagnar.
Jag har inte kläm på hur det gick att använda det spåret. Hur såg växlarna ut vid Långholms- resp Pålsundsgatan?
http://sparvagsmuseet.sl.se/wp-content/themes/sparvagsmuseet/show_img.php?url=http%3A%2F%2Fmedia.sparvagsmuseet.se%2Fbildmapp%2F2017%2Fstor%2F2017-A11261.jpg (http://sparvagsmuseet.sl.se/wp-content/themes/sparvagsmuseet/show_img.php?url=http%3A%2F%2Fmedia.sparvagsmuseet.se%2Fbildmapp%2F2017%2Fstor%2F2017-A11261.jpg)
På den här bilden daterad 1956 ser det ut som att endast växel för ingående vagnar till Brännkyrkahallen finns. Kanske finns ett samband med nyanläggning av spåret i Heleneborgsgatan som gjorde att det gick att ta sig in till Högalid från Långholmsgatan (om det nu gjorde det?)
http://sparvagsmuseet.sl.se/wp-content/themes/sparvagsmuseet/show_img.php?url=http%3A%2F%2Fmedia.sparvagsmuseet.se%2Fbildmapp%2F1%2Fstor%2F1-3268.jpg (http://sparvagsmuseet.sl.se/wp-content/themes/sparvagsmuseet/show_img.php?url=http%3A%2F%2Fmedia.sparvagsmuseet.se%2Fbildmapp%2F1%2Fstor%2F1-3268.jpg)
En bonusbild på 65:an kan aldrig vara fel
Jag tror att det bara gick att ta sig in på Heleneborgsgatan söderifrån exempelvis från Brännkyrkahallen. Annars kan man ju tycka att det skulle vara bra att köra in där när man kommer från Västerbron också om man ändå har spåret. Om Liljeholmsbron hängde upp sig ex.vis och linjerna 13 och 14 började köa upp på Långholmsgatan söderut hade det kunnat vara bra att leda om linje 4 via Heleneborgsgatan.
Mr H
Citat från: Mr G skrivet 17 augusti 2015, 20:24:29 PM
3:an var väl placerad delvis i Brännkyrkahallen efter införandet av Mustanger, och om inte spåret då fanns i Heleneborgsgatan hade det ju varit omöjligt att ta sig upp till Högalid för utgående vagnar.
Jag har inte kläm på hur det gick att använda det spåret. Hur såg växlarna ut vid Långholms- resp Pålsundsgatan?
I turlista för linje 3 från mars 1954 går samtliga utgående turer från Bkh till Södermalmstorg via Hornsplan-Hornsgatan dvs ej över Högalid. Antagligen var spåret i Heleneborgsgatan ej klart då, hur det blev sen vet jag inte. Överfördes linje 3 i sin helhet till Söh 1956?
Det gick att köra in på Heleneborgsgatan både från Västerbron och från Hornsplan. Se bild från maj 1956 (kolla 65E och Studebaker också):
http://sparvagsmuseet.sl.se/wp-content/themes/sparvagsmuseet/show_img.php?url=http%3A%2F%2Fmedia.sparvagsmuseet.se%2Fbildmapp%2F2017%2Fstor%2F2017-A11305.jpg
Vid Pålsundsgatan var det bara medväxel.
/Gunnar
Jag hade en hypotes om att den västra växeln vid Hornssgatan flyttades till Långhomsgatan när spåret i Heleneborgsgatan lades tillbaka. Men med tanke på turlistan funderar jag på om det är minnesfel som gör att jag kommer ihåg en bild som visar den växeln. Jag ska leta vidare, om jag kan få fatt på bilden. Tills vidare får jag nog passa.
Jag vände över Varvsgatan från Hornsgatan till Högalid. Med den sista 104
Mvh AGR
Citat från: Mr H skrivet 17 augusti 2015, 13:39:46 PM
Enligt SSS linjehäfte för bl.a linje 104 så finns en bild på en ingående 104:a som lämnat vid Hornstull och vänder in den här vägen mot Söderhallen. Tror att det handlar om nyårsnatten 1965-66. Bör vara samma tur som AGR körde 1966-67 då han vände med 461 i Högalid men tror inte han tog den här vägen.
Tycker f.ö att såväl linje 3 som senare linje 10 borde vänt på det här sättet alltid för att fånga in Hornstull i linjesträckningen. Lite rumphugget att undvika Hornstull genom att ta vägen upp på Varvsgatan.
Mr H
Citat från: AGR17 skrivet 18 augusti 2015, 08:21:50 AM
Jag vände över Varvsgatan från Hornsgatan till Högalid. Med den sista 104
Mvh AGR
Var sträckan Långholmsgatan in på Heleneborgsgatan farbar ända till slutet?
Mr H
Citat från: Mr G skrivet 18 augusti 2015, 00:08:07 AM
Jag hade en hypotes om att den västra växeln vid Hornssgatan flyttades till Långhomsgatan när spåret i Heleneborgsgatan lades tillbaka. Men med tanke på turlistan funderar jag på om det är minnesfel som gör att jag kommer ihåg en bild som visar den växeln. Jag ska leta vidare, om jag kan få fatt på bilden. Tills vidare får jag nog passa.
Jag ser det som att det var växeln Långholmsgatan in Brännkyrkagatan som flyttades till Heleneborgsgatan.
Trafikupplägget på linje 3 i mars 1954 var att Råsundavagnar hade de första avgångarna från Heleneborgsgatan. Det fanns säkert flera skäl till det men ett kan ju vara att det inte gick att komma till Heleneborgsgatan från Bkh.
Min hypotes är att det var viktigare att säkerställa en vändmöjlighet i området t/fr alla riktningar än att det gick att köra från Bkh till Heleneborgsgatan.
/Gunnar