"Volvo har beslutat att tillverka bussar i indiska Bangalore för export till Europa.
- Vi blir den första busstillverkaren som exporterar till den europeiska marknaden från Indien, konstaterar Volvo Bussars vd Håkan Agnevall."
http://www.gp.se/ekonomi/1.2776254-volvo-borjar-salja-indiska-bussar-i-europa (http://www.gp.se/ekonomi/1.2776254-volvo-borjar-salja-indiska-bussar-i-europa)
Känns spontant som att det är bussar till länder med vänstertrafik som man först och främst tillverkar för. Dvs Storbritannien.
Varför då, dörröppningarna kan väl karvas ut både på vänster och höger sida och förarplatsen går nog att anpassa både för vänster- och hägertrafik skulle jag tro.
Det verkar mer som att Volvo vill ha en produkt som kan matcha Scanias Kinesiska "billigbuss" Touring.
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 19 juli 2015, 18:17:45 PM
Det verkar mer som att Volvo vill ha en produkt som kan matcha Scanias Kinesiska "billigbuss" Touring.
Frågan är om det är rätt väg att gå. Den billiga klassen som består av Scania/Higer Touring (och innan dess även King Long) har ju inte direkt något bra rykte om sig att vara pålitlig och billig i drift i längden.
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 19 juli 2015, 18:17:45 PM
Varför då, dörröppningarna kan väl karvas ut både på vänster och höger sida och förarplatsen går nog att anpassa både för vänster- och hägertrafik skulle jag tro.
Det verkar mer som att Volvo vill ha en produkt som kan matcha Scanias Kinesiska "billigbuss" Touring.
//Fredrik
Volvo har ju redan tidigare 9500 modellen som infördes som en billigare/simplare variant för syd/östeuropa, den gråimporterades b.la av Lasse Hillgren innan Volvo började sälja den själva här i Skandinavien.
En ännu billigare variant är det tveksamt om man kan sälja här i Norden, bussar med enkla glas, enkla värmesystem och billiga textilier kan knappast bli aktuella.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 19 juli 2015, 19:14:12 PM
Volvo har ju redan tidigare 9500 modellen som infördes som en billigare/simplare variant för syd/östeuropa, den gråimporterades b.la av Lasse Hillgren innan Volvo började sälja den själva här i Skandinavien.
En ännu billigare variant är det tveksamt om man kan sälja här i Norden, bussar med enkla glas, enkla värmesystem och billiga textilier kan knappast bli aktuella.
Ja, det är ju så. Flera bussar (bl.a Volvo) som t.ex NNT tog hem till Sverige, ursprungligen specade för den sydfranska marknaden, fick ju lov att byggas ut med fler element och få alla enkelglasrutor utbytta till dubbelglas innan de gick att sälja vidare här i landet. Så nån vidare vinst med indisktillverkade bussar i just Norden blir det väl ändå inte i slutändan.