Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: Harald Nordius skrivet 13 juli 2015, 16:49:19 PM

Titel: För turister till Göteborg 1931
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 13 juli 2015, 16:49:19 PM
År 1931 gav STF ut en bok om Göteborg. Ur den har jag skannat in kapitlet med praktiska anvisningar, där det ges information om bl.a. kommunikationer. Jag har även skannat den inklistrade kartan. Den är för stor för min A4-skanner, så den är skannad i fyra delar som sedan är sammanfogade.

http://trafikhistoria.se/goteborg/GbgBook1931.pdf
http://trafikhistoria.se/goteborg/GbgMap1931.jpg
Titel: SV: För turister till Göteborg 1931
Skrivet av: Gunnar D skrivet 16 juli 2015, 17:34:21 PM
Alltid intressant med gamla Göteborgskartor!
Kul också att du låter oss andra ta del av ditt insamlade trafikhistoriematerial.

/Gunnar
Titel: SV: För turister till Göteborg 1931
Skrivet av: S Svensson skrivet 18 juli 2015, 21:41:55 PM
Jag tittade lite mera på
1. Spåren från Gubbero till SJ och BJ. Tydligen förbindelse till varje plats. Men inte mot Olskroken.
2. Vändplatser i Elisedal och Redbergsplatsen för spårvagn.
3. Färgeri AB Levanten och AB Förenade svenska tändsticksfabriken.
4. Hittar inte någon trafikplats emellan Gubbero och Almedal på VKB.

Viaduktspåren har alltså sett ut (alltså gått) lite annorlunda tidigare. Mölndalsån har tydligen fått lämna plats för Tingstadstunneln.
Mölndalsån fungerade som kanal 40 talet ut.
Tack Harald N för kartan.
Titel: SV: För turister till Göteborg 1931
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 19 juli 2015, 09:48:58 AM
Den ursprungligen privata Göteborg-Hallands järnväg gick till BJ station. Även efter förstatligandet 1896 gick Västkustbanan dit. 1930 flyttades trafiken till SJ station via en nybyggd viadukt. Sedan togs den direkta förbindelsen till BJ station bort och 1936 tillkom förbindelsen till Olskroken.

Gullbergsån, som den heter norr om Dämmet, har lagts i kulvert under Olskroksmotet. Norr därom är den omgrävd till en östligare sträckning. Även Säveån är delvis omgrävd p.g.a. trafiklederna.

Det går inte att gå med båt från Gullbergsån till Mölndalsån vid Dämmet, utan kanalfarten gick via slussen vid Drottningtorget och Fattighusån. Fattighusån-Mölndalsån avlystes som allmän farled 1953, men slussen fungerar fortfarande och ån trafikeras vid vissa tillfällen av Paddan. Här finns några bilder av slussningen som jag tog för två år sedan: https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=3&t=36126