Först. Ber få meddela att det möter inget hinder från Sveriges Järnvägsmuseum att visa bilder från Samlingsportalen i fora som Bussnack m fl.
(http://www.samlingsportalen.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KDAF05358&Imgnr=1)
Verkar som att man utrustat smörjgropen med lysrör. Användning av lysrör 1948 var en verklig nyhet. Ännu mer så när de ungefär 1950 även började användas inne i bussar.
(http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KDAF05327&Imgnr=1)
Det finns fler bilder på bussen i Samlingsportalen.
För övrigt kan nämnas att Njurundabussarna (Sundsvall) hade ett par liknande ekipage.
Bildtext:
Volvo B 532 med tillkopplad personsläpvagn. Stockholms Läns Omnibuss AB, SLO (Stockholm-Roslagens Järnväg, SRJ).
Anmärkning:
Text på kuvert: "SRJ Sthlm:s Läns Omnibuss A.B.", "S.R.J. Sthlms Läns Omnibuss A.B. Landsvägsbussar: intriört, extriört, godexp, motor, hållplatser. Rull. ma. EJ) Bussar, SLO".
Text på kopia: Enebyberg. En buss Volvo B 532 med tillkopplad personsläpvagn för 23 + 10 = 33 pass. byggd hos AB Molinverken Eskilstuna. Denna släpvagn har styrning på både fram och bakhjulen. Tryckluftsbromsar typ Knorr och Scarfenbergkoppel".
http://www.samlingsportalen.se/all/fgsok.HTM (http://www.samlingsportalen.se/all/fgsok.HTM)
Samma bilder finns även på http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=167155#p167186 (http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=167155#p167186)
Citat från: BD skrivet 12 juli 2015, 05:23:50 AM
Först. Ber få meddela att det möter inget hinder från Sveriges Järnvägsmuseum att visa bilder från Samlingsportalen i fora som Bussnack m fl.
Följande regler gäller vid bildvisning från Samlingsportalen.
http://www.samlingsportalen.se/all/om_oss_villkor.htm
Som vi tidigare har meddelat har vi från Järnvägsmuseum fått förtydligat att vi får använda bilder utan kostnad
under förutsättning att källangivelser anges enligt villkoren ovan. I den här tråden har dessa villkor uppfyllts. Fortsätt så!