Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Calle skrivet 10 juli 2015, 21:29:52 PM

Titel: Överhettade Omnilinkar
Skrivet av: Calle skrivet 10 juli 2015, 21:29:52 PM
Händer det inte ganska ofta att Scanias Omnilinkar blir överhettade? Vet att när GS körde här i Göteborg med en kort Omnilink, så var motorluckan jämt öppen - tro det eller ej!  :o
Titel: SV: Överhettade Omnilinkar
Skrivet av: Ersa skrivet 10 juli 2015, 21:35:58 PM
Att motorluckorna åkte upp på första generationens OmniCity/Link av årsmodellerna omkring 98-02 beror på att hållbarheten på låsanordningens konstruktion i luckan inte var helt optimal. Detta har inget med överhettning att göra.
Titel: SV: Överhettade Omnilinkar
Skrivet av: Walter skrivet 10 juli 2015, 23:43:49 PM
Citat från: Ersa skrivet 10 juli 2015, 21:35:58 PM
Att motorluckorna åkte upp på första generationens OmniCity/Link av årsmodellerna omkring 98-02 beror på att hållbarheten på låsanordningens konstruktion i luckan inte var helt optimal. Detta har inget med överhettning att göra.

Och drabbade alla inte bara de som körde i Göteborg. Är bussen överhettad hjälper det knappast att öppna luckan.....
Titel: SV: Överhettade Omnilinkar
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 11 juli 2015, 18:00:49 PM
Att ta bort plåtar och öppna luckor under körning kan i många fall få helt motsatt effekt på en modern buss, man stör luftströmmen från fläktarna som ska kyla motorn och ventilera motorrummet.