Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: baklastaren skrivet 08 juli 2015, 15:11:33 PM

Titel: Övergiven
Skrivet av: baklastaren skrivet 08 juli 2015, 15:11:33 PM
(http://dms10.dimu.org/image/012uN1puw6c1?dimension=1200x1200)

(http://dms10.dimu.org/image/012uN1puw6c3?dimension=1200x1200)

Bild från Digitaltmuseum.se

Motiv: Ett gammalt bussvrak har stått parkerat utanför SCA:s huvudkontor en hel vinter.
Avbildad, ort: Sverige (SE), Medelpad, Västernorrland, Sundsvall, Norrmalm   
Fotografering: 1967-03-06     
Fotograf:Norrlandsbild/Ragge Ellefsson         
Identifikationsnr: SuM-foto 022893
Institution: Sundsvalls museum


Sidan på Digitaltmuseum;
https://digitaltmuseum.se/021015522121/?place=Norrmalm&advanced_search=1&rows=72&page=6&pos=429&count=1406
Titel: SV: Övergiven
Skrivet av: BengaB40 skrivet 08 juli 2015, 20:54:39 PM
Hej! Intressant, men ingen trevlig syn precis! Lite gamla Sovjet över det hela! Men vem brydde sig om miljön vid den tidpunkten? I mina ögon en ScV B63 från cirka 1950. Och en H&S-kaross naturligtvis! Kul med dessa nostalgibilder från tiden när det begav sig!  Hälsn. BengaB40
Titel: SV: Övergiven
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 09 juli 2015, 12:18:45 PM
Oerhört talande bild från 60-70 talets brytningstid :)/Ulf
Titel: SV: Övergiven
Skrivet av: Bussmicke skrivet 09 juli 2015, 17:39:45 PM
brytningstid ?
Titel: SV: Övergiven
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 09 juli 2015, 18:23:38 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 09 juli 2015, 17:39:45 PM
brytningstid ?

Brytningstid är en tid då gammalt försvinner och ersätts av nytt. Dagen H kan sägas vara en brytningstid, och åren därefter likaså. Framförallt gällande bussar. Mycket gammalt försvann ur trafiken 3/9 1967, och åren därefter när provisoriska ombyggen ersattes.
Titel: SV: Övergiven
Skrivet av: Bussmicke skrivet 10 juli 2015, 08:29:47 AM
Då skulle jag vilja kalla 1990 för det.  Allt kul försvann precis innan jag började fotografera vilket var väldigt irriterande.

Skickat från min SM-T805 via Tapatalk

Titel: SV: Övergiven
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 10 juli 2015, 16:17:56 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 10 juli 2015, 08:29:47 AM
Då skulle jag vilja kalla 1990 för det.  Allt kul försvann precis innan jag började fotografera vilket var väldigt irriterande.

Skickat från min SM-T805 via Tapatalk
Då också,ty då hade det gått ca 20 år.../Ulf
Titel: SV: Övergiven
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 10 juli 2015, 16:54:58 PM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 10 juli 2015, 16:17:56 PM
Då också,ty då hade det gått ca 20 år.../Ulf

Fast inte ens på den tiden så brukade bussarna rulla i 20 år. Det som medförde de stora ändringarna under 1980-talets senare hälft var väl snarare länsbolagens tillkomst och att de började upphandla. I samband med detta fick vi en mer standardiserad fordonspark och lackeringsvariationerna på bussarna minskade eftersom de flesta länsbolag införde egna färger. SLTF:s arbete att ta fram en normbuss kom också att påverka hur bussarna skulle se ut så att det var svårt att känna igen fabrikatet på en buss om man inte såg emblemet på fronten. Alltså det som SL tog bort och ersatte med ett SL-märke.

Titel: SV: Övergiven
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 11 juli 2015, 03:21:04 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 juli 2015, 16:54:58 PM
Fast inte ens på den tiden så brukade bussarna rulla i 20 år. Det som medförde de stora ändringarna under 1980-talets senare hälft var väl snarare länsbolagens tillkomst och att de började upphandla. I samband med detta fick vi en mer standardiserad fordonspark och lackeringsvariationerna på bussarna minskade eftersom de flesta länsbolag införde egna färger. SLTF:s arbete att ta fram en normbuss kom också att påverka hur bussarna skulle se ut så att det var svårt att känna igen fabrikatet på en buss om man inte såg emblemet på fronten. Alltså det som SL tog bort och ersatte med ett SL-märke.

SLTF:s arbete med en normbuss får väl idag ses som ersatta av EU-normer?
Titel: SV: Övergiven
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 juli 2015, 08:07:35 AM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 juli 2015, 03:21:04 AM
SLTF:s arbete med en normbuss får väl idag ses som ersatta av EU-normer?

Jo. Det var ett EG-projekt redan på 1980-talet men Sverige var ju inte med i EG (EU:s föregångare) varför det jobbades att få fram svenska föreskrifter för normbussen. I dessa inarbetades också vissa mer typiskt svenska krav som större förarplats och förstås inte minst värmeanläggningen.

SLTF = Svenska Lokaltrafikföreningen som i dag heter Svensk Kollektivtrafik. Från 1994 SLTF:s delverksamhet att representera de offentliga bussföretagens operativa verksamhet till BR (Bussbranschens Riksförbund).
Titel: SV: Övergiven
Skrivet av: Svempa skrivet 11 juli 2015, 08:57:54 AM
Brytningstid skulle jag vila koppla ihop med högkonjunktion . När ekonomin är god så byter vi gärna ut det gamla . 1960 talets slut och 1980 talets slut var båda högkonjukturer . Själv är jag tacksam att jag fick uppleva mitten på 1980 talet . 5 år senare var alla 1967 års bussar och  stålvagnarna, Du loken  samt Y7 generationen borta . 
Titel: SV: Övergiven
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 11 juli 2015, 11:36:54 AM
Man måste iaf säga att bussgenerationen som kom -67 blev långlivad, många rullade ju över 20 år innan de försvann i slutet av 80-talet.
Dagens bussar blir ju ofta inte ens hälften så gamla.
Titel: SV: Övergiven
Skrivet av: Mr H skrivet 11 juli 2015, 11:59:16 AM
Citat från: Björn Forslund skrivet 11 juli 2015, 11:36:54 AM
Man måste iaf säga att bussgenerationen som kom -67 blev långlivad, många rullade ju över 20 år innan de försvann i slutet av 80-talet.
Dagens bussar blir ju ofta inte ens hälften så gamla.

Ja och man kan undra hur länge 50-talsbussarna skulle ha rullat om inte dagen H kom i vägen! Alla bussar årsmodell 1959 som utrangerades 1967 och dumpades i Pakistan! Kostade väl landet minst en halv bussgeneration. Det blir pengar det!

Därför det är du Björn så lägger vi in en bild på H65B 7375 i maj 1973 framför "surmjölksautomaterna" vid Skanstull!

Mr H

(http://i58.tinypic.com/mm4xh.jpg)
Titel: SV: Övergiven
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 11 juli 2015, 12:04:12 PM
Aah. Den sista CF:en till BSS! Iallafall den med högsta nummer av sista leveransen 50-75.
Den där enorma raden med automater i rostfritt var räddningen i nöden på den tiden allt var stängt på söndagarna och mackarna endast tillhandahöll bilrelaterade varor.
Titel: SV: Övergiven F d Anna Norbergs?
Skrivet av: BD skrivet 12 juli 2015, 05:32:17 AM
Citat från: BengaB40 skrivet 08 juli 2015, 20:54:39 PM
Hej! Intressant, men ingen trevlig syn precis! Lite gamla Sovjet över det hela! Men vem brydde sig om miljön vid den tidpunkten? I mina ögon en ScV B63 från cirka 1950. Och en H&S-kaross naturligtvis! Kul med dessa nostalgibilder från tiden när det begav sig!  Hälsn. BengaB40

Av "färgen" att döma skulle det kunna vara en buss som tidigare tillhört Anna Norberg.
Titel: SV: Övergiven F d Anna Norbergs?
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 12 juli 2015, 11:53:52 AM
Citat från: BD skrivet 12 juli 2015, 05:32:17 AM
Av "färgen" att döma skulle det kunna vara en buss som tidigare tillhört Anna Norberg.

Mest troligt är det Y414 som tillhörde E A Westmans Trafik(linjen S-vall-Sollefteå). De hade väl också gröna bussar?
Bussen var en B63/Hägglund från -50 så BengaB40 ovan ligger helt rätt! Den överfördes till reservregistret 1966-09-30 och blev troligen stående på platsen över vintern.
Titel: SV: Övergiven
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 12 juli 2015, 12:10:44 PM
Det är nog väldigt säkert att det är just Y 414.

Gissningsvis har traktens ligister roat sig med att panga rutor och kasta ut sittdynor.

Intressant med Sundsvalls sjukhus och Kolimporten (sedermera Beijers) på bilderna.

Motorvägen Sundsvall (Röda Torget)-Skönsberg-(Sundsbruk) borde ju ha varit invigd när bilderna togs men jag tycker inte att man ser vägen bortom Nynäsmacken.
Titel: SV: Övergiven. Off topic
Skrivet av: BD skrivet 12 juli 2015, 12:55:47 PM
(http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/bat/Fartyg-VIKA-1.jpg~original)

Bilden är tagen mindre än 100 m öster om punkten där bussen stod. Kolimporten Laurentz, senare Beijers byggmarknad. Hade kameran vridits 90 grader mot vänster hade platsen där bussen skulle hamna kommit med. Bilden tagen ca 1957.
Titel: SV: Övergiven
Skrivet av: roggek skrivet 12 juli 2015, 17:13:30 PM
Citat från: baklastaren skrivet 08 juli 2015, 15:11:33 PM
(http://dms10.dimu.org/image/012uN1puw6c1?dimension=1200x1200)

(http://dms10.dimu.org/image/012uN1puw6c3?dimension=1200x1200)

Bild från Digitaltmuseum.se

Motiv: Ett gammalt bussvrak har stått parkerat utanför SCA:s huvudkontor en hel vinter.
Avbildad, ort: Sverige (SE), Medelpad, Västernorrland, Sundsvall, Norrmalm   
Fotografering: 1967-03-06     
Fotograf:Norrlandsbild/Ragge Ellefsson         
Identifikationsnr: SuM-foto 022893
Institution: Sundsvalls museum


Sidan på Digitaltmuseum;
https://digitaltmuseum.se/021015522121/?place=Norrmalm&advanced_search=1&rows=72&page=6&pos=429&count=1406

Och så här ser Google kartvyn ut idag:
https://goo.gl/maps/Mz5Dc
Titel: SV: Övergiven
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 13 juli 2015, 00:51:44 AM
När det gäller livslängd på bussar så undrar jag ändå om man inte lät ett antal bussar gå några år på övertid inför högertrafiksomläggningen 1967? Bussarna skulle kanske egentligen bort 1963 eller 1964 men man lät dessa gå kvar till 1967 för att de skulle ersättas med nya?

Var inte sedan anledningen att 1967 års bussar levde så länge att man hade köpt så många bussar inför högertrafiksomläggningen? Så det var kanske först ca 20-25 år efter som man egentligen hade kommit tillbaks i fas igen med bussars levnadstid igen då 1967 års bussar till slut var borta?
Titel: SV: Övergiven
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 13 juli 2015, 07:55:51 AM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 13 juli 2015, 00:51:44 AM
När det gäller livslängd på bussar så undrar jag ändå om man inte lät ett antal bussar gå några år på övertid inför högertrafiksomläggningen 1967? Bussarna skulle kanske egentligen bort 1963 eller 1964 men man lät dessa gå kvar till 1967 för att de skulle ersättas med nya?

Var inte sedan anledningen att 1967 års bussar levde så länge att man hade köpt så många bussar inför högertrafiksomläggningen? Så det var kanske först ca 20-25 år efter som man egentligen hade kommit tillbaks i fas igen med bussars levnadstid igen då 1967 års bussar till slut var borta?

Jag håller med dig på båda punkterna. I tätortstrafiken i Uppsala t ex gick Boxer-bussar från slutet av 1940-talet och början av 1950-talet kvar fram till dagen H. Dessa hade dubbeltrampning och saknade servo. Dessa hade med all sannolikhet slopats ett par år tidigare om det inte varit för högertrafiken.

Den mest diggabla perioden i svensk busstrafik måste ha varit åren 1965-1970, då det rullade många nya bussar men också många gamla. Bland annat köptes ju en del begagnat in från t ex Danmark. Det var då mitt bussintresse började och det var långt innan jag köpt en användbar kamera. Så tyvärr: jag har ingen dokumentation från den tiden.


Titel: SV: Övergiven F d Anna Norbergs?
Skrivet av: Esbjörn skrivet 13 juli 2015, 11:11:04 AM
Citat från: Greger Larsson skrivet 12 juli 2015, 11:53:52 AM
Mest troligt är det Y414 som tillhörde E A Westmans Trafik(linjen S-vall-Sollefteå). De hade väl också gröna bussar?
Bussen var en B63/Hägglund från -50 så BengaB40 ovan ligger helt rätt! Den överfördes till reservregistret 1966-09-30 och blev troligen stående på platsen över vintern.

Instämmer. Av allt att döma är det Y414.
Bussen är av 1950 års modell, men är tagen i trafik för första gången 7/3 1952.
Den tillhörde Trafik Aktiebolaget E.A. Westman i Sollefteå fram till 30/9 1966, då den skrevs över på Westmans Trafik AB, Sundsvall och överfördes till reservregistret (ställdes av) samma datum.

Blev förvånad när jag läste det på registerkortet.
Westmans körde som nämnts trafiken Sollefteå-Sundsvall, men jag har inte sett att Westman haft bolag registrerat i Sundsvall.
Uppenbarligen användes inte den här bussen efter att den överförts i alla fall.
Titel: SV: Övergiven
Skrivet av: Åkarns Kalle skrivet 14 juli 2015, 17:02:55 PM
Intressant bild & tråd
gärna fler bilder från Sundsvall
Titel: SV: Övergiven
Skrivet av: yngrot skrivet 20 juli 2015, 22:52:18 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 11 juli 2015, 12:04:12 PM
Aah. Den sista CF:en till BSS! Iallafall den med högsta nummer av sista leveransen 50-75.
Den där enorma raden med automater i rostfritt var räddningen i nöden på den tiden allt var stängt på söndagarna och mackarna endast tillhandahöll bilrelaterade varor.



Nuförtiden finna det knappt mer än bensin till bilen på macken..