(http://s2.postimg.org/rokjbedex/image.jpg) (http://postimage.org/)
(http://s2.postimg.org/c1ookaa95/000.jpg) (http://postimage.org/)
(http://s2.postimg.org/4bmhsvxbd/0000.jpg) (http://postimage.org/)
Har 1232 varit grön innan? Fd Kristianstad?
Citat från: Walter skrivet 06 juli 2015, 23:14:28 PM
Har 1232 varit grön innan? Fd Kristianstad?
Yes det stämmer!
Och 0030 har ersatt den i Kristianstad?
Citat från: Walter skrivet 06 juli 2015, 23:18:38 PM
Och 0030 har ersatt den i Kristianstad?
Yes det stämmer!
0506, Ny Dieselbuss? Vad är det som händer Skånetrafiken, håller man på att släppa gasbussarna helt eller det är bara "svårt" med gas på Österlen, förklarar visserligen inte 1232
Citat från: Kimsan skrivet 07 juli 2015, 00:04:19 AM
0506, Ny Dieselbuss? Vad är det som händer Skånetrafiken, håller man på att släppa gasbussarna helt eller det är bara "svårt" med gas på Österlen, förklarar visserligen inte 1232
Nya avtalet i Lund som Transdev tar över från Nobina ska även det köras på RME. Det är svårt med gas på Österlen, men 1232 rullar bara som en linje inom Simrishamn, därav gaskrav på just denna lilla kärra.
Citat från: Kimsan skrivet 07 juli 2015, 00:04:19 AM
0506, Ny Dieselbuss? Vad är det som händer Skånetrafiken, håller man på att släppa gasbussarna helt eller det är bara "svårt" med gas på Österlen, förklarar visserligen inte 1232
Man har fått tänka om sedan det visat sig att gas inte alls är så miljövänligt som man velat ha det till, i undersökningar gällande busstrafik har man visat på utsläpp och total miljöpåverkan var högre från gas än t.ex diesel varianter. Detta har ju också medfört att Skånetrafiken fått ändra texten på gastankarna på alla bussar till en mer allmän text än den tidigare som hade innebörden att gas var det bästa alternativet.
Sedan kanske branchens påtryckningar om att beställaren inte ska kräva ett visst bränsle utan istället kravställa miljön på annat sätt för att få en bättre ekonomi i avtalen har spelat in. Tyvärr har ju Skånetrafiken hittills byggt fast sig i gaslösningen då den kräver infrastruktur som kräver mer än en avtalsperiod att betala av. Alternativt hade man fått göra som i Helsingborg och låta huvudmannen tillhandahålla depåer eller låta operatörerna byta depåer beroende på avtal vilket säkert inte är helt lätt då en depå ofta hanterar bussar från flera avtal. Och med undantag av Helsingborg äger/hyr väl operatörerna själva depåerna i Skåne.
Nu för avtalen Malmö-Lund har väl inte Transdev tillräckligt med depåplats med gas och offererade då annan lösning (RME) medan Nobina nog offererade gasbussar då man har den infratrsukturen på sina befintliga depåer. Kanske är gasbussarna dyrare ur e LCC perspektiv.
Citat från: Walter skrivet 07 juli 2015, 08:23:24 AM
Man har fått tänka om sedan det visat sig att gas inte alls är så miljövänligt som man velat ha det till, i undersökningar gällande busstrafik har man visat på utsläpp och total miljöpåverkan var högre från gas än t.ex diesel varianter. Detta har ju också medfört att Skånetrafiken fått ändra texten på gastankarna på alla bussar till en mer allmän text än den tidigare som hade innebörden att gas var det bästa alternativet.
Sedan kanske branchens påtryckningar om att beställaren inte ska kräva ett visst bränsle utan istället kravställa miljön på annat sätt för att få en bättre ekonomi i avtalen har spelat in. Tyvärr har ju Skånetrafiken hittills byggt fast sig i gaslösningen då den kräver infrastruktur som kräver mer än en avtalsperiod att betala av. Alternativt hade man fått göra som i Helsingborg och låta huvudmannen tillhandahålla depåer eller låta operatörerna byta depåer beroende på avtal vilket säkert inte är helt lätt då en depå ofta hanterar bussar från flera avtal. Och med undantag av Helsingborg äger/hyr väl operatörerna själva depåerna i Skåne.
Nu för avtalen Malmö-Lund har väl inte Transdev tillräckligt med depåplats med gas och offererade då annan lösning (RME) medan Nobina nog offererade gasbussar då man har den infratrsukturen på sina befintliga depåer. Kanske är gasbussarna dyrare ur e LCC perspektiv.
När det gäller Helsingborgsdepån, så var det inget krav att ställa bussarna där i det avtalet som Nobina vann på höganästrafiken. Det fanns ett företag som ställt en fråga till att bygga nytt för ett större antal bussar i Höganäs.
Citat från: Henrik skrivet 08 juli 2015, 07:27:57 AM
När det gäller Helsingborgsdepån, så var det inget krav att ställa bussarna där i det avtalet som Nobina vann på höganästrafiken. Det fanns ett företag som ställt en fråga till att bygga nytt för ett större antal bussar i Höganäs.
Där ser man, depån gör ju knappast nytta till något annat än den offentligt upphandlade trafiken. Visst några platser kan man säkert hyra ut till beställningstrafik och andra åkare men knappast så att ekonomin går runt.
Citat från: Walter skrivet 08 juli 2015, 07:41:48 AM
Där ser man, depån gör ju knappast nytta till något annat än den offentligt upphandlade trafiken. Visst några platser kan man säkert hyra ut till beställningstrafik och andra åkare men knappast så att ekonomin går runt.
Trots att man byggde ut Helsingborgsdepån för några år sedan med 30 platser, så är det trångt där idag.
För att förtydliga skall man INTE köra på diesel, utan på HVO - stor skillnad!
HVO=Biodiesel baserad på vegetabilisk olja.