Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Niklas Bygdestam skrivet 05 juli 2015, 00:28:57 AM

Titel: Höga ryggstöd eller lösa nackstöd?
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 05 juli 2015, 00:28:57 AM
För några dagar sedan hade jag en diskussion med en annan bussintresserad om bussar för lite längre sträckor. Han nämnde att det var vanligt förr i tiden att man istället för att ha stolar med höga ryggstöd hade vanliga linjestolar men kompletterade med nackstöd så att de på det viset blev lite högre och bekvämare. Jag har sett sådant på bild, och faktiskt till och med enstaka veteranbussar där man gjort i ordning detta :)

Jag misstänker att man under en period hade båda varianterna på bussar ett tag under 1960-talet. Jag har sett bilder på bussar från mitten på 1960-talet med de här lösa nackstöden. Men CF:arna som gick på Arlanda var från 1962 och hade istället höga ryggstöd.

Så när gick man egentligen över från de lösa nackstöden till höga ryggstöd? Nu utgår jag alltså mer från bussar i linjetrafik och inte rena turistbussar.
Titel: SV: Höga ryggstöd eller lösa nackstöd?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 05 juli 2015, 08:11:28 AM
Det fanns båda varianterna redan i början av 1950-talet. Lösa nackstöd användes mest i bussar som under större delen av året användes i linjetrafik. Stadsbussar i Borås hade t ex vagn 74 (Scania-Vabis Hägglund) som hade mycket bekväma stolar och gick i stadstrafik september - maj och under många somrar gick i resor till Paris. Det var naturligtvis inte dagens standard men det dög i alla fall. Men de hade också helturistbussar med höga ryggstöd. Dessa användes möjligen som förstärkning vid skolstart under terminerna men inte annars i linjetrafik.

Jag minns en skolresa på 1950-talets senare hälft. Bussen som kom var vad jag trodde en ren linjebuss cirka tio år gammal. Men visst hade den utrustats med nackstöd eftersom det var beställning. Den hade också fått några stolar monterade i mittgången så att alla i klassen skulle få sittplats.

Titel: SV: Höga ryggstöd eller lösa nackstöd?
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 05 juli 2015, 09:13:41 AM
Min BSBV 13 från 1957 och SvOf:s SJ 2828 från 1959 har den typen av stolar med separata löstagbara nackstöd som kunde justeras i höjd. På BSBV 13 finns dessutom uppfällbart armstöd på ytterstolen, detta kan fällas upp efter att man lossat sittdynan.
Titel: SV: Höga ryggstöd eller lösa nackstöd?
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 06 juli 2015, 21:00:35 PM
Tack för svar! Vilket var då vanligast på bussar från perioden ca 1950-1970? Lösa nackstöd eller höga ryggstöd?
Titel: SV: Höga ryggstöd eller lösa nackstöd?
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 06 juli 2015, 22:13:21 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 juli 2015, 21:00:35 PM
Tack för svar! Vilket var då vanligast på bussar från perioden ca 1950-1970? Lösa nackstöd eller höga ryggstöd?

Det där är lite svårt att precisera. Bussar som gick i lokal- eller linjetrafik för stora bolag hade i allmänhet enkla stolar med låga ryggstöd hela perioden. Några vagnar hade kanske möjlighet till lösa ryggstöd för att kunna användas vid abonnemangskörningar, som min BSBV 13 t ex.
Mindre bussbolag med relativt få bussar satsade kanske på komfortablare bussar med höga ryggstöd om trafiken bestod av mycket beställningskörningar. Det var väl på 60-talet man mera allmänt började med bekvämare stolar. Norska och finska karosser som Lier, Larvik, Autokori och Kutter höjde väl ribban åren innan Dagen H.
Titel: SV: Höga ryggstöd eller lösa nackstöd?
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 06 juli 2015, 22:42:29 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 06 juli 2015, 22:13:21 PM
Det där är lite svårt att precisera. Bussar som gick i lokal- eller linjetrafik för stora bolag hade i allmänhet enkla stolar med låga ryggstöd hela perioden. Några vagnar hade kanske möjlighet till lösa ryggstöd för att kunna användas vid abonnemangskörningar, som min BSBV 13 t ex.
Mindre bussbolag med relativt få bussar satsade kanske på komfortablare bussar med höga ryggstöd om trafiken bestod av mycket beställningskörningar. Det var väl på 60-talet man mera allmänt började med bekvämare stolar. Norska och finska karosser som Lier, Larvik, Autokori och Kutter höjde väl ribban åren innan Dagen H.


Det var intressant! Så Norge och Finland hade fler bussar med höga ryggstöd än man hade i Sverige omkring 1965?

Van Hool Vistadome började också komma under 1960-talet. Kan de också ha haft en inverkan på denna utveckling?
Titel: SV: Höga ryggstöd eller lösa nackstöd?
Skrivet av: BengaB40 skrivet 06 juli 2015, 22:55:05 PM
Hej! Eftersom jag upplevde SJ:s bussar i Örebro under 50-talet kan jag bidra med följande minnesbild: Volvo B513 ASJ 1615-K, T564,1950 hade löstagbara kuddar med "örngott" (och fönstergardiner) under sin levnad. Volvo B638 H&S, 2498, T360,1955 löstagbara kuddar också hela livet, Volvo B727 H&S, 2427,1955 bara några år och Volvo B638 SKV, 2582,1956 likaså. Höga ryggstöd existerade i alla fall inte där under den tidsperioden.  Hälsn. BengaB40
Titel: SV: Höga ryggstöd eller lösa nackstöd?
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 06 juli 2015, 22:59:19 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 juli 2015, 22:42:29 PM

Det var intressant! Så Norge och Finland hade fler bussar med höga ryggstöd än man hade i Sverige omkring 1965?

Van Hool Vistadome började också komma under 1960-talet. Kan de också ha haft en inverkan på denna utveckling?

Man kan väl säga att de utländska karosserna, som de norska, finska och även van Hool,  var mer ombonade just för att attrahera köparna. Ofta var ju köparna av dessa ute efter bussar lämpliga för långa linjer eller abonnemangstrafik. På hemmaplan behöver ju nödvändigtvis inte samma förhållande ha rått, köparen får ju vad han betalar för och vad han specat.
Titel: SV: Höga ryggstöd eller lösa nackstöd?
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 06 juli 2015, 23:19:45 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 06 juli 2015, 22:59:19 PM
Man kan väl säga att de utländska karosserna, som de norska, finska och även van Hool,  var mer ombonade just för att attrahera köparna. Ofta var ju köparna av dessa ute efter bussar lämpliga för långa linjer eller abonnemangstrafik. På hemmaplan behöver ju nödvändigtvis inte samma förhållande ha rått, köparen får ju vad han betalar för och vad han specat.


Så konkurrensen med dessa karosser gjorde att de inhemska tillverkarna som t ex Säffle, SKV eller Hägglunds började anpassa sig efter vad deras utländska konkurrenter hade att erbjuda?

SJ-bussen 0001 är en SKV från 1964 och den har höga ryggstöd. Jag tror att den har så kallade Arlandastolar. Och så har vi de ursprungliga Arlandabussarna Scania CF. Dessa har jag för mig var från 1962 och hade höga ryggstöd. Det var ju för dessa Arlandastolarna tillverkades från början.

Är förresten Arlandastolarna de första svenska stolarna med höga ryggstöd som inte är avsedda för rena turistbussar?
Titel: SV: Höga ryggstöd eller lösa nackstöd?
Skrivet av: S Svensson skrivet 07 juli 2015, 10:31:24 AM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 juli 2015, 23:19:45 PM

Så konkurrensen med dessa karosser gjorde att de inhemska tillverkarna som t ex Säffle, SKV eller Hägglunds började anpassa sig efter vad deras utländska konkurrenter hade att erbjuda?

SJ-bussen 0001 är en SKV från 1964 och den har höga ryggstöd. Jag tror att den har så kallade Arlandastolar. Och så har vi de ursprungliga Arlandabussarna Scania CF. Dessa har jag för mig var från 1962 och hade höga ryggstöd. Det var ju för dessa Arlandastolarna tillverkades från början.

Är förresten Arlandastolarna de första svenska stolarna med höga ryggstöd som inte är avsedda för rena turistbussar?
Höga stolar fanns förr i några äldre buss också. Kombinerade linje och beställning.
Men att ha lösa nackstöd är absolut inget att sats på. De är trafikfarliga. Det var därför det kom fran andra säten såsom de som kallas Arlandasäten.  Dessa säten fanns i andra bussar ocks. Men sedan blev linjevagnarna bättre på inredning. Höga säten är dessutom lämpligare för skolbarn än de gamla hela sofforna.   
Personligen tror jag att bussar skall ha bra säteskomfort. Bussar för lokaltrafik är svåra att använda på beställning med krav om längre avstånd. Däremot kanske det behövs bättre lokalvagnar. Halva bussen turistsäten och halva linjesäten möjligen. GS fick en variant när gasbussarna kom (703-7??) och lederna 601-630.Dessutom fick några äldre bussar nya säten. Men bättre komfort behövs tror jag. Men glöm inte att det behövs toalett på bussarna. Det kan vara svårt att bli äldre.
Titel: SV: Höga ryggstöd eller lösa nackstöd?
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 11 juli 2015, 03:17:45 AM
Citat från: S Svensson skrivet 07 juli 2015, 10:31:24 AM
Höga stolar fanns förr i några äldre buss också. Kombinerade linje och beställning.
Men att ha lösa nackstöd är absolut inget att sats på. De är trafikfarliga. Det var därför det kom fran andra säten såsom de som kallas Arlandasäten.  Dessa säten fanns i andra bussar ocks. Men sedan blev linjevagnarna bättre på inredning. Höga säten är dessutom lämpligare för skolbarn än de gamla hela sofforna.   
Personligen tror jag att bussar skall ha bra säteskomfort. Bussar för lokaltrafik är svåra att använda på beställning med krav om längre avstånd. Däremot kanske det behövs bättre lokalvagnar. Halva bussen turistsäten och halva linjesäten möjligen. GS fick en variant när gasbussarna kom (703-7??) och lederna 601-630.Dessutom fick några äldre bussar nya säten. Men bättre komfort behövs tror jag. Men glöm inte att det behövs toalett på bussarna. Det kan vara svårt att bli äldre.


Det är intressant att läsa detta. Omkring 1965 fanns det alltså helt klart stolar av 5 olika sorter i bussarna:

1. Normala linjestolar med låga ryggstöd
2. Linjestolar kompletterade med lösa nackstöd för långfärd
3. Stolar med höga ryggstöd typ Arlandastolar eller liknande
4. Turistbusstolar, komfortablare stolar som bland annat gick att fälla ner ryggstöden på
5. Hela soffor 2 och 2 med låga ryggstöd, eventuellt skolbuss-soffor

Det verkar som de lösa nackstöden började avvecklas ungefär i samband med högertrafiksomläggningen. Kanske intryck från andra länder som redan nämnts i tidigare inlägg kan ha gjort inverkan där? Man lärde sig alltså från andra länder. Kanske Van Hool var med och påverkade?

Hela soffor där man sitter två och två nämns lite också. Var alltså detta typiskt för just skolbussar? Detta har ju i sådana fall levt kvar betydligt längre än de lösa nackstöden i alla fall. Hur länge byggdes skolbussar med dessa hela soffor? Och fanns det speciell anledning att barn skulle sitta på hela soffor medan vuxna då kunde sitta på normala separata linjestolar? Hur länge tillverkades det skolbussar med dessa soffor? De bör ha levt kvar under 1980-talet i alla fall. Jag minns att jag under 1980-talet träffade på bussar som var byggda just som skolbussar med hela soffor. Tyvärr var jag själv för liten för att kunna bussar då. Men jag minns att bussarna hade Volvochassi och var tillverkade 1978 och 1979 för det berättade några förare för mig. Men dessa hade alltså hela soffor. Hur länge pågick detta att sådana bussar tillverkades? Och vad var anledningen till dessa hela soffor?
Titel: SV: Höga ryggstöd eller lösa nackstöd?
Skrivet av: Nisse Bökelund skrivet 11 juli 2015, 11:29:56 AM
Hej. Kallades inte turistbusstolarna med fällbart ryggstöd för flygplansstolar i början ?
Jag tror jag har sett en bild på en sådan med heltäckande lite strömlinjeformad
sida från armstödet och nedåt.  Nisse.
Titel: SV: Höga ryggstöd eller lösa nackstöd?
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 11 juli 2015, 11:32:15 AM
Citat från: Nisse Bökelund skrivet 11 juli 2015, 11:29:56 AM
Hej. Kallades inte turistbusstolarna med fällbart ryggstöd för flygplansstolar i början ?
Jag tror jag har sett en bild på en sådan med heltäckande lite strömlinjeformad
sida från armstödet och nedåt.  Nisse.

Jo, det stämmer. Det kanske rentav var samma typ av stolar som i det tidiga 50-talets trafikflygplan?
Titel: SV: Höga ryggstöd eller lösa nackstöd?
Skrivet av: Svempa skrivet 11 juli 2015, 12:57:38 PM
Man hade 2 Rälsbussar med flygstolsinredning Y8 1000 och 1001  . och konstaterade att det inte var optimalt . det blev rätt trångt och inte så många platser . Att man skulle ha utrustat bussar med flygplansstolar tycker jag låter diskutabelt. Får de ens plats i 2 2 sittning ?
Titel: SV: Höga ryggstöd eller lösa nackstöd?
Skrivet av: BengaB40 skrivet 11 juli 2015, 13:36:11 PM
Hej! Hittade i Volvos tidning RATTEN 5/1953 ett reportage med bilder av SJ:s då nya Volvo B638 SKV turistbussar. De hade ställbara stolar med tre lägen precis som Nisse B beskriver. De kallades tydligen för skottarna p.g.a. de rutiga sätesklädslarna!  Hälsn. BengaB40
Titel: SV: Höga ryggstöd eller lösa nackstöd?
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 11 juli 2015, 16:32:58 PM
Citat från: Svempa skrivet 11 juli 2015, 12:57:38 PM
Man hade 2 Rälsbussar med flygstolsinredning Y8 1000 och 1001  . och konstaterade att det inte var optimalt . det blev rätt trångt och inte så många platser . Att man skulle ha utrustat bussar med flygplansstolar tycker jag låter diskutabelt. Får de ens plats i 2 2 sittning ?

Dåtidens trafikflygplan som t ex DC6 var ganska trånga invändigt de också. Om det blev tajt i rälsbussarna berodde det nog på att de klämt in för många rader.
Titel: SV: Höga ryggstöd eller lösa nackstöd?
Skrivet av: almeli skrivet 11 juli 2015, 17:25:31 PM
I en periode tror slutten av 60-tallet og utover til 1980 så var det i Norge tillatt å kjøre skolebuss med 3 barn i hver sofabenk, så da ble dette benyttet for økt kapasitet, eks.vis 72 barn i en 48-seters voksenbuss.
Kjørte selv T.Knudsen og deretter VBK busser, og minnes at de avtakbare nakkestøttene forsvant hos T.Knudsen på begynnelsen av 60-tallet. De kom da med alternative stoldesigner,  alt fra sofabenker til høge stoler med innebygde nakkeputer, som regel ble det den gang helst benyttet skai-kvalitet i stoltrekket.
De bussene vi fikk fra VBK på hele 70-tallet og frem til VBK ble avviklet, var en kombinasjon av busser med sofabenker eller middel høge til høge stoler med innebygget nakkestøtte. De som ble levert med skai-kvalitet gikk i både forstadstrafikk, skolekjøring og kortere bestillte turer, f.eks skoler på utflukt. Til spesielle bestilte langturer hadde vi VBK-ere med turistutrustning, høge stoler i plysjkvalitet, gardiner osv.
Titel: SV: Höga ryggstöd eller lösa nackstöd?
Skrivet av: S Svensson skrivet 11 juli 2015, 22:46:07 PM
Som svar kan jag nämna att Scania-V med kaross från ASJ utrustades med en skålad dyna som ryggstöd och den var delad så man har då inredning 2+2 på bussen.
Bussar 0001-0265 är SJ första leverans med början 1964. Det finns med lägst inv nr stolar av Arlandatyp. Alltså de med höga stolar. Men i övriga bussar detta år (i princip minne av ASJ/SKV karosser men inte av CF) så fanns det soffar. Dessa utmärktes av hela sittdynor och hela ryggdynor. När några bussar fick annan inredning, t ex Borås Scania med ASJ/SKV kaross men nr 316,317,så flyttades inredning av typ soffor till dessa och Arlandastolarna blev reservdelar. Vill minnas att 0948 hade soffor också som man fyllde med postsäckar.
När det gäller inredning på Larvik 0661-0710,kallad linjeturist,så vad det fällbara stolar. Det finns bussar från äldre tid i vänstertrafik som har haft en äldre typ av fällbara säten. Specialfall är SJ 1305 som levererades till familjen Andersson,Falkenberg utan inredning. Den fick äldre fällbara säten och senare Arlandasäten med grönt tyg. Först i samband med beställning av turistbussar typ Ikarus och van Hool så kom det bussar med bra inredning. Men de får inte stå för tätt.
Hägglund utvecklade en variant på det här med tillsats. Ser man på stolarna så finns läga med ett rör. Man kan skruva bort detta rör och sätta dit ett nackstäd med hjälp av att sätta dit skruvarna igen. (1350-1409).
Titel: SV: Höga ryggstöd eller lösa nackstöd?
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 12 juli 2015, 04:34:56 AM
Citat från: S Svensson skrivet 11 juli 2015, 22:46:07 PM
Som svar kan jag nämna att Scania-V med kaross från ASJ utrustades med en skålad dyna som ryggstöd och den var delad så man har då inredning 2+2 på bussen.
Bussar 0001-0265 är SJ första leverans med början 1964. Det finns med lägst inv nr stolar av Arlandatyp. Alltså de med höga stolar. Men i övriga bussar detta år (i princip minne av ASJ/SKV karosser men inte av CF) så fanns det soffar. Dessa utmärktes av hela sittdynor och hela ryggdynor. När några bussar fick annan inredning, t ex Borås Scania med ASJ/SKV kaross men nr 316,317,så flyttades inredning av typ soffor till dessa och Arlandastolarna blev reservdelar. Vill minnas att 0948 hade soffor också som man fyllde med postsäckar.
När det gäller inredning på Larvik 0661-0710,kallad linjeturist,så vad det fällbara stolar. Det finns bussar från äldre tid i vänstertrafik som har haft en äldre typ av fällbara säten. Specialfall är SJ 1305 som levererades till familjen Andersson,Falkenberg utan inredning. Den fick äldre fällbara säten och senare Arlandasäten med grönt tyg. Först i samband med beställning av turistbussar typ Ikarus och van Hool så kom det bussar med bra inredning. Men de får inte stå för tätt.
Hägglund utvecklade en variant på det här med tillsats. Ser man på stolarna så finns läga med ett rör. Man kan skruva bort detta rör och sätta dit ett nackstäd med hjälp av att sätta dit skruvarna igen. (1350-1409).


Så långfärdsbussar med Larvikskaross i serien 0661-0710 var de bussar som hade komfortablast inredning 1967 hos SJ?
Titel: SV: Höga ryggstöd eller lösa nackstöd?
Skrivet av: S Svensson skrivet 13 juli 2015, 20:18:26 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 juli 2015, 04:34:56 AM

Så långfärdsbussar med Larvikskaross i serien 0661-0710 var de bussar som hade komfortablast inredning 1967 hos SJ?
Javisst !
Det lär ha funnits två av godsbussar i Sveg som hade fällbara säten. Troligen återanvändning. (954,955) med grön moquette (så är ordet vad det nu betyder).
Så hade 0982 (ledbussen) fällbara säten. Troligen fick den dessa från början som prov. Sedan ville nog ingen ta bort dessa. Möjligen på slutet.
Så kom 1968 med fällbara säten i Scania CR110L (1007,1010-1011,1013-1016) Vi är då inne i år 1968. Då kom de första Vo Ikarus och något år senare  Volvo-van Hool. 1137-1138 fick fällbara säten och inredning som passade i övrigt. Dessutom finns det bussar med fällbara säten som är rena utbytet.Höglunds i Säffle kom med en ny halvturiststol med början 1968 Första kaross av nya typen lär vara  Scania-Säffle till Gunnarssons Buss AB i Skene (Skenebuss i aktern). SJ 1180-1181 lär vara en av SJ första med nya halvturistsäten,som dessutom passade skolbarn. CR110L från 1969 har Scania linjeinredning men några i Hudiksvall-Sveg-Järpen mfl har turbo och en speciell stol med hög inredning. Av standardbussar så är Scania 1420-1425 utrustad med så kallade singelsäten. Dvs de har delad rygg,som tidigare,och även delad soffa att sitta på. Delad sittsoffa,eller vad man skall kalla dem är vanlig på linjesäten där man kan sätta sätena på olika avstånd längdmässigt. Sedan kom det CR110LS med höga ryggar och låga ryggar med sidoförskjutbara säten. Drog man ut dessa så kunde tre barn sitta på varje soffa.                                                                                                                                                                                   
Sedan kom det Vogel-Nordverk (Uddevalla) Säffle men ej Höglund. GDG köpte till sin modell från Alpus säten byggda i Säffle. De som har foto på inredning kan ju visa dem.
Titel: SV: Höga ryggstöd eller lösa nackstöd?
Skrivet av: yngrot skrivet 20 juli 2015, 22:57:48 PM
Onekligen annorlunda förr mot nu ..Minns när jag körde på Kålleredsbussarna att  där fanns några vagnar med soffor där det gick att dra ut soffan och vips plats för 3 barn i bredd.  På den "goda" tiden var ju säkerhet inte uppfunnet ..
Titel: SV: Höga ryggstöd eller lösa nackstöd?
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 22 juli 2015, 09:58:30 AM
Hej! Stolar med hög rygg före de s k Arlandastolarna var nog i allmänhet i kombination med fällbara ryggstöd, alltså turiststolar. De här vanliga höj- och sänkbara nackstöden som var tillbehör till vanliga linjestolar tror jag försvann ganska snabbt under första halvan av 60-talet. Ser att Thor fortfarande 1967 hade en variant med fasta nackstöd som monterades på linjestolar med kromat handtag överst. Har ett minne av att något åt det hållet även fanns på Hägglundare.
Mvh Jan G
Titel: SV: Höga ryggstöd eller lösa nackstöd?
Skrivet av: WalleW skrivet 14 september 2015, 15:50:08 PM
I mitten av 50-talet byggde Hägglunds "turist-karosser" på Scania-Vabis chassier, tror de kallades B63 S. De var högre med större framrutor och extra rutor ovanför de ordinarie sidofönstren, extra signalhorn, tjusig inredning med bl a höga stolsryggar, dörr i bakstammen (?) och t o m toalett. Var det därför SJ-chaufförerna kallade dem "Skithus", tro?
Jag minns när det rullade några sådana i SAS färger (ljusgrå med vit topp) och loggor. En kompis pappa var pilot på Linjeflyg och en gång fick vi åka med honom till Bromma i en sådan. De var tydligen speciella personalvagnar för SAS och Linjeflyg då.
Ganska snart försvann SAS-färgerna och de blev SJ-gula med grön topp från "midjan" och uppåt. De var mycket snygga bussar för sin tid... :)

/   M v h   Walle
Titel: SV: Höga ryggstöd eller lösa nackstöd?
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 14 september 2015, 16:11:22 PM
Citat från: WalleW skrivet 14 september 2015, 15:50:08 PM
I mitten av 50-talet byggde Hägglunds "turist-karosser" på Scania-Vabis chassier, tror de kallades B63 S. De var högre med större framrutor och extra rutor ovanför de ordinarie sidofönstren, extra signalhorn, tjusig inredning med bl a höga stolsryggar, dörr i bakstammen (?) och t o m toalett. Var det därför SJ-chaufförerna kallade dem "Skithus", tro?
Jag minns när det rullade några sådana i SAS färger (ljusgrå med vit topp) och loggor. En kompis pappa var pilot på Linjeflyg och en gång fick vi åka med honom till Bromma i en sådan. De var tydligen speciella personalvagnar för SAS och Linjeflyg då.
Ganska snart försvann SAS-färgerna och de blev SJ-gula med grön topp från "midjan" och uppåt. De var mycket snygga bussar för sin tid... :)

/   M v h   Walle

Ett sådant "skithus" finns bevarat hos Helsingborgstrafikens Museiförening. Det var SJ:s paradvagnar på sin tid med ingång på bakgaveln, praktiskt vid utlandskörningar på den tiden.
Titel: SV: Höga ryggstöd eller lösa nackstöd?
Skrivet av: WalleW skrivet 14 september 2015, 18:18:22 PM
Tack för Din info, Björn!
Nu fick jag ytterligare en anledning att åka till Helsingborg igen. Förr om åren var det bl a hotell Mollbergs frukost-buffé som lockade mig att stanna några dygn.
Som kuriosa kan jag nämna att min kompis (och kanske hans pappa också) var ganska irriterad över att jag var mer intresserad av bussen än av de flygmaskiner vi fick titta på. Mitt intresse för flyg, särskilt sovjetiska militär-flyg, vaknade först ca tio år senare...
/   M v h   Walle