Hej!
I dag kan man säga att en ny ERE har inletts på Örebro Länstrafik :)
Följande Volvo B8RLE 8900LE med Regbokstäverna ERE har registrerats idag: ERE: 058, 060, 081, 092, 100 och 109. Dessutom ett gäng till förregistrerade på SBH. Det är ju säkerligen de 24 som ska till Hällefors/Nora.
Till sist det viktigaste av allt ;): Vem berättar vilka vagnsnr de har!
Citat från: Bese001 skrivet 02 juli 2015, 22:49:02 PM
Hej!
I dag kan man säga att en ny ERE har inletts på Örebro Länstrafik :)
Följande Volvo B8RLE 8900LE med Regbokstäverna ERE har registrerats idag: ERE: 058, 060, 081, 092, 100 och 109. Dessutom ett gäng till förregistrerade på SBH. Det är ju säkerligen de 24 som ska till Hällefors/Nora.
Till sist det viktigaste av allt ;): Vem berättar vilka vagnsnr de har!
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,65894.0.html
vagnsnumrerna blir 3179-3202
bl.a. ERE 060 har fått vagnsnr 3180
Då kan jag upplysa om att vagn 3179 med registreringsskylt ERE 058 nu rullar på 302 mellan Örebro och Hällefors. En fd kollega lyckades att ta några bilder från premiärturen idag 150729, tagen vid Nora station.
(http://i487.photobucket.com/albums/rr231/laguz21/150729-006a%20nya%20302.jpg)
(http://i487.photobucket.com/albums/rr231/laguz21/150729-005%20nya%20302.jpg)
(http://i487.photobucket.com/albums/rr231/laguz21/150729-002a%20nya%20302.jpg)
(http://i487.photobucket.com/albums/rr231/laguz21/150729-004%20nya%20302.jpg)
(http://i487.photobucket.com/albums/rr231/laguz21/150729-003%20nya%20302.jpg)
Trevligt, jag kommer i höst
Äntligen en vettig typ av destinationstext :)/Ulf
Citat från: Maria_S. skrivet 29 juli 2015, 16:19:57 PM
Då kan jag upplysa om att vagn 3179 med registreringsskylt ERE 058 nu rullar på 302 mellan Örebro och Hällefors. En fd kollega lyckades att ta några bilder från premiärturen idag 150729, tagen vid Nora station.
(http://i487.photobucket.com/albums/rr231/laguz21/150729-006a%20nya%20302.jpg)
(http://i487.photobucket.com/albums/rr231/laguz21/150729-005%20nya%20302.jpg)
(http://i487.photobucket.com/albums/rr231/laguz21/150729-002a%20nya%20302.jpg)
(http://i487.photobucket.com/albums/rr231/laguz21/150729-004%20nya%20302.jpg)
(http://i487.photobucket.com/albums/rr231/laguz21/150729-003%20nya%20302.jpg)
har dom äntligen börjat få iväg dom från Örebrogaraget :)
tanken var att alla skulle vara i trafik för drygt 2 veckor sen
men bättre sent än aldrig ändå :)
får hoppas på en första tur med en av dom på första dagen efter semestern den 10:e :)
Citat från: en_dalmas skrivet 30 juli 2015, 17:52:53 PM
har dom äntligen börjat få iväg dom från Örebrogaraget :)
tanken var att alla skulle vara i trafik för drygt 2 veckor sen
men bättre sent än aldrig ändå :)
får hoppas på en första tur med en av dom på första dagen efter semestern den 10:e :)
Den som väntar på något gott ... :-)
Håller tummarna att du snart får köra de nya vagnen ... men fram tills dess: Njut av din semester!!!
Har LT början frångå tänken ifrån förra upphandlingen. Att nya bussar endast skall vara med boggi? Med tanke på att både Nobina och Sandarne transport köpt/leasat in 2 axliga korta bussar.
Å som tur är Volvo.
Nu rullar även 3183 med reg nr ERE 092 på 302:an ...
(7004 i bakgrunden vid Nora station)
(http://i487.photobucket.com/albums/rr231/laguz21/150803-002%20nya%20302.jpg)
3185 med reg nr ERE 097 nu också i trafik på 302:an mellan Örebro och Hällefors ... här i Grythyttan
(http://i487.photobucket.com/albums/rr231/laguz21/150804-003%20nya%20302-3185.jpg)
(http://i487.photobucket.com/albums/rr231/laguz21/150804-004%20nya%20302-3185.jpg)
(http://i487.photobucket.com/albums/rr231/laguz21/150804-009%20nya%20302-3185.jpg)
3195 med reg nr ERE 173 nu också i trafik på linje 302 Örebro - Hällefors. I bakgrunden 3189. Nora station.
(http://i487.photobucket.com/albums/rr231/laguz21/150807-002%20nya%20302-3195.jpg)
3189 med reg nr ERE 173 väntar på sin nästa avgång vid Nora Station.
(http://i487.photobucket.com/albums/rr231/laguz21/150807-004%20nya%20302-3189.jpg)
Trevliga bilder ovan, och en bra lösning där strykbrädan är borta och ersatt av något som liknar en bredare klaffstol com säkert också funkar att ställa en rullstol emellan :)
3196 med reg nr ERE 196 ;D på väg till Hällefors som 302. Här vid Örebro resecentrum.
(http://i487.photobucket.com/albums/rr231/laguz21/150808-001%20nya%20302-3196.jpg)
... och tillbaks till Örebro igen som 302 från Hällefors ...
(http://i487.photobucket.com/albums/rr231/laguz21/150808-002%20nya%20302-3196.jpg)
Citat från: homer skrivet 07 augusti 2015, 23:46:56 PM
Trevliga bilder ovan, och en bra lösning där strykbrädan är borta och ersatt av något som liknar en bredare klaffstol com säkert också funkar att ställa en rullstol emellan :)
Det är två separata klaffstol med varsitt säkerhetsbälte.
(http://i487.photobucket.com/albums/rr231/laguz21/150804-008%20nya%20302-3185.jpg)
3188 - ERE 113 från Hällefors vid Örebro resecentrum
(http://i487.photobucket.com/albums/rr231/laguz21/150812-003%20nya%20302-3188%20300.jpg)
3195 - ERE 173 på väg till Nora-Striberg, Örebro resecentrum
(http://i487.photobucket.com/albums/rr231/laguz21/150814-002%20nya%20302-3195%20300.jpg)
(http://i487.photobucket.com/albums/rr231/laguz21/150814-003%20nya%20302-3195%20300.jpg)
Extra barnsäte ... :
(http://i487.photobucket.com/albums/rr231/laguz21/150812-002%20nya%20302-3196%20300.jpg)
(http://i487.photobucket.com/albums/rr231/laguz21/150813%20nya%20302-3193%20300.jpg)
(http://i487.photobucket.com/albums/rr231/laguz21/150814-001%20nya%20302-3201%20300.jpg)
Det var nog allt jag kan bidra med ... sommaren är över nu och min fotograf har sagt upp sig eftersom hon har annat att sköta ... ;D
Då har vi således sammanfattningsvis:
3179 - ERE 058
3180 - ERE 060 (utan bildbevis)
3183 - ERE 092
3185 - ERE 097
3187 - ERE 109 (utan bildbevis)
3188 - ERE 113
3189 - ERE 118
3195 - ERE 173
3196 - ERE 196
Kanske nån har möjlighet att fortsätta listan ...?!
Lite märkligt, vid förra upphandling av trafiken i både norra länet och södra. Då var kravet 3 axl. boggiebussar. Varför byter man nu modell på bussarna är detta en kostnadsfråga?
// Christer
Citat från: Maria_S. skrivet 15 augusti 2015, 18:06:25 PM
3179 - ERE 058
3180 - ERE 060 (utan bildbevis)
3183 - ERE 092
3185 - ERE 097
3187 - ERE 109 (utan bildbevis)
3188 - ERE 113
3189 - ERE 118
3195 - ERE 173
3196 - ERE 196
Kanske nån har möjlighet att fortsätta listan ...?!
Enligt Svensk Busshistoria är hela listan:
3179 ERE 058
3180 ERE 060
3181 ERE 081
3182 ERE 091
3183 ERE 092
3184 ERE 096
3185 ERE 097
3186 ERE 100
3187 ERE 109
3188 ERE 113
3189 ERE 118
3190 ERE 121
3191 ERE 135
3192 ERE 151
3193 ERE 160
3194 ERE 170
3195 ERE 173
3196 ERE 196
3197 ERE 198
3198 ERE 201
3199 ERE 206
3200 ERE 216
3201 ERE 217
3202 ERE 222
Tack, Staffan :)
Citat från: Christer K skrivet 16 augusti 2015, 14:10:00 PM
Lite märkligt, vid förra upphandling av trafiken i både norra länet och södra. Då var kravet 3 axl. boggiebussar. Varför byter man nu modell på bussarna är detta en kostnadsfråga?
// Christer
antagligen är dom för osmidiga på vägarna dom rullar på.
dom ser fina ut dom nya bussarna mot det gamla skrotet som många inte var helt nöjda med. ser ju dom mesta bussarna dagligen numera då man passerar uppställningsplatsen varje morgon. Återstår att se hur dom klarar vintern. Det är då man märker hur bra eller dåliga dom är
Citat från: DaViD^^ skrivet 07 oktober 2015, 21:37:27 PM
antagligen är dom för osmidiga på vägarna dom rullar på.
dom ser fina ut dom nya bussarna mot det gamla skrotet som många inte var helt nöjda med. ser ju dom mesta bussarna dagligen numera då man passerar uppställningsplatsen varje morgon. Återstår att se hur dom klarar vintern. Det är då man märker hur bra eller dåliga dom är
En boggibuss med styrbar stödaxel är ju smidigare än en 1 meter kortare 2 axlig buss.
Och ett otyg som blir allt vanligare är destinationstexterna med versaler. Det blir INTE TYDLIGARE.
Men det var trevliga bilder :D
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 07 oktober 2015, 22:53:20 PM
En boggibuss med styrbar stödaxel är ju smidigare än en 1 meter kortare 2 axlig buss.
på dom vägarna jag möter dessa så är det bättre med kortare bussar.
kör själv 13meters med boggi och inte alltid så skoj att möta dessa bussar fast dom åtminstånde har en möjlighet att ställa sig vid sidan av dom gångerna jag inte får trycka mig på någon uppfart. men visst ska man runt kurvor i låg fart håller jag helt klart med om att styrning på sista axeln gör livet enklare.
tycker åtminstånde dom ser smidigare ut. hos oss har vi bara 13 o 14meters med styrbar axel bort sätt från 2små bussar.
bäst är en 12meters med boggie är personbils klass att köra en sån =)