Tätare trafik och högre komfort i de nya bussarna på l 888 Oslo-Sthlm. Bättre stolar och färre säten.
http://www.vf.se/nyheter/karlstad/okad-komfort-ska-locka-resenarer
Om Swebus tror att de små ändringarna kan slå ut SJ X 2000 (som i augusti sätts in Stockholm-Oslo) i komfort så är de dummare än till och med jag trodde.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 juni 2015, 10:55:16 AM
Om Swebus tror att de små ändringarna kan slå ut SJ X 2000 (som i augusti sätts in Stockholm-Oslo) i komfort så är de dummare än till och med jag trodde.
Ja vem f-n är så dum att han harvar buss när det finns tåg som går mycket snabbare?
Citat från: Bussmicke skrivet 26 juni 2015, 01:27:10 AM
Ja vem f-n är så dum att han harvar buss när det finns tåg som går mycket snabbare?
Med buss tar resan Oslo-Stockholm 8 timmar. Med snabbtåg kommer det från 9 augusti att ta cirka 4 timmar 40 minuter. Så det behövs nog mer än lite bättre benutrymme och att kunna skjuta ut stolen i mittgången (så att ingen kan komma fram i den för att t ex gå på toaletten) för att tävla med tåget ur komfortsynpunkt. Däremot skulle Swebus kunna konkurrera med priset men snabbtåget är cirka 100 kronor billigare för jämförbar biljett nu om man tittar på onsdagen den 12 augusti. Eftersom såväl Swebus som SJ tillämpar rörlig prissättning är dock sådana här prisjämförelser tämligen meningslösa.
Nu åker ju många delsträckor. Tidsskillnad mellan tåg och buss Karlstad -Oslo är 25-30 minuter. Så nog finns det underlag. Och flyget tar en timme och ändå åker en del både buss och tåg... /Henrik /
Citat från: HB skrivet 26 juni 2015, 08:44:31 AM
Nu åker ju många delsträckor. Tidsskillnad mellan tåg och buss Karlstad -Oslo är 25-30 minuter. Så nog finns det underlag. Och flyget tar en timme och ändå åker en del både buss och tåg... /Henrik /
Tidsskillnaden mellan buss och tåg Karlstad-Oslo är 45-50 minuter till snabbtågets fördel.
Och vem räknar flygresan som den tid man är i luften? Det kommer ju i varje till tid för förflyttning inom terminalerna och marginal för stockningar i säkerhetskontrollen även om man nu bara skulle råka åka från flygplats till flygplats (vilket ett fåtal gör). Så man får nog räkna tid från centrum till flygplatsen och vice versa och åter i vissa fall. En rimlig beräkning av restiden Oslo centrum - flyg - Stockholm centrum är två och en halv till tre timmar.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 juni 2015, 10:55:16 AM
Om Swebus tror att de små ändringarna kan slå ut SJ X 2000 (som i augusti sätts in Stockholm-Oslo) i komfort så är de dummare än till och med jag trodde.
Fast det blir ju inga x2000 till Oslo nu...
www.mynewsdesk.se/se/sj/pressreleases/jernbaneverket-stoppar-snabbtaagssatsning-oslo-stockholm-1170981
Citat från: virtual1 skrivet 26 juni 2015, 09:40:42 AM
Fast det blir ju inga x2000 till Oslo nu...
www.mynewsdesk.se/se/sj/pressreleases/jernbaneverket-stoppar-snabbtaagssatsning-oslo-stockholm-1170981
Jodå! Det gäller att hänga med i alla turer.
http://www.jernbaneverket.no/Nyheter/Nyhetsarkiv/2015/Allikevel-hurtigtogtilbud-mellom-Oslo-og-Stockholm/
(Hoppas inte norskan ställer till problem.)
För övrigt gällde min kritik att Swebus skrev att de skulle konkurrera med snabbtågen i komfort.
Nettbuss / bus4you hart ju nyligen börjat köra parallellt med Swebus på sträckan. Även om man inte nämner denna trafik så känns nog konkurrensen.
Minsta tidsskillnad mellan Swebus och tåg är i höst 22 min enligt tidtabell och längsta runt 50 min. Nu är det ju så att tåg och bussar inte går så frekvent att restiden är det viktigaste utan också när förbindelsen finns. Jag är helt övertygad om att både buss och tåg kommer att finna passagerare. Att sedan tåget den sträckan är mycket utsatt för störningar kommer också att tala till bussen fördel. /Henrik /
Citat från: HB skrivet 27 juni 2015, 00:17:42 AM
Minsta tidsskillnad mellan Swebus och tåg är i höst 22 min enligt tidtabell och längsta runt 50 min. Nu är det ju så att tåg och bussar inte går så frekvent att restiden är det viktigaste utan också när förbindelsen finns. Jag är helt övertygad om att både buss och tåg kommer att finna passagerare. Att sedan tåget den sträckan är mycket utsatt för störningar kommer också att tala till bussen fördel. /Henrik /
Alla Swebus har en restid Karlstad-Oslo på 3 tim 20 min.
För snabbtågen gäller:
Tåg 619 går på 2 tim 23 min (tidsskillnad mot Swebus 57 min)
Tåg 631 går på 2 tim 35 min (tidsskillnad mot Swebus 45 min)
Tåg 639 går på 2 tim 19 min (tidsskillnad mot Swebus 61 min)
Tågtidtabellerna kan kollas här:
http://tidtabell.resplus.se/tidtabell/70_tag70h.pdf
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 juni 2015, 07:46:18 AM
Alla Swebus har en restid Karlstad-Oslo på 3 tim 20 min.
För snabbtågen gäller:
Tåg 619 går på 2 tim 23 min (tidsskillnad mot Swebus 57 min)
Tåg 631 går på 2 tim 35 min (tidsskillnad mot Swebus 45 min)
Tåg 639 går på 2 tim 19 min (tidsskillnad mot Swebus 61 min)
Tågtidtabellerna kan kollas här:
http://tidtabell.resplus.se/tidtabell/70_tag70h.pdf
Ja Staffan, väljer man att bara kolla vissa förbindelser så kan man få ditt resultat... Jag gjorde en check på samtliga förbindelser en höstvecka. Och då oaktat de förseningar som tyvärr med stor sannolikhet kommer att drabba vissa tåg. /Henrik/
Citat från: HB skrivet 27 juni 2015, 10:18:11 AM
Ja Staffan, väljer man att bara kolla vissa förbindelser så kan man få ditt resultat... Jag gjorde en check på samtliga förbindelser en höstvecka. Och då oaktat de förseningar som tyvärr med stor sannolikhet kommer att drabba vissa tåg. /Henrik/
Hela den här tråden har handlat om Swebus satsning contra snabbtågen. Det var Swebus själva som tog upp den. Jag har hela tiden också varit noga med att påpeka att det är snabbtågen jag skrivit om.
Citat från: Bussmicke skrivet 26 juni 2015, 01:27:10 AM
Ja vem f-n är så dum att han harvar buss när det finns tåg som går mycket snabbare?
Jag..
Enligt uppgift från Swebus skulle de nya bussarna börja rulla 1/7, någon som sett vilka individer det rör sig om?
Jag såg vanlig 00/68xx igår
Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Citat från: Walter skrivet 06 juli 2015, 10:09:30 AM
Enligt uppgift från Swebus skulle de nya bussarna börja rulla 1/7, någon som sett vilka individer det rör sig om?
En heter iaf 3027, den som har visats på olika mediala hemsidor. De syns på håll enligt uppgift, med ljusare diodbelysning på destinationsskylten likt Flygbussarna, samt avståndsradarn i fronten.