Åka gratis buss med SL om ha glömt sitt busskort. Men går inte att göra om fattig. Är detta okej?
https://youtu.be/LSH9_IWeSK4 (https://youtu.be/LSH9_IWeSK4)
Tja, är väl inte sanktionerat av SL direkt. Men om man lyssnar noga och hur han hanterar det hela så beter han sig i inslaget faktiskt lite olika. Som"hemlös" är han mer frågande om han får åka med, medan han som finklädd går med mycket större självförtroende och frågar bara om det är o.k. Psykologiskt har det ganska stor betydelse för hur vi hanterar en situation. Sitter nog i det här fallet mer i det självförtroende han utstrålar än i kläderna - han ser ju inte riktigt ut som en lodis heller direkt.
Rent moraliskt är det väl också så att man vill straffa folk som man inte tror brukar göra rätt för sig, men fria personer som man får förtroende för att det är en person som bara glömt kortet hemma och då ändå gör rätt för sig. Då är det ju inte heller någon förlust för SL. Så på ett sätt är det ju rimligt, även om alla givetvis ska hanteras lika.
Har man stort självförtroende när man frågar, kan ju ett skäl också vara att bussföraren vill slippa att ta konflikten.
Den här filmen kan ju vara hur vinklad som helst. kanske finns de material till att göra samma antal försök fast med precis tvärtom resultat de vet vi ju inte...
Citat från: Lars_L skrivet 24 juni 2015, 07:10:46 AM
Då är det ju inte heller någon förlust för SL. Så på ett sätt är det ju rimligt, även om alla givetvis ska hanteras lika.
Fast vi som kör jobbar inte åt SL utan åt Keolis, som får del av intäkterna från antal betalande resenärer.
Så det är en förlust för Keolis.
Citat från: MartinMartin skrivet 25 juni 2015, 14:55:45 PM
Fast vi som kör jobbar inte åt SL utan åt Keolis, som får del av intäkterna från antal betalande resenärer.
Så det är en förlust för Keolis.
"Förlust" är väl en definitionsfråga. En passagerare som inte betalar för sig medför ju inte
några ökade kostnader för bussföretaget. Det blir ett bortfall av intäkt för den personen, men det
kostar inte mera pengar att köra bussen med denna gratisresa.
(Förutom några cl mera diesel, med det är nog försumbart).
Citat från: MartinMartin skrivet 25 juni 2015, 14:55:45 PM
Fast vi som kör jobbar inte åt SL utan åt Keolis, som får del av intäkterna från antal betalande resenärer.
Så det är en förlust för Keolis.
Förstår hur du menar, men å andra sidan ger ju en fripassagerare och en avvisad person exakt samma statistik och inkomst. Dvs noll.
Citat från: MartinMartin skrivet 25 juni 2015, 14:55:45 PM
Fast vi som kör jobbar inte åt SL utan åt Keolis, som får del av intäkterna från antal betalande resenärer.
Så det är en förlust för Keolis.
Jo, det är det förstås. Men om man bara släppte på sådana som faktiskt glömt plånboken hemma, så är väl frågan om inte Keolis vinner tillbaka detta i högre kundnöjdhet (eller i alla fall säkra att man uppnår målet och slipper vite). Med tanke på att VBP inte kan ligga på mer än 5-6 kronor per passagerare i innerstaden, blir ju då förlusten tämligen marginell. Däremot är det ju givetvis viktigt att viseringen i stort fungerar. För börjar vi tala om 3-4% av resenärerna som inte betalar, ja då börjar det förstås handla om resultatpåverkande summor.