Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Wetjo skrivet 23 juni 2015, 05:57:19 AM

Titel: Dalarna
Skrivet av: Wetjo skrivet 23 juni 2015, 05:57:19 AM
Keolis 5268 och 5269 fyller fjorton till våren 2016.
Detta innebär att dom har ställts av och kommer att säljas. Någon intresserad?  ;)
för närvarande står dom i Falun. 5267 kommer att följa efter till hösten.

Åren som kommer blir det mycket byten över tid, men de flesta bussarna kommer att gå tills dom blir 14 år.

84-bussarna (VW-Kutzenitz) har förflyttats till Odensbacken vad jag vet utom en som går i Falun...
Står en avstripad i Borlänge...
Titel: SV: Dalarna
Skrivet av: Walter skrivet 23 juni 2015, 06:35:50 AM
Kanske kommer en del begagnat från Stockholm nu när det blir vagnar över från de områden Nobina numera kör?
Titel: SV: Dalarna
Skrivet av: allan 99 skrivet 24 juni 2015, 03:45:47 AM
Citat från: Wetjo skrivet 23 juni 2015, 05:57:19 AM
Keolis 5268 och 5269 fyller fjorton till våren 2016.
Detta innebär att dom har ställts av och kommer att säljas. Någon intresserad?  ;)
för närvarande står dom i Falun. 5267 kommer att följa efter till hösten.

Åren som kommer blir det mycket byten över tid, men de flesta bussarna kommer att gå tills dom blir 14 år.

84-bussarna (VW-Kutzenitz) har förflyttats till Odensbacken vad jag vet utom en som går i Falun...
Står en avstripad i Borlänge...
kommer 81vagnarna och 23vagnarna och vad kommer för något
Titel: SV: Dalarna
Skrivet av: Wetjo skrivet 24 juni 2015, 05:15:08 AM
Citat från: allan 99 skrivet 24 juni 2015, 03:45:47 AM
kommer 81vagnarna och 23vagnarna och vad kommer för något

81-vagnarna är ju -05:or så dom går minst ett år till. Samma sak med 23-vagnarna (Scania-boggie).
Sedan kan det inträffa saker som gör att dom byts tidigare.
Inte klart vad som kommer istället. Det beror på vad som händer i upphandlingarna runt om i Sverige.
Troligt att Lahti-bussarna (2329 - 2338) står först i tur att bytas...
Titel: SV: Dalarna
Skrivet av: allan 99 skrivet 25 juni 2015, 01:23:55 AM
Citat från: Wetjo skrivet 24 juni 2015, 05:15:08 AM
81-vagnarna är ju -05:or så dom går minst ett år till. Samma sak med 23-vagnarna (Scania-boggie).
Sedan kan det inträffa saker som gör att dom byts tidigare.
Inte klart vad som kommer istället. Det beror på vad som händer i upphandlingarna runt om i Sverige.
Troligt att Lahti-bussarna (2329 - 2338) står först i tur att bytas...
och vilka bussar kommer att ersätta lathi-bussarna och 81vagnarna och 23vagnarna(Scania omnilink boggie)
Titel: SV: Dalarna
Skrivet av: Walter skrivet 25 juni 2015, 08:28:00 AM
Citat från: allan 99 skrivet 25 juni 2015, 01:23:55 AM
och vilka bussar kommer att ersätta lathi-bussarna och 81vagnarna och 23vagnarna(Scania omnilink boggie)

Det har Wetjo redan svarat på, dvs inte klart ännu.
Titel: SV: Dalarna
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 30 juni 2015, 00:02:02 AM
Citat från: Wetjo skrivet 23 juni 2015, 05:57:19 AM
Keolis 5268 och 5269 fyller fjorton till våren 2016.
Detta innebär att dom har ställts av och kommer att säljas. Någon intresserad?  ;)
för närvarande står dom i Falun. 5267 kommer att följa efter till hösten...
Vilken flax man hade att dom var i trafik när man var där :)/Ulf
Titel: SV: Dalarna
Skrivet av: Esbjörn skrivet 30 juni 2015, 00:46:18 AM
Citat från: Wetjo skrivet 24 juni 2015, 05:15:08 AM
81-vagnarna är ju -05:or så dom går minst ett år till. Samma sak med 23-vagnarna (Scania-boggie).
Sedan kan det inträffa saker som gör att dom byts tidigare.
Inte klart vad som kommer istället. Det beror på vad som händer i upphandlingarna runt om i Sverige.
Troligt att Lahti-bussarna (2329 - 2338) står först i tur att bytas...

2321-2325 är 2006:or
2326 är årsm. 2007
2327 är årsm. 2008

Lahtivagnarna är årsm. 2003.
Titel: SV: Dalarna
Skrivet av: Bussmicke skrivet 30 juni 2015, 14:39:07 PM
Är 5267-68 sommaravställda?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Titel: SV: Dalarna
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 30 juni 2015, 19:33:34 PM
Nej, de var bara en nödlösning redan från början för att klara det tillfälliga avtalet, nu väntar sannolikt skroten tillsammans med kollegorna från Handen.

Det kommer att komma en del nya och nygamla bussar till Dalarna framöver eftersom en del bussar blivit för gamla och några blivit överflödiga av andra orsaker.
Vad som kommer och när har jag dock inte koll på i nuläget.
//Fredrik
Titel: SV: Dalarna
Skrivet av: 1896 skrivet 02 juli 2015, 18:08:14 PM
Enligt uppgift så är det prioriterat att byta ut skolbussarna först.  :)
Titel: SV: Dalarna
Skrivet av: Bussmicke skrivet 03 juli 2015, 07:09:33 AM
Och vilka är skolbussarna?
Titel: SV: Dalarna
Skrivet av: 1896 skrivet 03 juli 2015, 16:26:16 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 03 juli 2015, 07:09:33 AM
Och vilka är skolbussarna?

Vad jag förstått så har det varit lite blandat med vad som varit skolbussar och ingen busstyp har funkat riktigt bra, jämfört med Nobinas Volvo 8700, så vad som avses är nog att de första nya bussarna som kommer, kommer att vara skolbussar.
Titel: SV: Dalarna
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 04 juli 2015, 21:13:56 PM
Skolbussarna som används idag är väl ordinarie bussar vad jag förstår medan det vid en nybeställning kanske blir mer anpassade bussar för detta.
//Fredrik
Titel: SV: Dalarna
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 04 juli 2015, 21:34:37 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 04 juli 2015, 21:13:56 PM
Skolbussarna som används idag är väl ordinarie bussar vad jag förstår medan det vid en nybeställning kanske blir mer anpassade bussar för detta.
//Fredrik

Det finns väl ingen anledning att ha speciella skolbussar om inte beställaren har högre krav på dessa bussar så att den vanliga specningen inte duger alternativt om man har betydligt lägre krav så man kan flytta in gamla övertaliga bussar från andra kontrakt.

Att skolbussarna ska ha normalgolv och minst 50 sittplatser kan vara en sådan anledning men så var del väl inte i Dalarna?
Titel: SV: Dalarna
Skrivet av: Ersa skrivet 04 juli 2015, 22:37:52 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 juli 2015, 21:34:37 PM
Det finns väl ingen anledning att ha speciella skolbussar om inte beställaren har högre krav på dessa bussar så att den vanliga specningen inte duger alternativt om man har betydligt lägre krav så man kan flytta in gamla övertaliga bussar från andra kontrakt.

Att skolbussarna ska ha normalgolv och minst 50 sittplatser kan vara en sådan anledning men så var del väl inte i Dalarna?

Man kan absolut kräva skolbussar speciellt framtagna enbart för skoltrafik, vilket innebär svårigheter att meranvända dem vid annan slags trafik på helger och lov. Men det lär leda till att anbudsnivån lår höjas rejält i framtida upphandlingar. Om nu någon ens vill lägga bud på sådan ineffektiv trafik.
Nej, skolbussar skall köras som t.ex Roslagsåkarna och Bergkvara/Traveller redan gör idag, med smidiga och högt utrustade beställningsfordon som passar riktigt bra både för skoltrafik och olika slags beställningar. Travellers korta Mersor med dörrställning 1-0-1, baktoalett, och 230V-uttag för den medtagna dammsugaren är precis rätt väg att gå! :)
Titel: SV: Dalarna
Skrivet av: 1896 skrivet 06 juli 2015, 19:02:40 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 juli 2015, 21:34:37 PM


Att skolbussarna ska ha normalgolv och minst 50 sittplatser kan vara en sådan anledning men så var del väl inte i Dalarna?

Vad jag förstått så är det väl där någonstans skon klämmer, Keolis har kört med Scanior, mest stadsvagnar, med få sittplatser, och Nobinas Volvo 8700 var korta men hade ändå ett stort antal sittplatser, så dessa var tydligen bättre lämpade för ändamålet, sedan saknar väl Keolis stadsvagnar bälten antar jag.
Titel: SV: Dalarna
Skrivet av: j-a skrivet 06 juli 2015, 19:17:52 PM
Är det fortfarande rena skolbussar i Borlänge,eller är skolturerna linjelagda som i övriga länet?
Titel: SV: Dalarna
Skrivet av: 1896 skrivet 06 juli 2015, 19:40:56 PM
Citat från: j-a skrivet 06 juli 2015, 19:17:52 PM
Är det fortfarande rena skolbussar i Borlänge,eller är skolturerna linjelagda som i övriga länet?

Man hade nog tänkt att minska ned antalet rena skolbussar, men vad jag har förstått så har det inte fungerat, så det är nog ungefär lika som förr.
Titel: SV: Dalarna
Skrivet av: allan 99 skrivet 06 juli 2015, 23:19:02 PM
Jag tror att det kommer att bli som Stockholm bara Man bussar och scanior som kommer
Titel: SV: Dalarna
Skrivet av: Wetjo skrivet 15 juli 2015, 19:58:29 PM
Det som uttrycks "skolbussar" i Dalarna är i första hand Lahtibussarna (2329 - 2338).
Det är dessa som i första hand ska försvinna. Vad som kommer istället är inte klart. Det hänger på vad som händer med resultaten i upphandlingar som kommer under hösten/våren.
En del Skolbussar är linjelagda och andra är rena skolskjutsar. Det beror på vilka skolor som ska trafikeras och hur trafiksituationen ser ut vid respektive skola.
Titel: SV: Dalarna
Skrivet av: 1896 skrivet 16 juli 2015, 08:17:03 AM
Ska Keolis köra trafiken i Dalarna 11 år till, så måste det väl ändå till ett antal nyinvesteringar också, annars är det ju skandal.
Titel: SV: Dalarna
Skrivet av: Wetjo skrivet 16 juli 2015, 15:43:45 PM
Dalatrafik äger alla bussarna. Kravet från dom är att bussarna ska vara 14 år innan dom slopas.
Sedan kan det komma till saker som gör att dom försvinner snabbare än så.
Sedan är det ju inte bara att plocka in bussar.
Dom ska beställas och godkännas osv...
Det kommer nya bussar oxå till Falun/Borlänge, men det kommer att dröja några år.
Titel: SV: Dalarna
Skrivet av: Fikman skrivet 16 juli 2015, 20:08:30 PM
Citat från: Wetjo skrivet 16 juli 2015, 15:43:45 PM
Dalatrafik äger alla bussarna. Kravet från dom är att bussarna ska vara 14 år innan dom slopas.
Sedan kan det komma till saker som gör att dom försvinner snabbare än så.
Sedan är det ju inte bara att plocka in bussar.
Dom ska beställas och godkännas osv...
Det kommer nya bussar oxå till Falun/Borlänge, men det kommer att dröja några år.

Dalatrafik äger väll inga bussar, är upp till entreprenör att införskaffa lämpliga fordon utifrån Dalatrafiks spec
Titel: SV: Dalarna
Skrivet av: Wetjo skrivet 17 juli 2015, 15:32:27 PM
Citat från: Fikman skrivet 16 juli 2015, 20:08:30 PM
Dalatrafik äger väll inga bussar, är upp till entreprenör att införskaffa lämpliga fordon utifrån Dalatrafiks spec

From detta avtal (160701) äger Dalatrafik alla bussarna vad jag vet.
Titel: SV: Dalarna
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 17 juli 2015, 15:55:38 PM
Ska Dalatrafik köpa bussar? Då måste vad jag förstår LOU tillämpas och bussarnas inköp upphandlas i liknande ordning som när t.ex Uppsalabuss och Borås Lokaltrafik köper fordon.

Är det inte så att man tecknar finansierings och återköpsavtal?
Titel: SV: Dalarna
Skrivet av: Fikman skrivet 17 juli 2015, 17:42:28 PM

Det jag vet var att det var övertagandekrav på dom bussar som är inköpta för avtal som det körs på nu. Tror snarare att uppdragsgivarna redan beställt bussar för trafikstart 2016
Titel: SV: Dalarna
Skrivet av: Wetjo skrivet 20 juli 2015, 09:17:55 AM
Citat från: Fikman skrivet 17 juli 2015, 17:42:28 PM
Det jag vet var att det var övertagandekrav på dom bussar som är inköpta för avtal som det körs på nu. Tror snarare att uppdragsgivarna redan beställt bussar för trafikstart 2016

Kan ju ha missförstått något, men det jag vet är att Dalatrafik har som krav att bussarna ska gå tills dom blir 14 år.
Blir nog mest Volvo och Scania i Falun / Borlänge. Tror inte på MAN eller VDL till Keolis, men man kan aldrig veta...
Titel: SV: Dalarna
Skrivet av: virtual1 skrivet 20 juli 2015, 15:52:20 PM
Citat från: Wetjo skrivet 20 juli 2015, 09:17:55 AM
Kan ju ha missförstått något, men det jag vet är att Dalatrafik har som krav att bussarna ska gå tills dom blir 14 år.
Blir nog mest Volvo och Scania i Falun / Borlänge. Tror inte på MAN eller VDL till Keolis, men man kan aldrig veta...

Nej, för MAN kör man ju inga alls av på övriga trafikområden hos Keolis ;) *host*
Titel: SV: Dalarna
Skrivet av: Fikman skrivet 20 juli 2015, 21:01:52 PM
Citat från: Wetjo skrivet 20 juli 2015, 09:17:55 AM
Kan ju ha missförstått något, men det jag vet är att Dalatrafik har som krav att bussarna ska gå tills dom blir 14 år.
Blir nog mest Volvo och Scania i Falun / Borlänge. Tror inte på MAN eller VDL till Keolis, men man kan aldrig veta...

Jo max14 år är krav, sen har jag för mig att det även är krav på snittålder inom varje avtalsområde.

När det gäller märke på buss så kommer det väll bli än mer VDL i dalarna. sen vad Keolis väljer att föra in återstår att se
Titel: SV: Dalarna
Skrivet av: allan 99 skrivet 21 juli 2015, 01:17:56 AM
Vem vet det kan bli Man för i de flesta städer i Sverige som kör keolis kör Man bussar t.ex: Stockholm, Göteborg
Titel: SV: Dalarna
Skrivet av: 1896 skrivet 21 juli 2015, 11:08:28 AM
Det låter på er som att bussarna absolut ska vara 14 år gamla innan de byts ut, men det måste väl stå entreprenören fritt att byta ut sina bussar hur ofta vederbörande vill ?  ???  Inte för att jag tror att de gör det....
Titel: SV: Dalarna
Skrivet av: pn81 skrivet 21 juli 2015, 17:26:25 PM
När Keolis tog över trafiken för ett år sedan så flyttade man hit ca 100 bussar och som jag har förstått det så ska det finnas en överenskommelse om att de bussarna ska gå över i Dalatrafiks ägo fr o m 1 juli 2016. Sen måste den entreprenör som vann trafiken efter det datumet (dvs Keolis) leasa de bussarna av Dalatrafik. När Dalatrafik är leasinggivare så brukar de kräva att bussarna ska användas tills de uppnått maxåldern på 14 år. (Så var det när Nobina leasade de bussar som de tog över efter Dalabuss 2006.) Jag är dock inte säker på om jag har fattat rätt.

När Nobina körde trafiken i Dalarna så var kravet 14 års maxålder utan krav på högsta medelålder och vid den upphandling som Arriva vann (som Nobina överklagade och som senare blev inställd) så sa man 14 års maxålder och sju års högsta medelålder. När det gäller det kontrakt som börjar gälla nästa år så vet jag inte om det finns något krav på högsta medelålder men om det gör det så kan man inte behålla alla bussar tills de blir 14 år utan att överskrida den medelåldern.

Hur många nya bussar som kommer, vilka bussmodeller det blir och när de kommer har jag bara hört rykten om och vissa rykten motsäger varandra så hur det blir återstår att se.

Angående bussmärken så har Keolis Volvo och Scania i Falun och Borlänge idag. De skulle förstås kunna få för sig att ta hit MAN också men jag tror att det mest sannolikt att de fortsätter att köra med de två märken man redan har här, det är enklast för alla inblandade. Det är ju också så att även om Keolis har egna verkstäder så kan det ju vara praktiskt att köra iväg bussar till märkesverkstäder ibland och närmsta märkesverkstäder för Volvo och Scania ligger i Borlänge medan närmsta märkesverkstad för MAN ligger i Stockholm (tror jag). (Om inte jag har fattat alldeles fel så ligger Volvos bussverkstad t o m vägg i vägg med Borlänges depå.)
Titel: SV: Dalarna
Skrivet av: Fikman skrivet 21 juli 2015, 17:51:07 PM
Citat från: pn81 skrivet 21 juli 2015, 17:26:25 PM
När Keolis tog över trafiken för ett år sedan så flyttade man hit ca 100 bussar och som jag har förstått det så ska det finnas en överenskommelse om att de bussarna ska gå över i Dalatrafiks ägo fr o m 1 juli 2016. Sen måste den entreprenör som vann trafiken efter det datumet (dvs Keolis) leasa de bussarna av Dalatrafik. När Dalatrafik är leasinggivare så brukar de kräva att bussarna ska användas tills de uppnått maxåldern på 14 år. (Så var det när Nobina leasade de bussar som de tog över efter Dalabuss 2006.) Jag är dock inte säker på om jag har fattat rätt.

När Nobina körde trafiken i Dalarna så var kravet 14 års maxålder utan krav på högsta medelålder och vid den upphandling som Arriva vann (som Nobina överklagade och som senare blev inställd) så sa man 14 års maxålder och sju års högsta medelålder. När det gäller det kontrakt som börjar gälla nästa år så vet jag inte om det finns något krav på högsta medelålder men om det gör det så kan man inte behålla alla bussar tills de blir 14 år utan att överskrida den medelåldern.

Hur många nya bussar som kommer, vilka bussmodeller det blir och när de kommer har jag bara hört rykten om och vissa rykten motsäger varandra så hur det blir återstår att se.

Angående bussmärken så har Keolis Volvo och Scania i Falun och Borlänge idag. De skulle förstås kunna få för sig att ta hit MAN också men jag tror att det mest sannolikt att de fortsätter att köra med de två märken man redan har här, det är enklast för alla inblandade. Det är ju också så att även om Keolis har egna verkstäder så kan det ju vara praktiskt att köra iväg bussar till märkesverkstäder ibland och närmsta märkesverkstäder för Volvo och Scania ligger i Borlänge medan närmsta märkesverkstad för MAN ligger i Stockholm (tror jag). (Om inte jag har fattat alldeles fel så ligger Volvos bussverkstad t o m vägg i vägg med Borlänges depå.)

Det enda som det pratades om när vi gick in i kortavtalet var att det skulle ligga övertagandekrav på den operatör som van anbudet
Titel: SV: Dalarna
Skrivet av: allan 99 skrivet 22 juli 2015, 15:31:27 PM
Citat från: pn81 skrivet 21 juli 2015, 17:26:25 PM
När Keolis tog över trafiken för ett år sedan så flyttade man hit ca 100 bussar och som jag har förstått det så ska det finnas en överenskommelse om att de bussarna ska gå över i Dalatrafiks ägo fr o m 1 juli 2016. Sen måste den entreprenör som vann trafiken efter det datumet (dvs Keolis) leasa de bussarna av Dalatrafik. När Dalatrafik är leasinggivare så brukar de kräva att bussarna ska användas tills de uppnått maxåldern på 14 år. (Så var det när Nobina leasade de bussar som de tog över efter Dalabuss 2006.) Jag är dock inte säker på om jag har fattat rätt.

När Nobina körde trafiken i Dalarna så var kravet 14 års maxålder utan krav på högsta medelålder och vid den upphandling som Arriva vann (som Nobina överklagade och som senare blev inställd) så sa man 14 års maxålder och sju års högsta medelålder. När det gäller det kontrakt som börjar gälla nästa år så vet jag inte om det finns något krav på högsta medelålder men om det gör det så kan man inte behålla alla bussar tills de blir 14 år utan att överskrida den medelåldern.

Hur många nya bussar som kommer, vilka bussmodeller det blir och när de kommer har jag bara hört rykten om och vissa rykten motsäger varandra så hur det blir återstår att se.

Angående bussmärken så har Keolis Volvo och Scania i Falun och Borlänge idag. De skulle förstås kunna få för sig att ta hit MAN också men jag tror att det mest sannolikt att de fortsätter att köra med de två märken man redan har här, det är enklast för alla inblandade. Det är ju också så att även om Keolis har egna verkstäder så kan det ju vara praktiskt att köra iväg bussar till märkesverkstäder ibland och närmsta märkesverkstäder för Volvo och Scania ligger i Borlänge medan närmsta märkesverkstad för MAN ligger i Stockholm (tror jag). (Om inte jag har fattat alldeles fel så ligger Volvos bussverkstad t o m vägg i vägg med Borlänges depå.) vi får se hur det blir vad som helst kan hända
Titel: SV: Dalarna
Skrivet av: 1896 skrivet 22 juli 2015, 17:42:40 PM
Citat från: pn81 skrivet 21 juli 2015, 17:26:25 PM
(Om inte jag har fattat alldeles fel så ligger Volvos bussverkstad t o m vägg i vägg med Borlänges depå.)

Hela anläggningen i Borlänge är ju densamma som den GDG uppförde en gång i tiden, så Volvo håller till i GDGs gamla verkstadslokaler, och det finns en privat lackerare som håller till i GDGs lackbox + plåtslageri. I övrigt så nyttjas anläggningen av Keolis, det finns kontor i Verkstadsdelen, där håller väl Tåg i Bergslagen till tror jag, sedan är det ju huvudbyggnaden som ju är Dalatrafiks huvudkontor, och denna har byggts ut i omgångar, så den är säkert dubbelt så stor mot då GDG nyttjade den.