Har nya Volvo 8900 och äldre Scania Scala motorplåtar under motorrummet?
Volvon har då det.Scanian kan jag inte svara på,men troligen,de flesta har det numera.
Citat från: j-a skrivet 22 juni 2015, 23:06:10 PM
Volvon har då det.Scanian kan jag inte svara på,men troligen,de flesta har det numera.
Ja
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 juni 2015, 01:13:04 AM
Ja
Kan det måhända vara så att Volvo B7RLE saknar plåtar under motorn? Observerade också för en tid sedan en ny 8900 utan plåt under motorn. Dock, har jag nu sett en Scala med plåtar under motorn.
Hur är det med B9S?
Tack på förhand! :)
Citat från: Calle skrivet 23 juni 2015, 14:25:00 PM
Kan det måhända vara så att Volvo B7RLE saknar plåtar under motorn? Observerade också för en tid sedan en ny 8900 utan plåt under motorn. Dock, har jag nu sett en Scala med plåtar under motorn.
Hur är det med B9S?
Tack på förhand! :)
Plåtarna har ju en förmåga att lossna :-) på vissa bussmodeller.
Fördelarna med dessa är förutom mindre buller också att motorn inte blir lika skitig.
Är det rent "tekniskt" möjligt att montera nya plåtar på en buss av årsmodell 2003, t.ex. Netbuss B12BLE 8500? D.v.s. om dessa saknar plåtar. ??? Eller "skenorna" som de ska sitta i är helt demolerade?
Tack på förhand!
Klart det går att skruva dit sånt som är borttaget. Om det nu går att få tag i reservdelar. Och om ägaren anser att det är värt att köpa dyra delar till gamla bussar som ska avyttras inom kort.
Citat från: Calle skrivet 23 juni 2015, 20:27:48 PM
Är det rent "tekniskt" möjligt att montera nya plåtar på en buss av årsmodell 2003, t.ex. Netbuss B12BLE 8500? D.v.s. om dessa saknar plåtar. ??? Eller "skenorna" som de ska sitta i är helt demolerade?
Tack på förhand!
Tycker du att Nettbus bussar låter mycket jmf med andra?
Citat från: Ersa skrivet 23 juni 2015, 20:38:40 PM
Klart det går att skruva dit sånt som är borttaget. Om det nu går att få tag i reservdelar. Och om ägaren anser att det är värt att köpa dyra delar till gamla bussar som ska avyttras inom kort.
Hur lång tid skulle det ta och monterns nya plåtar på t.ex. en B12B från 2003? Är det en myt eller sanning att verkstaden "rycker bort" plåtarna och glömmer återmontera dessa?
Citat från: Calle skrivet 01 juli 2015, 21:03:35 PM
Hur lång tid skulle det ta och monterns nya plåtar på t.ex. en B12B från 2003? Är det en myt eller sanning att verkstaden "rycker bort" plåtarna och glömmer återmontera dessa?
Behöver man jobba underifrån i motorrummet tar man givetvis bort plåten om den är i vägen, på samma sätt så monterar man den efter att arbetet är utfört.
Ungefär som när svensson byter olja på sin bil, ibland måste man skruva bort plåten/plasten under motorn först.
Vad är egentligen problemet?
Citat från: Calle skrivet 01 juli 2015, 21:03:35 PM
Är det en myt eller sanning att verkstaden "rycker bort" plåtarna och glömmer återmontera dessa?
Det beror på vilken verkstad man åsyftar. Men jag antar att problemet med ev verkstadsrutiner i Göteborg inte kan lösas med återupprepningar i detta forum.
Citat från: j-a skrivet 22 juni 2015, 23:06:10 PM
Volvon har då det.Scanian kan jag inte svara på,men troligen,de flesta har det numera.
Volvo 8900 Euro 6 har inga plåtar under motorrummet, och det kan ej beställas som tillval. Detta p.g.a. den ökade värmen i motorrummet på dessa.
Citat från: Calle skrivet 10 juli 2015, 21:27:53 PM
Volvo 8900 Euro 6 har inga plåtar under motorrummet, och det kan ej beställas som tillval. Detta p.g.a. den ökade värmen i motorrummet på dessa.
Den vi har där jag jobbar som levererades i december har då det och det är en Euro 6 ???
Citat från: Calle skrivet 10 juli 2015, 21:27:53 PM
Volvo 8900 Euro 6 har inga plåtar under motorrummet, och det kan ej beställas som tillval. Detta p.g.a. den ökade värmen i motorrummet på dessa.
Nu är du helt fel ute. Alla Volvobussar har motorrums kapsling. Det finns nämligen ljudkrav alltså hur mycke det får låta på ett visst avstånd från bussen.
Sedan att på vissa verkstäder är så slappa så man inte orkar sätta tillbaka dom är ju bara att beklaga.
Var på en depå i norrland och gjorde ett jobb, och där såg jag hela kapslinen till en B10M liggande i skrot bingen. Frågade givetvis varför, svaret var fan det är för jobbigt.
Sedan men tanke på ett annat inlägg från dig för ett bra tag sedan, Det finns inga fasta växlingspunkter på ZF lådor.
/M
Citat från: M skrivet 11 juli 2015, 06:52:34 AM
Nu är du helt fel ute. Alla Volvobussar har motorrums kapsling. Det finns nämligen ljudkrav alltså hur mycke det får låta på ett visst avstånd från bussen.
Sedan att på vissa verkstäder är så slappa så man inte orkar sätta tillbaka dom är ju bara att beklaga.
Var på en depå i norrland och gjorde ett jobb, och där såg jag hela kapslinen till en B10M liggande i skrot bingen. Frågade givetvis varför, svaret var fan det är för jobbigt.
Sedan men tanke på ett annat inlägg från dig för ett bra tag sedan, Det finns inga fasta växlingspunkter på ZF lådor.
/M
"Alla" har det inte, har själv sett en ny 8900 på verkstad och den hade inga plåtar under själva motorrummet.
Sen finns det själv andra individer som både har plåtar och som saknar dessa. Keolis är mycket duktiga på att sköta detta, då samtliga B12BLE 8500 och alla Solaris har luckor under motorrummet.
Men, har egentligen en B9S någon typ av ljudisolering? ???
Citat från: Calle skrivet 19 juli 2015, 19:26:57 PM
"Alla" har det inte, har själv sett en ny 8900 på verkstad och den hade inga plåtar under själva motorrummet.
Sen finns det själv andra individer som både har plåtar och som saknar dessa. Keolis är mycket duktiga på att sköta detta, då samtliga B12BLE 8500 och alla Solaris har luckor under motorrummet.
Men, har egentligen en B9S någon typ av ljudisolering? ???
De som du insinuerar missköter rutinerna med motorplåtar når du ändå inte via detta forum, så jag föreslår att du börjar vända dig till dem direkt med din konstanta kritik.
Volvo B9S har olika ljudisolering beroende på årsmodell/tillverkningstid. De sista årsmodellerna som rullar hos Nobina i Umeå tätort samt mellan Norrtälje och Uppsala är riktigt tysta och behagliga jämfört med de första årgångarna från c:a 2005.
Låter otroligt att Volvo skulle leverera bussar utan skyddsplåtar i dessa tider med alla regler och bullernivåer som måste följas av alla tillverkare,om plåtarna sen tagits bort efter leverans är väl sen en annan sak,du säger att du sett en ny 8900 på verkstad utan plåtar,kan det inte då vara så enkelt att dom skruvats bort för att åtgärda något jobb eller tvätt? ;)
Volvo 8900 med B7RLE har inte motorplåtar, medans både B8RLE och B9RLE har det.
Alla Volvo bussar har inte. B9B och B9A saknar också dessa plåtar från fabrik.
Citat från: MrRep skrivet 19 augusti 2015, 20:01:10 PM
Alla Volvo bussar har inte. B9B och B9A saknar också dessa plåtar från fabrik.
Korrekt, vad jag förstått. Men, vad har B9S för typ av yttre inkapsling?
Citat från: Calle skrivet 23 augusti 2015, 22:10:59 PM
Korrekt, vad jag förstått. Men, vad har B9S för typ av yttre inkapsling?
Vill minnas att de B9s som rullade för GS hade inga motorplåtar o knappt 1dm isolering inåt, o kanske 2-3 cm isolering i ytterluckan.¨
Men som sagt detta om mitt minne inte sviker mig e ju några år sedan jag körde Skrotet.