Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Ersa skrivet 19 juni 2015, 12:41:25 PM

Titel: Nya SL-linje 50
Skrivet av: Ersa skrivet 19 juni 2015, 12:41:25 PM
Intressant att den första avgången från Kungsholmen kördes med blåbuss. Varför blev linje 50 inte godkänd som stomlinje 5 av SL, och finns det planer på att i framtiden kunna rätta till det hela?

http://www.dn.se/sthlm/nya-busslinjenatet-ar-igang-i-innerstaden/
Titel: SV: DN: SL-linje 50 är igång
Skrivet av: Kristian skrivet 19 juni 2015, 12:55:05 PM
Citat från: Ersa skrivet 19 juni 2015, 12:41:25 PM
Intressant att den första avgången från Kungsholmen kördes med blåbuss.
Har bara sett blåbussar här i Universitetet hittills.
Titel: SV: DN: SL-linje 50 är igång
Skrivet av: Ted Selander skrivet 19 juni 2015, 13:03:43 PM
Det har varit litet olika bud under våren med linje 50.

Klart nu att det i sommar går blå ledvagnar på linje 50, så långt lagret räcker, och på de omlopp som inte är blandade. Så blev det nästan en stomlinje...
Linje 67 går med röda ledvagnar.

Det tycks stämma med dagens utsättning (som det ser ut på 30 mils avstånd).
Edit: Och med ovanstående iakttagelser.

Titel: SV: Regnig trafikstart på nya busslinjenätet i Stockholms innerstad - 19 juni 2015
Skrivet av: MrH skrivet 19 juni 2015, 22:11:51 PM
Ska 50 vara en blåbusslinje alltså? Eller har man inte tillräckligt med röda ledbussar ännu eller hur hänger detta ihop?

/MrH
Titel: SV: SV: Regnig trafikstart på nya busslinjenätet i Stockholms innerstad - 19 juni 2015
Skrivet av: Matte skrivet 19 juni 2015, 22:21:19 PM
Citat från: MrH skrivet 19 juni 2015, 22:11:51 PM
Ska 50 vara en blåbusslinje alltså? Eller har man inte tillräckligt med röda ledbussar ännu eller hur hänger detta ihop?

/MrH

Det är meningen att den ska bli blåbusslinje nr 5 i framtiden.
Titel: SV: Fler nya och omlagda linjer i Stockholms innerstad
Skrivet av: Walter skrivet 20 juni 2015, 00:01:13 AM
Tack för bilderna. De blå bussar som används på linje 50 var har de kört innan? Gissar på några av L1-4 men har behovet minskat där?
Titel: SV: SV: Regnig trafikstart på nya busslinjenätet i Stockholms innerstad - 19 juni 2015
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 20 juni 2015, 09:14:45 AM
Ja, det verkar som att man inte riktigt bestämt sig än för att göra linje 50 till stomlinje. Kanske handlar det on att man först måste öka framkomligheten på vissa sträckor först?
Titel: SV: SV: Regnig trafikstart på nya busslinjenätet i Stockholms innerstad - 19 juni 2015
Skrivet av: Matte skrivet 20 juni 2015, 11:30:01 AM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 20 juni 2015, 09:14:45 AM
Ja, det verkar som att man inte riktigt bestämt sig än för att göra linje 50 till stomlinje. Kanske handlar det on att man först måste öka framkomligheten på vissa sträckor först?

Har för mig jag läst att den skulle köras som linje 50 först men för att senare bli linje 5 och bli ny stomlinje senare. Vart jag läst det vette fan.
Titel: SV: Nya SL-linje 50
Skrivet av: admin skrivet 20 juni 2015, 12:05:58 PM
Två separata debatter om nya SL-linje 50 är för tydlighetens och enkelhetens skull nu sammanfogade i en enda tråd.
Titel: SV: SV: Fler nya och omlagda linjer i Stockholms innerstad
Skrivet av: ichessy skrivet 20 juni 2015, 16:29:15 PM
Citat från: Walter skrivet 20 juni 2015, 00:01:13 AM
Tack för bilderna. De blå bussar som används på linje 50 var har de kört innan? Gissar på några av L1-4 men har behovet minskat där?

Linje 50 ska bli stomlinje 5 inom en snar framtid som Keolis vill, vilket SL inte vill. Men Keolis har ju rättigheter enligt avtalet att bestämma själva linjenätet. Ironiskt nog gillar de styrande i SLL just nu "inga satsningar" från deras sida utan endast nedskärningar.

http://www.bussmagasinet.se/2015/02/har-ar-stockholms-nya-innerstadsbussar/
Titel: SV: Nya SL-linje 50
Skrivet av: Lars_L skrivet 20 juni 2015, 23:06:08 PM
I alla fall olyckligt att man kör med blåa bussar, när bussen inte har den turtätheten. 20-minuterstrafik dagtid är knappast en stomlinje. Förvånad att SL accepterar det. Nu tycker jag väl förvisso att det är bättre att köra med konceptet huvudlinjer i stadstrafik än SL:s idé om snabba tvärförbindelser under stomlinjekonceptet. Det senare kräver ju anpassning av trafiksignaler och vägnät. Ett av de stora problemen med 50 kommer ju bli framkomligheten. Lindhagensgatan i rusningstrafik tar ju nästan 15-minuter att köra. Där skulle det behövas ett busskörfält. Högersvängen som förut fungerade smidigt från Vasagatan mot Stadshuset är ju nu cyckelväg, där skulle också behövas busskörfält. Etc, etc. Undrar också hur det ska fungera vid Fridhemsplan där man delar hållplatsläge med 4:an. Fungerar väl i sommar, men sedan behövs en annan lösning.

Stockholm har ju arbetat fram en framkomlighetsstrategi och det kräver ju att linjenätet hålls mer stabilt för stomlinjerna. Den nya busslinjen känns inte så välplanerad. Eller - den kan säkert få en hel del resenärer från centralen till Universitetet (Lappkärrsberget). Men resterande sträcka har ju inte blivit helt bra. Så det vore konstigt om den som nuvarande sträckning uppdateras till stomlinje.
Titel: SV: Nya SL-linje 50
Skrivet av: Ersa skrivet 20 juni 2015, 23:41:56 PM
När Roslagsbanan stängs av mellan Universitetet och Östra station lär man ju kunna få en hel del fler resenärer på linje 50.
Titel: SV: Nya SL-linje 50
Skrivet av: Walter skrivet 21 juni 2015, 08:38:56 AM
Har man dragit ned på andra blåbusslinjer för att få loss bussar?
Titel: SV: Nya SL-linje 50
Skrivet av: Andreas91 skrivet 21 juni 2015, 11:32:55 AM
Citat från: Walter skrivet 21 juni 2015, 08:38:56 AM
Har man dragit ned på andra blåbusslinjer för att få loss bussar?

Alla blåbusslinjerna går under alla årets dagar. I och med att det är sommar - dvs. skolor är stängda och det är semestertider hos kontoren - så har man antagligen gjort bedömningen att man kan ha färre avgångar sommartid än under resterande del av året.
Titel: SV: Nya SL-linje 50
Skrivet av: Ted Selander skrivet 21 juni 2015, 11:53:13 AM
Citat från: Andreas91 skrivet 21 juni 2015, 11:32:55 AM
Alla blåbusslinjerna går under alla årets dagar. I och med att det är sommar - dvs. skolor är stängda och det är semestertider hos kontoren - så har man antagligen gjort bedömningen att man kan ha färre avgångar sommartid än under resterande del av året.

Den bedömningen är inte direkt ny, sommartidtabell har tillämpats för flertalet linjer så länge jag kan minnas, och helt säkert längre än så.
Någon som vet när den första uttalade sommartidtabellen infördes i spårvägens trafik?
Titel: SV: Nya SL-linje 50
Skrivet av: Walter skrivet 21 juni 2015, 15:42:42 PM
Citat från: Andreas91 skrivet 21 juni 2015, 11:32:55 AM
Alla blåbusslinjerna går under alla årets dagar. I och med att det är sommar - dvs. skolor är stängda och det är semestertider hos kontoren - så har man antagligen gjort bedömningen att man kan ha färre avgångar sommartid än under resterande del av året.

Vilka bussar ska då trafikera L50 när övriga stomlinjer återgår till vintertabell?
Titel: SV: Nya SL-linje 50
Skrivet av: Lars_L skrivet 21 juni 2015, 16:21:28 PM
Citat från: Walter skrivet 21 juni 2015, 15:42:42 PM
Vilka bussar ska då trafikera L50 när övriga stomlinjer återgår till vintertabell?

Man har ju planerat för att 50 ska gå med ledbussar i samband med avtalet och fordonsplaneringen. Så den delen har man koll på. Är det fel färg är det ju ändå en mindre kostnad i sammanhanget att justera. Man drar ju också ner turtätheten på nästan alla linjer (utom 4) som körs med ledbussar från och med i höst (om man gör enligt plan), så det blir väl några vagnar från respektive linje tillgänglig (om man inte använder det till bättre regularitet). 67 är väl inte heller tänkt att gå med ledbuss under vintertidtabellen.
Titel: SV: Nya SL-linje 50
Skrivet av: Delfinen76 skrivet 21 juni 2015, 18:23:49 PM
Jo linje 67 skall även gå med ledbussar vintertider med


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Titel: SV: Nya SL-linje 50
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 22 juni 2015, 10:50:52 AM
Ska turtätheten minska på linje 1,2,3 också?
Titel: SV: Nya SL-linje 50
Skrivet av: Ted Selander skrivet 22 juni 2015, 11:07:21 AM
Första vardagsutsättningen:
Linje 50: Blå led 40xx + enstaka 48xx
Linje 67: Röd led 40xx men även 60xx (de senare ses annars i ersättningstrafiken för Lidingöbanan)
Titel: SV: Nya SL-linje 50
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 22 juni 2015, 17:05:59 PM
Citat från: Ted S skrivet 22 juni 2015, 11:07:21 AM
Första vardagsutsättningen:
Linje 50: Blå led 40xx + enstaka 48xx
Linje 67: Röd led 40xx men även 60xx (de senare ses annars i ersättningstrafiken för Lidingöbanan)

(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Keolis_4840_UNT_20150622_zpsygbinxta.jpg)

Det stämmer bra. Minst två röda normalvagnar trafikerade linje 50 idag, 4813 och 4840 (se bild).
Titel: SV: Nya SL-linje 50
Skrivet av: Lars_L skrivet 22 juni 2015, 18:00:49 PM
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 22 juni 2015, 10:50:52 AM
Ska turtätheten minska på linje 1,2,3 också?

Enligt det förslag som Keolis skickade ut på remiss innebär det utglesning på samtliga stomlinjer. Dock inte på fyran i högtrafik. 3:an föreslås exempelvis få 6-minuters trafik i högtrafik. Men om det genomförs får vi väl se tids nog.
Titel: SV: Nya SL-linje 50
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 22 juni 2015, 19:34:18 PM
Citat från: Lars_L skrivet 22 juni 2015, 18:00:49 PM
Enligt det förslag som Keolis skickade ut på remiss innebär det utglesning på samtliga stomlinjer. Dock inte på fyran i högtrafik. 3:an föreslås exempelvis få 6-minuters trafik i högtrafik. Men om det genomförs får vi väl se tids nog.

Men nog finns det efterfrågan till turtätheten som har varit?
Titel: SV: Nya SL-linje 50
Skrivet av: Delfinen76 skrivet 22 juni 2015, 20:01:16 PM
Det kommer 15 nya ledbussar under Sommaren som inte levererade än!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Titel: SV: Nya SL-linje 50
Skrivet av: Lars_L skrivet 22 juni 2015, 20:24:56 PM
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 22 juni 2015, 19:34:18 PM
Men nog finns det efterfrågan till turtätheten som har varit?
jo, men enligt avtalet får man ju upp ha upp till 40% av ståplatserna upptagna. Där finns det möjlighet till effektivisering - särskilt utanför högtrafik.  Sedan går det ju mer parallell trafik mellan de tunga knutpunkterna i nya linjenätet, vilket innebär viss avlastning. Flera röda linjer går ju också med ledbussar.
Titel: SV: Nya SL-linje 50
Skrivet av: ichessy skrivet 10 juli 2015, 07:35:32 AM
Citat från: Lars_L skrivet 22 juni 2015, 20:24:56 PM
jo, men enligt avtalet får man ju upp ha upp till 40% av ståplatserna upptagna. Där finns det möjlighet till effektivisering - särskilt utanför högtrafik.  Sedan går det ju mer parallell trafik mellan de tunga knutpunkterna i nya linjenätet, vilket innebär viss avlastning. Flera röda linjer går ju också med ledbussar.

Man har faktisk gjort en del justeringar för att undvika parallel trafik. Som att linje 59 drogs in för att linje 515 går ju på Svevavägen till Odenplan från Haga Södra.
Titel: SV: Nya SL-linje 50
Skrivet av: Lars_L skrivet 10 juli 2015, 10:11:08 AM
Citat från: ichessy skrivet 10 juli 2015, 07:35:32 AM
Man har faktisk gjort en del justeringar för att undvika parallel trafik. Som att linje 59 drogs in för att linje 515 går ju på Svevavägen till Odenplan från Haga Södra.

Men resultatet har ju blivit att istället för att ha en ganska bra fördelning mellan linjerna på olika områden i Sibirien, har ju all trafik koncentreras till Odenplan och Odengatan. Det har väl redan varit den tyngsta sträckan (avseende på antal fordon under maxtimmen).

Istället för en ganska smart tvärförbindelsemöjlighet med 40/70 via Sveaplan (framförallt med resande just från linje 515 och direktlinjerna in till stan), går den nu via Odengatan, på gångavstånd från Tekniska högskolan och tunnelbanan ut till Universitet.

Men det stämmer ju att Sveaplan nu försvunnit som knutpunkt. Men det är ju snarast en följd av att man valt att koncentrera alla linjer till ett mindre antal gator i city.

Att 59 går via Vanadisplan, beror väl också till stor del på att NKS ligger närmare Torsgatan och det skapar därmed en bättre förbindelse till NKS och pendeltågsuppgången därstädes.

Men givetvis - koncentrerar man trafiken till färre stråk, blir givetvis resultatet att det går färre linjer på vissa andra stråk och därmed mindre parallelltrafik på dessa gator.




Titel: SV: Nya SL-linje 50
Skrivet av: MartinMartin skrivet 11 juli 2015, 00:07:39 AM
Jag fattar inte syftet med 50 å 61, går ju i princip samma sträcka med nått kvarter emellan.
Konstigt att vissa områden inte fått nån trafik alls knappt, medans vissa får hur mycket bussar som helst.
Titel: SV: Nya SL-linje 50
Skrivet av: CW66 skrivet 11 juli 2015, 17:56:18 PM
NKS?
Norrköpings Kommunala Salmiakstillverkning?

Går bra att skriva så vi som inte kör SL-trafik begriper var det är någonstans :-)
Titel: SV: Nya SL-linje 50
Skrivet av: Ersa skrivet 11 juli 2015, 18:48:54 PM
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 11 juli 2015, 17:56:18 PM
NKS?
Norrköpings Kommunala Salmiakstillverkning?

Går bra att skriva så vi som inte kör SL-trafik begriper var det är någonstans :-)

Är NKS (för Nya Karolinska Solna) ens en officiell förkortning, eller är det något som dykt upp ur folkmun? Det känns ju lite suspekt att ha ordet "Nya" i ett officiellt namn. :P
Titel: SV: Nya SL-linje 50
Skrivet av: ichessy skrivet 07 augusti 2015, 08:42:29 AM
Citat från: krister.ekberg skrivet 21 juni 2015, 18:23:49 PM
Jo linje 67 skall även gå med ledbussar vintertider med


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Linje 67 ska trafikeras kombinerat med ledbuss/normalbuss. Så det stämmer att det kommer köras ledbuss med.
Källan kommer från en färsk linjebeskrivning :) (gäller från 2015-06-19)  : http://www2.sl.se/ficktid/l-besk/67.pdf
Titel: SV: Nya SL-linje 50
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 14 augusti 2015, 19:46:49 PM
Citat från: ichessy skrivet 07 augusti 2015, 08:42:29 AM
Linje 67 ska trafikeras kombinerat med ledbuss/normalbuss. Så det stämmer att det kommer köras ledbuss med.
Källan kommer från en färsk linjebeskrivning :) (gäller från 2015-06-19)  : http://www2.sl.se/ficktid/l-besk/67.pdf

(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Keolis_4052_Odengatan_20150814_zpsip0sd9vi.jpg)

Ja, nu verkar linje 67 nästan uteslutande trafikeras med ledvagn igen dagtid vardagar.