Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Lars-Håkan_E skrivet 16 juni 2015, 20:35:07 PM

Titel: Klaratunneln x2
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 16 juni 2015, 20:35:07 PM
http://www.svd.se/buss-fast-i-klaratunneln
(Ska vara en B9S från Stockholms Spårvägar)

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6189502
(En linjevagn på villovägar)

Två olyckor på tre dagar.

Ska det vara så väldigt svårt att inte klara att hålla koll på fordonets höjd? Klaratunneln är ju f.ö väldigt låg så det rör ju sig inte om glömska med bussar på 3,50 eller 3,80 där fri höjd är något lägre, som vid Slussen eller nedfarten till Söder Mälarstrand
Titel: SV: Klaratunneln x2
Skrivet av: Fredde skrivet 16 juni 2015, 21:54:05 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 16 juni 2015, 20:35:07 PM
http://www.svd.se/buss-fast-i-klaratunneln
(Ska vara en B9S från Stockholms Spårvägar)

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6189502
(En linjevagn på villovägar)

Två olyckor på tre dagar.

Ska det vara så väldigt svårt att inte klara att hålla koll på fordonets höjd? Klaratunneln är ju f.ö väldigt låg så det rör ju sig inte om glömska med bussar på 3,50 eller 3,80 där fri höjd är något lägre, som vid Slussen eller nedfarten till Söder Mälarstrand

6330 resp. 7610 enligt obekräftade uppgifter.
Titel: SV: Klaratunneln x2
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 16 juni 2015, 22:07:55 PM
Har man försäkring så ger höjdskador minst dubbla självrisken så detta är ju något som inte ska behöva hända, allrahelst inte med lokaltrafikbussar.
Att en ovan och ouppmärksam chaufför i en obekant stad missar en skylt på 3,50 med en 3,80 buss kan jag inse men Klaratunneln måste ju vara ytterst välkänd för varje SL chaufför.

När jag körde på Söderhallen hade jag flera tjänster med in/utryckning från/till Djurgårn m omnejd och jag körde alltid tunneln med CR 111:a men aldrig nånsin med CR 112:a.

Sedan var det givetvis FÖRBJUDET att använda tunneln överhuvudtaget så jag och några enstaka kollegor var nog de enda som körde där regelbundet.

Att chansa med en buss när det gäller höjden kan vara livsfarligt.
Titel: SV: Klaratunneln x2
Skrivet av: J0han skrivet 18 juni 2015, 08:07:27 AM
Idag blir det Klaratunneln x3
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20987554.ab
Titel: SV: Klaratunneln x2
Skrivet av: Fikman skrivet 18 juni 2015, 08:58:16 AM
Citat från: J0han skrivet 18 juni 2015, 08:07:27 AM
Idag blir det Klaratunneln x3
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20987554.ab

Ser ut att vara en av Travellers bussar denna gång
Trist när det händer
Titel: SV: Klaratunneln x2
Skrivet av: Fredde skrivet 18 juni 2015, 09:15:35 AM
Citat från: Fikman skrivet 18 juni 2015, 08:58:16 AM
Ser ut att vara en av Travellers bussar denna gång
Trist när det händer

Jo denna bilden bekräftar detta:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6193222 (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6193222)
Titel: SV: Klaratunneln x2
Skrivet av: John P skrivet 18 juni 2015, 09:51:17 AM
Borde väl gå att införa något form av höjdvarningssytem , när fordonet är för högt så blinkar lampor och varnar en bra bit innan hindret. Tre olyckor på två dagar är mycket, hade det varit passagerare ombord så hade konsekvenserna blivit fruktansvärda. 
Titel: SV: Klaratunneln x2
Skrivet av: J0han skrivet 18 juni 2015, 10:04:47 AM
Citat från: John P skrivet 18 juni 2015, 09:51:17 AM
Borde väl gå att införa något form av höjdvarningssytem , när fordonet är för högt så blinkar lampor och varnar en bra bit innan hindret. Tre olyckor på två dagar är mycket, hade det varit passagerare ombord så hade konsekvenserna blivit fruktansvärda.

Det finns massor av höjdvarningssystem först linkar höjdmarkerngsskyltarna och sen slår rödljuset om till rött för att sen bli en grön högerpil, så föraren har väl gasat på för att hinna med innan rödljuset skår om till rött dock slår de om fort så antagligen har han kört mot rött innan han deog in i tunneln..
Titel: SV: Klaratunneln x2
Skrivet av: roggek skrivet 18 juni 2015, 18:05:58 PM
Vet inte en bussförare vad SI-enheten meter betyder?
Kanske dags att införa lastbils och bussförbud i Klaratunneln!

(http://www.transportstyrelsen.se/Vagmarken/Forbudsmarken/C7/C7-1/laddahem/C7-1.png)
"Gäller även bussar"

men det skall väl hända en dödsolycka innan något sådant sker... :o
Titel: SV: Klaratunneln x2
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 18 juni 2015, 21:04:03 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 16 juni 2015, 22:07:55 PM
Har man försäkring så ger höjdskador minst dubbla självrisken så detta är ju något som inte ska behöva hända, allrahelst inte med lokaltrafikbussar.
Att en ovan och ouppmärksam chaufför i en obekant stad missar en skylt på 3,50 med en 3,80 buss kan jag inse men Klaratunneln måste ju vara ytterst välkänd för varje SL chaufför.

När jag körde på Söderhallen hade jag flera tjänster med in/utryckning från/till Djurgårn m omnejd och jag körde alltid tunneln med CR 111:a men aldrig nånsin med CR 112:a.

Sedan var det givetvis FÖRBJUDET att använda tunneln överhuvudtaget så jag och några enstaka kollegor var nog de enda som körde där regelbundet.

Att chansa med en buss när det gäller höjden kan vara livsfarligt.

FÖRBJUDET att använda tunneln men ni körde där regelbundet?

Titel: SV: Klaratunneln x2
Skrivet av: Björn Ax skrivet 18 juni 2015, 21:13:15 PM
Citat från: roggek skrivet 18 juni 2015, 18:05:58 PM
Vet inte en bussförare vad SI-enheten meter betyder?
Kanske dags att införa lastbils och bussförbud i Klaratunneln!

(http://www.transportstyrelsen.se/Vagmarken/Forbudsmarken/C7/C7-1/laddahem/C7-1.png)
"Gäller även bussar"

men det skall väl hända en dödsolycka innan något sådant sker... :o

Hur tror du folk skulle bry sig om den skylten när dom inte ser höjdskyltarna?`

Bara för att det skulle vara förbjudet så skulle folk åka där ändå. En skylt stoppar inte ett fordon som vi har märkt många gånger.

Sen finns det faktiskt småbussar som klarar tunneln så att förbjuda det helt känns lite bakvänt. Bättre att göra något bättre system för att förare ska bli uppmärksammade på höjden. För skyltar verkar ju inte fungera.
Titel: SV: Klaratunneln x2
Skrivet av: Söderort FTW skrivet 18 juni 2015, 23:55:11 PM
Kan man inte bara göra det enkelt, en bit från tunneln bygger man en portal, på portalen hänger man en platsribba som har samma höjd från marken som den fria höjden i tunneln. Fordon som är för höga kommer att slå i ribban vilket antagligen kommer märkas. Portalen kan dessutom få målas i t.ex gul/rött så att den drar till sig uppmärksamhet.

Säkert billigare men också mycket tydligare än konstiga system med rödljus etc
Titel: SV: Klaratunneln x2
Skrivet av: Fredde skrivet 19 juni 2015, 01:00:12 AM
Citat från: Söderort FTW skrivet 18 juni 2015, 23:55:11 PM
Kan man inte bara göra det enkelt, en bit från tunneln bygger man en portal, på portalen hänger man en platsribba som har samma höjd från marken som den fria höjden i tunneln. Fordon som är för höga kommer att slå i ribban vilket antagligen kommer märkas. Portalen kan dessutom få målas i t.ex gul/rött så att den drar till sig uppmärksamhet.

Säkert billigare men också mycket tydligare än konstiga system med rödljus etc

Det finns en gigantisk portal (med stora varningsskyltar) monterad en bit från tunneln när man kommer från Centralbron, men enligt uppgift kördes denna ner idag.
Titel: SV: Klaratunneln x2
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 20 juni 2015, 10:58:32 AM
Citat från: Greger Larsson skrivet 18 juni 2015, 21:04:03 PM
FÖRBJUDET att använda tunneln men ni körde där regelbundet?

Det fanns (och kanske fortfarande finns) påbjudna körvägar för ut o ingående bussar i turlistan (OBS ej tidtabellen), ofta kunde man spara tid genom att använda alternativa vägar speciellt vid köer och då kunde nämnda tunnel användas inofficiellt med passande buss, CR 111:a fungerade bra (säkerligen Bussing o Leyland envåningsbuss också)CR 112 gick inte om man ska gå efter höjdangivelsen och jag var aldrig med om någon som försökte och körde fast heller.

Det är ju först under de sista 5 åren som antalet höjdskador i Stockholm ökat markant, när jag körde regelbundet fram till mitten av -80 talet och mellan 1994 och 2002 var antalet riktiga olyckor få, visst var det en del incidenter främst på Centralbron mot S Mälarstrand men sällan riktiga olyckor.

Det viktigaste är ju att hitta den röda tråden till varför höjdskador med lastbilar o bussar exploderat i antal.

Titel: SV: Klaratunneln x2
Skrivet av: Björn Ax skrivet 20 juni 2015, 12:02:22 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 20 juni 2015, 10:58:32 AM

Det viktigaste är ju att hitta den röda tråden till varför höjdskador med lastbilar o bussar exploderat i antal.

Nu kanske jag har helt fel men med dagens brist på chaufförer i vissa områden så lär ju arbetsförmedlingen spruta ut arbetslösa till dessa arbeten. Även dom som inte har något intresse av att köra tunga fordon.

För alla kan ju ta ett körkort för tunga fordon. Det är ju inga problem. Problemet är att dom som inte har något intresse av det är nog mer utsatta att göra dessa misstag tyvärr.

Man vill ha ett jobb som ger pengar och sen är det bra med det.
Titel: SV: Klaratunneln x2
Skrivet av: Ersa skrivet 20 juni 2015, 12:10:54 PM
Citat från: Björn Ax skrivet 20 juni 2015, 12:02:22 PM
Nu kanske jag har helt fel men med dagens brist på chaufförer i vissa områden så lär ju arbetsförmedlingen spruta ut arbetslösa till dessa arbeten. Även dom som inte har något intresse av att köra tunga fordon.

För alla kan ju ta ett körkort för tunga fordon. Det är ju inga problem. Problemet är att dom som inte har något intresse av det är nog mer utsatta att göra dessa misstag tyvärr.

Man vill ha ett jobb som ger pengar och sen är det bra med det.

På Facebook har denna öppna text av insändarmodell skriven av körskolläraren Daniel Ahl cirkulerat sedan dagen efter de senaste incidenten. Texten är enligt honom fri att sprida, så den kan ju passa bra att återge även här i forumet.




Så. Då har ytterligare ett tungt fordon brakat in i Klaratunneln i centrala Stockholm. Denna gång en turistbuss. Vilken i ordningen den senaste tiden kan jag inte svara på. Bilderna sprids på sociala medier och med dem kommer givetvis kommentarer som "vilket j***a pucko, hur lyckas man, är han blind", och så vidare.

Som trafiklärare med nästan 20 års erfarenhet från tungutbildning, främst bussutbildning, får man i dessa sammanhang också utstå en del. Hur fan utbildar ni? Får vem som helst bli busschaufför nu för tiden? Är det inga krav alls?

Ja, "vem som helst" får ta ett busskort. Uppfyller man ålders- och medicinska krav så får "vem som helst" ta ett busskort. Troligen även du. Du som kör bil varje dag och anser dig vara bäst i världen på det, får ta ett busskort. Du som ofta kör för fort på Nynäsvägen och kryssar mellan bilarna på Essingeleden, får ta ett busskort. Du som gasar på när det slår om till rött, chansar i rondellen och som inte var uppmärksam på motorcykeln som kom från höger, får ta ett busskort.

Du som skriver sms medan du kör, kör utan bälte och med lite alkohol kvar i kroppen från gårdagens kräftskiva, du får också ta ett busskort. Du som tar hem din 7-åring och dennes två kompisar i bilen men låter en av dem åka utan bälte eftersom det saknas ett, får också ta busskort. Och till och med du som sovit för lite eftersom du grälat med din partner, du som är förbannad på din chef och du som just blivit bedragen och sitter och gråter bakom ratten, du får också ta ett busskort.

Nej, alla blir inte bra busschaufförer. Det är bara de som har ett extremt ansvarstagande och som brinner för att ge bra service, tycker det är roligt att gå till arbetet och som ser ett värde i att vidareutbilda sig, som blir bra busschaufförer. Det är de som dagligen med stolthet sätter på sig sin nystrukna skjorta och knyter sin slips framför spegeln med ett leende på läpparna. De som i ur och skur förutsätts vara på bra humör och alltid göra det lilla extra för deras gäster (det är så vi kallar passagerarna), det är de som blir bra busschaufförer.

Det är de som får äran att köra MÄNNISKOR, inte bara buss. För det kan "vem som helst" göra.

Daniel Ahl, körskollärare på Grönlunds
Titel: SV: Klaratunneln x2
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 20 juni 2015, 12:49:01 PM
Om vi undantar just Klaratunneln eftersom den är väldigt speciell och i princip inte alls går att använda med en normal lastbil eller buss så har vi en mängd andra underfarter där det händer olyckor och incidenter.

Här kan man nog spalta upp orsakerna i några.

Ovana, bristande lokalkännedom (ny på orten), ouppmärksamhet, stress, GPS, ovant fordon, chansning.

Jag hade själv kört buss i sju år när jag efter ett bussbyte på morgonen hamnade på gamla busstn i Gävle och körde ut i den södra utfarten istf att köra ett varv runt och svänga ut på mitten.
I den södra utfarten gick det bara att svänga höger under järnvägen och det brukade ju fungera (tror det var 3,40 där), hur göra? köra över refugen och svänga vänster? backa?. Nej kolla att takluckorna var stängda, sänka bussen och i gångfart köra under järnvägen. Visst det gick bra förutom att antennerna skrapade i viadukten men den upplevelsen vill jag inte upprepa.
Dålig lokalkännedom tillsammans med ovant fordon och stress.
Titel: SV: Klaratunneln x2
Skrivet av: Björn Ax skrivet 20 juni 2015, 13:53:18 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 20 juni 2015, 12:49:01 PM
Om vi undantar just Klaratunneln eftersom den är väldigt speciell och i princip inte alls går att använda med en normal lastbil eller buss så har vi en mängd andra underfarter där det händer olyckor och incidenter.

Här kan man nog spalta upp orsakerna i några.

Ovana, bristande lokalkännedom (ny på orten), ouppmärksamhet, stress, GPS, ovant fordon, chansning.

Jag hade själv kört buss i sju år när jag efter ett bussbyte på morgonen hamnade på gamla busstn i Gävle och körde ut i den södra utfarten istf att köra ett varv runt och svänga ut på mitten.
I den södra utfarten gick det bara att svänga höger under järnvägen och det brukade ju fungera (tror det var 3,40 där), hur göra? köra över refugen och svänga vänster? backa?. Nej kolla att takluckorna var stängda, sänka bussen och i gångfart köra under järnvägen. Visst det gick bra förutom att antennerna skrapade i viadukten men den upplevelsen vill jag inte upprepa.
Dålig lokalkännedom tillsammans med ovant fordon och stress.


Självklart är det många orsaker ibland men det kommer ändå till att man måste veta hur högt sitt eget fordon är och kolla på skyltar.

När jag bytte från GUB till Högbergs var jag lite nervös eftersom jag då bytte från bussar som kunde köra nästan överallt till bussar som inte kunde göra det.
Jag var och fortfarande är noggrann när det gäller att kolla skyltar för jag vill absolut inte köra in i en tunnel eller bro som är för låg.

Att skylla på olika faktorer tar ju inte bort ansvaret man har att ha koll på sin egen höjd och skyltar som sagt.

Har man en buss som är 3,65 - 3,90 så går det ju inte att sänka ner och chansa. :)
Då är det ju bara att försöka backa och göra det bästa av det.
Titel: SV: Klaratunneln x2
Skrivet av: falcon| skrivet 28 juli 2015, 20:44:41 PM
Gällande varningssystem, det verkar inte alltid hjälpa.

Finns en "bro" som går över gamla riksvägen i Norrköping. Där finns det "fendrar" som slår i taket på för höga fordon samt tavla som blinkar och påvisar att man kör ett för högt fordon.

Likväl så skalas det av ett gäng lastbilstak varje år (bussar har jag ej sätt) och det är både åkerier som rimligtvis borde ha bra lokalkännedom samt de som kanske inte har det.
Titel: SV: Klaratunneln x2
Skrivet av: Ersa skrivet 29 juli 2015, 02:39:26 AM
Citat från: falcon| skrivet 28 juli 2015, 20:44:41 PM
Gällande varningssystem, det verkar inte alltid hjälpa.

Finns en "bro" som går över gamla riksvägen i Norrköping. Där finns det "fendrar" som slår i taket på för höga fordon samt tavla som blinkar och påvisar att man kör ett för högt fordon.

Likväl så skalas det av ett gäng lastbilstak varje år (bussar har jag ej sätt) och det är både åkerier som rimligtvis borde ha bra lokalkännedom samt de som kanske inte har det.

Ja, ingen kan ju på allvar påstå att varningssystemet i Norrköping på något vis är bristfälligt. Det är riktigt tydligt. Hur man kan missa det är en gåta.
Även Cityterminalen i Stockholm har ju numera ett varningssystem med röda blinkande ljus, pga inkörningar av dubbeldäckare in i "tunneln".